Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dat zijn leuke ontdekkingen, Hans!

Dat Bose-aardige principe kan inderdaad snoeihard spelen.  Gewoon bewaren voor 'n feestje ofzo.

Of om af en toe een rock-avondje te hebben. ;)

Mooi Groovy.  Ik heb vandaag een van mijn buizen versterkers omgebouwd naar een eindversterker versie.  En de voorversterker zo aangepast dat het geluid  nauwelijks of niet slechter is geworden. Nu kan ik alle randapparatuur aansluiten. Er staan  3 tuners aangesloten, 2 dac's,  1 Logitech streamdoos een Mac mini en een draaitafel. Er is nog ruimte voor een 2e draaitafel  én een tape- of een cassette deck :) 

Momenteel staat via een vintage set  NPO Radio 5 aan met een "toplijst van de jaren 80"  Klinkt geweldig, gewoon via de kabel. 

Ik kan me nog herinneren dat Ellie en ik in een café in Gent zaten tijdens de huwelijksreis ( Onze toenmalige oppas paste een weekend op tegen een gereduceerd bedrag en we zijn nog steeds goede vrienden). Het regende en was koud en in het café bier en sixties music. Dat indirecte geluid klonk in die situatie echt goed. De slechte reputatie van Bose is gebaseerd op de thuissituatie, maar kennelijk geschikt voor een kroeg.

Edited by carl

Neem de Efteling, vroeger geheel voorzien van Bose 801 speakers. Dat klonk best wel acceptabel. Nu hangen er van die Lansing (of iets dergelijks) dingen.. verschrikkelijk.

De luidsprekers waar het hier over gaat zijn geen Bose speakers, maar gebouwd volgens min of meer hetzelfde idee. Met Isophon BPSL130 en BPSL 100 speakers. Zonder filter!

De 901 van Bose had ook geen filter, wel een equalizer meegeleverd om het nog enigszins te laten klinken. Een vriend van mij destijds had ze een poosje, hard konden ze wel. Hij kon er de kalender mee van de muur blazen maar daar had je nou ook niet zo veel aan.  :wacko:

35 minutes ago, TL 200 said:

De 901 van Bose had ook geen filter, wel een equalizer meegeleverd om het nog enigszins te laten klinken. Een vriend van mij destijds had ze een poosje, hard konden ze wel. Hij kon er de kalender mee van de muur blazen maar daar had je nou ook niet zo veel aan.  :wacko:

Toen Dr. Amar in 1968 of daaromtrent met de 901 kwam, was dat direct/reflecting gebeuren een revolutionair idee, met als consequentie dat er een equalizer NODIG was om de frequentiekarakteristiek weer wat recht te trekken.
De EQ was dus een onderdeel van het luidsprekersysteem; een set 901 beoordelen zónder de bijbehorende EQ is als een element beoordelen zonder RIAA-correctie.
Dat idee is echt heel iets anders dan het Acoustimass-principe. Direct/reflecting was een ontwerpkeuze, waarbij het afstraalgedrag ( "stereo in de héle kamer!") prioriteit had, en de frequentiekarakteristiek van de passieve speaker een minder belangrijke rol speelde, omdat die elektronisch gecorrigeerd kon worden.
Iets dergelijks zie je nu bij DSP-gebaseerde systemen.

Niet dat ik nou zo weg ben van die 901, maar laten we het wèl bij de feiten houden.
En daarbij is het best een fijne rock & roll - feestspeaker.

Edited by Guest

Bij de zelfbouwspeakers was ook een equalizer gebouwd. Waar dat ding is gebleven weet ik niet. Zonder klonk in ieder geval beter. En dat direct-reflecting vond ik zelfs in 73 al niks. Direct stralend klonken ze veel beter. Wat we met de Bose 801 konden horen.

1 hour ago, KT88 said:

Niet dat ik nou zo weg ben van die 901, maar laten we het wèl bij de feiten houden.

Het lijk me een geweldige luidspreker voor mijn jaren 70 en 80 muziek en een SX-1250 😊

3 hours ago, KT88 said:

Daar zijn ze ook voor gebruikt hoor maar je wilt ook wel eens wat anders horen dan R&R nietwaar.

Enne, vlgs. mij heb ik me wel aan de feiten gehouden hoor.;)

Sinds wanneer heb jij een kroeg Jack? Dan komen wij binnenkort een biertje daar drinken 😀

Ik heb de Luisters van die tijd en Jan Kool en ik meen Armand van Ommeren hebben ze uitgebreid getest en vergeleken met LS uit dezelfde prijsrange. Daarna hebben ze nog een zeer onprettig gesprek gehad met Dr. bose. Ze vonden ze namelijk voor spelen van klassiek absoluut niet geschikt. Voor slecht opgenomen sixties muziek in een omgeving met veel achtergrondlawaai zijn ze naar mijn ervaring wel weer geschikt. Ik heb in tegenstelling tot jullie 😕 nog wel wat kroegervaring en vaak is het geluid daar matig tot slecht. Ook achtergrondmuziek kan goed klinken.

Ik weet niet wat dr Bose heeft gestudeerd, maar het is wel een marketinggenie.  De kleine en zeer slechte speakers aan zoveel mensen kunnen verkopen is wel knap. 

18 minutes ago, carl said:

Ik weet niet wat dr Bose heeft gestudeerd, maar het is wel een marketinggenie.  De kleine en zeer slechte speakers aan zoveel mensen kunnen verkopen is wel knap. 

Ja, net als die Appleflap, hoe heet ie ook weer, Jobs! Hij heeft elektrotechniek gestudeerd bij M.I.T. Een vroegere werkgever heeft hem meegemaakt in zijn studietijd bij MIT en later bij MIT als wetenschappelijk medewerker. Schijnt een doorsnee wetenschapper geweest te zijn. Mijn vroegere baas was toen helemaal lyrisch over zijn "Direct Reflecting", en had uiteraard de 901 in zijn woonkamer staan eind jaren '80.  Omdat hij wist dat ik audio als hobby had vroeg hij ook steevast of ik het ook zo goed vond. Ik antwoordde toen steevast diplomatiek "Het klinkt vooral gezellig" :D

Edited by Pjotr

Van die Steve Jobs vind ik het toch wel knap dat die potentie zag in bepaalde mogelijkheden en uiteindelijk een gewild produkt op de markt heeft gezet.  En we kennen je al als zeer diplomatiek Peter 😂

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...