Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

15 hours ago, Pjotr said:

Morgen op zoek naar een bijpassende DT? :lol:

(Sollie, dit lag wel erg voor de hand :) )

:biggrin:

Die heb ik al Pjotr. Het is een Technics SL-1210GR geworden. Speelt erg goed.  Je krijgt heel veel waar, voor je geld. :)In een 2e shell komt dit element  Audio Technica VM540ML, naast een Denon DL-103 die ik tijdelijk even te leen heb. De beste combi blijft. 

Verder gaat het lekker, er is altijd wat op audio gebied te doen.  :) 

Toevallig heb ik diezelfde AT van de week ook gehoord en dacht ik hetzelfde Jack. Buiten de 95 wordt AT schromelijk onderschat. Toch veel kwaliteit voor een goede prijs.

1 hour ago, carl said:

Toevallig heb ik diezelfde AT van de week ook gehoord en dacht ik hetzelfde Jack. Buiten de 95 wordt AT schromelijk onderschat. Toch veel kwaliteit voor een goede prijs.

Hij past perfect in de SL-1210GR. De VTA is precies goed, met de arm in de laagste stand.  Niet overdreven moeilijk te installeren.  Mooie naald. 

Uitgebreide test:

https://hometheaterhifi.com/reviews/vinyl/turntable-accessories/audio-technica-vm540ml-phono-cartridge-review/

[...] Sometimes, as the saying goes, “Less is more.” In this case though, a little bit extra gets you way more than you bargained for.:)

Niet beter of slechter maar op detail verschillend.
Ze hebben alle een andere bezetting, de Elipson geven met 2 woofers onderin de kast meer laag.
De Cabasse 2 weg wat minder. De Celestion 3 weg klinken weer wat krachtiger dan de Cabasse.
De Celestion zijn ook goed inzetbaar in de huiskamer,maar ze zijn voor de luisterkamer.
De Cabasse voor de set op zolder.

On 12/20/2019 at 11:09 PM, carl said:

AT schromelijk onderschat

Kwestie van niet naar de zelfbenoemde audio gurus luisteren. Een goed AT element klinkt zowiezo beter dan die zuurpruimen, mij incluis :) Wel eens afgevraagd waarom AT nog steeds bestaat en goede element zaken doet?

De meeste high end merken gaan voor kleine aantallen met veel winst en nog meer marketing. Een merk als AT zet in op grotere aantallen voor de doorsnee liefhebber. Het bedrijf zal gezond blijven ook als de elementen markt minder wordt.

Edited by carl

Niet te vergeten dat AT ook OEM-fabrikant is voor veel kleine merken.

Overigens vind ik AT altijd een uitstekende prijs/kwaliteit bieden, zelfs in het duurdere segment (AT-OC9 bijvoorbeeld).
De klankkleur kan soms iets te fris zijn naar mijn smaak, maar dat ligt echt aan mijn oren. ;)

3 hours ago, KT88 said:

Overigens vind ik AT altijd een uitstekende prijs/kwaliteit bieden, zelfs in het duurdere segment (AT-OC9 bijvoorbeeld).
De klankkleur kan soms iets te fris zijn naar mijn smaak, maar dat ligt echt aan mijn oren. ;)

Als 60+er vind ik een beetje extra hoog wel prettig, zoveel merk ik daar toch niet meer van.  Ben toch al zo doof als een kwartel. Jij daarentegen bent natuurlijk nog een jonge god. :biggrin: Even zonder gekheid, als je het linkje leest die ik hier eerder hebt geplaatst, zou je zomaar kunnen lezen, dat dit sterk van hangt van het type naald. Je kun het b.v. binnen de VM 500 en 700 serie die onderling uitwisselbaar is, het e.e.a. naar eigen smaak inrichten, door enkel een ander naaldje te monteren  Sinds ik met een micro lineair naald speel, hoor ik gek genoeg, ook iets meer van Carl. Die daar tot voor kort te pas en te onpas over liep te zeuren. Het zal wel aan mij liggen, dat krijg je als je een dagje ouder wordt. :P

4 hours ago, carl said:

De meeste high end merken gaan voor kleine aantallen met veel winst en nog meer marketing. Een merk als AT zet in op grotere aantallen voor de doorsnee liefhebber. Het bedrijf zal gezond blijven ook als de elementen markt minder wordt.

Wellicht heeft AT  een heel ander economisch model. Dat zag je meer in de gouden audiojaren tussen 1970 en 80. Niks doorsnee, gewoon kwaliteit voor je geld. Daardoor kun je hogere volumes neerzetten, en met minder winst marge genoegen nemen.  Vergelijk de prijzen eens met andere merken.:)

• Members

Iemand de AT ART 1000 al gehoord? Geen enkele high-end winkel wil hem verkopen... Ik heb hem een tijdje geleden te leen gehad om er een oordeel over te vellen. Speelt goed, verdomd goed zelfs, maar in dit segment loopt AT dus aan tegen het vooroordeel op massawerk en goedkoop, ook al doet hij gewoon heel goed mee in de 5.000 euro klasse...

at_WebBot.jpg&c=0

...bottleneck was de erg lage uitgansspanning en impedantie, eigenlijk ging het pas goed toe ik er een Grail op los liet met 72 dB aan gain. Het element is lichtelijk aan de felle kant, dus ik snap wel dat ze een SME V adviseren om dat weer wat te temperen.

Hieronder een review uit Engeland, waar ze, goh, ook een SME V gebruikten...

http://www.the-ear.net/review-hardware/audio-technica-art1000-moving-coil-cartridge

Al met al niks mis mee, maar ik ben bang dat dit project kansloos zal blijken. Wat trouwens niets zegt over de betaalbare lijn!

€5000 :o In dat segment begeef ik me niet.  Wel in de categorie: "leuk voor een paar honderd €".  Denk aan de Ortofon 2M serie. Die regelmatig op foto's staat van diverse nieuwe Technics spelers.  Door de leverancier van de draaitafel werd ik echter gewezen, op de kwaliteit van de AT elementen in de betaalbare klasse. Het bijzondere was, dat een van mijn klanten onafhankelijk van elkaar, dat ook deed. Eigenwijs als ik ben, ging ik natuurlijk eerst weer wat anders proberen... Maar goed.

proberen.jpeg

[....] De Audio-Technics VM540ML is 1 van onze favoriete element, dit element hebben wij regelmatig verkocht icm de GR en overtreft miss wel de 2M Bronze van Ortofon.[...]

Dat dure AT element kende ik van een review van Mike Fremer. Eigenlijk ook wel leuk dat een merk als AT even laat zien wat ze echt kunnen als ze willen. Fiat maakte indertijd vanuit dezelfde gedachte de 2300 S coupé  sportwagen (semi Ferrari) en die vond en vind ik wel erg mooi 😀

In principe zou ik ook minder moeten horen als vroeger. Toch heb ik nog nooit zoveel detail gehoord in mijn set zonder dat het afbreuk doet aan de rest. Ik denk eigenlijk dat je voor muzikaal detail helemaal geen 20 of 40 duizend herz hoeft te kunnen horen. Zo ver gingen die bandrecorders indertijd toch ook niet?

PS en dat Jack op de micro line zit vind ik echt leuk.

Edited by carl

10 hours ago, carl said:

dat Jack op de micro line zit vind ik echt leuk.

Het is een prima naald Carl. Het niet alleen, de naald die muziek maakt. Je zou kunnen onderzoeken wat nu het belangrijkste onderdeel van een pick-up element is. Maar misschien is die informatie er wel. Ik weet het niet,  speel lekker verder :)  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...