Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

11 hours ago, Pjotr said:

De technische kwaliteit had/heeft daarbij echt geen prioriteit

Ver voor Bowie, heel diep in het mono-tijdperk en met name in de VS was AM-radio de 'referentie' en daarvoor werd er ook 'gemasterd'. In het hele monotijdperk was het niet anders dan nu, veel matigs en 1% of minder juweeltjes.

Ik zie 4pins en 2pins mono elementen.
Ik dacht dat altijd dat een mono element maar 2 aansluit pinnen heeft.
Er komt toch wel wat bij kijken als je echt mono wilt gaan luisteren.
Mono elementen zijn er genoeg te koop.

3 hours ago, Seed7 said:

Ver voor Bowie, heel diep in het mono-tijdperk en met name in de VS was AM-radio de 'referentie' en daarvoor werd er ook 'gemasterd'. In het hele monotijdperk was het niet anders dan nu, veel matigs en 1% of minder juweeltjes.

Ik heb wel gehoord dat ze in de US masterden op luisteren in de auto. Dat zal wel via de AM zijn gedaan. Toch is Ziggy volgens mij opgenomen in het U.K.

Edited by carl

Klopt, en Bowie heeft hem ook zelf geproduceerd.  Het is wel een studio album en Bowie zelf was toch meer een podium performer. Ik ben er van overtuigd dat samen met een goede studio producer er veel meer uit te halen zou zijn geweest.

Maar goed, het gaar over de technisch matige kwaliteit van POP albums/singles. Met Jazz en Klassiek kon het toch ook fraai en goed? Zou je als producer misschien toch wat volwassener/bezadigder moeten zijn daar voor?

Misschien hadden/hebben de jazz- en klassiekproducers beter referentiemateriaal, veel meer akoestische instrumenten. Vaak ook betere solisten en daardoor misschien wat meer respect voor het werk. En minder druk van de boekhouders/geldwolven.

21 minutes ago, TL 200 said:

Misschien hadden/hebben de jazz- en klassiekproducers beter referentiemateriaal, veel meer akoestische instrumenten. Vaak ook betere solisten en daardoor misschien wat meer respect voor het werk. En minder druk van de boekhouders/geldwolven.

Zoiets ja. Denk ook dat de betere producers gewoon veel ervarener zijn met de technische mogelijkheden en onmogelijkheden en daarnaast een goed muzikaal inzicht hebben. Die zullen zich meer op het "serieuzere" werk storten. Meeste pop wordt w.d.b. toch niet erg onder de serieuze muziek gerekend: Dus ga daar maar een beetje oefenen :D

John Lennon leerde van een opnametechnicus, dat je met een luidspreker kon opnemen zodat er meer laag op de plaat kon. Ging mooi niet door omdat op die goedkope draaitafels van die tijd de naald uit de groef sprong met meer laag. Als de Beatles meer laag hadden kunnen opnemen hadden ze het gedaan en was de muziek ook anders geweest.

26 minutes ago, carl said:

John Lennon leerde van een opnametechnicus, dat je met een luidspreker kon opnemen zodat er meer laag op de plaat kon. Ging mooi niet door omdat op die goedkope draaitafels van die tijd de naald uit de groef sprong met meer laag. Als de Beatles meer laag hadden kunnen opnemen hadden ze het gedaan en was de muziek ook anders geweest.

Ah was dat het :rolleyes: Allemaal de schuld van Lennon met zijn goedkope draaitafels :DDenk toch eerder dat bij gebrek aan voldoende subwoeffers simpelweg niemand er aan dacht in de pop om een beetje dieper laag mee te nemen. Was ook niet echt behoefte aan.

Over "live" optreden.... Vandaag de halve marathon van Amsterdam gelopen,  daar waren pas, vette bassen en beats.B) Je krijgt elke keer zo' n heerlijke "boost energie".  Voelde me af en toe weer 18 :) op 18km in het laatste stuk van het Vondel park kwam een groepje mooie sterke vrouwen lang van een jaar of 25.  De aanvoerster van het groepje zei tegen mij "vergeet niet te genieten en kijk vooral om je heen".  Ik terug: " ik zie alleen maar mooie vrouwen"  :wub:      

46 minutes ago, Tubejack said:

Over "live" optreden.... Vandaag de halve marathon van Amsterdam gelopen,  daar waren pas, vette bassen en beats.B) Je krijgt elke keer zo' n heerlijke "boost energie".  Voelde me af en toe weer 18 :) op 18km in het laatste stuk van het Vondel park kwam een groepje mooie sterke vrouwen lang van een jaar of 25.  De aanvoerster van het groepje zei tegen mij "vergeet niet te genieten en kijk vooral om je heen".  Ik terug: " ik zie alleen maar mooie vrouwen"  :wub:      

