Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

5 hours ago, Arden said:

Ben ook altijd wars geweest van al die “kabelonzin” hoor, maar blijkbaar werkt het soms dus gewoon wel!

En je hebt nog wel met zoveel enthousiasme Sonore kabels verkocht 😀 Ik  blijf toch wel geïnteresseerd in die MIT kabels. In eerste instantie puur uit interesse.

En op een of andere manier is die 2001 nooit Jacks draaitafel geworden. Ik denk toch dat het de arm is zoals Roger vermoedt.

Edited by carl

2 hours ago, carl said:

Op een of andere manier is die 2001 nooit Jacks draaitafel geworden.

Met die TP-90 arm is niets mis, behalve dat je wat minder keus hebt met cartridges. Met een DL-103 speelt het uitmuntend.  En stap hoger kan ook, met b.v. een Benz Ace. Maar ik heb geen zin om daar weer €995 voor uit te geven. 

Ik heb vandaag een extra shell besteld, dus van het weekeinde een Nagaoka MP-200 er inschroeven 🙂 Kijk dat is ook weer zo' n verschil een TP-95 shell kost €178 😬 en een originele Pioneer nog geen 3 tientjes.  🙂

Verder is de buizen pre weer wat beter geworden. Verbluffend wat je uit een rond naaldje kunt halen 👍

P.s. Carl had je die link nog gelezen over de PLX-1000 op een gegeven ogenblik schroeven ze er een mono element in van €2800!  Om  een Beatles 14 delige mono box te kunnen beluisteren.😉

Cock heeft ongetwijfeld gelijk met zijn mono. Ik heb er maximaal 20 in mijn collectie en dat geldt voor velen onder ons. Voor het geld van een mono element koop ik liever LP’s.

Leuk verhaal over die Pioneer Jack. Ik heb een tijd met een Kenwood DD gespeeld. Die stond naast mijn Oracle. Ik vond hem eigenlijk met een AT 95 mooier spelen dan met een MP 200. Erg fraai ding. Hij staat nu bij mijn schoonzoon als dank voor bewezen diensten (kleinkind). Zelf zoek ik nog naar een Micro Seiki BL 51. Liefst zonder arm want die heb ik al.

Edited by carl

• Members
15 hours ago, carl said:

En je hebt nog wel met zoveel enthousiasme Sonore kabels verkocht 😀 Ik  blijf toch wel geïnteresseerd in die MIT kabels. In eerste instantie puur uit interesse.

[...]

Dat ligt iets anders... Al die voodoo- en technische verhalen rondom kabels, daar ben ik altijd wars van geweest. In mijn tijd met Sonore was ik mede verantwoordelijk over o.a. het uiterlijk en de presentantie ervanvan. Het technische gedeelte heb ik altijd aan Cock gelaten. Als je dus ergens echt in betrokken bent, ben je ook een stuk betrokkener. MIT heb ik zowel zakelijk als prive gezien helemaal niets mee. Puur door het uitproberen op aanraden van derden en daarna het idd bijzonder goede resultaat wat ik vooral bij mijn Single Ended versterkers bereik, kan ik daar in MIJN situatie ook echt enthousiast over zijn. Kan bij jou, met een totaal andere set-up, totaal anders uitpakken.

58 minutes ago, carl said:

Cock heeft ongetwijfeld gelijk met zijn mono. Ik heb er maximaal 20 in mijn collectie en dat geldt voor velen onder ons. Voor het geld van een mono element koop ik liever LP’s.

[...]

Ook hier weer, zowel Cock als ik zijn wat mono betreft jaren lang als roependen in de woestijn geweest (zoals ik dat 12-15 jaar geleden met mijn draaitafels was en nu nog steeds met mijn Reel2Reel recorders), blijkbaar wordt iets altijd pas als zinnig ervaren als de commercie dit ook begint te roepen? Dat de prijzen daarna ook direct de lucht in schieten is zo onderhand ook wel duidelijk.

Vergeet ook het "Club gevoel" niet Marco :D Al op de lagere school had je al clubjes die het onderling niet met elkaar eens waren..... En behoorde je tot de ene club dan behoorde je weer niet tot de andere. Toen ging het over vissen of voetbal of auto's, nu over kabels etc. ;)

7 hours ago, carl said:

Leuk verhaal over die Pioneer Jack. Ik heb een tijd met een Kenwood DD gespeeld. Die stond naast mijn Oracle. Ik vond hem eigenlijk met een AT 95 mooier spelen dan met een MP 200. Erg fraai ding. Hij staat nu bij mijn schoonzoon als dank voor bewezen diensten (kleinkind). Zelf zoek ik nog naar een Micro Seiki BL 51. Liefst zonder arm want die heb ik al.

Het is niet alleen een leuk verhaal, maar gewoon waar wat daar staat!.  Als ik de Pioneer PLX-1000 vergelijk met een Sony PS-6750 (die echt een cult status heeft), dan merk je dat in die 30... 40 jaar dat er bij Direct Drive draaitafels aanzienlijk vooruitgang is geboekt. De PLX-1000' s toerental is zeer nauwkeurig. Het geluid is diep, breed en omhuld je. Ik ben vanmiddag een paar uur bezig geweest om de Denon DL-103 goed af te regelen. Ook bij 100µm nog steeds prima tracking.  De vervorming is inclusief buizen voorversterker laag. Ik meet links 0,2% bij 50µm tot bijna 1% bij 90µm. Rechts gaat het tot 70...75µm goed daarna neemt de vervorming snel toe.  Maar de naald blijft in de groef. De kanaal gelijkheid zit binnen 0,5dB. Ik ben ook nog aan het experimenteren geweest door de arm wat zwaarder te maken.  Maar dat gaf geen verdere verbetering.  Platen draaien gaat zeer gemakkelijk. Het nodigd echt uit om te gebruiken.  Net b.v. Vangelis China gedraait, werkelijk spectaculair.  Jammer dat jullie nooit zullen ervaren hoe goed zo' n moderne DD klinkt.  Voor wie een beetje lef heeft, van harte aanbevolen zo' n PLX-1000! 👍

2 minutes ago, Tubejack said:

Het is niet alleen een leuk verhaal, maar gewoon waar wat daar staat!.  Als ik de Pioneer PLX-1000 vergelijk met een Sony PS-6750 (die echt een cult status heeft), dan merk je dat in die 30... 40 jaar dat er bij Direct Drive draaitafels aanzienlijk vooruitgang is geboekt. De PLX-1000' s toerental is zeer nauwkeurig. Het geluid is diep, breed en omhuld je. Ik ben vanmiddag een paar uur bezig geweest om de Denon DL-103 goed af te regelen. Ook bij 100µm nog steeds prima tracking.  De vervorming is inclusief buizen voorversterker laag. Ik meet links 0,2% bij 50µm tot bijna 1% bij 90µm. Rechts gaat het tot 70...75µm goed daarna neemt de vervorming snel toe.  Maar de naald blijft in de groef. De kanaal gelijkheid zit binnen 0,5dB. Ik ben ook nog aan het experimenteren geweest door de arm wat zwaarder te maken.  Maar dat gaf geen verdere verbetering.  Platen draaien gaat zeer gemakkelijk. Het nodigd echt uit om te gebruiken.  Net b.v. Vangelis China gedraait, werkelijk spectaculair.  Jammer dat jullie nooit zullen ervaren hoe goed zo' n moderne DD klinkt.  Voor wie een beetje lef heeft, van harte aanbevolen zo' n PLX-1000! 👍

En op Marktplaats staan er nog een paar 2e handse. Het klinkt interessant en waarom zou Pioneer geen goede draaitafel kunnen bouwen? Ze hebben/hadden ook BD spelers die niet zo duur zijn maar behoorlijk audiofiel klinken, uit mijn hoofd de BDP 450. Kost ook weinig en klinkt fantastisch. Ik had ook een harddisk/dvd recorder van Pioneer., Echt onverwoestbaar en zeer degelijk gebouwd. Dus die mensen kunnen echt wel wat.

27 minutes ago, jepe! said:

En op Marktplaats staan er nog een paar 2e handse. Het klinkt interessant en waarom zou Pioneer geen goede draaitafel kunnen bouwen? Ze hebben/hadden ook BD spelers die niet zo duur zijn maar behoorlijk audiofiel klinken, uit mijn hoofd de BDP 450. Kost ook weinig en klinkt fantastisch. Ik had ook een harddisk/dvd recorder van Pioneer., Echt onverwoestbaar en zeer degelijk gebouwd. Dus die mensen kunnen echt wel wat.

Tja de meeste audiofielen hebben m.i. niets met moderne Direct Drive draaitafels  Jammer .....   zelfs Michael Fremer  schreef een goed stuk over de nieuwste Technics SL-1200G.  Natuurlijk is zo' n PLX-1000 geen vergelijk, maar je krijgt nu wel heel veel waar voor je geld. 🙂

Buizen of transistor kunnen beiden een zeer goed geluid leveren. Hetzelfde geldt voor direct drive of snaar en vele anderen zullen daarnaast het tussenwiel noemen. En wat denk je van een tangiale arm vs een klassieke constructie. Ook moeten we het verschil tussen massa en subchasis loopwerk niet vergeten. En wat denk je van het belang van de (mechanische) zorgvuldigheid van constructie. Ik ben met mijn keuzes in ieder geval zeer tevreden 😀 Maar ik heb nog plaats voor een loopwerk bij mijn Micro Seiki arm, maar dat wordt wel iets klassieks.

Edited by carl

Het is wel leuk een keer zo'n DD draaitafel van rond de € 500 te proberen.  Heb zelf destijds heel veel plezier gehad van een Lenco L76, daar had ik gelijk een betere klik mee dan een TD125 mkII, waarmee ik maar wil aangeven het budget zeker niet allesbepalend is.  Ben alleen bang dat als ik hem in huis haal, gelijk het tweaken begint en dan is het weer gedaan met de rust op draaitafelgebied.  

10 hours ago, rbh said:

Het is wel leuk een keer zo'n DD draaitafel van rond de € 500 te proberen.  Heb zelf destijds heel veel plezier gehad van een Lenco L76, daar had ik gelijk een betere klik mee dan een TD125 mkII, waarmee ik maar wil aangeven het budget zeker niet allesbepalend is.  Ben alleen bang dat als ik hem in huis haal, gelijk het tweaken begint en dan is het weer gedaan met de rust op draaitafelgebied.  

Niet te lang wachten anders zijn ze op, er is ook een hoop rommel in die prijsklasse. Als er eenmaal een goed element in zit, valt niet zoveel meer te veranderen aan zo' n  PLX-1000. DJ's tweaken namelijk niet, ze draaien platen. Bij andere types en modellen weet ik het niet. Verder kun je deze machine met Arta spectrum analyse en een paar uurtjes geduld, zeer nauwkeurig afregelen. 

@Carl Ik heb genoeg andere dingen te doen, die me al van de straat houden.  Zo' n Micro Seiki zou ik zelf nooit kopen, hoe goed ook, veel te saai. 😉 Naast klassiek hou ik ook van moderne muziek én apparatuur 🙂

14 minutes ago, Tubejack said:

Zo' n Micro Seiki zou ik zelf nooit kopen, hoe goed ook, veel te saai. 😉 Naast klassiek hou ik ook van moderne muziek én apparatuur 🙂

Je zou je verbazen waar ik allemaal mee bezig ben Jack, ik sta nog zeer actief in het leven hoor. Maar wat vind je nu saai aan een Micro Seiki?  Toch niet het geluid hoop ik.

7 hours ago, carl said:

Je zou je verbazen waar ik allemaal mee bezig ben Jack, ik sta nog zeer actief in het leven hoor. Maar wat vind je nu saai aan een Micro Seiki?  Toch niet het geluid hoop ik.

