Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Is bitumen enkelvoud of toch meervoud? Of is bituum een soortnaam, zoals ijzer?  Vergelijk ijzeren plaat, bitumen plaat, loodbitumen plaat, bevattende lood en bituum?

Tien jaar forumervaring en nog geen steek wijzer. Wat ik wèl weet is, dat zilver structuurinfo vastzet, zodat tegels of lampen geen zin meer hebben.

4 hours ago, carl said:

Heb je ze ooit gehoord Jack? Ik heb de voorversterker en eindversterker wel aangepast door toevoeging van vilt en een kilo zilver.  Ik heb verder wel geëxperimenteerd met van der Heide (tegels, lamp, ring van Kolon). Ik meen soms marginale verschillen te horen, maar meer dan dat zijn het niet. Die onderzetters van Leo aan de andere kant  leidde tot een stevig verschil. Hetzelfde geldt voor mijn laatste aankopen, maar die waren weer fors duurder dan die onderzetters: element, phonokabel en phonotrap. 

Beste Carl, élke buizen versterker kan na een jaar of 10 wel wat technische aandacht gebruiken. Die bij mij tenminste wel ;)

3 hours ago, mumsoft said:

Is bitumen enkelvoud of toch meervoud? Of is bituum een soortnaam, zoals ijzer?  Vergelijk ijzeren plaat, bitumen plaat, loodbitumen plaat, bevattende lood en bituum?

En hoe zou de set van Noach dan geklonken hebben? Die had zijn ark er helemaal mee ingesmeerd. Moet goed gedempt zijn geweest. Moet ook wel met zo'n beestenbende aan boord:: https://nl.wikipedia.org/wiki/Bitumen

16 hours ago, Tubejack said:

Beste Carl, élke buizen versterker kan na een jaar of 10 wel wat technische aandacht gebruiken. Die bij mij tenminste wel ;)

Ik heb me dat ook wel eens afgevraagd Jack. Volgens Rob Wilms hoef je er bij Conrad Johnson eigenlijk alleen maar nieuwe buizen in te doen. De versterker is zwaar overgedimensioneerd. Behalve een condensator is er nooit iets aan kapot gegaan. Wel gaf Rob een upgrade in overweging. Ik heb dat Hear nog eens nagevraagd en we zagen daar de zin eigenlijk niet van in. Het ging om vervanging van onderdelen die niet meer gemaakt werden en waar maar het zeer de vraag was of vervanging een verbetering was. Daar zit natuurlijk een beetje mijn angst.

Wat zijn voor jou eigenlijk de zwakke punten van een buizen versterker die inmiddels bijna 20 jaar oud is ? 

19 hours ago, mumsoft said:

Wat ik wèl weet is, dat zilver structuurinfo vastzet, zodat tegels of lampen geen zin meer hebben.

Het was eigenlijk maar een forumgrapje Marc. Mijn moeder gebruikte als presse papier een baar zilver. Hoe ze daar nu weer aankwam is me nooit duidelijk geworden. Wat moet je daar nu mee?  Omdat ik wat trafo brom had bij mijn voorversterker heb ik het zilver maar op kast boven de trafo gelegd. Je begrijpt dat ik nog wat meer materiaal daarvoor hebt gebruikt en dat ik het verschil niet hoorde. Overigens kost zo’n baar zilver 435 euro ( mijn zilveren kabel phonokabel is al duurder) en ik vind het leuk om sommige bezoekers te vertellen dat dit een van de beste tweaks is. 

Mijn versterkers zijn verder nog helemaal origineel. Wel gebruik ik andere buizen. Waarom zou je zo’n High End product ook aanpassen? Ik ben gewoon zeer tevreden met mijn geluid.

Edited by carl

36 minutes ago, carl said:

IWat zijn voor jou eigenlijk de zwakke punten van een buizen versterker die inmiddels bijna 20 jaar oud is ? 

Echt zwakke punten zijn er meestal niet, of het moet een ontwerpfout zijn. Helaas heeft niets het eeuwige leven. In oudere buizen versterkers, vanaf een jaar of 8...10 meestal condensatoren en weerstanden. Soms buisvoeten, schakelaars en volume en andere regelaars. Die moet je sowieso controleren en schoonmaken. 

2 hours ago, carl said:

Mijn versterkers zijn verder nog helemaal origineel. Wel gebruik ik andere buizen. Waarom zou je zo’n High End product aan passen?

Niet "aanpassen" maar onderhouden. Ik heb nog geen enkele buizen versterker gezien, die géén onderhoud nodig heeft.  Je auto breng je toch ook af en toe naar de garage?  Ik denk dat een APK voor 10 jaar oude (audio)apparatuur geen kwaad kan. ;)

Dat kun je bij high-end apparatuur zoals Conrad Jonson, het beste bij of via de dealer laten doen 👍🏻.  👋🏻

Dat bedrijf in Elst ken ik. Daar heb ik mijn voorversterker laten repareren. Hebben ze heel deskundig gedaan. Ik moest echter wel de hoofdprijs betalen. Onderdelen die door derden geleverd werden moesten ook nog een winstmarge opleveren. En ik heb ze ook nog uit moeten leggen waar ze die onderdelen vandaan moesten halen. Dat ik een uurloon betaal en onderdelen betaal, snap ik, maar die extra marge snap ik dan weer niet. Het commentaar was: "ja, dat doen we; de schoorsteen moet hier ook roken".  Mij zien ze daar niet meer.

