Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 3-3-2019 at 17:43, TL 200 said:

Tja, die wasmachines. Jaren geleden, toen we nog met guldens betaalden, vroeg ik aan een verkoper of een bovenlader (wasmachine en centrifuge naast elkaar) langer meeging dan een voorlader. Hij vertelde dat dat niets uitmaakt bij gelijke prijs. Hij zei dat bij normaal gezinsgebruik een wasmachine ongeveer 100 gulden per jaar kostte. Dus een Philips van Fl.700 zou 7 jaar en een Miele van Fl.2000 zo'n 20 jaar meegaan. Dat zal wel aardig kloppen. Hier hebben ze altijd wat langer gedraaid zonder al te grote onkosten. Heb destijds die Whirlpool gekocht omdat ik daar zelf reparaties aan kon verrichten, was van binnen praktisch gelijk aan de Philips die we daarvoor hadden. Die van 700 gulden die ook een jaar of tien gedraaid heeft.

Expand  

Volgens mij is een bovenlader beter gelagerd dan een voorlader. Wel een groot probleem als er een vork of dergelijke tussen trommel en buienframe valt 😀 Miele is ook niet meer wat het was. Veel en veel lichter gebouwd waardoor ze bijvoorbeeld veel meer geluid maken. Daarbij gaat het niet alleen om levensloop van een apparaat, maar ook de elektriciteitskosten. Het kan dus voordelig zijn een goed apparaat te vervangen door een die energievriendelijk is.

Edited by carl

On 3-3-2019 at 17:42, Groovy said:

Mijn zus had een Miele koelkast,die was 20 jaar oud toen mijn zoon hem kreeg.
Hij heeft er nog 7 jaar mee gedaan.
Maar een oud apparaat verbruikt veel meer energie.

Expand  

Das niet lang :wacko: Mijn ouders hadden in de jaren 60 een "PMC" koelkast bij elkaar gespaard met zegeltjes van de AH (PMC = Premie van de Maand Club). Dat ding doet het nog steeds. Staat nog bij mijn vader in de garage. Als iets eigenlijk niet verslijt zijn het wel koelkasten: Ze vallen eigenlijk min of meer langzaam uit elkaar :D En dat doen modernere wel sneller dan die oude. Moderne zijn i.d.d. wel wat zuiniger maar dat is meer het gevolg van betere isolatie. Doe je hem de hele dag open en dicht dan zijn ook moderne niet zo heel zuinig.

Dat van die bovenladers klopt wel Carl. Door de dubbele lagering worden die lagers veel minder zwaar belast en zijn ze ook beter in balans. Onze oude Bosch V340 bovenlader is dik 30 jaar mee gegaan. En die hadden we al 2e hands voor toen nog 125 guldens gekocht... Loeizwaar ding ook. Is 1x een schokbreker van vervangen en een afvoerrubber. Ohw ja Carl, als je vrouw gaat wassen vraag dan even of ze volgende keer die vork uit het borstzakje van je overhemden haalt. Idem met de kleerhangertjes :lol:

Edited by Pjotr

On 3-3-2019 at 17:42, Groovy said:

Mijn zus had een Miele koelkast,die was 20 jaar oud toen mijn zoon hem kreeg.
Hij heeft er nog 7 jaar mee gedaan.
Maar een oud apparaat verbruikt veel meer energie.

Expand  

Nou dat hoeft helemaal niet!.  Stukje van mijn https://tubejack.nl/over-vintage-duurzaamheid-en-mijn-dillema-s/ 

Samenvattend: volgens mij. zijn die  gasten van milieu centraal echte milieu criminelen!!!!!, om de 7 jaar een nieuwe koelkast, gekke Henkie :lol: 

==============================================

Zo kochten wij in 1994 een Gram koelkast type LER200.  Niet goedkoop met fl 1198,- Maar wel een van de eerste met energie-label A.  Voor die tijd (en nog steeds) ongekend zuinig met energie. Zo zuinig dat we  fl 100,- korting kregen van het toenmalige energiebedrijf.

Zoek maar eens met Google op: “gram ler200”  en je komt een uitgebreid rapport tegen.  Kort samengevat: Referentieproduct van deze fabrikant. Verwachte levensduur 20! jaar en mogelijke “uitval” slechts 4% na 13 jaar.  Dit zijn m.i. echt ongekende cijfers. Helaas heeft duurzaamheid een keerzijde.  Nu, na 20 jaar willen we een nieuwe kopen. De winkel waar wij hem gekocht hebben, bestaat niet meer. Verder is Gram voor particulieren  in Nederland bijna nergens meer te koop.  Een vergelijkbaar model is ongeveer € 800. Waarschijnlijk veel te duur? Want de “prettig geprijsde” grote koelkasten, b.v. bij BCC, zijn maar € 300…400.

Toch hebben we een nieuwe  Gram koelkast en vriezer gekocht.  Weer een duurzaam apparaat dat mogelijk 20 jaar werkt. Beter voor het milieu ook. Zuinig met energie en omdat hij zolang meegaat scheelt het weer het nodige afval.  Keerzijde is wel, als wij een goedkoper product hadden gekocht dat zeg 7…10 jaar meegaat, wij veel vaker wat nieuws hadden gekocht, en dat die winkel misschien nog zou bestaan. Snap je voor welke dilemma’s wij staan? Dan adviseren websites zoals www.milieucentraal.nl na 7 jaar de koelkast te vervangen. Dat geldt vast alleen voor die “prettige geprijsde”  koelkasten. Zouden we dan toch iets goed doen? ;-)   

============================

Maar weer even terug naar audio Groovy  Jij maakt je met je vintage spulletjes toch ook niet druk over het energie verbruik? Ik ook niet.

Edited by Tubejack

Nee Jack,daar maak ik mij echt niet druk om,ik heb zelfs voor het mooie echte oude kooldraadlampen in gebruik.
Maar als ik nu een wasmachine etc moet kopen dan let ik wel op het energie label,dat geld niet voor audio😊

On 28-2-2019 at 20:58, carl said:

Dat is inderdaad een leuk project Peter, maar klinkt het beter?

Expand  

Helaas,een tweeter speelt zachter dan de ander.
Rechts klinkt harder dan links.
Ik heb nog een paar oude luidsprekers,misschien dat die tweeters passen.
Inmiddels de L70 voorzien van een nieuwe toplaag.

Als je kijkt hoe vaak zo’n wasmachine draait en centrifugeert, zeker met kleine kinderen, vind ik meer dan 10 jaar levensduur verbazingwekkend en zeker voor de prijs. Kan geen draaitafel tegen op. 

Bedoel je nou kleine kinderen die aan een draaitafel zitten en dat-ie daar niet tegen kan? Nogal wiedes. Maar mijn Dual gaat al ik weet niet hoe lang al mee, en beneden de Pioneer mogelijk al net zo lang. Beetje zuinig zijn, dan lukt het wel.

On 4-3-2019 at 10:59, mumsoft said:

Bedoel je nou kleine kinderen die aan een draaitafel zitten en dat-ie daar niet tegen kan? Nogal wiedes. Maar mijn Dual gaat al ik weet niet hoe lang al mee, en beneden de Pioneer mogelijk al net zo lang. Beetje zuinig zijn, dan lukt het wel.

Expand  

Ik bedoel dat als je kleine kinderen hebt, de wasmachine wel zeer intensief gebuikt wordt Marc - vaak meer dan een keer per dag. En het apparaat krijgt tijdens het gebruik wel zeer op zijn donder.

Mijn audiofiele dag begint met Buddy Guy terwijl ik de zaak aan het opruimen en schoonmaken ben. Toch wel lekker een streamer in de woonkamer. Vanavond wordt het echter analoog 😁

Ja, tuurlijk. Straks 3 draaitafels in huis, 3 streamers, 2 versterkers, 4 paar boxen, en nog steeds maar 2 oren.

Maar je moet wat, en het bloed kruipt, waar het niet gaan kan. Kreeg er lucht van dat er een nieuwe Kodi-versie was, maar automatisch installeren, zoals dat ingesteld stond, werkte toch niet. Kodi 18.1 zou het moeten worden (Windows zit pas op 10 :blink:), en ik draai hier Kodi 18.0. Mijn Kodietjes zijn getrouwd of hokken samen met LibreElecjes, 't is maar hoe jet bekijkt, en je moet LibreElec updaten om de nieuwere versie van Kodi te krijgen. Altijd goed om te weten. Je kunt natuurlijk denken, wat maakt het uit? Maar laat je het gaan, dan zal er vast iets niet goed meer werken wat nou net wel beter gaat met die nieuwere versie.

En zo is dat. Bij Nederland 24 deden NPO1, 2 en 3 het al een tijd niet meer, maar na deze update weer wel.

En de meneer van Retrospect heeft in het weekend ook niet stilgezeten, zomaar 2 updates na elkaar, met heul veul verbeteringen.

Oude dingen zijn ook een hobby Marc en dat hoeft niet veel te kosten:

De Thorens TD 160 heb ik tweede hands gekocht voor 50 gulden.Is in de loop van de jaren een en ander aan gedaan.

De Quad 34 en 306 zijn nieuw gekocht een jaar of 30 geleden.

De Cabasse Galiotes zijn ook tweede hands en gekocht voor 425 euro.

Edited by carl

Gisteren vrijwel alle apparaten uit de nalatenschap getest. 5 stuks bleken defect, maar dat wisten we eigenlijk al, omdat deze op een stapeltje stonden en niet aangesloten. Dat Aaron en Sovereignspul klinkt helemaal niet verkeerd. Maar hij had ook varianten op het merk Aaron. N.l. Audyn en Pentango. Waarvan het laatste apparaat alleen in het verre oosten verkocht werd. 

Hier staat nu een Linn DS zijn kunsten te vertonen. Dat is een echte netwerkstreamer en was zonder een netwerk wat lastig testen. Dit ding klinkt ook op UPnP erg goed. In plaats van een PC met een DAC prima bruikbaar. Er zit alleen geen digitale uitgang op de DS. Een andere DAC aansluiten gaat dus niet. T.o.v. mijn PC met PF DAC op i2s klinkt de DS wat rustiger. Ik denk dat heel veel mensen dat waarderen.

Bij de spullen zat ook een oude Philips D6920 reporter-cassetterecorder. Uit de jaren 80 (military look) 

Philips Draagbare Cassette Recorder  D 6910

Het ding speelt nog ook. Bijzonder. Al kraakt de volumeregeling wel wat.

Ik heb vandaag wat aan de akoustiek gedaan en dat is heel goed uitgevallen lijkt het. Mijn vrouw klaagde er al langer over dat ik een leren stoel uit haar studeerkamer als luisterstoel gebruikte. Nu stond er bij mijn broer nog een oude weinig gebruikte stoffen fauteuil. Die heeft indertijd het loodje moeten leggen bij de plaatsing van mijn LS 😀 Het verschil tussen de stoelen is niet alleen stof ipv leer, maar ook de vorm. Bij de leren  stoel zat het bovenlichaam en de oren vrij en bij de stoffen zit dat omsloten. Het lijkt nu in de verte  op de Jerry opstelling. 

Door de nieuwe stoel vermoed ik dat het frequentiegebied net wat gelijkmatiger is geworden. Het klinkt in het midden wat gevulder en het laag gaat dieper. Ik vermoed dat er iets van een buik is weggehaald. Akoestiek doet toch elke keer meer dan je denkt.  Op termijn zal de stoel wel overgetrokken moeten worden. Het zitvlak zit wat door.

Edited by carl

Ik denk dat je iets minder midden en hoog hoort waardoor het laag wat voller klinkt. Ik gebruik ook zo'n stoffen oorfauteuil en ik wil die oren er wel graag af. Het klinkt ruimtelijker en helderder als je hoofd niet zo omsloten is door dat dempingsmateriaal. Mijn stoel heeft een hoes, kan er zo af en weer op. Ik zal eens kijken of die oren er afgezaagd kunnen worden. Dan hangen er maar flappen aan de stoel.

In de ene situatie zal het ene beter klinken dan de andere en omgedraaid. Maar zo’n bonk demping in je luisterruimte heeft op zich al een heilzame invloed. Ik houd niet van leer. Gelukkig hebben we beneden maar een leren stoel en binnenkort ook een op de studeerkamer.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...