Seed7 Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 1 minute ago, carl said: En waarom opnamen voortdurend moeten worden geremasterd begrijp ik ook niet Omdat er vraag naar is? Nieuw nieuw nieuw wast nog witter .... Als je nieuwe muziek luistert, zoekt, koopt, heb je hier geen last van, die is niet oud genoeg om geremasterd te worden, hoewel er wel soms een remix van is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 15 minutes ago, Seed7 said: Omdat er vraag naar is? Nieuw nieuw nieuw wast nog witter .... Heb jij er ooit wel eens naar gevraagd? Ik kan me trouwens wel voorstellen dat je met bepaalde oude opnamen zoals Beatles iets doet, maar dan wel heel beperkt en muzikaal verantwoord. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 (edited) My 2 cts op het moment: Remasters zijn meestal ruk. Het lijkt wel: hoe moderner de CD, hoe geringer de dynamic range. Vaak ergens tussen 6 en 9. Wanneer je tracks van Tidal afspeelt zijn die niet slechter dan het origineel wanneer je tenminste de optie om alles op maximaal volume te streamen uit laat. De dynamic range van vinyl is i.h.a. beter dan die van CD (hoewel het omgekeerde het geval zou moeten zijn) Klassiek is meestal okay. Edited 13 januari 2020 by Kraus vonBentinck Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 Waarom moet je vinyl (muziek in het algemeen) remastered uitbrengen? In de schilderkunst noemen we dat een vervalsing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 Toon eens aan dat analoog beter is dan digitaal of omgekeerd ik vindt beide klets koek. En opnieuw gemasterd ,is commercieel verkoop.,trap er niet in . mvg wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 20 minutes ago, Ove Rickland said: Waarom moet je vinyl (muziek in het algemeen) remastered uitbrengen? In de schilderkunst noemen we dat een vervalsing. Niet als je het oude schilderij in stukjes knipt en er een nieuw van in elkaar plakt. Dan heet dat restaureren. Maar je hebt wel een punt. Zie de restauratie van het schilderij "Who's Afraid of Red, Yellow and Blue" van Barnett Newman destijds in het Stedelijk museum. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 41 minutes ago, Ove Rickland said: Waarom moet je vinyl (muziek in het algemeen) remastered uitbrengen? In de schilderkunst noemen we dat een vervalsing. Nee niet altijd Cor. Verdoeken en restauratie gebeurt daar vaak. Ook de finish is vaak verkleurd zodat de schilderijen veel donkerder ogen als vroeger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Wilke Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 Jack, zo zie je hoe slecht een buizenversterker is,voor mij moet het iets weer geven wat in de opname staat, wilke Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 januari 2020 Author Report Share Posted 13 januari 2020 13 minutes ago, Wilke said: Jack, zo zie je hoe slecht een buizenversterker is,voor mij moet het iets weer geven wat in de opname staat, wilke Wol ik ben blij met buizen en transistors. De rest is toch nep hooguit een poging. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 19 minutes ago, carl said: Nee niet altijd Cor. Verdoeken en restauratie gebeurt daar vaak. Ook de finish is vaak verkleurd zodat de schilderijen veel donkerder ogen als vroeger. Yup, net zoals jij af en toe platen afstoft en/of sopt met een illuster goedje. Maar dat noem ik toch geen remasteren hoor. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 (edited) Het begrip remasteren is waarschijnlijk wel een discussie waard Peter. Zoals ik het zie is dat op basis van de bouwstenen van een opname een nieuwe master wordt gemaakt. Daar kan je meer of minder ver mee gaan en daar zit de crux. Voor mij hoeft de ruis niet weg als daarmee andere zaken ook verdwijnen. https://nl.wikipedia.org/wiki/Mastering Edited 13 januari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 (edited) Remasteren is NIET het afstoffen van een oude mix, het is het opnieuw in elkaar mixen van het (multitrack) bronmateriaal met ook vrijwel altijd NIEUWE engineers. Dat doet m.i. maar heel zelden recht aan de originele/oorspronkelijk afgemixte productie. Die is meestal ook in samenwerking met de muzikanten tot stand gekomen. Een remaster is dus altijd een herinterpretatie van weleer. Muziek is beleving. Een remaster zal dus een andere beleving opleveren dan die van toen je hem destijds (40 - 50 - 60 jaar terug ?) beleefde. Heb eigenlijk zelden remasters gehoord die een verbetering betekende. Edited 13 januari 2020 by Pjotr Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ove Rickland Posted 13 januari 2020 Report Share Posted 13 januari 2020 (edited) We gaan toch ook geen literatuur opnieuw uitgeven waarvan de tekst net nog wat lekkerder is herschreven of geredigeerd? Blijf bij het origineel: zo is het ooit uitgegeven is zo is het (mag je aannemen) ook bedoeld. Waarom dan wel klooien met muziek. Edited 13 januari 2020 by Ove Rickland Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 2 hours ago, Pjotr said: Remasteren is NIET het afstoffen van een oude mix, het is het opnieuw in elkaar mixen van het (multitrack) bronmateriaal met ook vrijwel altijd NIEUWE engineers. Denk dat je `t toch verwisselt met remixen. Masteren gebeurt met de `t eindresultaat (mixtape oid), vaak in `n andere studio dan waar de opnames en mix hebben plaatsgevonden. De link van Carl beschrijft `t proces al heel behoorlijk. Over remasters kun je idd `n behoorlijke boom opzetten, want je zal als muzikant/producer bv. maar extra zorg aan de hihat hebben besteed om dat ding in de muziek te houden en komt er zo’n moderne pipo die `m ff flink er boven equalized. Met de moderne digitale techniek is remixen in veel gevallen dermate toepasbaar dat `t nummer volledig veranderd en in veel gevallen zelfs onherkenbaar wordt. Musici kijken in beide gevallen toch vooral naar de opbrengst. Ikzelf bv heb, On The Corner (Miles Davis) in 3 versies. De plaat, de gewone cd en de remaster. Prefereer de remaster, want er zijn nogal wat kleine details die in de remaster `t beste tot z’n recht komen. Tis maar wat je wilt hoe `t kan klinken dus.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ivan10 Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 Wanneer verknal je een remaster? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 Hmm,ik heb maar 1 remaster Abbey Road gekocht. Maar om nu te zeggen ow ow wat goed,ik luister net zo lief naar de oude persingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 (edited) Hahaha, remaster is slecht ..... Heb je die laatste MFSL gehoord? Lekker he, een kam en scheren maar. Een master is een moeder om van te kopieren, voor ieder medium een nieuwe master. Dus ook voor streamen, want dat doe je uiteindelijk naar die rampzalige witte stokjes in je oren die je er als een malle teletubby laten uitzien. Je moet de herrie op straat overstemmen, dus alles plat. Simpel toch. Voldoen aan de vraag van de markt, die vraag hoeft niet expliciet te zijn @carl. Kwaliteit is onder meer het kunnen voldoen aan de impliciete vraag. Dus die platte remasters zijn beter! Niet mooier, naar mijn smaak dan. Komt het geklaag dan uiteindelijk voort uit gebrek aan inzicht over het medium? Of gewoon "grumpy old men"? (als ik ooit een politieke partij begin dan de PvNOMVMO (partij voor narrige oude mannen, vrouwen mogen ook) Edited 14 januari 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 8 hours ago, tito said: Denk dat je `t toch verwisselt met remixen. Masteren gebeurt met de `t eindresultaat (mixtape oid), vaak in `n andere studio dan waar de opnames en mix hebben plaatsgevonden. Gaan we nou muggenziften? De master is de eerste opname op tape direct van de bron. Als we het dan letterlijk moeten nemen, moet voor een "remaster" alles ook opnieuw ingespeeld worden.... Link to comment Share on other sites More sharing options...
tito Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 1 hour ago, Pjotr said: Als we het dan letterlijk moeten nemen, moet voor een "remaster" alles ook opnieuw ingespeeld worden.... >>Tubular Bells 2003.<< Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 Hè hè eindelijk thuis. Maar doe mij dan toch deze maar: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Orchestral_Tubular_Bells Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 (edited) 33 minutes ago, Pjotr said: Hè hè eindelijk thuis Quote Due to contractual reasons no re-recordings were allowed for 25 years after the original release. Dat dus. De muzikant is geen eigenaar van diens eigen werk. De 'eigenaren' kunnen dus doen en laten wat ze willen. De 'muziekindustrie' interesseert het geen bal, die bestaan alleen maar bij de gratie van hun laatste hit. Dat maakt remasteren voor een hernieuwde uitgave vaak noodzakelijk. Originele eindmixes en masters bestaan te vaak niet meer, door slordigheid, desinteresse of door 'domme pech' (The Day the Music Burned) Edited 14 januari 2020 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 (edited) Ik heb een origineel van Lou Reed Transformer gekregen die misschien drie keer gespeeld was. Kort daarvoor had ik de uitvoering van Speakers Corner gekocht. Het origineel klinkt gewoonweg veel vuiger. De sfeer van een “He” die een “She” wordt, donkere keldertje e.d. De nieuwe master klinkt mijn inziens veel te gladjes en je beleeft de muziek dan ook totaal anders. Wel jammer. Remasteren moet je volgens mij alleen maar doen als je dichter bij de originele opname komt. Dan denk ik eigenlijk aan het pre digitale tijdperk, Life opnamen e.d. Edited 14 januari 2020 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 49 minutes ago, carl said: Remasteren moet je volgens mij alleen maar doen als je dichter bij de originele opname komt Vroeger deed ik in oude autos, klassiekers. Die werden dan gerestaureerd. Je hebt twee manieren, naar het origineel of Pebble Beach. Er is ook een derde manier die ik leerde waarderen bij de Fiat club, conserveren (met de originele roest). In de film wereld hebben ze ook een tijdje Pebble Beach ideeën gehad, Charly Chaplin ingekleurd. Bah. Feitelijk is er geen enkele reden om aan bestaande opnames te prutsen, digitaliseren en basta, of opnieuw persen etc. Maar, lees het New York Times artikel hierboven om een beetje een idee te krijgen hoe de muziekindustrie her mee omgaat en ook het daar in gelinkte Billboard artikel. Zeer de moeite waard. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 Ik heb wel eens van iemand “uit het wereldje” gehoord dat de eerste master bewust niet perfect wordt gemaakt. Dat dan voor alles en iedereen die niet zo op kwaliteit let. (Is ook snel en goedkoop) Dan kan er later voor meer geld een betere master (lees remaster) uitgebracht worden. Dat zijn dan uiteindelijk wel goede remasters. Die liggen meestal dichter tegen de oorspronkelijke opnames aan. Blijven natuurlijk die zg remasters waar de oorspronkelijk opnames verdwenen zijn en men dan maar alle dynamiek wegneemt. Kortom: zoek maar uit wat wel goed gedaan is. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 januari 2020 Report Share Posted 14 januari 2020 Sinds er plaatjes verkocht moeten worden, en dat is al lang voor de loudness war, worden ze zo afgenixed dat ze ook op de radio fatsoenlijk draaibaar moeten zijn. En dat is meestal niet het optimum zoals de audiofiel dat graag zou horen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts