Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik ben nu even aan het luisteren op mijn eigen set in mijn eigen totaal andere zolder ruimte. Dat plafond bij Audio Live (oude melkfabriek) is bijvoorbeeld zeker 4 meter hoog als het niet meer is. En hier klinkt ook erg goed, maar wel anders met minder warmte in stemmen. Dan rest  de vraag waar ligt dat aan en wat is nu de waarheid. En als Roger zou meelezen zou hij zeggen “ probeer eerst eens andere LS kabels” dan Kimber. Heeft hij misschien wel een punt. Maar als die Nine ooit in NL komen wil ik ze wel thuis uitproberen.

Edited by carl

Het gaat natuurlijk om prijs versus kwaliteit Wiel. En dit soort dingen schrijf je erg langzaam af. Wel anders dan een auto. Maar kennelijk zijn ze in NL niet te krijgen, dus ik kan ze thuis nauwelijks uitproberen 😀

Edited by carl

8 hours ago, carl said:

Het gaat natuurlijk om prijs versus kwaliteit Wiel. En dit soort dingen schrijf je erg langzaam af. Wel anders dan een auto. Maar kennelijk zijn ze in NL niet te krijgen, dus ik kan ze thuis nauwelijks uitproberen 😀

Met een auto doe je toch ook 20 jaar Carl? 

"Veilig" is natuurlijk wel een relatief begrip Wol.  Onze vorige auto, een BMW 316 was 20 en erg solide. De Seat waar we nu in rijden,  zit aardig wat electronica,  is 15 en geeft ook een veilig gevoel.  Onderhoud doet veel. 

En ik loop nog steeds op mijn 20 jaar oude trouwschoenen. Ze zijn wel zowat op, maar wat een kwaliteitje hè. Dus ik heb vorig jaar nieuwe gekocht, dezelfde. En denk nou maar niet dat ze duurder zijn dan andere. Iets zien van € 10.000 en dan denken dat moet wel goed zijn??

Een set Harman Kardon gekocht voor op zolder.
Versterker hk 6550 met mm en mc.
Compleet met tuner en cd speler.
Straks aansluiten.
De oude dual met din aansluitingen gaat weg.

Ik heb een Ford Focus van pakweg 12 jaar en heb toch wel veel reparaties. Veiligheid maak ik me geen zorgen over. Hoop ermee tot elektrisch door te kunnen rijden.

Een LS is iets anders dan een auto. Met een LS doe je 20 jaar zonder problemen. Betaal er 10.000 voor en dan kost je het 500 euro per jaar en 10 euro per week. Dat kost een abonnement van Tidal ook ( net opgezegd). Het probleem van LS is de grote aanvangsinvestering. Die Devore X kostte tegen de 20.000.  Dat vind ik weer erg veel geld en gewoon overkill in een gewone huiskamer. 

Edited by carl

51 minutes ago, Groovy said:

Een set Harman Kardon gekocht voor op zolder.
Versterker hk 6550 met mm en mc.
Compleet met tuner en cd speler.
Straks aansluiten.
De oude dual met din aansluitingen gaat weg.

Dat is een leuke versterker Groovy daar heb ik zelf ook mee gespeeld. 

14 minutes ago, carl said:

Ik heb een Ford Focus van pakweg 12 jaar en heb toch wel veel reparaties. Veiligheid maak ik me geen zorgen over. Hoop ermee tot elektrisch door te kunnen rijden.

Een LS is iets anders dan een auto. Met een LS doe je 20 jaar zonder problemen. Betaal er 10.000 voor en dan kost je het 500 euro per jaar en 10 euro per week. Dat kost een abonnement van Tidal ook ( net opgezegd). Het probleem van LS is de grote aanvangsinvestering. Die Devore X kostte tegen de 20.000.  Dat vind ik weer erg veel geld en gewoon overkill in een gewone huiskamer. 

Wat noem je veel? Ik reken per jaar €600 ....€1000 aan onderhoud.  De ene keer wat meer (nieuwe banden, distributie snaar) en de andere keer minder. Maar dan kunnen we weer een heel jaar rijden.  Wat me opvalt bij audio, dat prijs en merk niet zoveel zegt. Juist in de betaalbare klasse kun je heel mooie dingen kopen. Onze luidsprekers waren precies € 2000 10 jaar terug. Ze gaan waarschijnlijk nog 20 jaar mee. 

Tnx Jack, ik ben benieuwd hoe hij klinkt.
De HK 6550 klinkt goed,fijn klinkende phono mm-mc.

Edited by Groovy
aanvulling.

8 hours ago, Tubejack said:

Wat me opvalt bij audio, dat prijs en merk niet zoveel zegt. Juist in de betaalbare klasse kun je heel mooie dingen kopen. 

Deels met je eens Jack. Maar toch als je die Devore beluisterd, hoor je wel de meerwaarde met name in die moeiteloosheid. 

7 hours ago, carl said:

Deels met je eens Jack. Maar toch als je die Devore beluisterd, hoor je wel de meerwaarde met name in die moeiteloosheid. 

Dat moeiteloze zit hem ook voor een deel in de aansturing. Audionote niet? 

Het is natuurlijk een LS met veel volume, hoog rendement en een gunstig impedantieverloop. Dat maakt het een versterker erg makkelijk. 

2 hours ago, carl said:

Het is natuurlijk een LS met veel volume, hoog rendement en een gunstig impedantieverloop. Dat maakt het een versterker erg makkelijk. 

Zeker, maar Audionote maakt heel erg verfijnde en muzikale buizenversterkers en juist die combinatie heb je gehoord. De versterker van mij en die van jou zijn veel brutaler/ scherper.  Wat over goedkope luidsprekers, bij een van mijn vorige selecties viel het merk Triangle op, die waren 1000 gulden de set van 2.  Het was een van de goedkoopste modellen. Aangestuurd met een Harman Kardon HK-6600 was er eigenlijk helemaal niets mis mee t.o.v. veel duurdere sets. Omdat ik toen ook met buizen aan het experimenteren was  en een hoger rendement nodig had werden het uiteindelijk Translator Impact 50 waar ik een demo set van kon kopen voor 3250. Maar heel veel beter, klonken ze niet.   

Waar ik nu mee speel, kun je met een single ended 3watt buizen versterkertje nog aansturen en ook dat kost geen vermogen.  Er zijn m.i. genoeg merken die misschien wat "gewoontjes"  zijn maar omdat ze zo gewoon zijn -dus meer verkocht-  kwaliteit kunnen leveren voor een veel vriendelijke prijs. Ik kom graag een keer luisteren wanneer je nieuwe luidsprekers hebt.   

Het klinkt nu ook leuk Jack en het zou me niet verbazen als je me vroeg of ik gek ben om andere LS  te zoeken. Bovendien zit ik hier vlak bij het circuit van de Zeven Heuvelenloop, moet je aanspreken.

PM Verrek die Ongaku kost 79 duizend dollar. 

Edited by carl

Och, in de nieuwe Music Emotion wordt een set besproken die net geen 100.000 doet. Euro's. Ongaku, nog nooit van gehoord.

Maar laten we eens eerlijk zijn, waar gaat het nu om in de muziek? Toch om de beleving, het plezier, de lol, de droefenis, de verbazing, het genoegen? (Ik kan nog wel even doorgaan hoor). Maar dàt hoeft je de kop niet te kosten toch?

En zet zo'n set neer in je stulpje, en je begint meteen te denken aan inbrekeralarmen, grendels, automatisch buitenverlichting en bloedhonden. Mij niet gezien.

Het zag er wel vrij zwaar uit Marc  en ik heb een inbraakalarm. De inbreker moet dan geen rugproblemen hebben en ook doof zijn 😀 

Ik ben natuurlijk ook audioliefhebber en het houdt me toch wel bezig in hoeverre ik me in mijn bestaande ruimte kan verbeteren. Mijn ruimte is met 60 kuub maximaal  niet groot. Dan kan je er wel een LS inzetten die ook een kerk kan vullen, maar dat is onzinnig want overkill. En bij die Ongaku vraag ik me werkelijk af waar dat geld dan in zit. Natuurlijk in handwerk, maar dat is mijn Pass Kloon ook. 

Edited by carl

Zijn die ls van puur goud🤔
Ik begrijp wel dat goede materialen en handwerk duur zijn maar zo duur.
De helft is winst denk ik.

Edited by Groovy

1 hour ago, carl said:

Het klinkt nu ook leuk Jack en het zou me niet verbazen als je me vroeg of ik gek ben om andere LS  te zoeken. Bovendien zit ik hier vlak bij het circuit van de Zeven Heuvelenloop, moet je aanspreken.

PM Verrek die Ongaku kost 79 duizend dollar. 

Ik krijg al jaren opmerkingen dat transformatoren met zilver niks kan zijn.  Ik weet wel beter :P

Stukje over de Ongaku  [...] 

Silver winding output transformer to keep the graceful and dignity sound of 211.
High impedance of 12kΩ with multi-layer, multi-compartment structure. [....]

Als ik met niet vergis zijn de transformatoren met de hand gewikkeld met rijstpapier als isolatie.

De Zevenheuvelenloop heb ik vorig jaar gelopen.  Mooi parcours,  vorig jaar moeilijke omstandigheden. Uit de wind te warm, in de wind erg koud.  

5 minutes ago, vintagemod said:

Alles is bluf,daar hoor jij nie vanaf

Ik kan zo het verschil laten horen tussen 2 dezelfde versterkers, een met zilver en een met koper. Je bent kansloos. 

2ul40-s2.JPG

26 minutes ago, Groovy said:

Zijn die ls van puur goud🤔
Ik begrijp wel dat goede materialen en handwerk duur zijn maar zo duur.
De helft is winst denk ik.

1 kilo zilver kost maximaal 450 euro. In die versterker zit maximaal 10 kilo zilver en dan kom je niet op dergelijke bedragen Peter. Het arbeidsloon zal veel meer bedragen denk ik.De verhouding kostprijs verkoopprijs zal minstens een factor 5 zijn. 

Maar het gaat me niet om het geld (kunnen we toch niet betalen) maar om de vraag of het echt veel en veel beter klinkt. 

Veel en veel beter dan wat je nu hebt,dat zou mooi zijn.
Jouw ls klinken in jouw ruimte toch ook bovengemiddeld.
Wel leuk om eens te beluisteren in je eigen ruimte.

3 hours ago, vintagemod said:

Als je zilver hebt moet je alles van zilver van element tot spreek spoel ,heb jij dat !

En als jij dat niet hebt heeft  het geen meerwaarde.

Zilver heeft totaal ander klankkleur als koper,het kan beter zijn ,kan ook slechter zijn ,ligt puur aan de combinatie.

Dat is een mening, meer niet.  Je kunt het gewoon horen.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...