Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, rbh said:

Speel met Airplay op een Cambridge 851N, 24-bit Hi-Res

Dat zegt mij dan weer niet zo veel. Maakt Airplay er eerst geen AIF van? En is de Cambridge wel ingesteld dat hij die Hi-Res via Airplay ook werkelijk afspeelt. Bij mij klopte er met de standaardinstellingen weinig van. JRiver gaf keurig 16Bit 44,1 kHz aan, terwijl er toch een mp3 werd verstuurd.

Bovendien weet ik niet hoe de Cambridge klinkt. Ik heb al veel streamers en DAC's gehoord, maar weinig kunnen me echt bekoren. net zoiets als bij verschillende phono-voortrappen.

Edited by Hans van Liempd

1 hour ago, rbh said:

Speel met Airplay op een Cambridge 851N, 24-bit Hi-Res

Volgens Wikipedia zet Airplay eerst alles om naar 16 / 44,1 en verstuurt het dan via lossless alac (soort flac) naar je cambridge.  Je hi-res bestanden worden dus gedownsampled naar cd kwaliteit. Kun je op het schermpje van de 851N de uiteindelijke bitrate niet zien? 

Je kunt daarom waarschijnlijk beter een vaste kabelverbinding maken tussen je apple apparaat en de 851N. Via USB bijvoorbeeld.

Ok, ik ga jullie opmerkingen eens onderzoeken.  Bedankt. 

Qobuz zelf zegt: The Qobuz app can only be used in CD quality, because of Airplay’s connectivity limiting digital audio files to 16 bit/48 kHz.

Mijn scherm op de 851N zegt bij alle Hi-res 44.1Khz 16bit ALAC

Edited by rbh

Klopt inderdaad, via Airplay ga je altijd terug naar die instellingen. Bij de draadloze opzet van deze apparaten ga je een stap terug.

Dan kan het beter met een draadje/ of optisch, en behoud je de oorspronkelijke kwaliteit, het best kan dat  met S/Pdif aansluiting en een tulpstekker.

Edited by HansP

Mijn audiovisuele dag is begonnen met het solderen van wat plugjes aan een kabel. Ik heb het nu wel door dankzij de audioclub en Hans. Daarbij heb ik ook een erg mooie soldeerset 😀 Volgende week even langs Radio Piet in Arnhem om wat meer plugjes te kopen. 

Edited by carl

Interessant allemaal vwb de streaming.  Heb nog divers materiaal liggen dus kan eens prutsen om te kijken of het beter kan klinken dan via Airplay.  

Eigenlijk gebruik ik het nu alleen om te luisteren of ik een LP mooi genoeg vind om aan te schaffen. 

12 minutes ago, carl said:

Ik doe dat met you tube. Ik ben nu aan het zoeken naar een paar Buddy Guys die de Sint me kan geven 😀

Een paar Buddy Guys's? Zijn toch geen paar schoenen? Beetje meer eerbied graag! En zeg nou zelf, hier kan toch geen CD tegenop:

Mijn al bijna 9 jaar intensief gebruikte NAS, begint herrie te maken en dondert wellicht een deze dagen uit elkaar.

Nu ben ik wel voornemens deze te vervangen door een nieuwe NAS.
Zekerheidshalve heb ik al mijn muziek ook op een USB-stick gezet van 256GB (FLAC circa 400 cd-titels) om continuiteit te waarborgen.
(by the way.... ik heb ook nog een back-up op een harde schijf in een bankkluis)

Deze USB-stick zit nu in mijn streamer (Pioneer N70A) en zowel vanaf de afstandsbediening als via mijn tablet, kan ik door mijn muziekcollectie bladeren.

T.o.v. de NAS heeft dit al nadeel, dat zoeken op genre, artiest, nummer e.d. minder geavanceerd en uitgebreid is en ik beperkt ben
tot de mappenstructuur, waarop ik mijn muziek heb opgeslagen.

Vooralsnog, deed mijn USB-stick met muziek eerst helemaal niks op mijn streamer, (geen content gevonden) omdat de wijze waarop tegenwoordig
de USB-sticks zijn geformatteerd = exFAT niet werd geslikt door mijn streamer. ☹️

Na wat gevloek en dergelijke, via google een tool gevonden van VERBATIM waarmee ik de USB-stick kon formateren naar FAT32 en
hierna vervolgens al mijn muziek weer opnieuw op de sticky gezet en nu functioneert dit voor de volle 100%

Edited by VANZOMERENG

5 hours ago, Pjotr said:

Een paar Buddy Guys's? Zijn toch geen paar schoenen? Beetje meer eerbied graag! En zeg nou zelf, hier kan toch geen CD tegenop:

Ik ben helemaal kapot van die blues Peter. Mijn platenverzameling verdient uitbreiding.

Het nadeel van een voorversterker is: "dat het altijd iets toevoegt aan het geluid" Vandaar dat sommige mensen van dit forum met een transformator het volume regelen. ikzelf heb iets versterking nodig on de eind-versterker goed te kunnen aansturen.  Uiteindelijk ben ik bij een zeer lineaire computerbuis terecht gekomen en koperfolie condensatoren die beide volgens  het WWW absoluut neutraal zijn. Afwachten maar hoe het uitpakt. Verder blijkt Qobuz ook een Top 50 te hebben met de beste pop muziek😊

In de woonkamer staan voor het eerst weer sinds maanden  kaarsen aan. Hartstikke gezellig met dit donkere weer. Lekker luisteren.

10 hours ago, Hans van Liempd said:

Een trafo voegt ook iets toe aan het geluid. De ene wat meer dan de andere, maar toch.

Ik vermoed dat dit in dezelfde orde ligt.  De vervorming van de eindversterker is voor buizenbegrippen extreem laag zo rond 0,03% bij 1 watt in 4Ω en dan zijn de 2e en 4e harmonische iets dominant op de 3e  en zitten -96dB en lager . De ruis zit onder de -120dB.= 20bits.  Het klinkt  niet scherp maar ook niet warm. Ondanks > 100 meter zilverdraad.  Ik vind het een uitdaging om zowel analoog als digitaal met één set fatsoenlijk af te kunnen spelen. Maar het klinkt lekker, je kunt er uren naar luisteren.  Leuk die Qobuz top 50 👍

Vanavond platen draaien 🙂

1 hour ago, Pjotr said:

Hier een heel huis met deugdelijke fundering er omheen. Tegels alleen waren niet voldoende hier :lol:

🤣 Net even een LP opgezet, mijn vrouw dacht dat het live was.

8d227e852a5446dc2189acdb4131c75d371dbff3

Dus : "rust in de tent"  en dat is maar goed ook want mijn werkplaats staat vol met werk.  Ik laat het lekker zo spelen. 

Luister tip elke  zondag ochtend.  Cor Bakker via  Radio Noord Holland zo mooi ......

7 minutes ago, Tubejack said:

🤣 Net even een LP opgezet, mijn vrouw dacht dat het live was.

Vroeg ze voor hoeveel man/vrouw ze koffie moest zetten? :D "Tis veel te mooi weer hier, zo maar eens even naar het strand voor de muziek van de zee en een fikse wandeling

Edited by Pjotr

Just now, Pjotr said:

Vroeg ze voor hoeveel man/vrouw ze koffie moest zetten? :D

Waarschijnlijk zit er een heel andere gedachte achter en moet ik zo weer een klus in het huishouden doen! Had ik je verteld van die nieuwe Ikea tafel.....jongejongejonge en dan ben ik nog vrij handig 😅   Maar even zonder gekheid Pjotr , het klinkt top.  René N kan langskomen 😎

Net terug van een erg leuke audio dag in Krefeld. Dat leuke zat dan met name  in het gezelschap waaronder Cor, Cock, Marco, Roger en nog een paar anderen waarbij ik even de naam van de assistent van Cock kwijt was. Natuurlijk heb ik ook leuke dingen gehoord, maar ik heb toch ook veel sets gehoord die echt niet goed klonken. Voor een deel had dat te maken met de demo muziek die veel te extreem is opgenomen, maar ik verdenk toch ook de sets en zeker de slechte opstelling van de LS van een veel te scherp en agressief geluid. En als ik dan even twijfel aan mezelf,  ga ik even bij Marco of Martina Schoener luisteren. Deze zeer audiofiele dame heeft een luidspreker die bestaat uit een wirwar aan units, maar klinken doet het altijd goed.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...