Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik las laatst dat ondanks de redelijke economische groei het besteedbaar inkomen al een groot aantal jaren niet toeneemt. Het is me nog niet precies duidelijk waar dat geld eigenlijk naar toe gaat. Ik vermoed eigenlijk voor een groot deel naar nieuwkomers die onvoldoende economisch bijdragen. Op dit gebied wordt in ieder geval niet (openbaar)  geboekhoudt.

Maar terug naar de audio. Mijn drie kinderen zitten het festival “down de rabithall”. Zeer onder de indruk van David Byrne.

Edited by carl

Eh, moet dat niet zijn "Down the Rabbit-Hole"? Beroemde hoofdstuktitel van Alice in Wonderland.

Edited by mumsoft
O o mijn Engels is niet meer wat het geweest is

49 minutes ago, carl said:

Het is me nog niet precies duidelijk waar dat geld eigenlijk naar toe gaat. Ik vermoed eigenlijk voor een groot deel naar nieuwkomers die onvoldoende economisch bijdragen. Op dit gebied wordt in ieder geval niet (openbaar)  geboekhoudt.

Dit is wel een eenzIjdige kijk op de zaak. Even kort door de bocht: "De financiële onderkant van de maatschappij krijgt, maar de bovenste 10% buit uit of graait."

Weet je hoeveel die bovenste 10% bezit? En daar zitten jij en ik echt niet bij hoor.

Groet,

Leobus

3 hours ago, carl said:

Roken kost de gemeenschap veel geld

Dat betwijfel ik. Genereert veel inkomsten voor de staat. Rokers gaan eerder dood, dus besparing op ziektekosten, uitkeringen, pensioeninkomsten etc etc. Ik wil die rekensom nog wel eens zien.

5 hours ago, carl said:

Johankraus ik geloof jouw verhaal over slijtage van naalden gewoonweg niet. Mits het element goed geïnstalleerd is (zeer de moeite waard om iemand als Roger erbij te halen)  en je de hygiëne van de naald en platen goed op orde hebt, gaat een element veel langer mee dan 600 uur. Op het Duitse AAA forum hebben ze het zelfs over 20/30 jaar. Ik denk wel dat de naaldvorm sterk bepalend is voor de slijtage (ook van de plaat). Bij een naald die mooi in de groef past, is de gewichtsverdeling namelijk beter. Vergelijk het met een vrouw op naaldhakken die een parket ruïneert, met normale schoenen doet ze dat niet (zoon van een schoenwinkelier :D)  Dat is ook altijd mijn bedenking geweest bij een conische naald al zal de ene daarvan ook wel weer niet de ander zijn. Jammer dat ze de 103 ook niet leveren met een eliptische naald. Een aanpassing door van de Hul zal het element veel duurder maken. Voor de AT 95 e is wel weer een betere naald verkrijgbaar voor een betaalbare prijs. Als Puresound weer op orde is ga ik daar een artikel over schrijven.

Hier wil ik nog het volgende aan toevoegen. Er is een trend geweest van ultra lichte armen met naaldkrachten van onder de 1 gram. Als ik die oude Luisters goed lees probeerden ze zo onder meer de slijtage te verminderen. SME heeft kort zo’n arm op de markt gehad. Vervolgens de nieuwe serie die nog steeds op de markt is. Ik vermoed eerlijk gezegd dat ze teruggekomen zijn op die lage naaldkrachten omdat er een beter alternatief kwam namelijk geavanceerde naaldvormen. 

Carl ik  lieg "in commissie"

om maar een voorbeeld aan te halen https://www.vinylengine.com/turntable_forum/viewtopic.php?t=62653

"Lifetime" based on this measure tends to be (according to Jico)
Conical/Spherical 250hrs
Eliptical 150hrs
Line contact basic 400hrs (Shibata, HE)
Line contact exotic 500hrs (MicroLine, MicroRidge, VdH, FG)

Other parameters that affect lifetime:
Use of lubricants (Stylast, GruvGlide)
Cleaning of records (cleaner means stylus lasts longer!)

In de oude handleidingen van Dual vindt je b.v. 400 of 500 uur. Uiteraard kun je doordraaien maar je naald is dan niet meer conform de opgegeven specs.

Helaas leuker kunnen we het niet maken.

Vraag het Henk.

Een gewone ronde naald heeft een levensduur van plusminus 600 uur. Een elliptische 1000 uur, een shibata 1500 uur en een fine line 2000 uur. Een Micro-Ridge haalt de 4000 uur en Jan Allearts maakt ze tot wel 20.000 uur.

Bron: http://web.archive.org/web/20060930201119fw_/http://www.audioselectief.nl/vraag_henk/nl_naaldvorm.html

Edited by Tubejack

Zeer afhankelijk van zaken als hygiëne van de plaat e.d. Jack. En inderdaad, wie houdt dat bij? Ik heb in ieder geval geen plannen, maar als kakker (Wiel) weer wel een micro Ridge ;) 

Overigens is rijkdom ook maar hoe je het meet. Ik dacht dat 2 procent van de gezinnen (1 op de 50) miljonair is in NL, boven de 1,5 miljoen is dat weer een heel stuk minder. Dat zijn dan nog vaak ondernemers voor wie dat geld feitelijk pensioen is of werkkapitaal. Zo zijn boeren vaak miljonair vanwege de grond terwijl ze zich echt niet veel kunnen veroorloven omdat ze geen hoog inkomen hebben. Ook worden de pensoenvoorzieningen door fondsen  niet bij vermogens meergerekend: ga die maar eens even contant maken en tel daar de overwaarde van het huis bij dan neemt het aantal rijken fors toe. Daarbij heb ik niets tegen grote vermogens. Ik denk namelijk dat die beter beheerd kunnen worden door types als de dochter van Heineken dan zo’n figuur als Eric Staal van Vestia.  

Edited by carl

Een gekleurd en zeer ondeskundig artikel ( wie zijn de rijken in NL) waarbij ze bijvoorbeeld  hoge inkomens en grote vermogens op een hoop gooien.De topinkomens bij overheid en semi overheid hebben wel veel politieke macht en een hoog pensioen. De inkomens bij de overheid zijn na betaling van belasting zeker niet hoog genoeg om een vermogen op te bouwen. Daarbij kunnen die mensen vanwege integriteit geen werkster e.d. zwart hebben wat het leven veel duurder maakt. De grotere vermogens hebben daarentegen zeker niet altijd hoge inkomens (boeren) en weinig politieke macht. Artiesten en sporters kunnen wel weer extreem rijk worden in korte tijd maar die zijn weer meestal te stom om politieke macht uit te oefenen. En meestal is dat geld na een generatie wel op. Die politieke macht zit  bij geaggrereerde vermogens als Philips, Shell e.d. De particuliere aandeelhouder heeft die macht meestal niet (dan moet je echt heel erg rijk zijn) en de pensioenfondsen (geld van jou en mij) daarentegen weer wel. Daar hebben jij en ik geen enkele invloed op, de directie wel weer. Wat ik bedoel te zeggen is dat het allemaal extreem onoverzichtelijk in elkaar zit. Op een of andere manier functioneert het wel (het lijkt wel een draaitafel) want het geluksgevoel in dit land is erg hoog. Het extreme simplisme van sommige journalisten en populistische politieke partijen stoort me daarom wel. Mijn vrouw heeft laatst een lezing gehad van Mirjam de Rijk. De docenten economie voor wie die lezing was hebben zich kapotgelachen zo veel onkunde van deze voormalige partijvoorzitter van Groen Links. Wel een zeer invloedrijk type hoor. 

Edited by carl

Op die manier de zaak wat efficiënter maken lijkt me wel iets Jack. De idee is ook wel geweest dit te koppelen aan een basisinkomen.

Duh...  dat basisinkomen lag nog onder bijstandsniveau (70% van het minimumloon). En ik meen dat daar zelfs inkomtenbelasting over geheven wordt. Dat die 20K ligt nog boven het minimum inkomen.

Edited by Pjotr

25 minutes ago, carl said:

Op die manier de zaak wat efficiënter maken lijkt me wel iets Jack. De idee is ook wel geweest dit te koppelen aan een basisinkomen.

Het idee is niet van mijn zelf.  Maar van 3 top economen.  Stond in HP de tijd.  Met al die toeslagen en uitzonderingen is allemaal (onnodig) te complex geworden zowel voor de belastingdienst als voor de burger 

Oh ja ik vind het ook zeer gekleurd dat hoge inkomens in het artikel gekoppeld wordt aan graaien. Ongeveer van hetzelfde niveau als lage inkomens te koppelen  aan fraude. Natuurlijk probeert iedereen slimmer te zijn als het systeem, maar graaien en fraude vind ik toch wel iets anders. 

4 minutes ago, Pjotr said:

Dan zitten er weer meer belastingambtenaren zonder werk :D Het is ongeveer minimum loon schat ik zo. Die zitten al in een heel lage schaal. Denk dat de belasting opbrengst dan net idd net de kosten dekt.

Laag? ik betaal 36,55% IB en nog iets van 6% netto sociale premies over mijn netto inkomen.  Samen met de kosten van mijn werkplaats en zo zit ik op 50%.  Verder hebben die belastingambtenaren genoeg werk. Uit heel betrouwbare bron;)

Edited by Tubejack

Maar even wat anders Carl, had je mijn stukje nog gelezen over "prijsperceptie?"  Er gebeuren niet alleen dingen onderaan een topic :rolleyes:

Edited by Tubejack

Klopt Jack er zijn bijna geen belastingambtenaren meer. Die paar die er nog zijn bouwen nog wat software ;) En zelfstandig ondernemen wordt je vrijwel onmogelijk gemaakt.

Edited by Pjotr

We hebben op dit moment gewoon te weinig arbeidskrachten. Dan moet je mensen goed inzetten en geen onnodig werk laten doen. Dit soort redeneringen heeft een land als Griekenland aan de afgrond gebracht. Ik ben niet verder niet thuis bij de belastingen, maar bij ons zat de secretaresse al boven het minimumloon. Eigenlijk vind ik dit soort dingen uitzoeken wel leuk, maar ik ben met pensioen ;)

Edited by carl

2 minutes ago, carl said:

.....................................maar bij ons zat de secretaresse al boven het minimumloon 

Ja erg hè. Waar slaat dat nou op? Een goeie office manager (secretaresse) is 2x Jan Modaal waard.

2 minutes ago, Pjotr said:

Klopt Jack er zijn bijna geen belastingambtenaren meer. Die paar die er nog zijn bouwen nog wat software ;) En zelfstandig ondernemen wordt je vrijwel onmogelijk gemaakt.

Bij de laatste reorganisatie, zijn er meer als verwacht vertrokken. Dus nu is er een personeels tekort. 

5 minutes ago, Pjotr said:

Ja erg hè. Waar slaat dat nou op? Een goeie office manager (secretaresse) is 2x Jan Modaal waard.

Vooral als de baas "een hoofd als een vergiet heeft :unsure:"  Maar ik ken ze, echt toppers weten soms meer dan.... 

Ik ga plaatjes draaien :)

Edited by Tubejack

32 minutes ago, Pjotr said:

Waarom zou dat erg zijn, ik heb niets tegen goede betaling van goede mensen ^_^  Beloning naar mate van bijdrage. De zolder is helaas te warm, ik houd het maar bij TV. Ben trouwens een goed boek aan het lezen Tjaikovskistraat 40. Gaat over de geschiedenis van Rusland. 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...