Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

17 hours ago, Groovy said:

De kleine uitvoering wel,vergelijkbaar met de Rogers ls.

Maar die kleintjes zijn zo klein, dat de wanden ook niet dik hoeven te zijn om stijf te zijn. 

Er zijn wel twee aspecten met de dikte van luidsprekerwanden die toch wel een verschillende uitwerking hebben.

Als eerste de kastresonanties die kunnen ontstaan, maar die ook redelijk effectief gedempt kunnen worden. Soms zie je een plaatje zachtboard te de binnekanten geplakt, of loodbitumen. Dikke massieve wanden resoneren trouwens ook, maar op een hogere frequentie en zijn makkelijker te dempen.

Als tweede de buiging van de hele wand door de drukverschillen. Hierdoor ontstaan door de veringen weer tegenwerkende drukverschillen in de kast. na-ijling zoals Spido dat noemde.

We hebben gisteravond de Legend luidsprekers op de audioclub beluisterd. Deze hebben een plaatstalen kast (3 mm plaat?). Toch werkt dat ook erg goed, het is stijf en de resonanties zijn makkelijk te dempen. 

3 hours ago, Groovy said:

Zijn de drukverschillen in een kleine ls dan ook minder.
Kan dat ook aan de gebruike units liggen.

Nee, juist groter over het algemeen. De geluidsdruk is evenredig met het verplaatst luchtvolume. Bij eenzelfde geluidsdruk zullen in een kleinere kast de drukverschillen groter zijn dan bij een grotere kast. Voor een goed laag heb je veel volumeverplaatsing nodig. Dat gaat dus beter met een grote kast dan met een kleine, zoals we allemaal kunnen horen :)

Edited by Pjotr

Ja, lekker hè! Ik heb dit weekend weer wat meer tijd om een fijn stukje muziek te luisteren. Druk gehad met voorbereidingen van de Kerstdagen, net een kleine 10 meter inpakpapier en 3 meter plakband verwerkt t.b.v. Kerstavond. Mevrouw TL is Duits en Heiligabend is hier traditie. Vroeger met warme chocolademelk en nu met een borrel.:)

7 hours ago, Hans van Liempd said:

Maar die kleintjes zijn zo klein, dat de wanden ook niet dik hoeven te zijn om stijf te zijn. 

Er zijn wel twee aspecten met de dikte van luidsprekerwanden die toch wel een verschillende uitwerking hebben.

Als eerste de kastresonanties die kunnen ontstaan, maar die ook redelijk effectief gedempt kunnen worden. Soms zie je een plaatje zachtboard te de binnekanten geplakt, of loodbitumen. Dikke massieve wanden resoneren trouwens ook, maar op een hogere frequentie en zijn makkelijker te dempen.

Toch onderschat je dat het een andere filosofie is Hans.

te laag? dikker / zwaarder / steviger (meer scoring) maken.  simpel.

te hoog? als het maar lekker boven het werkingsgebied van de waffers ligt. 

dus wat is het probleem? zak zand er op om af te ronden. 

Edited by robx

Bij Marco deelde Frits wat bandjes uit voor de bandrecorder. Net mijn gereviseerde Revox A 77 aangesloten en ik ben werkelijk flabbergasted. Ik ken de muziek van Fritz natuurlijk niet, maar het klinkt behoorlijk goed allemaal, misschien enigszins warm van karakter. Hoewel die A 77 heeft natuurlijk ook een winterslaap gehad en klinkt steeds beter. Ik houd jullie op de hoogte.

Edited by carl

On 12/23/2018 at 2:17 PM, carl said:

Bij Marco deelde Frits wat bandjes uit voor de bandrecorder. Net mijn gereviseerde Revox A 77 aangesloten en ik ben werkelijk flabbergasted. Ik ken de muziek van Fritz natuurlijk niet, maar het klinkt behoorlijk goed allemaal, misschien enigszins warm van karakter. Hoewel die A 77 heeft natuurlijk ook een winterslaap gehad en klinkt steeds beter. Ik houd jullie op de hoogte.

Mij verbaast het niet.
Mijn Akai recorder klinkt ook heel goed.

5 hours ago, mumsoft said:

De bedoeling is vanavond weer eens lekker naar Scrooge te gaan kijken. Is op ONS vanaf 8u30. Kneukel, kneukel. :wub:

Het was maar halve pret. Vanaf 9 uur was het tamelijk hommeles, of geen geluid, of geen beeld, of wel beide, maar verbrokkeld.

Dat wordt raden. Drukte bij ONS, drukte op wifi, drukte op internet? Overigens, een andere zender deed het toen nog wel, dus ik vermoed: ONS.

En ik dacht, zet vanmiddag een lekker kerstplaatje op, blijkt de TOP 2000 alweer begonnen. Ik meen me te herinneren dat het vanaf 2e kerstdag was. Nou ja, dan moet die Christmas at York Minster nog maar even wachten tot volgend jaar vroeg. Wel DMM zeg.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...