Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

14 minutes ago, Hans van Liempd said:

.................dat er wereldwijd maar weinig ontwerpers op dit niveau te vinden zijn. Het is kennelijk een combinatie van creativiteit, kennis en doorzettingsvermogen. Hij heeft ook tal van patenten op z'n naam staan. Zo iemand kun je moeilijk in een algemeen hokje stoppen. 

Op de gemiddelde vakman zijn er sowieso maar heel weinig uitblinkers Hans. Dat is met het vak elektronica niet anders dan op andere vakgebieden. Wat betreft lineaire versterkers, dat gebied is inmiddels dermate uitgekauwd dat er ook niet veel nieuws te bespeuren valt.

Edited by Pjotr

28 minutes ago, Pjotr said:

Op de gemiddelde vakman zijn er sowieso maar heel weinig uitblinkers Hans. Dat is met het vak elektronica niet anders dan op andere vakgebieden. Wat betreft lineaire versterkers, dat gebied is inmiddels dermate uitgekauwd dat er ook niet veel nieuws te bespeuren valt.

Zoals altijd, is het niet meer dan het slim combineren van standaard componenten. Er zijn alleen zo enorm veel verschillende componenten en combinaties mogelijk. 

Vergelijk het met muziek componeren. En dat zijn dan nog maar een paar tonen. 

Edited by Hans van Liempd

2 hours ago, vintagemod said:

Ik vergelijk nooit plaat met cd ,allebei hebben ze voor en nadeel,het begint al met met het gezeik met persing van de plaat ,persing plaat ,75 klinkt totaal anders als de persing van 1998,dezelfde label en dezelfde plaat ,en dan de herkomst waar de elpee geperst wordt ,,pak een Duitse persing of een Franse persing,dat geld ook met cd ,s koop maar eens vier cd ,s mag ook audiofiele zijn zelde label zelfde titel ,hoor de verschillen,bar boos tot super goed,met breed geluid of tot diepte in het geluid.

Ik hoor wel nieuwe persingen die verbazend veel lijken op oude persingen - nagenoeg niets is veranderd. Het tegendeel komt helaas ook wel voor.

Vier! cd's, zelfde label, zelfde titel, anders klinken?... zelfde uitgave? Anders geloof ik er geen sikkepit van. En wie koopt die ook? Heb me net laten overhalen om 2 cd's van Zemlinsky te kopen, strijkkwartetten, door het Brodsky Quartet. Had ik al, blijkt bij thuiskomst, maar dan van het Escher String Quartet. Dàn mag je wat verschil verwachten. En weet je wat verschil maakt? CD of harde schijf, harde schijf of ssd, gehakt of niet gehakt. Voor mij hè, niet per se voor een ander. Oren maken verschil, enorm.

13 hours ago, vintagemod said:

Het geluidsbeeld is groter dan andere verssterkers,en dat komt door dat de eindtorren,totaal niet dezelfde parameters hebben,en dan zeggen dat je patenten heb Hans dat is gewoon er over heen lullen ,je hebt hier over een versterker, en niet over patenten,dus je broer had zich een betere oplossing moeten bedenken ,of het is dat of het is dat.

En nog iets Hans,bij dc zit meestal een opamp om de de uitgang op 0 mv meestal dansen ze tussen - 50 mv en + 50 mv ,die opamp als die wordt gemaakt in Taiwan of in Spanje of in Mexico ,je krijgt drie soorten klankverschillen omdat de opamp in drie verschillend fabrieken gemaakt word.

En nog iets Hans Nelson Pass gebruikte vroeger ook dc met op amp in zijn versterker ,dat die nou niet meer heeft ,nou gebruikt de een elco in de signaal weg en die heeft ook veel patenten ,dus dat gelul van jou  gaat er  bij mij niet in .

En het verschil van opamp in de dc koppeling laat ik je ook nog horen op een meting,zeg het maar .

Aanmatigende gek...

13 hours ago, vintagemod said:

Ik geloof niet slechte versterker,draaitafels ,armen ,elementen ,speakers ,kabels ,het is in combinatie van ,de rest is gelul,en de grootste onzin producten omhoog piepelen.

Hoe vaak hebben we dit nu al gelezen? Terwijl we allemaal weten dat dit gezwets is. Natuurlijk is er wel kwaliteitsverschil tussen de spullen die je opnoemt. Aan een set met prulspeakertjes b.v. kun combineren wat je wilt, het wordt nooit wat. 

Het enige wat jij doet is elke mening met deze opmerking beantwoorden. Daar hebben we echt helemaal niks aan. Breng eens iets positiefs in...

Ik heb al eens aan Wol gevraagd een paar sets in verschillende prijsklassen samen te stellen. Natuurlijk dan wel sets die wel zijn goedkeuring hebben. Moet nou nog een normaal antwoord krijgen. Maar afkraken kan hij als de beste. Ik trek mij intussen niks meer aan van dat gebral. Zie het maar als humor. Blijven lachen dus.

Groet,

Leobus

Ik ben zelf iets aan het testen dat klein is van formaat maar toch groots klinkt. Er valt helemaal niets aan te modificeren of op te waarderen . Dat heeft nul komma nul zin. Klinkt verbluffend goed en kost in  verhouding met andere bijna niets.😉 

Hé Carl,dat AT 95 naaldje klinkt niet verkeerd.
Het laag word wel dik aangezet.
Dat kan ook wel aan de combi Ortofon arm element liggen denk ik.

13 hours ago, mumsoft said:

Wat dan? Doe niet zo geheimzinnig zeg. Een element?

Een Schiit Modi 3 DAC Marc. Die komst straks waarschijnlijk met een Vali2 2 buizen hoofdtelefoon vesterker aan mijn iMac. 1e indrukken opmerkelijk goed. Het geluid is totaal niet scherp, de resolutie is heel behoorlijk en er zit een behoorlijke drive in.   Vergeleken met een DAC van $2000 zijn er natuurlijk wel verschillen, maar "straatlengtes" verschil vind ik onzin.    

15 minutes ago, mumsoft said:

Metingen zeggen niet alles Marc.  Maar hij doet het zo goed, dat ik hem in mijn werkplaats aan een vintage setje knoop. De Meridian blijft dan voorlopig hoofdtelefoon DAC.

On ‎3‎/‎30‎/‎2019 at 7:51 PM, vintagemod said:

Het geluidsbeeld is groter dan andere verssterkers,en dat komt door dat de eindtorren,totaal niet dezelfde parameters hebben,

Vandaag nog met Chris besproken. Transistoren hebben altijd dezelfde parameters en hebben vrijwel geen spreiding. Dit is door het product transistor bepaald. Bij Fets en Mosfets schijnt dat totaal anders te zijn. Ik denk dus dat je daarmee in de war bent. 

47 minutes ago, vintagemod said:

-120 db  ,een versterker heeft -80 of -90 db nou daar hoef jij niet druk over te maken over die dac.

Nee, beneden de 200hz wat brom, wat waarschijnlijk ook nog uit mijn Arta meetopstelling komt. Op 1Khz zit ik op -100dB op 3 kHz en hoger op <110dB  Maar Modi 3 zit daar ver onder.  

Vergeleken met mijn professionele dac van $2000 slaat hij helemaal geen gek figuur.  De verstaanbaarheid van stemmen is wat minder, die stemmen klinken wat dunner. Het geluid is behoorlijk compleet en aangenaam. En komt regelmatig buiten de luidsprekers. Je kunt er uren naar luisteren. De componenten keus staat op hoog niveau.  Niet slecht voor een dac die 20x zo goedkoop is...  

Er valt niets  up-te-graden, b.v. een lineaire voeding heeft geen enkele zin omdat er intern ook een geschakelde voeding is.  Aanrader voor wie in de digitale wereld instapt. Je kunt hem rustig ook aansluiten op een heel goede audio set.  Laat je niet in de luren leggen door zijn lage prijs. ;) Vergelijkingen gaan altijd mank maar als ik het vergelijk met analoog dan komt de Denon DL-103 boven. Ook daar moet je niets aan doen -vind ik- (behalve goed afregelen).  Gewoon plug and play :)  

3 minutes ago, vintagemod said:

Onzin ,Hans,bij opamp hoor je dat noch,en dat hoor je ook bij transistors,theoretisch geklets  van jouw bror ,bouw  maar eens een linsly  hood  versterker dat je de eindtor kan om prikken ,hoor het verschil.

En linlsly hood gebruikt maar 2 torren.

Ja hoor eens, in een JLH zitten slechts 4 torren. Waarvan er maar 2 het zware werk doen. Dan valt het gelijk op. In zo'n Array zitten er zoveel begrijp ik, dat eentje meer of minder niet uitmaakt.

49 minutes ago, Hans van Liempd said:

Transistoren kennelijk niet.

Hangt er een beetje vanaf. Bij klein signaal transistoren van b.v. Fairchild van één en dezelfde batch is is HFE (versterkingsfactor) over het algemeen vrij constant.  Fet's  en ook NPN/PNP vermogens transistoren moet je vaak matchen.  Zie b.v. hier halverwege de pagina, voor het idee.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...