Herkenbaar, gelukkig zitten er 24 uur in een dag.  Ik vind de meeste vintage en moderne snaar aangedreven modellen er gewoon saai en/of lelijk uit zien. Dat doet niets af aan de kwaliteit.  Verder is het spannend om af en toe uit je "comfortzone" te stappen, andere dingen te doen en nieuwe wegen te bewandelen. Die PLX-1000 b.v. is nog veel beter dan verwacht en past prima bij mijn moderne buizen voor- en eind versterker. Ik ben er blij mee, dát wou ik even delen. 👋

11 hours ago, carl said:

Buizen of transistor kunnen beiden een zeer goed geluid leveren. Hetzelfde geldt voor direct drive of snaar en vele anderen zullen daarnaast het tussenwiel noemen. En wat denk je van een tangiale arm vs een klassieke constructie. Ook moeten we het verschil tussen massa en subchasis loopwerk niet vergeten. En wat denk je van het belang van de (mechanische) zorgvuldigheid van constructie.

Wat anders Carl,  bovenstaand klopt allemaal, maar het is zo algemeen, daar hebben forum lezers niks aan. Die zoeken informatie. Je wil toch hopelijk niet Wol's taak overnemen 🤔🤣

1 hour ago, Tubejack said:

Wat anders Carl,  bovenstaand klopt allemaal, maar het is zo algemeen, daar hebben forum lezers niks aan. Die zoeken informatie. Je wil toch hopelijk niet Wol's taak overnemen 🤔🤣

Ehhhhhhhh, Amen. U bent nu de nieuwe forumdominee?

2 hours ago, Pjotr said:

Ehhhhhhhh, Amen. U bent nu de nieuwe forumdominee?

Werkende mensen, hebben tegenwoordig nul komma nul tijd, dus zoeken heel gericht.  Kijk maar eens hoeveel gast gebruikers dagelijks iets zoeken. Best veel: WHO'S ONLINE   6 MEMBERS, 1 ANONYMOUS, 53 GUESTS (SEE FULL LIST) 😉  👋

Je kunt vaak heel erg enthousiast zijn over de spullen waar je op dat moment mee bezig bent Jack (en dat waardeer ik ook). Zo was je zeer enthousiast over een Dual 1019. Nu heb ik die zelf ook in goede conditie en het element is ingesteld door Roger. Het is zeker de minste van de vijf draaitafels die ik hier langdurig in huis heb gehad. Bij een goede (!) draaitafel is uiteindelijk het element erg doorslaggevend volgens mij: de wet van Henk (Nijmeijer). En verder denk ik dat je wel over ontwerpprincipes kan discussiëren, maar dat het uiteindelijk over de implementatie daarvan gaat. En dat geldt zeker voor een draaitafel.

Edited by carl

30 minutes ago, carl said:

Je kunt vaak heel erg enthousiast zijn over de spullen waar je op dat moment mee bezig bent Jack (en dat waardeer ik ook). Zo was je zeer enthousiast over een Dual 1019. Nu heb ik die zelf ook in goede conditie en het element is ingesteld door Roger. Het is zeker de minste van de vijf draaitafels die ik hier langdurig in huis heb gehad. Bij een goede (!) draaitafel is uiteindelijk het element erg doorslaggevend volgens mij: de wet van Henk (Nijmeijer). En verder denk ik dat je wel over ontwerpprincipes kan discussiëren, maar dat het uiteindelijk over de implementatie daarvan gaat. En dat geldt zeker voor een draaitafel.

Als je dan de beste man (R.I.P. Henk) aanhaalt, zorg er dan tenminste voor dat je zijn achternaam ook GOED schrijft. Henk Niemeijer dus aka Haudio.

Edited by audiofreak

3 hours ago, Tubejack said:

Werkende mensen, hebben tegenwoordig nul komma nul tijd, dus zoeken heel gericht.  Kijk maar eens hoeveel gast gebruikers dagelijks iets zoeken. Best veel: WHO'S ONLINE   6 MEMBERS, 1 ANONYMOUS, 53 GUESTS (SEE FULL LIST) 😉  👋

Jack, die 53 gasten zitten ook gewoon oud forummers tussen die hier nooit meer posten en niet inloggen  en/of hun inloggegevens kwijt zijn met oude (niet werkzame) emailadressen. Het zullen dus zeker geen 53 gasten die ook echt iets zoeken en hier nieuw zijn. Er zullen ook wel vast een geband(e) lid/leden als gast hier meelezen o.i.d. 

Edited by audiofreak

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...