Groet,

Leobus

1 hour ago, carl said:

De dealer is er mee opgehouden Jack. In Elst zit er iemand die kennelijk High End  kan servicen. 

Er zijn er genoeg Carl als ik even google op: "conrad jonson service nederland"   Vast ook een in de buurt. Ik doe geen High-End. 

@leobus  inderdaad niet netjes. 

2 hours ago, leobus said:

Dat bedrijf in Elst ken ik. Daar heb ik mijn voorversterker laten repareren. Hebben ze heel deskundig gedaan. Ik moest echter wel de hoofdprijs betalen. Onderdelen die door derden geleverd werden moesten ook nog een winstmarge opleveren. En ik heb ze ook nog uit moeten leggen waar ze die onderdelen vandaan moesten halen. Dat ik een uurloon betaal en onderdelen betaal, snap ik, maar die extra marge snap ik dan weer niet. Het commentaar was: "ja, dat doen we; de schoorsteen moet hier ook roken".  Mij zien ze daar niet meer.

Groet,

Leobus

Ik moet het eerste audioreparatiebedrijf wat het hoofd goed boven water kan houden nog vinden. Wanneer je auto naar de garage gaat is een uurloon voor een MBOer € 80,- of meer. En die garage rekent ook marge op onderdelen.Wanneer een reparatiebedrijf met hooggeschoolde mensen € 50,- per uur vraagt, gaat er niemand naar toe. Zeg er eens iets van Jack...

2 hours ago, leobus said:

Groet,

Leobus

Als je je auto laat servicen/repareren betaal je toch ook de marge op gebruikte materialen? (gemiddeld 50%). Lijkt mij niet iets wat je een bedrijf met een schoorsteen kunt aanrekenen...

[Edit]

Hans was mij net een fractie voor :)

Edited by Pjotr

Het probleem bij High End is, dat mensen zoals ik altijd originele onderdelen willen hebben. Daarbij kan je maar het best een bedrijf hebben met ervaring met het merk. Ik zal Herman van Dungen eens vragen. Is me ook niet duidelijk of hij met Conrad Johnson verder wil. 

1 hour ago, Pjotr said:

Als je je auto laat servicen/repareren betaal je toch ook de marge op gebruikte materialen? (gemiddeld 50%). Lijkt mij niet iets wat je een bedrijf met een schoorsteen kunt aanrekenen...

[Edit]

Hans was mij net een fractie voor :)

@Hans en Pjotr,

In  mijn VV moest een nieuwe trafo gemonteerd worden. Ik heb uit moeten zoeken waar dat ding gekocht kon worden. Dat wisten ze zelf niet. Dat was in Amerika. Dat was een X bedrag. Daar kwamen vervoerkosten bij, invoerrechten bij, BTW er over heen en vervolgens nog een keer de marge van dat bedrijf in Elst. Aan het eind kwam er nog een keer BTW over materiaal en werkuren over heen. Volgens mij klopt hier toch het een en ander niet.  Ik zei het al; mij zien ze daar nooit meer.

Oh ja, bij garages betaal je de standaard prijs voor onderdelen; alleen de garage krijgt daar korting op en jij dus niet.

Groet,

Leobus

1 hour ago, carl said:

Het probleem bij High End is, dat mensen zoals ik altijd originele onderdelen willen hebben. 

Dat is een van de redenen waarom ik voor mensen zoals jij  geen High-End doe Carl.  In veel high-end zitten gewone standaard onderdelen in zoals MKT condensatoren. Alleen  als je mazzel hebt, iets van Wima. Maar ook  daar valt geen eer aan te behalen.

Sommige mensen luisteren wel, die krijgen wat moois. Precies zoals ze het graag zouden willen hebben ,voor een redelijk prijs Want ook Hijg-End is niet perfect. Laatst nog een hele mooie Accuphase T-107 tuner gerestaureerd, die was helemaal uitgeblust. Daarna beter als nieuw, met de allerbeste onderdelen. Of nu een elco €3 of €10 kost, maakt op het totaal bedrag niet uit.  Maar voor het uiteindelijk geluid wel. ;)

Ik heb zelf nooit begrepen waarom alles met originele onderdelen gerestaureerd moet worden. Moderne onderdelen zijn vaak veel beter en je kunt kiezen voor nog betere specs dan de originele.

11 minutes ago, Bloom said:

Ik heb zelf nooit begrepen waarom alles met originele onderdelen gerestaureerd moet worden. Moderne onderdelen zijn vaak veel beter en je kunt kiezen voor nog betere specs dan de originele.

Mensen creëren eigen problemen.  Ik snap het soms wel hoor, die denken al het origineel is houdt het zijn waarde. Maar niets is minder waar, al na een paar jaar mag je blij zijn als je 1/3 van de nieuw prijs krijgt. 👋🏻    

1 hour ago, Tubejack said:

Of nu een elco €3 of €10 kost, maakt op het totaal bedrag niet uit.  Maar voor het uiteindelijk geluid wel. ;)

Soms wel maar meestal niet. Elco's van €10 zijn vrijwel niet meer te koop... :rolleyes:

9 hours ago, Pjotr said:

Soms wel maar meestal niet. Elco's van €10 zijn vrijwel niet meer te koop... :rolleyes:

Farnell, Mouser, Digikey. 

@Wol over logisch...  Er zijn maar weinig fabrikanten die 20 jaar dezelfde onderdelen maken.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...