carl Posted 3 november 2019 Report Share Posted 3 november 2019 (edited) De show is in de buurt van Krefeld het hifi gebeuren van het jaar Peter. Daarnaast moet je voor een goede naam jaren je best doen en voor een slechte naam heb je maar een demo nodig. Oh ja Kreaktiv audio had een superlichte “plank” om onder componenten te leggen. Zo licht verwacht je dus niet als je hem optilt. Edited 3 november 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november 2019 Author Report Share Posted 4 november 2019 12 hours ago, carl said: Oh ja Kreaktiv audio had een superlichte “plank” om onder componenten te leggen. Zo licht verwacht je dus niet als je hem optilt. Klonk het daar wel goed? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 (edited) Op beurzen zijn diverse producten die je los van het luisteren kunt bekijken Jack. Edited 4 november 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 57 minutes ago, carl said: Op beurzen zijn diverse producten die je los van het luisteren kunt bekijken Jack. Het was een soort van "snijplank"? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 (edited) Maar wel extreem licht Peter. Ik dacht dat Russ Andrews in Engeland daar ook mee werkte. Ik ken eigenlijk geen materiaal wat zo licht is. Net gezocht naar Balsahout, maar dat is kennelijk alleen in dunne lagen beschikbaar. Vanavond nog meer. Edited 4 november 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november 2019 Author Report Share Posted 4 november 2019 45 minutes ago, carl said: Maar wel extreem licht Peter. Ik dacht dat Russ Andrews in Engeland daar ook mee werkte. Ik ken eigenlijk geen materiaal wat zo licht is. Weet je ook wat het doet? Of zou moeten doen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 (edited) 1 hour ago, carl said: Maar wel extreem licht Peter. Ik dacht dat Russ Andrews in Engeland daar ook mee werkte. Ik ken eigenlijk geen materiaal wat zo licht is. Dicht bij huis: Depron, dat spul waar eierdozen van geschuimd wordt? En in de wat natuurlijker hoek: Balsahout. Maarreh leuk die lichte plankjes, waar dienen ze nou voor? Audiofiel surfen? Of een zweefset? Edited 4 november 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Dat Torlyte is waanzinnig duur en lijkt eigenlijk behoorlijk op Ikea planken. Ik denk inderdaad dat ze zweven op lucht willen nabootsen. Ik heb nu mijn platenspeler op een multiplex plank en SSC voetjes staan. Lijkt me leuk eens met een andere plank te proberen mits dat betaalbaar is - het blijft voor de fun. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Iets anders wat ik erg leuk waren een soort van beeldjes van ik meen 8 naaldvormen. Dan zie je ook dat het verschil tussen Shibata en een mico line nog behoorlijk dramatisch is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 (edited) Misschien moet je die planken wel voor je hoofd houden dan? Ja, de Shibata was oorspronkelijk bedoeld/ontwikkeld voor quadrafonische platen. Niet als een betere eliptische reguliere naald. Hier trouwens een heel fraai artikel over al die naaldvormen: https://www.sound-smith.com/articles/stylus-shape-information Edited 4 november 2019 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Balsa is voor zo ver ik weet de lichtste houtsoort. Modelvliegtuigen worden daar van gebouwd. Maar Western Red Cedar is ook licht. Daar had ik wat plankjes van over en een paar steuntjes voor onder de luidsprekerkabels en interlinks gemaakt. Niet omdat ik denk dat het de klank helpt, maar meer om doorzakken van de kabels te voorkomen. Én ze uit de buurt van stroomkabels te houden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Mijn ervaring met hout onder diverse apparatuur. Hoe zachter hoe meer energie er verloren gaat, zelf heb ik goede ervaringen met het mixen. Zo gebruik WonderWood en ebbenhout onder mijn versterker, deze is zo zwaar dat het met de VWR niet goed ging, mijn audiomeubel stáát iets scheef ( ook mijn vloer) en dan lopen de kogels tegen de rand. Deze combinatie gaat heel goed. Alleen WonderWood haalde teveel energie weg. Maar ook balsa in combinatie met WonderWood gebruik ik onder de achterste spikes van mijn LS. Ergens anders doen de vwr van Leobus het weer het beste. Een kennis van mij heeft weer goede ervaringen met berkenmultiplex onders zijn spullen. Kortom proberen en testen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Gras is luchtig en dempend. Natuurlijk heb ik geen echt gras tussen en onder mijn spullen liggen maar kunstgras vastgezet op een rubber frame bv voor op het balkon. Ik merk duidelijk dat de trillingen tussen twee ls op elkaar een stuk minder zijn en niet overgedragen worden. Ik kan het nog niet vertalen naar het klankbeeld,daar heb ik als dat er al is meer tijd voor nodig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 2 minutes ago, Groovy said: Gras is luchtig en dempend. Natuurlijk heb ik geen echt gras tussen en onder mijn spullen liggen maar kunstgras vastgezet op een rubber frame bv voor op het balkon. Ik merk duidelijk dat de trillingen tussen twee ls op elkaar een stuk minder zijn en niet overgedragen worden. Ik kan het nog niet vertalen naar het klankbeeld,daar heb ik als dat er al is meer tijd voor nodig. Gewoon kamerbreed matras joh! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Goede tip Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 21 hours ago, carl said: Oh ja Kreaktiv audio had een superlichte “plank” om onder componenten te leggen. Zo licht verwacht je dus niet als je hem optilt. Wat echt licht is, is aerographene (weegt 160 g/m3): onlangs nog bij Cock gezien voor één van zijn volgende experimenten. Ter vergelijk: lucht weegt ca. 1.250 g/m3 en balsa hout zo'n 150.000 g/m3. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Pjotr gelooft het allemaal niet Overigens moet je met een subchasis speler wel oppassen want dan kunnen de resonanties elkaar beïnvloeden. Ik ben na zorgvuldig uitproberen tot die combi van multiplex en SSC gekomen. Bij de Pass Kloon lijken de Verwonderingen ideaal. Bij de loeizware voor en eind weet ik het nog niet. Een ultralichte plaat is daar misschien een optie - vandaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Dat is flauw Carl. Ik neem zonder meer aan dat jij in Kefeld een peperdure plank gezien hebt die bijna niks weegt. Wat daar verder aan te geloven valt ontgaat mij toch echt...??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 Ik bedoelde met gelooft, geloven dat het beter klinkt Peter. De plank was daar in de aanbieding voor iets van 160 euro afhankelijk van grootte. Als het iets positief doet dan vind ik dat kunnen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 2 hours ago, Ove Rickland said: Wat echt licht is, is aerographene (weegt 160 g/m3): onlangs nog bij Cock gezien voor één van zijn volgende experimenten. Ter vergelijk: lucht weegt ca. 1.250 g/m3 en balsa hout zo'n 150.000 g/m3. Daar moet je dan voorzichtig mee zijn. Voor je het weet vliegt het 't raam uit. Toch zie ik het op foto's overal liggen. Ik denk dus dat het gewicht van de opgesloten lucht er nog bij komt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 45 minutes ago, carl said: Ik bedoelde met gelooft, geloven dat het beter klinkt Peter. De plank was daar in de aanbieding voor iets van 160 euro afhankelijk van grootte. Als het iets positief doet dan vind ik dat kunnen. Doet dat het dan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 1 hour ago, carl said: De plank was daar in de aanbieding voor iets van 160 euro afhankelijk van grootte. Als het iets positief doet dan vind ik dat kunnen. Een broodplank van € 160,- ? En nog in de aanbieding ook? Utmoeniegekkerworre... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sodejuu Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 On 11/3/2019 at 6:56 PM, carl said: Net terug van een erg leuke audio dag in Krefeld. Dat leuke zat dan met name in het gezelschap waaronder Cor, Cock, Marco, Roger en nog een paar anderen waarbij ik even de naam van de assistent van Cock kwijt was. Natuurlijk heb ik ook leuke dingen gehoord, maar ik heb toch ook veel sets gehoord die echt niet goed klonken. Voor een deel had dat te maken met de demo muziek die veel te extreem is opgenomen, maar ik verdenk toch ook de sets en zeker de slechte opstelling van de LS van een veel te scherp en agressief geluid. En als ik dan even twijfel aan mezelf, ga ik even bij Marco of Martina Schoener luisteren. Deze zeer audiofiele dame heeft een luidspreker die bestaat uit een wirwar aan units, maar klinken doet het altijd goed. De "assistent" van Cock is de "finance manager" van Cock en heet Hubert. Bovendien vergeet je Glenn nog te noemen. Verder waren Stijn, Roy, Wichard, Jo, Sebastiaan en Huub van audioclub Limburg ook aanwezig. Om eerlijk te zijn vond ik het dit jaar qua performance echt slecht. OK, de ruimtes zijn erg klein, maar daar wordt vervolgens geen rekening mee gehouden en speelt men veel te luid. Bovendien proppen ze luidsprekers maatje brandkast in zo'n inie-mini ruimte. We (Carl, Sebastiaan en ik) zaten bij Cantano (Duitse armenbouwer). Het stond al zo luid dat het helemaal dicht liep, komt die pipo aan en zet het nog harder!!!!!!! Ik vroeg 'm om het een heel stuk zachter te zetten. Vreemd opkijkend deed ie dat ook en ineens liep het niet meer zo vast en waren de baslijnen duidelijk te horen. Nummer was afgelopen en toen werd er een andere plaat opgezet .......... en gelijk het volume weer op volle oorlogssterkte. Toen zijn we maar naar buiten gelopen. En helaas was dat niet de enige die zo zijn demo deed. En dan heb ik heb nog niet eens over de muziekkeuze gehad. Toch is het een leuke show die je eigenlijk niet mag missen als analoogliefhebber. In de ruimte van de AAA stond een set opgebouwd met Mission versterkers (die met dat zware front met "mission" reliëf) en Oostduitse speakers uit de 70's. Bollen van papier maché met een oranje verfje erop. Klonk niet geweldig, maar was wel leuk Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 4 november 2019 Report Share Posted 4 november 2019 (edited) Wat ik bijvoorbeeld heel slecht vond was Sieveking. Daar werd met Verity LS gespeeld. Ik heb ze op verschillende shows gehoord en elke keer weer dat agressieve geluid. Thomas Fast (wat een kwast) heb ik helaas gemist. Kennelijk werden daar de Lyra elementen met elkaar vergeleken. Erg leuk was een kleine draaitafelbouwer met een eigenzinnige draaitafel. Ik heb me uitvoerig laten informeren zie https://magaudio.de/laufwerk-clairon-deltamusica/ Zat erg praktisch in elkaar. Overigens is het lastig de geluidssterkte in te regelen als je niet in de luisterdriehoek te zitten. Moet je dus even anders plaatsnemen als demonstrateur. Edited 4 november 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 4 november 2019 Author Report Share Posted 4 november 2019 8 hours ago, Pjotr said: MJa, de Shibata was oorspronkelijk bedoeld/ontwikkeld voor quadrafonische platen. Niet als een betere eliptische reguliere naald. Hier trouwens een heel fraai artikel over al die naaldvormen: https://www.sound-smith.com/articles/stylus-shape-information Mooie link Pjotr Ik bedacht me dat ik een nog z.g.a.n. Nagaoka JT-322 had liggen. laat die nou volgens mij in een TP-90 arm kunnen. Ik kom op 8...9 hertz. Ik heb alleen een extra TP-95 headshell nodig maar die zijn een beetje duur. Is er een alternatief? Verder vandaag nog 2 buisjes in mijn phonotrap vervangen, nu zijn ze allemaal nieuw en long-life Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts