Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

44 minutes ago, carl said:

Ik ben ook maar een simpele jurist Jack. Toch lijkt een naald behoorlijk dominant. 

Dat is hij misschien ook wel. Maar er speelt veel meer mee, dat invloed heeft op het uiteindelijke eindresultaat.Te beginnen bij het cantilever. Maar eerst, het AT element goed inspelen.    

Vandaag mijn nieuwe vervangingsnaald binnen gekregen. Gelijk maar de Lp box van The Beatles- Abby Road opgezet. Klinkt erg goed deze 50 jarige jubileum uitgave.

Ook de nieuwe heruitgaven op 180 gram van mijn favoriete groep Camel beluisterd. Ook deze heruitgaven van Camel zijn erg goed in direct vergelijk met de originele lp's. Daar word ik blij van.

Edited by audiofreak

46 minutes ago, audiofreak said:

Vandaag mijn nieuwe vervangingsnaald binnen gekregen. Gelijk maar de Lp box van The Beatles- Abby Road opgezet. Klinkt erg goed deze 50 jarige jubileum uitgave.

Ook de nieuwe heruitgaven op 180 gram van mijn favoriete groep Camel beluisterd. Ook deze heruitgaven van Camel zijn erg goed in direct vergelijk met de originele lp's. Daar word ik blij van.

Ha wat leuk. :)  Wat voor cartridge gebruikte jij ook alweer Onno?  Ikzelf denk toch dat Denon mijn meer mijn geluid is....  De DL-103 is erg sterk in het middengebied en het midden  van mijn luidsprekers is wat  terughoudend.  Verder is het een lekker dynamisch element. De output van een Denon DL-103 is 0,3mV dat gaat net, met een buizen pre en step-up trafo.   

Wat Audio Technica betreft, het kan nog minder... de AT-ART7 heeft een uitgangsspanning van slechts  0.12mV (1kHz and 5cm/sec.) :o (de spoeltjes een impedantie van 12Ω) 

1 hour ago, audiofreak said:

Gelijk maar de Lp box van The Beatles- Abby Road opgezet. Klinkt erg goed deze 50 jarige jubileum uitgave.

Daar geef ik je zeer gelijk in al heb ik van hd-tracks de 96/24 uitgave. Dus geen documentatie.  Een heruitgave die echt de moeite waard is i.t.t. de zoveelste heruitgave van DSOM

Ook de heruitgaven van The White Album en Sgt. Pepper vond ik zeer geslaagd al is het jammer dat de LP uitgaven niet altijd compleet zijn

On 12/7/2019 at 10:13 PM, Tubejack said:

Zeker, die nieuwe spelers zijn nóg beter :)

Ik heb net een Rega Apollo gekocht voor erbij (en als reserve). Even getwijfeld over de Cambridge (die ze ook hadden). Maar deze oogt zo leiff

4 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Daar geef ik je zeer gelijk in al heb ik van hd-tracks de 96/24 uitgave. Dus geen documentatie.  Een heruitgave die echt de moeite waard is i.t.t. de zoveelste heruitgave van DSOM

Ook de heruitgaven van The White Album en Sgt. Pepper vond ik zeer geslaagd al is het jammer dat de LP uitgaven niet altijd compleet zijn

Jij hebt dan deze uitgave, als ik het goed heb https://www.kroese-online.nl/artikel/3963140/Beatles_The/Abbey_Road_(50th_Anniversary_Edition_3cd_blr_Box)
en ik heb deze dus : https://www.kroese-online.nl/artikel/3963137/Beatles_The/Abbey_Road_(50th_Anniversary_3lp_Set)

De diversen heruitgaven van DSOM van Pink Floyd heb ik ook er een paar van op cd als ook op lp. Heel eerlijk gezegd vind ik de originele lp eigenlijk het beste, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele herinneringen die ik aan die originele lp heb. De heruitgaven hebben die herinneringen niet, hooguit dat de MFSL cd wel het beste klinkt van alle DSOM uitgaven die ik heb en de 30 anniversary lp heruitgave op lp ook beter klinkt dan de originele lp uit 73. Dus zal het de vele onuitwisbare herinneringen zijn, die de originele lp bij mij oproept en daardoor voor mij het beste is.

5 hours ago, Tubejack said:

Ha wat leuk. :)  Wat voor cartridge gebruikte jij ook alweer Onno?  Ikzelf denk toch dat Denon mijn meer mijn geluid is....  De DL-103 is erg sterk in het middengebied en het midden  van mijn luidsprekers is wat  terughoudend.  Verder is het een lekker dynamisch element. De output van een Denon DL-103 is 0,3mV dat gaat net, met een buizen pre en step-up trafo.   

