Tubejack Posted 12 juli 2019 Author Report Share Posted 12 juli 2019 6 hours ago, audiofreak said: Overigens, mijn audiofiele avond was lezen en lezen van ... Mijn middag. Audiofiel zijn, is natuurlijk prachtig, maar als mens heb je ook de verantwoording dat iemand niet doorslaat. Opnieuw voorkomen dat iemand onnodig geld aan audio uitgeeft aan allerlei upgrades terwijl de basis al niet goed was. Gezorgd dat hij wat goeds kreeg. Ging helemaal uit zijn dak, bleef maar zeggen dat hij het zo mooi vond. Over mooi, mijn Schiit Modi Multibit nu hij ingespeeld is klinkt zo goed, dat ik besloten heb voorlopig niet verder up te graden. Het is echt een koopje. Goede dingen hoeven helemaal niet duur te zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) Ik wist niet dat ze dergelijke zaken tegenwoordig kunnen behandelen Onno. Een continue piep in het oor lijkt me verschrikkelijk. Gisteravond weer heerlijk geluisterd. Alleen als de stekker van de stroom is geweest duurt het effen voor het weer klinkt. Maar dan ook , heaven. En Onno omdat mijn dochter waarschijnlijk hier ook komt slapen, kom je waarschijnlijk in het sousterrain te liggen. De baby van haar wordt s’nachts nog wakker en je lijkt me echt iemand die daar absoluut niet tegen kan eigenlijk een best mooie kamer, maar de PVC vloer ligt er dan nog niet in - overkomelijk als je slaapt. Edited 12 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 8 hours ago, audiofreak said: Overigens, mijn audiofiele avond was lezen en lezen van .....Artikelen Rudy van Stratum ( Audio Techniek) Dank je voor de link Onno, ik heb de PDF opgeslagen. Om lekker te lezen als er weer een mooi plaatje opstaat Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 41 minutes ago, carl said: .....Een continue piep in het oor lijkt me verschrikkelijk..... Heb ik helaas ook last van, alleen is die gelukkig (meestal) niet nadrukkelijk aanwezig. Samen met de uitval van de bovenste frequenties (en ook een aantal verdeeld over het hele spectrum) is het gehoor er best wel op achteruit gegaan. Leeftijd dus, maar ook iemand die het járen geleden leuk vond om in mijn oor te schreeuwen. Dat neemt niet weg dat wát ik hoor nog heel vaak voor genoeg kippenvel zorgt. Maar dat ligt dan ook wel weer aan de muziek . En de huidige set natuurlijk.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 10 hours ago, audiofreak said: Klopt Peter. Ik had een vriendje in de jaren 70 die zelf ook versterkers bouwpakketen bouwde, zoals die Philps versterkers. Maar ook zelfs dan kon het fout gaan, hoor. Ik heb er weleens zien uitfikken door een kortsluiting gemaakt te hebben in het circuit. Zulke bouwpakketten waren ook redelijk makkelijk om te maken, dat weet ik ook nog. Een zekere dosis spanning en sensatie is beslist een factor van betekenis! Dat is deel van de lol. Vandaar ook mijn opmerking dat meten en bouwen samen gaat: Nameten of de dingen die je gedaan hebt wel kloppen. Niet alleen een kortsluiting zit in een klein hoekje maar ook de kans dat de verkeerde weerstand op de verkeerde plek gesoldeerd is, is niet denkbeeldig. Dat is dan wel weer mooi aan buizen: Het effect kan spectaculair zijn, bij SS is het meestal niet meer dan een klein rookpluimpje en wat stank. En een aantal transistoren die in stilte overleden zijn als je pech hebt. Alhoewel een verkeerd om gesoldeerde elco ook daar voor een stevige knal en rookpluim kan zorgen Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) 2 hours ago, René N. said: Dank je voor de link Onno, ik heb de PDF opgeslagen. Om lekker te lezen als er weer een mooi plaatje opstaat Doe jij dat ook René? Ik lees vaak ook strips.ik heb nu ook al wat van van Stratum gelezen. Grappig dat mensen ook op buizen uitkomen. Hoge frequenties is natuurlijk een probleem met oude worden. Toch denk ik niet dat je muzikaal veel mist in ieder geval minder dan mensen beweren die vinden dat een installatie oneindig hoog moet gaan. Edited 12 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 Ik ben mijn oude Luisters aan het 'wegdoen'. Nog niks in de kliko, maar ik ga ze niet houden. Begonnen ooit met het tijdschrift Disk, daarna Luister vanaf heel vroeg, iets van 1975. En alsmaar bewaard, maar wat heb ik er verder mee gedaan? Vrijwel niks. Wel gevraagd aan de huidige redactie of er nog jaaroverzichten komen, maar daarmee zijn ze in 2002 gestopt. Dus iets nazoeken is dan niet meer te doen ook. Met teveel muziek om me heen is de behoefte nog méér aan te schaffen ook zowat nihil. Als iemand nu het kwijl uit de mond loopt mag die ze hebben, maar anders gaan ze gewoon de weg die hier al tientallen kilo's oud papier hebben afgelegd: naar de papierbakken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 2 hours ago, Pjotr said: ... bij SS is het meestal niet meer dan een klein rookpluimpje en wat stank.... Ja, als de rook uit een component ontsnapt is, moet je er een nieuwe in zetten met verse rook erin. Die rook is essentieel voor de werking Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 Zeg, we hebben het toch niet over de pretsigaret? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 11 minutes ago, Sodejuu said: Ja, als de rook uit een component ontsnapt is, moet je er een nieuwe in zetten met verse rook erin. Die rook is essentieel voor de werking Zeg dat nou niet Roger. Nou zit Carl de hele avond met zijn neus in zijn Pearl op zoek naar rookpluimpjes. Heeft ie je nog niet gebeld? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) 1 hour ago, Pjotr said: Zeg dat nou niet Roger. Nou zit Carl de hele avond met zijn neus in zijn Pearl op zoek naar rookpluimpjes. Heeft ie je nog niet gebeld? Al drie keer Peter Zoiets gebeurt toch eigenlijk alleen maar de eerste week. Het is hier net aan het onweren en dan gaat op zolder wel de hoofdstekker eruit. Edited 12 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) 2 hours ago, mumsoft said: Ik ben mijn oude Luisters aan het 'wegdoen'. Nog niks in de kliko, maar ik ga ze niet houden. Begonnen ooit met het tijdschrift Disk, daarna Luister vanaf heel vroeg, iets van 1975. Hai Marc. Ik ben in de Disk zeer geïnteresseerd. De Luister heb ik vanaf 1975. Ik ben gek op oude informatie over muziek en apparatuur. Edited 12 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 Okee, die bewaar ik voor je. Is best wel een vrachtje, vrees ik, maar als ik thuis kom zal ik eens goed kijken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 4 hours ago, vintagemod said: Van Stratum ,wie is dat nou weer. Rudy heeft o.a. geschreven voor het blad Audio&Techniek van wijlen John van der Sluis. Dat blad ken je vast nog wel. Jaren 80/90. Zou je toch moeten weten, Wol. Immers, dit blad hield er wel van om af en toe te schoppen tegen de gevestigde orde met hun ( te dure) apparatuur. Jacco oftewel forumlid Dekkersj heeft er nog een studieproject o.i.d. gedaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 8 hours ago, Pjotr said: Een zekere dosis spanning en sensatie is beslist een factor van betekenis! Dat is deel van de lol. Vandaar ook mijn opmerking dat meten en bouwen samen gaat: Nameten of de dingen die je gedaan hebt wel kloppen. Niet alleen een kortsluiting zit in een klein hoekje maar ook de kans dat de verkeerde weerstand op de verkeerde plek gesoldeerd is, is niet denkbeeldig. Dat is dan wel weer mooi aan buizen: Het effect kan spectaculair zijn, bij SS is het meestal niet meer dan een klein rookpluimpje en wat stank. En een aantal transistoren die in stilte overleden zijn als je pech hebt. Alhoewel een verkeerd om gesoldeerde elco ook daar voor een stevige knal en rookpluim kan zorgen Juist!! bij het bouwen van is meten zeker essentieel, net zoals de gewone basiskennis. Want een rookpluim uit je net gebouwde versterker o.i.d. wil je niet. De basiskennis is zeker belangrijk als er een rookpluim uit je pas gebouwde versterker o.i.d. is gekomen. Dan is het handig om te weten waarom er een rookpluim uit je pas gebouwde versterker o.i.d. is gekomen. Het teruglezen van een schema ook. In dienst lieten we weleens hele grote condensators ploffen. Dat was lachen, behalve de stank die sommige afagven na de ontploffing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
audiofreak Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 6 hours ago, mumsoft said: Zeg, we hebben het toch niet over de pretsigaret? Zit je nog in je rookpluim? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 38 minutes ago, audiofreak said: Rudy heeft o.a. geschreven voor het blad Audio&Techniek van wijlen John van der Sluis. Dat blad ken je vast nog wel. Jaren 80/90. Zou je toch moeten weten, Wol. Immers, dit blad hield er wel van om af en toe te schoppen tegen de gevestigde orde met hun ( te dure) apparatuur. Jacco oftewel forumlid Dekkersj heeft er nog een studieproject o.i.d. gedaan. Ja dat schoppen kon die J.v.Sluis wel goed. Vooral tegen feedback in versterkers. Als een bezetene ging ie daar tegen te keer met vaak absurde technische redenaties die nergens op sloegen. Was ook niet zo gek, hij moest ook zijn eigen non-overall feedback klasse-A bouwkits aan de man zien te brengen A&T was in die zin ook wel weer een advertentiekrantje van John. Later is ie weer van zijn geloof afgevallen toen ie kits met Hypex klasse-D modules ging verkopen. Dat is dan weer een en al feedback wat de klok slaat. Rudy schreef w.d.b. een stuk serieuzer en doorwrochter moet ik zeggen. Afijn je kunt het zelf nalezen in die PDF's. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 14 minutes ago, vintagemod said: was wel een blad waar geen gelul in zat. Ja en nee. Er zat best veel oeverloos gelul in wat uiteindelijk de serieuze schrijvers heeft weggejaagd. Het blad droogde letterlijk uit op het laatst. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 2 hours ago, audiofreak said: Zit je nog in je rookpluim? Nee, al lang niet meer. Ik kan me nog wel mijn eerste ervaring ermee herinneren, met muziek. Dat was wonderbaarlijk. Daarna werd het alleen maar minder. Alles went helaas. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) 4 hours ago, mumsoft said: Okee, die bewaar ik voor je. Is best wel een vrachtje, vrees ik, maar als ik thuis kom zal ik eens goed kijken. Het begint hier met nr 78 van juli 1973, en eindigt met sept. 1980, nummerloos. Drie dozen. En met Luister begint het hier in ook 1973. Edited 12 juli 2019 by mumsoft Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 (edited) PIk kom wel een keer naar Leiden Marc. Van Luister heb ik alleen 73 en 74 nodig. Disk ken ik niet en lijkt me erg leuk, wel heb ik een platenpuck van ze Ik heb vanmiddag you tube filmpjes bekeken van the Who eind jaren 60. Vindt het nog steeds extreem goed. Edited 12 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 12 juli 2019 Report Share Posted 12 juli 2019 Prima Carl, see you. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 14 juli 2019 Report Share Posted 14 juli 2019 Ik heb ze apart gezet, 6 mappen, een centimeter of 60 aan papier. En die twee jaargangen Luister zitten er bij. Vond ook nog het afscheidsbriefje van Disk, waarin de abonnee een half jaar Elseviers magazine kreeg voor de niet meer te verschijnen nummers van Disk. "Een buitenkansje" heet dat, maar daar herinner ik me niks meer van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 juli 2019 Report Share Posted 14 juli 2019 (edited) Vanmiddag bij Leo geweest en op tijd terug voor mijn nieuwe liefde waar ik heftig mee geknuffeld heb. Dat mag ook wel want het is mijn kleindochter Roosmarijn van 4 1/2 maanden. Mijn vrouw paste deze middag op haar en heeft de ellende meegemaakt, maar bij mij was ze weer in een goede bui Bij Leo was het erg gezellig en ik heb daar ook Buell leren kennen. Hij is net als ik een oude klant van de Hifi winkel. De set van Leo klinkt meer dan prima en er zullen er maar weinig zijn die aan zijn laag kunnen tippen : net iets terughoudend zodat het niet stoort. Hij had een nieuwe uitvoering van zijn zijn onderzetters gemaakt en die ga ik zeker nog een keer uitproberen. Bij het weggaan kreeg ik nog een doos met oude platen mee, Volgens mij van een vrouw met smaak want op de Bangles en de Zangeres zonder naam na mooie muziek zowel pop als veel klassiek. Billy Joël lijkt bijvoorbeeld niet of nauwelijks gespeeld. Hair is weer iets minder. PS ik check oude platen altijd eerst op mijn TD 160 en die klinkt ook weer goed. Morgen weer uitproberen opzolder. Edited 14 juli 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 14 juli 2019 Report Share Posted 14 juli 2019 (edited) Leuk om je eens in levende lijve gezien te hebben. Onze gezamenlijke overeenkomst is in iedergeval de liefde voor buizenversterking. Edited 14 juli 2019 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts