Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Ik experimenteer druk met Tidal Jack en vind trouwens wel snoepjes. Vaak ook leuke live concerten. Luister nu weer naar Eric Burdon live op de Zwarte Cross.

1 hour ago, Tubejack said:

Wat ons opvalt, dat het in de hoogste regionen zo'n beetje hetzelfde blijft. Maar dat er juist steeds meer artiesten zijn, waar wij totaal geen binding mee hebben en/of die we om e.e.a. andere reden gemist hebben. Een of meerdere "generatie kloofjes" bij ons dus.  Ik luister regelmatig naar nieuwe muziek via Qobuz, maar het gebeurt niet vaak dat ik een mooi album, een nieuwe groep, of artiest tegenkom die ik de moeite waard vind.  Maar goed daar ging het allemaal niet om, het ging over de kwaliteit van NPO radio 2 die is al jaren inderdaad niet best.  Wat kun je er nog meer aan doen? Mailtje naar Arie Slob sturen? Uiteindelijk wordt de NPO vanuit de belasting betaald.

* Edit, Gedaan via de website van de Christen Unie.  In het kort, onlangs heeft de NPO weer 40miljoen extra gekregen, daar mogen wij luisteraars en belastingbetalers  toch wel enige kwaliteit voor terug verwachten.  Niet ? ;)

Na al die bezuinigingen van de laatste jaren? Er staat ook dat er een begrotingstekort van 62 miljoen is.

6 hours ago, Tubejack said:

Wat ons opvalt, dat het in de hoogste regionen zo'n beetje hetzelfde blijft. Maar dat er juist steeds meer artiesten zijn, waar wij totaal geen binding mee hebben en/of die we om e.e.a. andere reden gemist hebben. Een of meerdere "generatie kloofjes" bij ons dus.  Ik luister regelmatig naar nieuwe muziek via Qobuz, maar het gebeurt niet vaak dat ik een mooi album, een nieuwe groep, of artiest tegenkom die ik de moeite waard vind.  Maar goed daar ging het allemaal niet om, het ging over de kwaliteit van NPO radio 2 die is al jaren inderdaad niet best.  Wat kun je er nog meer aan doen? Mailtje naar Arie Slob sturen? Uiteindelijk wordt de NPO vanuit de belasting betaald.

* Edit, Gedaan via de website van de Christen Unie.  In het kort, onlangs heeft de NPO weer 40miljoen extra gekregen, daar mogen wij luisteraars en belastingbetalers  toch wel enige kwaliteit voor terug verwachten.  Niet ? ;)

De lijst waaruit je mag kiezen ligt vast. Eigen inbreng wordt gemarginaliseerd. Dat bedoel ik met altijd dezelfde nummers. Er wisselen wat posities en er is aanwas, maar van een andere orde dan de klassiekers. Naar mijn smaak dan...

1 hour ago, mumsoft said:

Ja, nou en? Wat heb ik gemist? Trouwens, de enige keer in het jaar dat ik NPO Radio 2 op heb staan, maakt de geluidskwaliteit voor mij niet veel uit.

Radio 2 is nog een gunstige uitzondering. Kijk maar naar de luistercijfers. Blijkbaar denken vele luisteraars en reclamemakers er net zo over.  Geen wonder dat  NPO een gat in de begroting heeft.  De belastingbetaler mag daar weer voor opdraaien.... 

Marc is een beetje net mijn vrouw, ook die vindt de top 2000 gewoon leuk. Het gaat erom bekende liedjes te horen of dat nu verantwoorde muziek is of niet.

Daarnet ben ik weggevlucht van de Top 2000. Niks bekends, boem boem boem, grijze middenmoot. Schuilplaats nu bij Old Men's radio. Normaal, als hier radio opstaat, is het NPO radio 4, of een van de Concertzenders. Of BBC3.

1 hour ago, mumsoft said:

Daarnet ben ik weggevlucht van de Top 2000. Niks bekends, boem boem boem, grijze middenmoot. Schuilplaats nu bij Old Men's radio. Normaal, als hier radio opstaat, is het NPO radio 4, of een van de Concertzenders. Of BBC3.

Heb hem gewoon weer  aangezet op de Top 2000.  Daarvoor had ik even een piraat aan (zonder zender naam) klonk erg goed.  Het is jammer dat veel stations zo gecompressed zijn. Het kan zo mooi klinken, luister eens naar Radio Noord Holland, Radio M Utrecht, of Rijmond. Maar ook een aantal commercieel stations klinken beter als Radio 2.

3 hours ago, mumsoft said:

Hm, zou het verschil misschien liggen in het feit dat ik het via internet ontvang, en jij vermoedelijk via de antenne op het dak?

Ja voor een aantal radio stations klopt dat.  Via internet kun je ook zeer hoge kwaliteit leveren. Alleen heb je daar een duur netwerk voor nodig. Vandaar dat je bij Tidal, Spotify en dergelijke €10....€20 per maand moet betalen.  

Edited by Tubejack

1 hour ago, Tubejack said:

Alleen heb je daar een duur netwerk voor nodig.

Niet altijd Jack, bij Volumio kun je gratis gebruik maken van een aantal audiofiele kanalen. Waaronder Jazz, Klassiek en Barok en van  Linn en Naim.

2 hours ago, TL 200 said:

Niet altijd Jack, bij Volumio kun je gratis gebruik maken van een aantal audiofiele kanalen. Waaronder Jazz, Klassiek en Barok en van  Linn en Naim.

Het zijn uitzonderingen, er zijn er nog wel een paar.  Met elke pc of internetradio kun je die streamen. Maar ik vind ze wat saai. Reken eens uit als 1 miljoen luisteraars naar Radio 538 luisteren via het www en een stream van 128kbit/sec Hoeveel netwerk capaciteit heb je dan nodig?:o

Met rekenen ga ik nog wel eens een nulletje de mis in.:P Maar het aardige is dat 8 streams van 128Kbit/sec passen precies in 1Mbit/sec = 1024 Kbit/sec Dan kunnen we 1miljoen dus 1000000/8= 125000Mbit/sec, Vergelijk dat eens met de  DSL lijn thuis of de Ziggo kabel aansluiting van misschien 100....200 Mbit.  Het zijn gigantische hoeveelheden data.  Die data moet ook nog van een server komen. Zo' n server heeft ook maar een beperkte capaciteit qua connecties en netwerkinterface.  Dat is duur vandaar dat veel radiostations met een lage bitrate uitzenden.

Natuurlijk is het in het echt veel complexer. Bij zoveel luisteraars wordt meestal een vermaast netwerk gebruikt. Bij elke internet provider kan een zogenaamd repeater/server geplaatst worden. Die via het netwerk van de provider  weer een paar b.v. een paar honderd  of duizenden streams kan afhandelen.  Voor populaire streams gebeurt dat al.  Maar dat  leuke stationnetje met Jazz muziek uit Chigago of volksmuziek uit Verweggistan heeft natuurlijk hier in Nederland geen repeater.  Het kan dus gebeuren dat een klein station 200 connecties aan kan. Ben je toevallig luisteraar 201, dan kun je het schudden.  Dat zijn van die dingen die een verkoper van internet radio's je nooit gaat vertellen....   Nee joh die zegt rustig: "duizenden stations meneertje."  Waarmee niet eens een onwaarheid wordt verteld.  Immers er zijn genoeg anderen. stations  ;)  

Edited by Tubejack
typo

On 6 december 2018 at 10:23 PM, audiovorden said:

Mijn audiofiele dag  bestond uit het testen van verschillende configuraties DIY ground boxen. Dit samen met twee andere audiofielen. Conclusie was dat alle geteste configuraties van de ground box (o.a. op basis van shungite en tourmalijn) een positief effect hebben op het geluid. Wordt vervolgd...

Wanneer wordt dit eigenlijk vervolgd? Ik ben nog steeds nieuwsgierig.

Groet,

Leobus

Testen kost tijd. Ik heb nu wat kristallen in een kommetje met koperen strips. En deze aangesloten op de massa van mijn DAC. Het werkt verbluffend. Er is ook al een meer professioneel ogende DIY- grounding box gebouwd door een audiovriend van mij. Ik heb al een exemplaar in bestelling. Overigens ben ik getipt en van testmateriaal voorzien door Peter de Bruyn van Acoustic Dimension. De credits gaan naar hem.

dat  interesseert mij ook hevig als het echt werkt Vorden. Ik heb een mooie set en wat DIY oplossingen vind ik echt geweldig.

Mijn toekomend schoonzoon heeft mijn Kenwood KD 500 van me afgetroggeld met Kerstmis: geleend dat wel.  Nu trouwt hij volgende week met mijn dochter dus ik was zwak. Mooi excuus om op zoek te gaan naar een nieuwe draaitafel want ik heb er minstens drie nodig: de TD 160 voor de set beneden, en de TD 320 voor boven naast de Oracle: de TD 320 klinkt al zo goed dat mensen het niet geloven als ik overschakel op de Oracle. De Kenwood was eigenlijk bedoeld voor mijn zoon als hij een huis heeft en ik wil geen draaitafel meer inleveren. Mijn zoon hoeft nu niet te klagen want hij heeft net een Fender uit 1991 voor zijn afstuderen gekregen. Het is kennelijk een nabouw van een Fender waar er maar 600 van zijn gemaakt. Ik vrees dat ik toch nog een keer een Garrard 401 koop: mooi van lelijkheid.

Edited by carl

Die heb ik inderdaad gezien Peter, maar er staat ook een ander voor minder geld. Nadeel is wel dat het een zeer groot deck is. Gelukkig heb ik er geen nodig dus ik wacht op een koopje.

8 hours ago, carl said:

Die heb ik inderdaad gezien Peter, maar er staat ook een ander voor minder geld. Nadeel is wel dat het een zeer groot deck is. Gelukkig heb ik er geen nodig dus ik wacht op een koopje.

Succes, want ze worden alleen maar zeldzamer en duurder. 

BL-91 is echt een mooie draaiert, maar is zou "voor erbij" toch eerder voor een BL-51 gaan. Die is betaalbaarder, heeft standaard een hele mooie arm erop en hij is niet echt veel minder dan een BL-91.

Edited by Sodejuu

Ik heb maar drie platenspelers Rogers en een vierde gaat naar mijn zoon. Van te voren is echter niet duidelijk welke. Hoewel hij het liefst mijn TD 160 wil hebben. Dan moet ik me wel kunnen verbeteren. Hoe zijn eigenlijk die oude Luxman platenspelers? 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...