Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

I.d.d. dat zou ook goed kunnen. Bij die pianokruk van ons is alleen het bovendeel "schaar" met zo'n worm en het onderste deel een recht frame. Overigens wel ruim bemeten voor het formaat/gewicht van een klassieke klassieke pianiste/zangeres :D

Ik ben veel met draaitafeltafels bezig geweest. Voor mij werkte het best: een zware houten balk op een stalen of houten frame. Op die balk drie eierdoppen en dan twee natuurstenen platen met een harde rubber daar tussen. Dit gebruikte ik voor de Fat Bob en later voor de Crystal. Mijn LP12 en Thorens voorgangers stonden op een rek lijkend op het noname van Arden. Daarop lag een granieten plaat. 

Voor mij klonk dat prima. Maar ik houdt dan ook van zo weinig mogelijk kleuring. 

De plaatjes die Marco laat zien geven wat mij betreft geen uitsluitsel. Als je dan weer wel een extra bamboe plaat eronder legt en dan weer niet en soms de rest van de installatie er naast op dezelfde tafel zet en dan weer ergens anders, voeg je te veel variabelen toe om het effect op een draaitafel sec te kunnen beoordelen. Bij experimenten om zoiets uit te zoeken moet je één verandering per keer toepassen.

Aldus een ouwe researcher.:D;)

Groet,

Leobus

Edited by leobus

• Members
13 hours ago, Pjotr said:

Denk niet dat het een probleem is Leo en dat Marco slechts naar 1 DT tegelijk luistert :D

Klopt als een zwerende vinger! Ik heb 8 verschillende meubels geprobeerd, met 6 verschillende draaitafels, het resultaat was met alle Targets en  Standesigns (zowel met glazen als houten liggers) gelijk: Tam en levenloos (beetje overdreven natuurlijk). De schaartafel, het Ikea meubel en de naamloze (die foto met die bamboeplaten was de enige die ik zo snel kon plaatsen) geven juist alle drie een snel, energiek en dynamisch geluid.

Je moet natuurlijk als oude researcher geen conclusies trekken uit 3 random foto's, die van dat meubel met bamboeplaten is ontstaan omdat er hier nog wat fotosessies aan de gang waren, dan telt het muzikale resultaat weer even niet zo zwaar als het visuele. Achteraf had ik misschien beter een foto van de X-fi kunnen nemen, daar gebruik ik eenzelfde naamloos meubel zonder bamboeplaten, maar dan 2 schappen breed. En ja, die ''doet'' het net zo goed als die van 1 schap breed...

Het is dus blijkbaar een totaal andere materie, gebruik ik diezelfde Targets of Standesigns met een digitale bron: bijna perfect! Typische met die digtale bronnen (cd-spelers in mijn geval) is dan weer: al zet je ze op de grond op zijn kant, ze blijven het net zo goed (of slecht) doen. Soms vraag ik me dus wel eens af waar die meubels nou eigenlijk voor ontworpen zijn. Versterkers? Daar moet ik me misschien ook nog maar eens in verdiepen...

Ik vind het niet vreemd dat een dressoir kleurt. Het is toch een vorm van klankkast. Wat ik ervan begrijp is dat de oude LP 12 kleurde. Hij deed het daarom goed in Britse huiskamers  met kleine LS als LS 3/5a. Compenseerde als het ware het gebrek aan laag van die LS. . Bij grotere systemen zit je niet op kleuring in het laag te wachten en gebruikten ze liever een dood rek als de Target.

Wat ik bedoel te zeggen is, dat je moet tunen op jouw situatie. Zelf heb ik een TNT rek met een plaat Multiplex daarop en daaronder weer SSC pucks. Veel geprobeerd maar bij mij levert dit tot nog toe het beste resultaat. Nog bedankt Onno! 

Edited by carl

Hmm  had ooit het idee, dat belasting betalen betekend: "dat je lekker verdiende".:) Vandaag is het eindelijk zover. We moeten dokken<_<.Voelt toch heel anders :lol: Lekker aan het luisteren naar NPO2 soul and jazz maar nu met NOS Philips ECC88 buisjes uit +/- 1960. 1e indruk fijne buisjes, heel mooi gemaakt,  totaal niet scherp zoals met de meeste ECC88 en 6922  Het moet nog even lekker inspelen.   

ECC88.jpg

Edited by Tubejack

• Members
7 hours ago, carl said:

[...]

Wat ik bedoel te zeggen is, dat je moet tunen op jouw situatie. Zelf heb ik een TNT rek met een plaat Multiplex daarop en daaronder weer SSC pucks. Veel geprobeerd maar bij mij levert dit tot nog toe het beste resultaat. Nog bedankt Onno! 

Dat rack van jou is een muurbeugel, dat is eigenlijk altijd goed. Blijkbaar voer je daar erg makkelijk je energie mee af naar de muur, ik vermoed dat het daar mee heeft te maken, het afvoeren van energie (trillingen of wat dan ook). Die Target en Standesigns zijn blijkbaar zeer goed in het ontkoppelen van de gebruikte apparatuur, een draaitafel moet juist kunnen afvoeren, oftewel koppelen. Tenminste, dat is op dit moment mijn verklaring. Maar ik ben nog niet klaar met dit onderwerp.

Ik ken trouwens best een aantal mensen die ooit dat DHZ meubel hebben gebouwd met die draadstangen door heel het meubel heen, vastgebout bij ieder plateau, daar is eigenlijk alles gekoppeld, en die doen het altijd prima met draaitafels. Alle meubels hier die het dus zo goed doen, koppelen volgens mij eigenlijk allemaal. Wankele krukjes etc, wederom, die koppelen. Het blijft een interessant vraagstuk!

6 hours ago, Tubejack said:

Hmm  had ooit het idee, dat belasting betalen betekend: "dat je lekker verdiende".:) Vandaag is het eindelijk zover. We moeten dokken<_<.Voelt toch heel anders :lol: Lekker aan het luisteren naar NPO2 soul and jazz maar nu met NOS Philips ECC88 buisjes uit +/- 1960. 1e indruk fijne buisjes, heel mooi gemaakt,  totaal niet scherp zoals met de meeste ECC88 en 6922  Het moet nog even lekker inspelen.   

ECC88.jpg

Yep. Zijn mooie buisjes. De Amperex ECC 88 trouwens ook. 

7 hours ago, Arden said:

Dat rack van jou is een muurbeugel, dat is eigenlijk altijd goed. Blijkbaar voer je daar erg makkelijk je energie mee af naar de muur, ik vermoed dat het daar mee heeft te maken, het afvoeren van energie (trillingen of wat dan ook). Die Target en Standesigns zijn blijkbaar zeer goed in het ontkoppelen van de gebruikte apparatuur, een draaitafel moet juist kunnen afvoeren, oftewel koppelen. Tenminste, dat is op dit moment mijn verklaring. Maar ik ben nog niet klaar met dit onderwerp.

Ik ken trouwens best een aantal mensen die ooit dat DHZ meubel hebben gebouwd met die draadstangen door heel het meubel heen, vastgebout bij ieder plateau, daar is eigenlijk alles gekoppeld, en die doen het altijd prima met draaitafels. Alle meubels hier die het dus zo goed doen, koppelen volgens mij eigenlijk allemaal. Wankele krukjes etc, wederom, die koppelen. Het blijft een interessant vraagstuk!

Tja Marco, koppelen of ontkoppelen. Thats the question;)!!
Ik ben er al zolang mee bezig om het té tackelen. Mijn (luister)ervaring is na vele jaren van experimenteren/onderzoek dat het per geval verschilt wat betreft apparaat (DT, CD, Voor/Eindversterker,Tapedeck, Tuner, Cass.deck) en de vloer (beton/hout/steen/laminaat/kurk enz) 
platenspeler_steun_2.jpg
Met draaitafels is het beste om het aan een muur te bevestigen, zoals een Target rack en de bijgeleverde MDF plank vervangen voor een (Berken)multiplex plaat of stenen plaat zoals bijvoorbeeld leisteen. Een muurrack, zoals die van Target heeft als voordeel dat het geheel is ONTKOPPELT van de vloer . Trillingen worden niet doorgegeven aan de vloer en contact trillingen van de vloer niet naar de draaitafel. 
Maar bevestig het niet aan een holle wand. Zo'n ijzerenframe met gipsplaten en waar je holle wand pluggen moet gebruiken om iets te bevestigen aan zo'n holle wand. Dat is vragen om moeilijkheden. Je moet er niet aan denken dat je dure DT met rack enal naar beneden flikkert, omdat de pluggen het niet houden. Met een baksteen of betonmuur heb je dat niet. Wel langere schroeven en goede pluggen gebruiken.
In het verleden jaren met een Thorens TD-320 op zo'n Target DT rack  gedraaid en dat was gehoormatig een plus.  Later met mijn Denon DP-80 DT erop en daar was het effect flink minder of misschien wel nihil. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat het kwam door de voeten van de kast waar het DP-80  loopwerk in zat. Die voetjes zijn uitgerust met veren en instelbaar, waarmee je tegelijkertijd de demping min of meer kon regelen. Klankmatig deden die voetjes wel wat.
In het algemeen kan ik zeggen dat een draaitafel altijd baat heeft met een goede ondergrond. Hoe slapper de ondergrond (rack/kast), hoe slechter/minder het effect van koppeling/ontkoppeling. Ook het materiaal waar een rack/kast van gemaakt is heeft zeker invloed in de eindklank. Zo heeft een metalen rack met holle buizen een andere eigen klank dan hetzelfde metalen rack, gevuld met bijvoorbeeld zilverzand. Een grenen kast heeft een andere klank dan een eiken kast. Wat heel belangrijk is is dat je weet wat de eigen klank is van het materiaal. Wat gemakkelijk is te controleren door er op te tikken. Uiteindelijk komt het ook hierin op (gehoormatig) finetunen. Zoals je ook doet bij de opstelling van de audioset.

Edited by audiofreak

8 hours ago, audiofreak said:

Yep. Zijn mooie buisjes. De Amperex ECC 88 trouwens ook. 

Zeker :) Volgens mij komt een deel van Mullard. Philips heeft die fabrieken ooit overgenomen.  Wat ik zo kan ontcijferen komen deze uit een Mullard fabriek uit Fleetwood. Ze zijn heel mooi gemaakt met een grote O getter bovenin.  Je hebt kans dat die Amperex van jou gewoon hier bij Philips in Heerlen zijn gemaakt ;)  Bij NOS buizen moet je goed opletten wat je koopt. Of naar een goed adres gaan zoals https://www.tubeworld.com/index_high.htm

9 hours ago, audiofreak said:

Tja, koppelen of ontkoppelen. Thats the question;)!!

Onze TD-2001 staat gewoon op een niet al-te-stevig DHZ rek.  Zo' n rek met van die draadeindes waar je de planken heel handig in hoogste kan verstellen. Ik heb niet het idee dat dit nadelig is. Het rek staat op een massief eikenhouten vloer dat verlijmd is aan een stevige betonnen vloer. Onze luidsprekers staan op betonnen u-tuin-profielen, die heb ik ontkoppeld met van die rubberen onderleggers die ze voor dakterrassen etc gebruiken. Hierdoor wordt er volgens bij geen enkele trilling doorgegeven aan de vloer. 

Mijn andere draaitafel een PS-6750 heeft ook van die grote verstelbare poten waarschijnlijk hetzelfde idee als die Denon.  Dat doet helemaal niets meer. :) M.a.w. je kan het m.i. ook bij de bron aanpakken = luidsprekers....   Of zie ik wat over het hoofd? 

30 minutes ago, Tubejack said:

Onze TD-2001 staat gewoon op een niet al-te-stevig DHZ rek.  Zo' n rek met van die draadeindes waar je de planken heel handig in hoogste kan verstellen. Ik heb niet het idee dat dit nadelig is.

Dat is dus het TNT rack Jack. Heb ik ook.

• Members
10 minutes ago, Tubejack said:

Onze TD-2001 staat gewoon op een niet al-te-stevig DHZ rek.  Zo' n rek met van die draadeindes waar je de planken heel handig in hoogste kan verstellen. Ik heb niet het idee dat dit nadelig is.

Dat is precies wat ik al aangaf, die racks voldoen dus gewoon prima! Mijn ''commerciele'' racks merk ''onbekend'' zitten idd ook op zon manier aan elkaar gebout, het rack is dus 1 geheel. Hieronder een foto van allebei die racks op de laatse X-fi...

X-fi_2018_IMG_3491_550pix-550x367.jpg

...nogmaals, die voldoen dus perfect met een draaitafel.

Twee jaar ervoor wilden we in eerste instantie de draaitafel op een gaaf uitziend meubel zetten, daarop kregen we het totaal, maar dan ook echt totaal niet aan het klinken. Dit rack gebruik ik nu overal statisch...

14468238_1265284440157947_11150032448622

... een stalen frame waarop het hout goed vastgebout zit. Resultaat: rampzalig! Maar het ziet er zo mooi uit! 

De oplossing aldaar was, en daar is ie weer, zo'n schaartafel. Laat die opzet nou het beste resultaat geven tijdens die show! Hij won het zelfs van de Pluto met alle toeters en bellen er op...

14500193_1265283623491362_34002331344640

... die speakers staan er naast omdat ze dezelfde houtafwerking hadden, ik vond dat wel een grappig detail!

Conclusie vooralsnog, heb je geen muurbeugel is een beetje onderzoek eigenlijk een must om je draaitafel op een hoger niveau te kunnen krijgen, je meubel zou best eens de bottleneck kunnen zijn...

14500193_1265283623491362_34002331344640

Hier is het wat beter te zien. Is i.d.d. een antieke schaartafel uit een oude metaalwerkplaats. Zoiets resoneert alleen helemaal niet, het ontkoppeld ook heel goed. Hooguit misschien als er een 20-tonner vlak langs rijdt...

Zelf heb ik een dubbel TNT-Flexy dhz rack met M20 draadstangen. Is ook niet goedkoop, reken voor een dubbel rack ook maar op 300 - 400 aan materiaalkosten. Overigens is het ontwerp van het originele TNT-rack bewust een 3-poter en géén 4-poter: https://www.tnt-audio.com/clinica/flexye.html

Edited by Pjotr

Ik heb dat voor een dubbele niet uitgegeven denk ik Marco. Toch roestvrijstalen draadstangen berkenmuliplex  en (peperdure)  niet - vergelende lak (in dit huis wordt perfectie nagestreefd want ik ben op alle terreinen een neuroot 😀).

ps veel mensen maken de gaten voor de stangen te ruim. Ik heb ze ingeschroefd in het muliplex wat maximaal koppelt.

Edited by carl

Ik heb nu het bovenblad van de bamboe tafel op het dressoir gelegd en daar de dt op.
Ook nu klinkt het lichtvoetiger.
Ik ga eens kijken of er bij de bouwmarkt bamboe planken te koop zijn.
Anders rijd ik een keer naar Ikea.

Ben lekker naar Sublime op de FM aan het luisteren.  Het klinkt zo goed, me die nieuwe ECC88 buisjes in mijn Magnum Dynalab MD-102T.  Kan ik niet uitleggen, dat moet je gewoon ervaren. Compressie?, loudnesswar? of andere narigheid, helemaal geen last van, als je goeie spullen hebt en het een beetje liefde en aandacht geeft. Als je geen geld hebt, bouw je gewoon deze die is bijna zo goed. Geloof me ;)

43 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nee. 

Er zit veel meer muziek en details in diverse opnames dan menigeen voor mogelijk houd.  Dat kan ook zonder "zweverigheid' Hans. Maar gewoon met buizen. Die hebben eigenschappen waar halfgeleiders nooit en te nimmer tegenop kunnen. Ik speel met beide en van alles daartussen. De buizen versterker die hier staat is extreem kritisch, door honderden meters zilverdraad en vervormd nauwelijks. Want de geringste oneven harmonische vervorming, hoor je direct met zilver. Er zit ongeveer 20 jaar ervaring in deze versterker en ik geef kennis zo weg. 

Maar ieder zijn ding Hans, ik kom bijna alleen maar blije mensen tegen. Aandacht maakt inderdaad alles mooier.  👋🏻

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...