Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

• Members

Hier bestaat vandaag de audiofiele dag uit combinaties samenstellen waarmee we zullen demonstreren tijdens de Munchen High-End. De Italiaanse delegatie zal zorgdragen voor de demo's in Munchen zelf, ik doe het dit jaar wat rustiger, en zal samen met de Zweedse delegatie wat demo's bij Thomas Blumenhofer op de fabriek verzorgen. Wat eenvoudigere set-ups met de BH Classic 1733 en 1722, zeg maar het midden- en het kleinste model. Niet te veel gedoe, gewoon recht-toe-recht-aan. Ik denk dat ik me daar weer kostelijk ga vermaken!

Mijn audiofiele dag bestond aan een bezoek aan Ikea voor een staande lamp voor de luisterkamer. Helaas was de gewenste lamp niet meer aanwezig 😀  Het audiofiele gebeuren wordt morgen voortgezet. 

Cabasse Proa met daar bovenop een klein triad speakertje.
Mislukte poging om Cock na te apen😛
Maar ow wat klinkt dat heerlijk.
Die blijven voorlopig staan.

Mijn Schiit 💩 Modi 3 dac weer eens verhuisd naar de woonkamer. Tot 22:00 vanavond v.n.l. hi-res materiaal van Qobuz gedraaid,  klinkt gewoon goed. Als ik audiofiele demo muziek opzet denk je dat er een dure dac staat te spelen ^_^  Nu staat de MD-102T aan op radio M Utrecht prachtig met die Philips ECC88 buisjes  :)  Ben mooie dingen aan het maken voor diverse radio liefhebbers.  Er zijn er nog genoeg :)

Vanmiddag naar Jepe! geweest om naar zijn nieuwe luidsprekers te luisteren, én om mijn luidsprekerkabels af te leveren. Het klonk daar zeker niet slecht, maar hij wil de bekabeling achterop de speakers vervangen, dat kan gemakkelijk, en kan denk ik best wat opleveren.

Eergisteren naar een set Aurel Bryan wezen luisteren. Dit is een Indonesische ontwerper van units die nu ook complete luidsprekers levert. We hebben geluisterd naar een set met een 8 inch fieldcoil. Dat klonk zo verbluffend goed (met relatief goedkope spullen erachter) dat ik een set ga bestellen. Units, elektronica en kasten worden custommade geleverd een van de komende maanden. Helaas heeft Aurel Bryan nog geen website, wel een Facebook pagina. Zoek daarvoor op Aurel Bryan bij bedrijven.

Een complete set kost hier in Indonesie minder dan 1000 euro.... dat is dus veel te goedkoop. Ik heb al veel gehoord in mijn leven en dit speelt zeker op het niveau van een Blumenhofer FS3.....

Probleem met de mc trap van de Yamaha c4,een kanaal viel regelmatig weg.
Slecht contact denk ik dan.
De kap eraf en de contactpunten schoongemaakt met een drupje alcohol.
Ook het contactpunt wat aangedrukt naar de contacten toe.
Nu speelt hij weer,blij mee😃

De Auralic mini is beneden aangesloten op klassieke set met de Quad 34 voorversterker.Vaak verguist maar ik vind het een erg leuk ding met zijn  fraaie klankregeling. De Conrad Johnson 17 LS die boven staat klinkt ongetwijfeld veel en veel beter dan de Quad 34 maar heeft helaas geen “Tilt Control”. Niet dat ik die vaak nodig heb want in een goede set klinkt heel veel materiaal zeer goed. Voor die paar uitzonderingen zou ik graag een “ Tilt Control” in de tape loop plaatsen want die gebruik ik toch niet. Hierbij een leuk artikel over een DIY “Tilt Control”. Als iemand er ooit eentje namaakt doe ik mee https://www.tubecad.com/2013/06/blog0266.htm en https://glass-ware.stores.yahoo.net/tonecontrols.html

Edited by carl

De Raspberry staat warm te draaien. Bob Marley, Three Little Birds en meer. Net lekker zo'n 25 km gefietst. In een stuk berm van wel een kilometer lang, met alleen maar gras stond één enkele narcis mooi te wezen. Hij wiegde z'n kopje zachtjes in de wind, ik heb hem in gedachten gegroet en genoot van de zon.

On 3/28/2019 at 4:10 PM, Tubejack said:

Hmm  had ooit het idee, dat belasting betalen betekend: "dat je lekker verdiende".:) Vandaag is het eindelijk zover. We moeten dokken<_<.Voelt toch heel anders :lol: Lekker aan het luisteren naar NPO2 soul and jazz maar nu met NOS Philips ECC88 buisjes uit +/- 1960. 1e indruk fijne buisjes, heel mooi gemaakt,  totaal niet scherp zoals met de meeste ECC88 en 6922  Het moet nog even lekker inspelen.   

ECC88.jpg

Vandaag eens onderzocht waarom de nieuwe NOS Philips(Mullard) buisjes nóg lekkerder klinken dan de bijgeleverde 6922 buisjes met de opdruk Magnum Dynalab (EH goldpin)

6922buisjescryo.jpeg

Dit doen doen de 6922 buisjes.

md102Tmagnumdynalabgoldpin.jpg

En dit de Philips ECC88

MD-102Tphilips.JPG

Prima buizen die Philips ECC88 :)

Die raspjes leiden erg af. Je kunt er veel te veel mee, en ik heb me zelfs laten verleiden er wat software voor te schrijven. Maar zo komen de Olives in de verdrukking, en dat lieten ze deze dagen weten ook. Niet dat ze het lieten afweten, of amok maakten, maar subtiel, omdat ik zowat vergeten was hoe mijn backup/restore procedure in elkaar steekt. En ik merkte dat ik al die jaren had vertrouwd op de herinnering, die nu aardig aan het vervagen was.

Ik ben nu weer op de rails, maar vanzelf ging het niet. Dus een goed voornemen van stal gehaald, en opgeschreven hoe het allemaal moet.

On 4/7/2019 at 4:31 PM, Tubejack said:

Vandaag eens onderzocht waarom de nieuwe NOS Philips(Mullard) buisjes nóg lekkerder klinken dan de bijgeleverde 6922 buisjes met de opdruk Magnum Dynalab (EH goldpin)

6922buisjescryo.jpeg

En dit de Philips ECC88

MD-102Tphilips.JPG

Wat heb je daar voor betaald?

12 minutes ago, Tubejack said:

Is dat het enige wat interessant is ? <_<

Nee ik wilde ook weten in welke kleuren ze leveren.

Maar even serieus, ik heb ik mijn cd speler zo'n ecc 88 buisje zitten en wil wel eens een beetje tube rollen. En als jij er erg enthousiast over bent, dan is het misschien het proberen waard.

55 minutes ago, jepe! said:

Nee ik wilde ook weten in welke kleuren ze leveren.

Maar even serieus, ik heb ik mijn cd speler zo'n ecc 88 buisje zitten en wil wel eens een beetje tube rollen. En als jij er erg enthousiast over bent, dan is het misschien het proberen waard.

Als je maar één buisje nodig hebt, is het vooral belangrijk dat beide buis helften zo gelijk mogelijk zijn.  En 2 wat moet het nieuwe buisje doen?  Iets minder helder klinken? dan is een Philips of Mullard  ECC88 een goede keus.  Regelmatig te koop op Marktplaats voor €25 ...€50 per stuk. Informeer eens hier 

Leuk adres die Moerman. Ook een leuk adres is Audio 21 in Heerde. Mark Braam was net overgestapt naar een zeer fraai oud pand (gemeentehuis achtig) wat goed gerestaureerd was. Twee fraaie luisterkamer met mogelijkheid van een derde rond om een ontvangshal heen waar veel apparatuur stond. Trouwens leuk stadje dat Heerde al zou ik er niet dood gevonden willen worden. Ik heb er een Deep Purple gekocht.

Edited by carl

Binnenkort ben ik natuurlijk de Hifiwinkel kwijt - wat adressen voor de lampen kunnen dan geen kwaad. Ik schrijf ze op of staan ze op jouw site Jack?

1 hour ago, carl said:

Binnenkort ben ik natuurlijk de Hifiwinkel kwijt - wat adressen voor de lampen kunnen dan geen kwaad. Ik schrijf ze op of staan ze op jouw site Jack?

Bovenstaande bedrijven zijn heel goed, als je iets speciaals wilt. Wel wat duurder.  Voor normale nieuwe buizen uit huidige productie kan ik https://www.tonefactory.nl  aanbevelen.  Tip. laat ze nog een keer extra matchen, zelfs al zijn ze al platinum gematched. Dat kost maar iets van €10...20 duurder per quad https://www.tonefactory.nl/buizen-amp-parts/buizen/tonefactory-tube-testing-service  

Ik ga ze toch opschrijven Jack 😀

Die dubbel LP van Deep Purple die ik vanmiddag gekocht heb, is toch niet zo perfect als er op stond. Jammer dat er alleen gedigitaliseerde LPs van hun te kopen zijn op vinyl.

On 4/7/2019 at 4:31 PM, Tubejack said:

6922buisjescryo.jpeg

En dit de Philips ECC88

MD-102Tphilips.JPG

Leg eens uit in Jip en Janneke taal waar je naar moet kijken. Dit ter lering en vermaak, want ik kan mij voorstellen dat er forummers er zijn die een meting niet kunnen lezen cq begrijpen. Maar met een begrijpelijke uitleg erbij dat wellicht dan wel kunnen. 

7 hours ago, audiofreak said:

Leg eens uit in Jip en Janneke taal waar je naar moet kijken. Dit ter lering en vermaak, want ik kan mij voorstellen dat er forummers er zijn die een meting niet kunnen lezen cq begrijpen. Maar met een begrijpelijke uitleg erbij dat wellicht dan wel kunnen. 

Natuurlijk audiofreak.

T.o.v. de 6922 buizen die bij de tuner geleverd worden zie je dat de NOS ECC88, een stuk minder ruis hebben.  Je kunt daardoor dieper in het geluidsbeeld luisteren.

Wat verder opvalt is de verdeling van de harmonische dus 2,3,4,5,6,7,8 Khz.  De 6922 lijkt  schoner, de ECC88 geeft een iets hogere vervorming toch klinkt dat  prettiger, de reeks harmonischen gaat veel verder door.  In het écht is dat met muziek instrumenten ook zo. 

Beide buizen zijn uitstekend gematched , de ECC88 geeft iets meer output.  

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...