Wat Audio Technica betreft, het kan nog minder... de AT-ART7 heeft een uitgangsspanning van slechts  0.12mV (1kHz and 5cm/sec.) :o (de spoeltjes een impedantie van 12Ω) 

Ik gebruik tegenwoordig de Goldring 2500 element: https://www.goldring.co.uk/goldring-2500-cartridge.html
Leuk leesvoer voor Jack......Goldring  versus Nagaoka https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=66039
Review Goldring 2500....https://www.lpgear.com/product/GOLDRG2500.html

Ik vind het een mooi MM/MI element en wat betreft klankeigenschappen  ben ik er zeer tevreden over. In de toekomst wil ik ook wel weer een andere element nemen en ga ik weer terug naar een MC element. Een VDH Frog element staat hoog op het verlanglijstje wat dat betreft.

8 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Aha je streamt dus. Speel je helemaal geen lp's meer af, Eric? Je hebt je Fat Bob toch nog wel? Mij staat bij dat je nog voor kort bezig was met het zelf ontwikkelen van een onderstel voor de FBS.  Is geloof ik nog een apart topic van (die ik natuurlijk nu niet zo snel kan vinden) van je.

28 minutes ago, Duck-Twacy said:

Wat vind je van DSOM op SACD? Ik vin m goed, ook al heb ik alleen op stereo gehoord. De lp die ik heb (uit de jaren 70) zit onder de tikken. Voor mij een grote afknapper

Die heb ik niet op SACD. En ja mijn originele lp uit 73 zit ook onder de tikken, maar dat vind ik niet zo erg. Een tikje hier of daar , daar stoor ik mij niet zo aan bij lp weergave. Meestal weet ik ook nog hoe de tik erin is gekomen. En sommige tikken op sommige lp's horen ook bij de herinnering in die tijd. Dat maakt het juist zo leuk voor mezelf.

9 hours ago, audiofreak said:

De diversen heruitgaven van DSOM van Pink Floyd heb ik ook er een paar van op cd als ook op lp. Heel eerlijk gezegd vind ik de originele lp eigenlijk het beste, maar dat zal ongetwijfeld te maken hebben met de vele herinneringen die ik aan die originele lp heb. De heruitgaven hebben die herinneringen niet, hooguit dat de MFSL cd wel het beste klinkt van alle DSOM uitgaven die ik heb en de 30 anniversary lp heruitgave op lp ook beter klinkt dan de originele lp uit 73. Dus zal het de vele onuitwisbare herinneringen zijn, die de originele lp bij mij oproept en daardoor voor mij het beste is.

Heb hier de originele CD, de SACD en een 180grams opnieuw uitgegeven LP waar in no-time tikken op zaten.  De SACD vond/vind ik heel goed, helaas heb ik geen SACD speler meer.    Misschien nog ergens een defecte.

9 hours ago, audiofreak said:

Ik gebruik tegenwoordig de Goldring 2500 element: https://www.goldring.co.uk/goldring-2500-cartridge.html
Leuk leesvoer voor Jack......Goldring  versus Nagaoka https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=66039
Review Goldring 2500....https://www.lpgear.com/product/GOLDRG2500.html

Ik vind het een mooi MM/MI element en wat betreft klankeigenschappen  ben ik er zeer tevreden over. In de toekomst wil ik ook wel weer een andere element nemen en ga ik weer terug naar een MC element. Een VDH Frog element staat hoog op het verlanglijstje wat dat betreft.

Tja pick-up elementen, vind ik nog een heel "gedoe". Van recensies en andere eigen ervaringen kun je niet altijd uitgaan. Voor een kennis een Nagaoka MP-150 in een Thorens TD-160 gezet en dat speelt de sterren uit de hemel. Terwijl een MP-200 in mijn Technics SL-1210GR mooi klonk, maar weinig spannend.

De Audio Technica VM540ML is een mooi element, zit meer leven in. Maar ik vrees dat KT-88 toch gelijk krijgt, ik vind het in mijn set wat te helder.

Dan kan ik nog naar een Denon DL-103R maar daar komt nóg minder spanning uit 0,25mV dan de DL-103 waar 0,3mV uitkomt, verder gaat het frequentie bereik van de DL-103R iets rechter door in het hoog en van mij mag dat nou juist wat minder.  

Digitaal én analoog in één set optimaal krijgen is m.i. een vrijwel onmogelijke missie. 

• Members
1 hour ago, Tubejack said:

[...]

Digitaal én analoog in één set optimaal krijgen is m.i. een vrijwel onmogelijke missie. 

Want? Hangt er maar vanaf wat je streven is. Beter kan altijd, maar moet je dat willen?

Smaak telt ook nog eens mee, dus zal ook het Valhalla voor iedereen anders zijn.

Voor digitaal ben ik snel tevreden, mijn 29 jaar oude Proceed blijft voor mij onverslaanbaar. Pas weer zo’n DCS stack gehoord, het zogenaamde ultieme: schoon, steriel, klinisch, bijna eng. Was ik binnen 2 minuten klaar mee. Toch is dat voor anderen blijkbaar het summum. Prima toch? Ieder zijn ding.

Analoog is voor mij anders, ik ben toevallig in de gelukkige positie dat ik van alles aangeboden krijg om te proberen, van onbetaalbaar tot haalbaar, en krijg daarmee een redelijk goed beeld van wat (voor mij) de stand der dingen is.

Een 12 inch Jelco met een instap vdH DDT II bijvoorbeeld, voor het geld 1 van de beste combi’s ooit, hier draai ik dus vaak mee op shows, echt serieus goed.

Tuurlijk, een Ikeda arm met dito element (of een Fuuga, Aidas Mammoth, My Sonic Lab Signature) gaat verder, maar hoe hoger je in de boom klimt, hoe beter alle gebruikte componenten aan elkaar gewaagd of gematched moeten zijn.

De echte analoge high-end is absoluut in staat om die zo begeerde “emotie” “tastbaarheid” en “rijkdom” uit de groeven te trekken, de weg daarheen is echter geen eenvoudige, maar zeker te doen...

10 hours ago, audiofreak said:

Aha je streamt dus. Speel je helemaal geen lp's meer af, Eric? Je hebt je Fat Bob toch nog wel? Mij staat bij dat je nog voor kort bezig was met het zelf ontwikkelen van een onderstel voor de FBS.  Is geloof ik nog een apart topic van (die ik natuurlijk nu niet zo snel kan vinden) van je.

Geen LP's meer afspelen???? Natuurlijk wel. En ja, ik heb mijn draaitafel nog en ben er nog steeds mee bezig. Ik heb onlangs met Seed7 een bejaarde doch hyperfitte Empire EDR9 geruild voor een mooie fles wijn.(Tenuta San Guido Sassicaia Bolgheri DOC superiore) Een vlieggewicht combinatie van Infinity Black Widow en Empire uit de jaren 80. Waar twee ruilen moet er een huilen maar ik hoop dat Seed7  even breed lacht als ik. Sprankelend fluweel zou ik de combi willen noemen als er tenminste zoiets bestaat.

Ik koop nog vrij veel muziek en als het enigszins kan koop ik de LP (Thanks For The Dance, Leonard Cohen) of CD's als het ook wel een onsje minder mag zijn (de in 2019 geremasterde oude Beatles bijv). Wel maak ik steevast een digitale kopie van elke LP want het streamen vind ik erg gemakkelijk. Voordeel van streamen is dat je een heel groot deel van je collectie a.h.w. opnieuw ontdekt omdat het zo makkelijk voor het grijpen ligt en dat ik bij LP's de neiging heb om toch vaak hetzelfde te draaien. Ook een voordeel is dat ik van klassiek van hetzelfde werk graag verschillende uitvoeringen heb maar 1 LP voldoende vind en de rest CD. Vroegah leende ik die bij de Centrale Discotheek en heb dan bijv 10 uitvoeringen van hetzelfde pianoconcert. Ik bewaar daardoor ontzettende goede herinneringen aan de DAT-recorder maar die kan niet meer op tegen de harde schijf en hi-res formaten. Cassettes heb ik nooit gehad maar het samenstellen van een tape (DAT en daarvoor Reel to Reel) vond ik altijd een hele leuke bezigheid. (Hele aardige film met John Cusack: High Fidelity -al is uiteraard het boek (Nick Hornby) nog beter). Het gemak waarmee je dat met streamen doet haalt eigenlijk de lol daar een beetje vanaf. De hartverscheurende keuzes wel/of niet op de tape is er niet meer met het maken van een playlist.Het streamen heeft onlangs een grote sprong voorwaarts gemaakt met de komst van een andere DAC, ook al via het forum: De Antelope Zodiac Gold/Voltikus.

Na 20 jaar heb ik ook  afscheid genomen van mijn trouwe Chario Academy Millenium I (prachtig stereobeeld), die even kort plaats hebben gemaakt voor KEF LS50 maar die snel plaats moesten maken voor Finals 600i die ik al jaren ongebruikt in de opslag had staan vanwege de WAF-factor maar die veel beter passen in mijn nogal dreunende betonnen luisterhok. Staan op wieltjes zodat ik het humeur van mijn vrouw niet bederf als de boel niet in gebruik is.

Het onderstel voor de Fat Bob staat werkeloos vanwege een andere plek van de draaitafel.

Zowel DAT als Reel to Reel staat hier ook nog maar DAT gebruik ik vrijwel nooit meer en Reel to Reel te weinig.

Het niet doorzetten van SACD is iets wat ik betreur. Met een goedkoop allesspelertje haalde je hele goede kwaliteit in huis.

Edited by Kraus vonBentinck

Dus helemaal mee eens met Marco. Het voordeel van streamen is voor mij Tidal en “kobus” Kraus. Ik heb de tijd niet om ouderwets “op te nemen”. 

Edited by carl

4 hours ago, Arden said:

Want? Hangt er maar vanaf wat je streven is. Beter kan altijd, maar moet je dat willen?

Het streven is: "ongeveer even goed". Analoge radio is onze primaire bron, dat werkt en klinkt heel goed. Digitaal (nagenoeg alle soorten en formaten) is aardig voor elkaar. Vinyl is nog wel een dingetje. Een vdH DDT II  is misschien een optie. Hij past goed bij mijn buizen pre. 0.65mV, is makkelijk te versterken en 200Ω afsluit impedantie kan ik moeiteloos in de step-up trafo aanpassen. De arm van mijn Technics SL-1210GR is "Jelco achtig"  en zal verwacht ik niet onderdoen voor de instapmodellen. In een test met de veel duurdere SL-1200G kwam de arm i.g.g. er erg goed uit.  De effectieve massa is 11,87gram. Hmm wel leuk, die €1000 schut ik niet zo uit mijn mouw, moet daar net als de rest van NL hard voor werken. Maar een mens moet wat te wensen hebben niet?     

4 hours ago, carl said:

Dus helemaal mee eens met Marco. Het voordeel van streamen is voor mij Tidal en “kobus” Kraus. Ik heb de tijd niet om ouderwets “op te nemen”. 

Vinyl, klinkt al gauw beter dan streamen via het standaard Tidal en Qobuz abonnement vind ik. 

@Kraus.... Gelukkig dat je je Fat Bob nog wel hebt. Ik dacht al niet toch niet weer eentje die de draaitafel aan de wilgen heeft gehangen? Maar dat is dus niet zo.
Streamen is gemak in mijn optiek. Ik heb echt niets met streamen, misschien over 10 jaar of zo. Zo is het destijds ook gegaan bij mij met de cd speler voordat ik echt iets vond worden (klankmatig). Ik ben wat dat betreft een echte ouderwetse analoog man. Altijd van de banden en cassette's, singeltjes en lp's geweest.  En dat ben ik dat nog steeds, hoewel de cd's mij tegenwoordig steeds meer kunnen bekoren. 
Ik heb hier nog 10 gloednieuwe SM-900 Reel to Reel banden liggen met de bedoeling om deze nog eens vol te zetten met muziek. Maar de tijd ontbreekt ook hier. Net zoals de oude banden uit te zoeken wat betreft oude radio opnames en die eens te archiveren. Vroeger deed ik dat heel vaak en vond ik dat erg leuk om te doen, net zoals cassette's maken voor anderen en die dan weg te geven.
Soms neem je afscheid van een oude getrouwde, zoals je Chario's. En soms ook met pijn in je hart. Ik herken dat wel. Ik heb dat met mijn Sonus Faber Concerto's gehad. Een soort nostalgie aan iets wat veel plezier heeft gegeven. En soms moet je weer vooruit en kom je uit bij iets totaal anders. Zoals jij ook eigenlijk, namelijk van Chario monitors naar Final's electrostaten. Zo ben ik weer erg blij met mijn Master Three monitors en die gaan niet meer weg.

Toch zou je weer wat kunnen doen met Reel to Reel, want dat ik wat betreft geluidsweergave overtreffend t.o.v. digitaal. Maar misschien ben ik daar in bevooroordeeld. Want je banden moeten wel goed zijn. En mijn ervaring is dat een oude band ( zoals TDK en die ik ook hier veel heb) toch achteruit loopt in de jaren die voorbij zijn gegaan. Maxwell heeft dat veel minder en zijn dus beter.

SACD is inderdaad jammer, dat dat is gestopt.

9 hours ago, Kraus vonBentinck said:

Waar twee ruilen moet er een huilen maar ik hoop dat Seed7  even breed lacht als ik. Sprankelend fluweel zou ik de combi willen noemen als er tenminste zoiets bestaat.

Man en of ik lach. Wat recherche naar die wijn(streek) gedaan, dat zijn de verhalen waar ik van hou. Als underdog alle Bordeaux' "te kakken" gezet.

Dat ruilen vindt ik altijd wel leuk, een paar jaar geleden twee nos DL103R'en tegen een 12" Jelco.

Veel plezier met die EDR.9 past goed bij die zwarte dame.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...