Mooi hé, die wedstrijdjes 🤪. Jammer dat ik het niet meer kan, vanwege mijn knieën.... 😢. Ik mis het best wel, vooral dat om me heen kijken..... 🤣 🤣 🤣

7 hours ago, audiofreak said:

Dat noemen ze bij ons hier "een ouwe snoeperd".:wacko:;)

Kijken mag. "blindtesten zijn hier niet aan de orde"  🤣 @René N.  Vervelend. Ik mankeer van alles, maar een halve gaat net goed. :) Vaak valt er veel aan te doen, ik ken wel meer mensen met last van hun knieën.  Maar die toch weer goed lopen.     

10 hours ago, carl said:

Denk je niet dat blij live optredens er niet meer laag was toen?

Zeker wel, maar dat kwam uit hoornluidsprekers (glijbanen en Electrovoice Eliminatorachtigen). Die kwamen vaak niet onder de 50 Hz. Maar gecomprimeerd was het ook niet. Tegenwoordig begint het laag te resoneren en houdt niet op. Boink Boink. 

12 hours ago, carl said:

Denk je niet dat blij live optredens er niet meer laag was toen?

Nee, dat was er niet. Want de bandbreedte was veel beperkter  bij de versterkers en luidsprekers dan tegenwoordig. Luister maar eens naar hele oude Jazz opnames (mono) van uit de jaren 50 en begin jaren 60. Men kon toen nog geen diep laag weergeven, zoals men dat nu wel kan. Hoewel je m.i. dat laag van tegenwoordig een overdreven laag is. Een opgepompt laag zoals ik dat noem. En wat je vaak op housemuziek hoort. Bijvoorbeeld Yello heeft dat opgepompte laag ook (in mijn oren).

4 hours ago, Tubejack said:

Kijken mag. "blindtesten zijn hier niet aan de orde"  🤣 @René N.  Vervelend. Ik mankeer van alles, maar een halve gaat net goed. :) Vaak valt er veel aan te doen, ik ken wel meer mensen met last van hun knieën.  Maar die toch weer goed lopen.     

Ik heb twee kijkoperaties aan de meniscus van beide knieën gehad (rafelrandjes weggeknipt), maar al snel daarna weer last gehad van dezelfde klachten. Dus durf ik eigenlijk niet meer.... 😥.

9 minutes ago, audiofreak said:

Nee, dat was er niet. Want de bandbreedte was veel beperkter  bij de versterkers en luidsprekers dan tegenwoordig. Luister maar eens naar hele oude Jazz opnames (mono) van uit de jaren 50 en begin jaren 60. Men kon toen nog geen diep laag weergeven, zoals men dat nu wel kan. Hoewel je m.i. dat laag van tegenwoordig een overdreven laag is. Een opgepompt laag zoals ik dat noem. En wat je vaak op housemuziek hoort. Bijvoorbeeld Yello heeft dat opgepompte laag ook (in mijn oren).

Mwah, ooit toen ik nog studeerde, bij een docent thuis de Klipsch corners gehoord op buizen. Dat ging toch echt wel indrukwekkend diep laag hoor, een Hz of 30. Dat was een systeem van begin jaren '50. En het wordt nog steeds gemaakt: https://www.klipsch.com/products/klipschorn-floorstanding-speaker#post-product-summary    Mijn docent had daar nog een Ionofane voor het tophoog op staan.

Zoiets zal John Lennon ook wel thuis gehad. Dan wilde hij zijn muziek vast ook zo horen. Ik denk dat het probleem meer in de bandopname en het element zat toen.

Edited by carl

22 minutes ago, carl said:

Zoiets zal John Lennon ook wel thuis gehad. Dan wilde hij zijn muziek vast ook zo horen. Ik denk dat het probleem meer in de bandopname en het element zat toen.

Volgens mij lag ie meer met Yoko in bed en tokkelde hij zelf wat :lol: We kunnen het hem i.i.g. niet meer vragen.

Ik heb trouwens ook last van artrose in mijn knieën. Bij mijn fysiofit moet ik een oefening doen waar een band achter mijn rechterknie gaat met een tegengewicht en mijn linkervoet moet dan met de voorkant op een verhoging van een paar centimeter. 3 maal 15 maal rechts en daarna hetzelfde links. Maanden pijn en in 1 sessie nagenoeg geen last meer 😀

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...