Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, carl said:

- Dat je de VTA ook kan meten wist ik eigenlijk niet. Ik heb er toch wat mee geklungeld achteraf en gaf daar Hans zijn kabel onterecht de schuld van (oorzaak en gevolg discussie bij hifi vaak gokken). Voor mij is het probleem dat jullie allemaal van die mooie meet apparatuur hebben en ik niet 😀

- Wat ik eigenlijk al lang zoek is een  `spacer` die het verschil tussen een 180 gram en 200 gram plaat opvult. Ben ik nog gelukkiger dan nu.

Wanneer je dat verschil hoort, heb je knappe oren. Op de Eminentarm kon ik de hoogte zelfs tijdens het spelen instellen. Hoger maakte het geluid wat feller. Lager, wat vriendelijker.

Lang niet alle platen zijn met dezelfde VTA gesneden. Volgens Wally waren er mensen die op elke plaat de  hoogte van de arm noteerde en de arm telkens op de juiste hoogte zetten,

1 hour ago, carl said:

- Wat ik eigenlijk al lang zoek is een  `spacer` die het verschil tussen een 180 gram en 200 gram plaat opvult. Ben ik nog gelukkiger dan nu.

Wat nou, vroeger stapelde met een wisselaar rustig 4 LP's van een concert achter elkaar. En hoeveel 200 gram heb jij? Of überhaupt 180 grams? Zou mij echt geen zorgen maken. Het verschil in dikte van de LP's is  0,2 mm. Dus neem een velletje papier van die dikte, passer en schaar et voila, maak je eigen spacer.

B.t.w. Troost je, ook Jack heeft geen Audio Precicion op zijn werkbank staan hoor :lol:

Edited by Pjotr

20 minutes ago, Tubejack said:

Ik ben ook geen professional :) Het is mooi als subjectief en objectief met elkaar kloppen. Volgens mij is er nog heel wat winst te halen.      

Oh zeker, maar toch niet met een verhoging dan wel verlaging van de arm met 0,2 mm

28 minutes ago, Tubejack said:

Ik ben ook geen professional :) Het is mooi als subjectief en objectief met elkaar kloppen. Volgens mij is er nog heel wat winst te halen.      

Die winst is vooral te halen uit nauwkeurige snijhoeken op de plaat. Daar komt de 15 grd van voor 1970 en de 20 grd van daarna nog bovenop. 

Vergeet ook de doorvoering van de naald bij verschillende naaldkrachten en golfplaten niet.

0,2 mm is dus geen oplossing. Het is eigenlijk een wonder dat het vaak nog zo goed klinkt.

6 minutes ago, Hans van Liempd said:

Het is eigenlijk een wonder dat het vaak nog zo goed klinkt.

Met de eenvoudige spullen die ik gebruik, valt aan digitaal niet zoveel meer zoveel te verbeteren Hans. Het draait gewoon goed, net als de rest. Daarom het is wel leuk om met analoog te pielen. :) Verder heeft mijn vrouw eigen LP's waar ze heel zuinig op is en was. ;)

- Gewone LP’s zijn 120 gram en ik heb veel 180 grams en daar zit volgens mij 0,4 millimeter tussen. Bij die enkele 200 grams platen die ik heb komt er 0,2 bij. Inderdaad erg weinig Peter en ik ga dat papier toch wel eens uitproberen - just for fun.

- ik weet niet of ik nog zo’n goede oren heb Hans. Het verschil tussen de VTA instelling in mijn set hoor ik dus wel. Net wat meer kracht in het laag en net wat minder scherpte in het laag. Toen ik jouw kabel weer probeerde was de minieme irritatie door scherpte ineens weg. Bij de VTA instelling lijkt het ook wel in schokjes te werken en niet lineair.Dat heeft me aanvankelijk bedrogen want ik dacht op een bepaald moment he verandering van instelling niet meer uitmaakte. En toen had ik het ineens precies hoe ik het wilde - afblijven nu 😀

Edited by carl

Ik koop bijvoorbeeld nog wel eens Speakers Corners en die platen zijn gegarandeerd AAA tenzij anders vermeld. Dat zijn dan wel 180 grams, maar als ze 120 waren was het voor mij ook prima.

1 hour ago, carl said:

Ik koop bijvoorbeeld nog wel eens Speakers Corners en die platen zijn gegarandeerd AAA tenzij anders vermeld. Dat zijn dan wel 180 grams, maar als ze 120 waren was het voor mij ook prima.

Ik koop alleen muziek die echt leuk vind, Als dat dan toevallig een audiofiele persing dan is dat meegenomen.  Maar bij veel pop,  trance en house muziek is dat niet zo belangrijk.  

Bij mij is dat eigenlijk niet echt anders Jack alleen geen trance en house. Ben met name geinteresseerd in oudere jazz, blues en pop die ik in mijn jeugd gemist heb.

Edited by carl

17 hours ago, carl said:

- Gewone LP’s zijn 120 gram en ik heb veel 180 grams en daar zit volgens mij 0,4 millimeter tussen. Bij die enkele 200 grams platen die ik heb komt er 0,2 bij. Inderdaad erg weinig Peter en ik ga dat papier toch wel eens uitproberen - just for fun.

- ik weet niet of ik nog zo’n goede oren heb Hans. Het verschil tussen de VTA instelling in mijn set hoor ik dus wel. Net wat meer kracht in het laag en net wat minder scherpte in het laag. Toen ik jouw kabel weer probeerde was de minieme irritatie door scherpte ineens weg. Bij de VTA instelling lijkt het ook wel in schokjes te werken en niet lineair.Dat heeft me aanvankelijk bedrogen want ik dacht op een bepaald moment he verandering van instelling niet meer uitmaakte. En toen had ik het ineens precies hoe ik het wilde - afblijven nu 😀

Een ander VTA instelling zal je zeker horen, maar 0,4 mm verstellen krijg je waarschijnlijk niet voor elkaar. Met die Eminent kon ik ca. 3 mm omhoog en omlaag. En dat was dan nog een heel korte tangentiale arm. 1 mm omhoog of omlaag was wel te horen, maar nauwelijks. Voor een 10 inch arm is dat dan al gauw 3 mm hoger of lager. Kijk eens wat er met je naald gebeurt wanneer je de naald in de groef laat zakken. Die scharniert zo maar 2 grd omhoog. Tijdens het draaien zie je de naald ook vrolijk in- en uitveren. Kijk hier maar eens naar:

Mijn betoog houdt trouwens in, dat je het voor één plaat perfect kunt instellen, maar het voor de volgende plaat weer anders optimaal is. Je kunt dus een gemiddeld goede instelling maken. Die 0,4 mm is dan absoluut te verwaarlozen. 

Een stropdas droeg ik op mijn 15e Peter, later niet meer. En omdat ik mijn neus snuit in een papieren zakdoek kan hij ook niet in mijn zakdoek. Ik zoek een alternatief.

Edited by carl

Maar juist bij een draaitafel maakt zo'n knoop geen sikkepit verschil in het geluid. Die draait er niet minder om. En het beïnvloedt ook niet de stroompjes van het element.

Een knoop in een papieren zakdoek lukt trouwens heus wel.

De hoorntweetertjes uit de zelfbouwkasten los gesoldeerd,ze klinken aan de scherpe kant.
Terug naar de oude opstelling en het klinkt weer super.
Ik zet de zelfbouwkasten in voor extra power en laag,daar bovenop de Cabasse prao.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...