Pjotr Posted 19 maart 2019 Report Share Posted 19 maart 2019 11 hours ago, carl said: Het klinkt hier toch weer veel beter. Ik ben benieuwd wat het eerste ophoudt: de verbeteringen of mijn oren Ik vermoed zo, de plaat. De verbeteringen houden vanzelf op als je oren ophouden Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 19 maart 2019 Report Share Posted 19 maart 2019 Daar vrees ik ook voor Peter. Ik ben er wel erg voorzichtig mee. Zelfs als ik de schuurmachine gebruik zet ik gehoorbeschermers op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 19 maart 2019 Report Share Posted 19 maart 2019 1 hour ago, carl said: Daar vrees ik ook voor Peter. Ik ben er wel erg voorzichtig mee. Zelfs als ik de schuurmachine gebruik zet ik gehoorbeschermers op. Heeeeel goed! Op de motor had ik altijd gehoorbeschermers in. Toen kocht ik een cabrio en het eerste half jaar kwam het niet bij me op om ze ook daar in te doen. Daardoor is het gehoor toch wel aardig aangetast.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 19 maart 2019 Report Share Posted 19 maart 2019 (edited) En weer eens overgeschakeld van de Luxman l507s naar de Yamaha combi m2-c4. Beide hebben hun charme maar de m2 heeft de grootste mond Edited 19 maart 2019 by Groovy Link to comment Share on other sites More sharing options...
Beheerder1 Posted 20 maart 2019 Report Share Posted 20 maart 2019 De reacties over de gebeurtenis in Utrecht van gisteren is verplaatst naar hier : Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Op een of andere manier is Tidal totaal weggevallen. Tenzij iemand een beter idee heeft gaan we de Auralic en Tidal maar opnieuw installeren. Met we bedoel ik dan mijn vrouw Zelf luister ik nu naar Blues radio terwijl ik allerlei dozen uit de kelder ben aan het uitzoeken op nuttige voorwerpen. We hadden nog wat haakjes nodig om jassen aan op te hangen die maar sporadisch gebruikt worden.. Hele leuke, ouderwetse gevonden van getrokken koperdraad. Wie bewaart, heeft wat! Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Hm, Tidal... zal straks eens kijken of die het hier nog wil doen, zou niet meteen de hele boel opnieuw installeren hoor. Vorige keer dacht ik ook dat Tidal zelf down was (cyberaanval?), maar was ik gewoon niet ingelogd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 maart 2019 Members Report Share Posted 21 maart 2019 Hier ook eindelijk weer eens een echte audiofiele dag gehad (iets wat er vanwege alle drukte steeds vaker bij inschiet). Afgelopen dinsdag had ik hier Rene van Es op bezoek, deze kwam een review schrijven over het nieuwe HANA elementje, de ML. Daar Rene zelf niet meer over een analoge set beschikt was het verzoek dus deze review hier te laten plaatsvinden. Op zich niet zo'n groot probleem, alleen, toen kwam het: Alle componenten moeten prijstechnisch wel redelijk aan elkaar gewaagd zijn! Dat was, hoe vreemd dat dan ook mag klinken, voor mij best nog wel een uitdaging omdat ik over het algemeen eigenlijk altijd componenten uit het hogere segment opgesteld heb staan. Uiteindelijk kwamen we op een set-up uit waarvan we allebei vonden dat het kwa prijs en prestaties echt gezien kon worden als een geheel. Dat geheel was dan ook van een dergelijk niveau, dat we eigenlijk 4 uur lang alleen maar muziek hebben zitten luisteren, en hoe! Leukste detail was eigenlijk nog, dat we uiteindelijk maar hebben besloten de review niet meer alleen om het Hana ML element te laten draaien, maar gelijk maar om de hele set-up! het setje in kwestie... Uiteindelijk speelden we dus met een Feickert Volare draaitafel voorzien van een 10 inch Jelco 750 arm met daarin het Hana ML element, een Octave EQ-2 phonotrapje, de Octave V40SE geintegreerde buizenversterker voorzien van SED KT88 buizen en de Blumenhofer Classic 1733 weergevers. Een set waar ik naar alle waarschijnlijkheid ook mee op de X-fi zal gaan staan. Een Audiofiele dag om nooit meer te vergeten! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Wat kost die set nou Marco? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Dat zal best een goede review opleveren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 21 maart 2019 Members Report Share Posted 21 maart 2019 18 hours ago, carl said: Wat kost die set nou Marco? Is dat voor hier echt belangrijk? Maar goed, zo even uit mijn hoofd: €2.500 voor de draaitafel, €750 voor de arm, €1.100 voor het element, €4.000 voor de versterker en €1.500 voor de phonotrap, dus zeg een kleine 10 mille voor de electronica. De luidsprekers zijn iets duurder, €15.000, maar die zullen tijdens de X-fi worden vervangen door de 1722 van €8.000. Die had ik nog niet staan. Het element bleef volledig overeind in deze set-up, dat geeft wel iets van de kwaliteit aan, er was absoluut geen sprake van een zwakke(re) schakel. Kabels maak ik nooit zo veel werk van, ik geloof meer in zorgen dat de componenten an sich echt goed matchen, dan worden de kabels wat minder belangrijk. Finetunen met bijzondere kabels kan dan altijd nog als je dat graag wil. Er zat, voor mocht je het willen weten een oudere Sonore II interlink tussen de phonotrap en de versterker, verder een JvGent phonokabeltje en een Tasker luidsprekerkabel. Alle powercords waren standaard, aangesloten op een normaal stekkerblok. Schiet me trouwens nog een leuke stokpaardje van Andreas Hofmann, de ontwerper van Octave, te binnen: ''Mijn versterkers klinken zelfs met prikkeldraad goed'' Kijk, daar hou ik van! Gewoon doen waar je goed in bent, en voor de rest geen gedoe... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Met die 1722 eigenlijk nog net betaalbaar Marco en zeker als je zelf al een paar componenten in je bezit hebt. Ik zit nu te luisteren naar een Thorens 160.1 met AT 95e element, maar wel met een betere naald erin (129 euro). Ook dat klinkt zeer aardig met Purcell op het plateau. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 4 hours ago, Arden said: Leukste detail was eigenlijk nog, dat we uiteindelijk maar hebben besloten de review niet meer alleen om het Hana ML element te laten draaien, maar gelijk maar om de hele set-up! Waar en wanneer is de review te lezen? Wil je een link plaatsen als het beschikbaar is? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 (edited) Ik moet eerlijk zegen dat ik altijd het liefst een review lees over een product in een bestaande set. Het zal zeker een leuk review worden, maar over het element zegt het natuurlijk weinig. Edited 21 maart 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Een set moet toch alles uit het element halen wat er in zit,en het lijkt mij dat deze set dat wel kan. Dan zal het element wel te reviewen zijn dacht ik. Maar jij hebt er ervaring mee en ik niet. Hoe zou jij dat dan doen Carl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 Mijn audiofiels dag gisteren was een heel bijzondere. Ik heb voor het eerst een opname digitaal opgeslagen. In het verre verleden heb ik regelmatig opnamen gemaakt, maar antijd met een taperecorder. Analoog dus. De vraag kwam namelijk of ik het concert van het koor waarin mijn vrouw zingt op wil nemen. Eerder gebeurde dat altijd met een minidisc walkman. Met bijbehorende microfoontjes. Daarvan werden dan CDs voor de leden gebrand. Die opnamen klonken in mijn oren verre van goed. Nu heb ik de beschikking over een paar professionele condensatormicrofoons. Een statief had ik al, dit is nu uitgebreid met een ORTF stripje. Mijn bedoeling is dus dat 50 personen sterk koor met pianobegeleiding met twee microfoons te vangen. De microfoons heb ik op mijn Emu tracker pre aangesloten. Met Audacity op mijn laptop wil in de boel in 24 bits 96 kHz opnemen. En dat heb ik gisteren dus getest. Niet met het koor, maar thuis in mijn luisterhok. Gewoon muziek gedraaid en opgenomen. De twee microfoons staan recht boven mijn hoofd. Na wat driverprobleempjes werkte het en kon ik de eerste opname maken. Deze afgeluisterd via de Tracker en een Beyerdynamics koptelefoon. En dat viel eigenlijk helemaal niet tegen. Ze sterk zelfs dat ik dacht dat mijn luidsprekers meespeelden. Maar die waren natuurlijk stil. Ik vrees wel wanneer ik die opname via mij luidsprekers af ga spelen, een totaal ander beeld krijg. De kameracoustiek komt dan 'n.l. dubbel binnen. Dat ga ik binnenkort ook nog eens doen. Al met al leuk bezig geweest. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 21 maart 2019 Report Share Posted 21 maart 2019 (edited) 1 hour ago, Groovy said: Hoe zou jij dat dan doen Carl. Ik heb drie platenspelers met dito element. Ik had die duurdere Hana dus wel in mijn Thorens TD 320 met TP 16 IV arm willen uitproberen ipv de Nagaoka MP 200. Leuk om te kijken of dat nog veel winst geeft * Ook leuk om te zien hoe goed die TP 16 IV arm werkelijk is. Misschien daarna het element nog op de Oracle. * Als ik iets van Henk heb geleerd, is het dat een duur element meestal wel een verbetering is (mist het past dan). Edited 21 maart 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 maart 2019 Author Report Share Posted 21 maart 2019 7 hours ago, mumsoft said: Hm, Tidal... zal straks eens kijken of die het hier nog wil doen, zou niet meteen de hele boel opnieuw installeren hoor. Vorige keer dacht ik ook dat Tidal zelf down was (cyberaanval?), maar was ik gewoon niet ingelogd. Geen software update? Voor de Mac was er vandaag een nieuwe versie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 21 maart 2019 Author Report Share Posted 21 maart 2019 Vandaag ook een audiofiele dag de buisjes van mijn "nieuwe" Magnum Dynalab raken aardig ingespeeld. Ontdekt hoe goed de radio hier op de kabel is. goed b.v. NPO radio 2 Soul and Jazz, WDR4, FIP, maar ook Arrow Classic Rock klinkt zeer goed. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2019 Report Share Posted 22 maart 2019 13 hours ago, Tubejack said: Geen software update? Voor de Mac was er vandaag een nieuwe versie. Weet niet. Tidal doet het gewoon, staat als Tidal2 op de rasp. Heb ook Tidal op de phone, maar die gebruik ik vrijwel nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2019 Members Report Share Posted 22 maart 2019 15 hours ago, carl said: Ik moet eerlijk zegen dat ik altijd het liefst een review lees over een product in een bestaande set. Het zal zeker een leuk review worden, maar over het element zegt het natuurlijk weinig. Die snap ik niet helemaal, ook niet in combinatie met je opmerking daarna over je Thorens tafel? Hooguit dat je jezelf eens wilt kietelen om te zien waar jouw componenten nu eigenlijk staan, maar dat zal je niet bedoelen? Voor een review moeten alle componenten van de zelfde kwaliteit zijn, of de omringende componenten van een hogere-, simpelweg om de kwaliteit van het te testen onderdeel op zijn waarde te kunnen schatten. Dan: een bestaande set? Wat bedoel je daar mee? Als je doelt op een referentieset, dan kan ik me daar nog wat bij voorstellen, alleen, dat wil nog steeds niet zeggen dat deze matched met het te testen onderdeel. Dan is het ook vaak nog eens zo dat reviewers bijna nooit meer een vaste set hebben, ze laten vaak reviews door elkaar lopen in de set-up. Iets wat je best vaak terugleest, toevallig stonden er net luidsprekers merk A en/of versterker merk B aangesloten voor andere lopende reviews, dus is er bijna nooit meer sprake van een test-set als vast gegeven. In dit geval is er dus een set ontstaan naar mijn- en de reviewers smaak en voorkeur, zo had ik die parameters dus onder controle met naar mijn idee volledig matchende onderdelen. Om je nog een ander voorbeeld te geven over bepaalde te reviewen componenten, een paar jaar geleden heb ik een Octave Jubilee voor- en eindversterker set laten reviewen, deze versterkers kosten in totaal een kleine ton. Ik heb hier nu geen zin in een discussie over dergelijke prijzen voor versterkers, daar gaat het even niet om. Waar het wel om gaat is dat ik de keuze had uit 3 reviewers, welke allemaal luidsprekers hadden staan in de 5.000 tot 10.000 euro klasse. Kun je zo een versterker uit het topsegment testen? In mijn optiek niet, dus daar hebben we toen ook zelf een set voor samengesteld. Ik denk dat het toch steeds meer die kant op zal gaan, let maar eens op, steeds meer reviews vinden bijvoorbeeld ook plaats in Hilversum bij Rhapsody, simpelweg omdat die jongens echt wel weten hoe ze iets moeten laten klinken. Ik zelf heb meerdere reviews laten plaatsvinden bij A10 Audio in Amsterdam, en 1 maal bij Blumenhofer in Walkertshofen. Tegenwoordig heb ik daar mijn eigen lokatie voor, dus waarom zou ik er geen gebruik van maken? Waar het eigenlijk op neerkomt is, dat hoe je het ook went of keert, die reviews, daar moet je voor betalen! Dan wil je ook de parameters onder controle hebben voor een zo goed mogelijk resultaat. Nog een mooi voorbeeld, verleden jaar moest er een phonotrap van Zanden getest worden. Ik ga hier niet uitweiden over wie die test moest doen (dat kun je zelf wel terugvinden als je dat graag wil weten), de reviewer in kwestie had zijn laatste plaat ongeveer 20 jaar geleden gedraaid! Ik werd dus benaderd voor een draaitafel voor deze test welke uiteraard helemaal opgedirkt moest zijn met 2 armen en elementen, daarbij moest alles uit het topsegment moesten zijn. Tevens moest er nog een referentie-phontrap bij, om te kunnen zien waar de Zanden phonotrap nou daadwerkelijk stond. Nou vraag ik je, als eigenlijk al het vergelijkingsmateriaal geleend moet worden (en dan hebben we het nog niet over de software gehad, want platen waren er ook niet), hoe kun je zo nou nog een review opzetten? Dat is toch ene grote wassen neus? Helemaal als ik dan de spullen die ik er voor uit moest lenen verkeerd geschreven in de review terug moet lezen! Dat soort dingen doe ik dus ook niet meer, het is gewoon kompleet zinloos. Ik kies dan wel gewoon mijn eigen weg: wat minder reviews, wat meer inloop-weekenden (in mei komt er weer 1), heb ik zelf ook meer lol, en het is nog goedkoper ook! Degenen die het leuk vinden: alsjeblieft, graag gedaan! Degenen die het niets vinden: jammer dan... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2019 Members Report Share Posted 22 maart 2019 17 hours ago, TL 200 said: Waar en wanneer is de review te lezen? Wil je een link plaatsen als het beschikbaar is? Sorry, die had ik even over het hoofd gezien. De review wordt geplaatst in de Music&Emotion, ik denk in het Mei nummer. Na verloop van tijd plaatsen ze hem in theorie nog door naar HIFI punt EN EL (als ik nog een keer betaal voor dezelfde review natuurlijk, vandaar de opmerking in theorie). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gydotron Posted 22 maart 2019 Report Share Posted 22 maart 2019 (edited) Hans, je neemt veel beter op in 24 bits 88,2 kHz, of 176,4 dat is rekenkundig veel minder complex om te zetten naar 16 bit 44,1 kHz. Geleerd van een sound engineer. Mvg Guido Edited 22 maart 2019 by Gydotron Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 22 maart 2019 Members Report Share Posted 22 maart 2019 30 minutes ago, vintagemod said: Ik dacht altijd ,gratis in een audioblad en blij waren als een importeur zijn nieuwe producten kon showen in een test.in hun audioblad .. En zouden die audioclubjes ook geld vragen aan een importeur voor een avondje te showen . Wakker worden Wol, er is weinig tot niets meer gratis in de wereld. Waarom denk je dat die audiobladen tegenwoordig meer advertenties dan daadwerkelijke artikelen bevatten? De review is ''gratis'' er moet echter wel in de maand voor en de maand na minimaal een paar keer geadverteerd worden. Audioclubs zijn idd nog wel gratis, als ik moet gaan betalen om daar te staan, dan ben ik snel klaar hoor. En daarbij, gratis is dan nog relatief, voorbereiding, alles er heen vervoeren, opbouwen (pak-em-beet 2 uur voor aanvang), afbreken en weer naar huis, met de handel er gaat minimaal een dag tijd en energie in zitten, maar dat heb ik er wel voor over. Om je hier een klein beetje inzicht in te geven, ik ben per jaar ongeveer 25.000 euro aan show-kosten kwijt en ongeveer 10.000 euro aan adverteren. Die moet je eerst weer terug zien te verdienen. De tijd, energie en transportkosten zijn dan nog niet eens meegenomen! De enige show die zich eigenlijk altijd direct terug betaald, of in ieder geval binnen een afzienbare periode, is de Munchen show. Gelukkig maar, want dat is ook ver uit de duurste om te staan! En dan zijn er nog steeds exposanten die de eerste 1 of 2 edities van die show ook niets terugzien van hun kosten en inspanning, je zult eerst een naam moeten opbouwen... Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 22 maart 2019 Report Share Posted 22 maart 2019 3 hours ago, Arden said: Sorry, die had ik even over het hoofd gezien. De review wordt geplaatst in de Music&Emotion, ik denk in het Mei nummer. Na verloop van tijd plaatsen ze hem in theorie nog door naar HIFI punt EN EL (als ik nog een keer betaal voor dezelfde review natuurlijk, vandaar de opmerking in theorie). Die lees ik dan t.z.t. wel, plus natuurlijk de advertorials. En wie weet kan Bert (TL200) daar ook van meegenieten, want die komt vast al in april. Overigens, in de tijd dat ik voor de HCC e.e.a. recenseerde zat daar vrijwel geen vergoeding aan vast, én de leveranciers van de softwarpakketten hoefden zeker niks te betalen. Dat gaf je als recensent de vrijheid je bevindingen onverbloemd over het voetlicht te brengen. Maar wat nu als je als leverancier geacht wordt er wel voor te betalen? Wèg onafhankelijkheid van de recensent. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts