Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ben weer eens ouderwets naar het zondagochtendconcert gegaan. Fraaie klassieke werken van Schubert, Mozart, Brahms en Zemlinsky, voor strijksextet of kleiner en sopraan zo nu en dan. Beetje moeilijk daar te zitten wel. Tja, herinneringen, en dan die prachtige muziek!

Onderweg naar huis kwam ik langs de Mayflower Bookshop, en daar zag ik afgeprijsd op een tafeltje een boek met de titel "I met the walrus". Kenners snappen dat het iets met The Beatles te maken moet hebben, en dat klopt. De ondertitel luidt "How one day with John Lennon changed my life forever", en dat schrijft Jerry Levitan. Ik koop liefst geen boeken meer, maar nu liet ik me verleiden, ook omdat er een DVD bij zit met een interview van de auteur met John Lennon. Uiteraard "Never before released".

https://www.goodreads.com/book/show/6239817-i-met-the-walrus

En mijn audiofiele dag, ach... Ben tegenwoordig meer met multimedia bezig dan met pure audio, en heb nu zo'n beetje de laatste hobbel genomen om mijn Ubuntu-TV-opneem-PC met rust te kunnen laten. In de actuele uitgave van het onvolprezen blad C't stond heel toevallig een mooi artikel over X2Go ("Robbie Remote"), om een desktop op afstand over te nemen. Dat kan traditioneel ook met VNC, maar de werking met X2Go is net even anders: die haalt geen schermen over, maar applicaties. Ik kan nu TVMosaic draaien op mijn eigen desktop, terwijl de applicatie vanaf de Ubuntu-machine komt. VNC gebruikt veel meer brandbreedte.

Het is me ook gelukt om een TV-opname door te sturen naar een USB-stick op de Rasp. Het is allemaal erg leuk, maar kostte me ook heel wat hoofdbrekens, want niks gaat hier van een leien dakje.

Nou en ik heb lekker naar muziek geluisterd Marc. Was wel nodig na een week zonder. En dan valt me gewoon op dat het element toch weer even aan het werk moet voordat het optimaal klinkt.

Ja, elementen gaan op hun luie achterste liggen als ze niks te doen krijgen. Zie je het voor je? Is hier nog veel erger, met een baasje dat haast nooit platen draait. Die laat zich maar afleiden door OMradio, 40UP-radio, Tidal en nu zijn nieuwste speeltje X2go. Zo blij dat dat eindelijk werkt, heb in mijn enthousiasme in TVMosaic gezocht op xmo en vond een film  die speelt in Dartmoor in good old England. Die opgenomen, want om een uur of 5 's-ochtends ben ik nog net niet op. :rolleyes: Waarschijnlijk mooie natuurbeelden in een ruig landschap. Je weet denk ik wel waar xmo voor staat?

Met X2go kun je je hele interne netwerk bereiken, en dus/zelfs ook de usb-stokjes die in de rasp zijn gestoken, die zelf alleen via wifi verbonden is.  Allemaal eigenlijk best ingewikkeld, maar het werkt.

Die film over Dartmoor bleek toch iets anders dat me weinig interesseerde. Iets met een jongen en een meisje, en een vader. En er is toch iets mis met mijn Ubuntu-installatie, want de opnames dit weekend zijn allemaal mislukt. Dat kan aan van alles liggen, maar vooralsnog vermoed ik dat mijn ruwe behandeling van die opnames er mogelijk toe geleid heeft dat TVMosaic er de brui aan gaf, zonder opgaaf van redenen natuurlijk. Nu had ik een backup gemaakt op dezelfde schijf, en daarvan opgestart blijkt opnemen wel weer mogelijk. Zoek de verschillen... Dat ligt me wel, want het is mijn oude stiel, maar het doet me teveel aan 'werk' denken. :wacko:

jaaaa... maar ik ken ook diverse huishoudens waar ziggo de digitale TV niet in orde krijgt. Vastlopers, blokjespest en allerlei rare strepen etcetera. Na veelvuldig monteursbezoek. 

Ik denk: digitaal is lekker goedkoop voor de provider, en in het echt crappy. Helaas krijg ik die crap binnenkort ook hier. Zonder keuze. 

groet

Klopt wel. Dat ONS niet blok- en streeploos binnenkwam heeft me van Ziggo weggejaagd. Nu met IPTV gaat het veel beter, denk ook met een nog kleiner kastje dan bij TJ. En vrijdag komt de bevrijding.

2 hours ago, robx said:

jaaaa... maar ik ken ook diverse huishoudens waar ziggo de digitale TV niet in orde krijgt. Vastlopers, blokjespest en allerlei rare strepen etcetera. Na veelvuldig monteursbezoek. 

Ik denk: digitaal is lekker goedkoop voor de provider, en in het echt crappy. Helaas krijg ik die crap binnenkort ook hier. Zonder keuze. 

groet

Wat nou crap?  IPTV van KPN of een van haar dochters werkt erg goed. Opnames in the cloud :) kan bijna niet meer mislukken, zelfs als de stroom bij je thuis uitvalt.llll

Wat nu géén keuze.? Je kunt Ziggo toch opzeggen?  

Edited by Tubejack

22 minutes ago, robx said:

Helaas krijg ik die crap binnenkort ook hier. Zonder keuze. 

Leg eens uit? Ziggo heb ik vervangen door verschillende IPTV-Providertjes, keuze te over. En of je nu een kabel of een ethernetaansluiting gebruikt is toch om het even. Anders gewoon wat wifi toestaan in je huishouden. Lijkt me dat niet elke set daar last van heeft.

Ik keek eergister toevallig op m'n KPN pagina. Daar zag ik dat ik € 4,99 extra betaalde voor 100/10 Mbit/s. Zie ik er net onder een optie staan van ook € 4,99 voor 100/100 Mbit/s. Ik hoef niet vaak te uploaden, maar soms is dat met b.v. We-transfer wel handig. Dus maar omgezet.

Wat gebeurd er dan.... binnen 1 minuut krijg ik een berichtje dat het geregeld is. Op m'n telefoon dan. Internet werkte niet meer. Ook hikte de TV even, maar dat was met 'n keer heen en weer schakelen van de zenders op te lossen. Voor internet moest de router uit en weer aan. Daarna werkte het weer perfect. 

Niks mis met glasvezel van KPN.

Wat ook wel grappig was, is het volgende. We hebben sinds enkele maanden zo'n nieuwe Experiabox. De andere was al een aantal jaren oud en mocht na wat storingen vervangen worden. Het installeren ging eigenlijk vlekkeloos, behalve dat ik wel 'n kwartier gewacht heb op een lampje wat volgens de gebruiksaanwijzing groen moest worden. Niet dus... het bleef rose. Het bleek een fout in de handleiding. Rose was de juiste kleur voor goede werking las ik op de KPN site. Dat heeft weken zo gestaan. Tot enkele weken geleden, toen was het plotseling wel groen en is dat ook gebleven. Kennelijk is dat ding op afstand programmeerbaar. De handleiding klopt nu dus wél.  

Hier nog geen glasvezel. Wel internet gelukkig, anders zou hier niks het doen. Zal op den duur ook wel een nieuwe Experiabox krijgen van Telfort. Geen klachten daarover, alhoewel... een keer in het jaar is hij de tijd kwijt en doet de wifi het daarom niet. Even herstarten en klaar. Binnenkort komt er een slimme meter, als ik dat mag geloven. Weer een apparaat dat moeilijk kan doen. Die mooie oude electriciteitsmeters met draaischijf blijven maar draaien, draaien, draaien... Degelijk oud vakwerk, van mannen in stofjassen en achterover gekamd haar. Shaffy in de mondhoek...

Glas zal er niet meer zo snel komen Marc nu VDSL daarvoor voorlopig een goede en veel goedkopere vervanger is. En een slimme meter hoef je niet nemen. Het staat niet in de blatende folders maar 1 belletje naar de netwerkbeheerder die je het ding wil opdringen, is voldoende. Heb je nog zo'n draaiding dan kan het wel zijn dat die vervangen wordt voor een "niet-slimme" elektronische.

Ja, ik vind het wel jammer dat die weg gaat. En die slimme meter kun je wat dommer maken, en dat ben ik wel van  plan. Geen communicatie naar buiten. Maar ik zit er niet op te wachten, nb moeten ze eerst de hoofdaansluiting verleggen, want momenteel betrek ik stroom via de buren. Oude mannen in stofjassen met achterover gekamd haar hebben dat lang voor mijn tijd zo aangelegd, en ze zagen dat het goed was.

Ik heb nog gewoon m'n oude draaiende stroommeter. Er werd wel de indruk gewekt dat een nieuwe, slimme meter verplicht is maar dat is echt niet waar. Je kunt ook voor een digitale meter zonder het slimme gedeelte kiezen. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...