Hans van Liempd Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 Je weet niet hoe blij ik met mijn transistorsetje ben. Met echt laag, waar dan weer geen buis tegenop kan. En met de "verwonderringen" van Leobus. is er weer een stap gezet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 Het is natuurlijk waarvoor je valt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart 2019 Author Report Share Posted 29 maart 2019 35 minutes ago, Hans van Liempd said: Je weet niet hoe blij ik met mijn transistorsetje ben. Met echt laag, waar dan weer geen buis tegenop kan. En met de "verwonderringen" van Leobus. is er weer een stap gezet. Dat weet ik toch , ik heb zelf, iets van 2 jaar met Array gespeeld. Terwijl jij volgens mij, nooit met een knappe buizen versterker hebt gespeeld. Maar "echt" laag daar kun je een forum over vol schrijven. Volgens mij hebben we dat ook wel eens gedaan. Daar komt nog bij dat "laag" maar een klein deel is van het totale geluid. En waar komt veel laag bij b.v. bij pop muziek van een bas gitaar vandaan? Juist..... uit een dikke buizen versterker. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart 2019 Author Report Share Posted 29 maart 2019 7 minutes ago, carl said: Het is natuurlijk waarvoor je valt. Simpel Carl: blond lang haar, blauwe ogen, knap, sociaal en intelligent. Maar daar gaat het waarschijnlijk niet om. Het gaat om de vraag: "wat is echt?" Als ze nu in Engeland uit dat Brexit gedoe zijn, lijkt me dat een leuk discussie puntje voor het Lagerhuis. Want die Engelse maken, ontwerpen, best muzikale apparatuur vind ik Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 Wat ik bedoel is dat het allemaal een aspect van de werkelijkheid is. Hans is idolaat van laag en ik zit meer op jouw lijn. Bij die Engelsen zit trouwens veel pretentie. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 19 minutes ago, Tubejack said: Dat weet ik toch , ik heb zelf, iets van 2 jaar met Array gespeeld. Terwijl jij volgens mij, nooit met een knappe buizen versterker hebt gespeeld. Maar "echt" laag daar kun je een forum over vol schrijven. Volgens mij hebben we dat ook wel eens gedaan. Daar komt nog bij dat "laag" maar een klein deel is van het totale geluid. En waar komt veel laag bij b.v. bij pop muziek van een bas gitaar vandaan? Juist..... uit een dikke buizen versterker. Maar niet met de Array 10 serie. Daarom klinken die basgitaren vaak zonder enige definitie en vooral "veel". Ik hecht meer waarde aan de klank van een akoestische bas. En "echte buizenversterkers" hoor ik op de audioclub regelmatig. Laatst nog een Zanden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 29 maart 2019 Author Report Share Posted 29 maart 2019 35 minutes ago, Hans van Liempd said: Maar niet met de Array 10 serie. Daarom klinken die basgitaren vaak zonder enige definitie en vooral "veel". Ik hecht meer waarde aan de klank van een akoestische bas. En "echte buizenversterkers" hoor ik op de audioclub regelmatig. Laatst nog een Zanden. De A10 klinkt inderdaad nog beter, maar dan vooral in het midden en hoog. (memory distortion weet je nog?) Dat heb je in 2011 bij Klaas gedemonstreerd en ik daar een van mijn buizen versterkers.... Welke klonk ook alweer het beste Over "echte buizen versterkers" is wat anders, als dure versterkers. Ik ken voorbeelden van merken die met veel bombarie gelanceerd werden en net zo snel failliet gingen. Op een club, of op een beurs kun je een indruk ergens over krijgen. Maar thuis in een optimale omgeving, haal je er pas uit wat er in zit. Maar over Zanden, dat ziet er inderdaad serieus uit Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 Tja "Memory distortion". Wie weet wat het is mag het zeggen. Is dat net zoiets als "Delay distortion" bij buizen? Het duurt even voordat de elektronen door de buis hun weg afleggen en van de kathode bij de anode aankomen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 (edited) 2 hours ago, Tubejack said: Simpel Carl: blond lang haar, blauwe ogen, knap, sociaal en intelligent. Maar daar gaat het waarschijnlijk niet om. Hè wat een cliché nou weer, zwart lang haar en blauwe ogen schijnt de magie te zijn Edited 29 maart 2019 by Pjotr typo Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 Ik val altijd voor een bepaald type. Mijn vrouw heeft dat altijd onmiddellijk door Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 29 maart 2019 Report Share Posted 29 maart 2019 1 minute ago, carl said: Ik val altijd voor een bepaald type. Mijn vrouw heeft dat altijd onmiddellijk door Ja, logisch. Kan ze je weer oprapen Link to comment Share on other sites More sharing options...
thingman Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 (edited) 11 hours ago, carl said: Wat ik bedoel is dat het allemaal een aspect van de werkelijkheid is. Hans is idolaat van laag en ik zit meer op jouw lijn. Met muziekbeleving heeft dit inderdaad niks te maken nee. Deelbeeldbeleving.. Edited 30 maart 2019 by thingman Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 (edited) Het is in het leven natuurlijk altijd dat je wat compromissen moet maken. De ene zoekt die nu eenmaal ergens anders dan de ander. Het is natuurlijk niet dat ik geen laag heb, maar bij Hans is dat wel erg goed. Edited 30 maart 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 (edited) 15 hours ago, Hans van Liempd said: Je weet niet hoe blij ik met mijn transistorsetje ben. Met echt laag, waar dan weer geen buis tegenop kan. En met de "verwonderringen" van Leobus. is er weer een stap gezet. Ik heb inmiddels ook de "verwonderringen" van Leobus. Verrassende goede werking. Losser en met name de plaatsing wordt aanzienlijk beter. Ik heb ze (3 stuks) alleen nog maar onder mijn streamer, dus dat beloofd wat. Wat zijn het, eigenlijk het zelfde principe als de Hema eierdopjes met kogel, alleen is nu de eierdop vervangen door 2 ringen die op elkaar zijn bevestigd met daartussen een stuk Twaron doek.Dit absorbeert de trillingen feilloos en ontkoppeld ook nog. Ik zeg een aanrader. Edited 30 maart 2019 by Buell Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 Hee, leuk, ik vroeg me al af wat dat nu weer waren, verwonderringen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 1 hour ago, mumsoft said: Hee, leuk, ik vroeg me al af wat dat nu weer waren, verwonderringen. Tja.. je verwonderd je er over. Ik kan ze niet als set gebruiken. De stabiliserende werking is minder dan met de eierdoppen en liggen de kogels al snel tegen het hout. Hier dus é'n onder de DAC en daarbij twee eierdoppen. En één onder iedere eindversterker met twee blokjes masterbase. De eindversterkers staan op een hardstenen plaat waaronder ook 3 eierdoppen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
leobus Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 Wol, Wat ben jij toch een gelukkig mens. Alleen jij hebt de goede combinatie gevonden en alleen jij kan dus genieten. Wij zijn allemaal sukkels die het moeten doen met de verkeerd gematchte spullen. Jammer dat je al dat moois alleen voor jezelf houdt en niet aan ons vertelt wat we nu wel moeten doen i.p.v. wat we niet moeten doen. Kom op, vertel ons nu eens wat we moeten doen om net zo geluukig te worden als jij. Groet, Leobus Link to comment Share on other sites More sharing options...
Members Arden Posted 30 maart 2019 Members Report Share Posted 30 maart 2019 2 hours ago, Buell said: Ik heb inmiddels ook de "verwonderringen" van Leobus. Verrassende goede werking. Losser en met name de plaatsing wordt aanzienlijk beter. Ik heb ze (3 stuks) alleen nog maar onder mijn streamer, dus dat beloofd wat. Grappig ook wel dit. Carl heeft wel gelijk met iedereen zoekt het ergens anders. Als ik zie hoe belangrijk het bij de draaitafel is, en ik lees nu dat een streamer het weer met voetjes kan winnen, het blijft een wonderbaarlijke wereld. Toevallig heb ik van de week een Teac Esoteric P-70 cd-loopwerk op de kop getikt (de bijbehorende DAC is nog onderweg). Nu heeft dit loopwerk zelf een soort van bijzondere beweegbare voetjes in het ontwerp zitten, waar ik dat loopwerk ook op zet (koud op de grond, een plaat graniet, een Target meubel en nu gewoon op een oud houten kistje) het maakt in mijn beleving geen fluit uit. Ding klinkt eigenlijk altijd even goed en moet zeggen dat hij met mijn Proceed DAC en zelfs met een goedkope LiTe DAC al heel dicht bij mijn betere draaitafel set-ups komt. Nu ga ik er eigenlijk, nog even in het geheel nog niet gehinderd door enige vorm van inzicht in deze materie, van uit dat de voetjes van dit loopwerk een soortgelijke werking zullen hebben als de eierdoppen van Hans en de ''verwonderringen'' van Leo. Als dat idd zo zou zijn zou er dus eigenlijk een soort van markt moeten komen voor meubels puur ontworpen ontworpen voor draaitafels, omdat de digitale bronnen blijkbaar door gebruik van dergelijke voetjes al een soort van bijna immuun zijn geworden voor een fout meubel ontwerp. Ook dit vind ik een interessant onderwerp om in Munchen eens met een aantal ontwerpers te gaan bespreken. Of maak ik me er nu wel erg makkelijk van af? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Groovy Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 Ik probeerde het ook met spiraal eierdoppen,maar die veren lekker in maar bij de motor meer dan op andere punten. Dan staat de dt niet waterpas. Ik ga daar schuimrubber in doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 maart 2019 Author Report Share Posted 30 maart 2019 18 hours ago, Pjotr said: Hè wat een cliché nou weer, zwart lang haar en blauwe ogen schijnt de magie te zijn Die heb ik vandaag gezien in Zandvoort Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 maart 2019 Author Report Share Posted 30 maart 2019 20 hours ago, Pjotr said: Tja "Memory distortion". Wie weet wat het is mag het zeggen. Is dat net zoiets als "Delay distortion" bij buizen? Het duurt even voordat de elektronen door de buis hun weg afleggen en van de kathode bij de anode aankomen. Net terug van de 30 van Zandvoort, schitterende mooie tocht mannen. Bron: http://www.arrayaudio.nl/technology.php Memory distortion Dit type vervorming zorgt er in feite voor dat de stapresponsie van halfgeleiderversterkers vaak zo slecht is. De junctie van een transistor is heel, heel erg klein. Zo klein, dat een verandering in power dissipatie binnen enkele honderden microseconden de transistorjunctie significant afkoelt of verwarmt. Aangezien de temperatuur van een transistor keihard de open-loop gain beïnvloedt (in technische termen, de hfe is voor kleine dT proportioneel met Vbeq/kT), betekent dit tevens dat de open-loop gain in het middenfrequent audiobereik gemoduleerd wordt door het audiosignaal zelf. Het gevolg: slechte levendigheid! Een futloos en emotieloos middengebied, gebrek aan kracht, en geluid dat levenloos over de luisteraar heenspoelt. Array voorkomt memory distortion met een uitgebreid scala aan geheel nieuwe transistorcircuits, alsmede een aantal bekende oplossingen zoals cascodering. "Delay distortion" bij buizen ken ik nog niet, waar komt dat vandaag Pjotr, welke bron? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 4 hours ago, vintagemod said: Hans ,wat een gelul ,je hebt nooit een fatsoenlijke combinatie buizen versterker met speaker gehoord,dat is het bij ,jou het probleem. Denk je? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 (edited) 5 hours ago, Arden said: Grappig ook wel dit. Carl heeft wel gelijk met iedereen zoekt het ergens anders. Als ik zie hoe belangrijk het bij de draaitafel is, en ik lees nu dat een streamer het weer met voetjes kan winnen, het blijft een wonderbaarlijke wereld. Toevallig heb ik van de week een Teac Esoteric P-70 cd-loopwerk op de kop getikt (de bijbehorende DAC is nog onderweg). Nu heeft dit loopwerk zelf een soort van bijzondere beweegbare voetjes in het ontwerp zitten, waar ik dat loopwerk ook op zet (koud op de grond, een plaat graniet, een Target meubel en nu gewoon op een oud houten kistje) het maakt in mijn beleving geen fluit uit. Ding klinkt eigenlijk altijd even goed en moet zeggen dat hij met mijn Proceed DAC en zelfs met een goedkope LiTe DAC al heel dicht bij mijn betere draaitafel set-ups komt. Nu ga ik er eigenlijk, nog even in het geheel nog niet gehinderd door enige vorm van inzicht in deze materie, van uit dat de voetjes van dit loopwerk een soortgelijke werking zullen hebben als de eierdoppen van Hans en de ''verwonderringen'' van Leo. Als dat idd zo zou zijn zou er dus eigenlijk een soort van markt moeten komen voor meubels puur ontworpen ontworpen voor draaitafels, omdat de digitale bronnen blijkbaar door gebruik van dergelijke voetjes al een soort van bijna immuun zijn geworden voor een fout meubel ontwerp. Ook dit vind ik een interessant onderwerp om in Munchen eens met een aantal ontwerpers te gaan bespreken. Of maak ik me er nu wel erg makkelijk van af? We hebben in München bij een parallelshow eens een demo van verschillende plateaus gehad. Inderdaad bijzonder wat voor verschillen je hoort. Hij had meen ik een draaitafel en een cd speler. Arm omhoog, draaitafel optillen, iemand anders wisselt het plateau en de arm weer laten zakken. Er is natuurlijk al veel geëxperimenteerd met allerlei materialen. Helaas is het effect niet voor ieder apparaat gelijk. Edited 30 maart 2019 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hans van Liempd Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 (edited) On 3/30/2019 at 5:42 PM, vintagemod said: Maar als ik zestig eindtoren hebt met verschillen de parameters ,heb ik ook 60 verschillende afwijkingen ,wat heb ik dan verdiend,niks,alles heeft zijn voordeel en nadeel,en dat maak geen reet uit of het nouw een buis of een halfgeleider is. En ze hebben ook over dc koppeling is ook geen wondermiddel of je nou dc gebruikt of elco alles heeft zijn voordeel en nadeel. Die kleine verschillen, middelen zich juist uit. Afgelopen week bij de afscheidreceptie bij IMEC (zijn laatste baan) van de ontwerper van Array geweest. Daar hoorde ik ook weer, dat er wereldwijd maar weinig ontwerpers op dit niveau te vinden zijn. Het is kennelijk een combinatie van creativiteit, kennis en doorzettingsvermogen. Hij heeft ook tal van patenten op z'n naam staan. Zo iemand kun je moeilijk in een algemeen hokje stoppen. Het is dan ook jammer dat ik telkens deze onbenullige en ongenuanceerde opmerkingen zie. Edited 1 april 2019 by Hans van Liempd Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 30 maart 2019 Report Share Posted 30 maart 2019 Ik denk dat je een punt hebt, een meubel doet zo veel. Duss ja ook daar liggen mogelijkheden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts