Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Als je een patent maakt, MOET dat venieuwend zijn. Als je een patent indient bij het patentbureau, kijkt een examinator (die in dit geval wel verstand heeft van schakelingen) of er geen inbreuk wordt gepleegd op bestaande patenten en of iets vernieuwend is. Als een van de twee niet in orde is, wordt een patent niet verleend en wordt het niet openbaar gemaakt. Als alles wel in orde is wordt het na een jaar openbaar en mag iedereen bezwaar maken. Daarna kan je alsnog meemaken dat je patent door een concurrent aangevochten wordt omdat de examinator iets over het hoofd gezien heeft. Gevolg: rechtzaak. In het geval van deze schakeling lijkt het erop dat het patent geldig is, dus is het vernieuwend.

En daar kan zelfs Wol niet omheen. Maar ik zei al dat je niet heel veel van het patentgebeuren af weet. Misschien weet je wat van schakelingen, maar jij bent geen examinator, noch een concurrent die een patent kan aanvechten.

Groet,

Leobus

oh ja, patenten zijn openbaar, dus zoek het maar op.

Edited by leobus

18 hours ago, vintagemod said:

Ik heb geen probleem condensator in de uitgang,Nelson pass 10 watt klasse A is en mooi ding Linsly  Hood is een mooi ding.

Ik ook niet in mijn Leak Stereo 30+ maar het is geen buizen versterker. Bij een single ended versterker is er maar één eindbuis gekoppeld aan de uitgangs trafo. Als je daar een trafo neemt met een gewone aaneengesloten kern, dan wordt door de ruststroom van de buis, kleine Weiss gebiedjes één kant op gemagnetiseerd  Je krijgt dan als het ware een magneet inplaats van een transformator.  Dat proefje heeft iedereen wel eens met natuurkunde op school gehad, hoe maak ik een magneet?  Door nu een kleine "lucht" spleet op te nemen in de kern los je dat op.  

diy_tranformer_clip_image008.gif

Het nadeel daarvan is dat de zelfinductie en daarmee de mogelijkheid  om lage tonen te kunnen weergeven sterk afneemt. Dat is weer op te lossen door een véle malen grotere kern te nemen.  Een goede single ended transformator is  groot.  

Een andere oplossing is zoals ze in de LEO versterker doen een condensator tussen de transformator. Door een condensator kan alleen wisselstroom. Daarmee los je ook het probleem op dat de stroom één kant op gaat en daarmee de kern gemagnetiseerd raakt.  Voordeel van deze oplossing is dat er veel kleinere transformatoren gebruikt kunnen worden. Je kunt dus een versterker vrij compact maken zoals de LEO versterker.

Groot nadeel vind ik die condensator, want de beste condensator is géén condensator en al helemaal niet in de uitgang van een buizen versterker van €10.000 vind ik. Neem dan heel grote ringkernen, die kosten misschien €1000 per stuk dan kun je nog > 200Khz halen ook.  Bert Fruitema had veel ervaring met single ended en werkte met joekels van ringkernen die speciaal door Amplimo werden gewikkeld. Helaas is hij in 2011 overleden. 

Maar even afgezien van het ontwerp, twijfel ik er niet aan dat deze LEO heel mooi klinkt . 

55 minutes ago, leobus said:

Als je een patent maakt, MOET dat venieuwend zijn.

Lijkt me ook, iedereen gebruikt condensatoren en transformatoren etc in buizen versterkers. Voor een deel ook nog op een zelfde manier gebruikt. Waar het patent dan m.i. op rust is de complete schakeling.  Ik ben tegen patenten...   maar dat is weer een ander verhaal ;)

28 minutes ago, Pjotr said:

Denk dat Leobus doelt op dat spulletje waar Spido graag speakers van zag gemaakt: https://www.nytimes.com/1988/05/11/business/company-news-akzo-du-pont-deal-ends-11-year-fight.html  Als ik Leo mag geloven heeft ie er met zijn neus bovenop gezeten :D

Persoonlijk had ik daar niks mee te maken. In die tijd werkte ik op een andere afdeling. Later in mijn Twarontijd diverse patenten opgesteld voor andere polymeren met bijbehorende processen, maar ook voor andere processen om betere en/of goedkopere Twaron vezels te maken. En sommige daarvan liepen inderdaad op rechtzaken uit. In die tijd regelmatig proefproducties in Emmen gedraaid. Ik moet TL200 daar haast wel ontmoet hebben.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Dat zou zo maar kunnen, het is vooral je achternaam die me zo bekend voorkomt.

Ik werkte daar in 1986 en begin '87. Op de nevenafdeling waar o.a. spingarnituren e.d. gereinigd en geassembleerd werden. Vanaf begin '87 werkte ik op het chemisch lab en daar ook veel Twaron en PPTA in handen gehad.

De laatste dagen ook weer audiofiel bezig geweest. In de erfenis zaten ook 4 van mijn gevlochten netkabels. Die waren echter niet mooi afgewerkt (met gruwelijk stoffig geworden vijverslang) . Ik heb ze dus van een andere afwerking voorzien. Daarna in mijn set getest en vond toch nog een foutje. Toen ik ze aangesloten had, klopte het stereobeeld niet meer. In rechts zat nl weinig definitie. Ik heb de uitgangsinterlinks van de voorversterker omgewisseld. Maar het probleem bleef rechts aanwezig, terwijl het stereobeeld wel as omgewisseld. Het kon dus alleen aan de netkabel van de rechtereindversteker liggen. Dez kabel doorgemeten, en wat blijkt? Ik ben bij deze kabel vergeten de stickertjes voor de fase te conroleren. Die zaten dus verkeerd. Na correctie klonk het weer als vanouds. 

Hoezo, fasechecken heeft geen zin? 

Ben dit dacje  aan het testen.  https://www.schiit.com/news/news/introducing-modi-multibit  Volgens de handleiding. is hij in principe hetzelfde als zijn veel duurdere broer de Bitfrost multi (€619) maar dan zonder upgrade stress, want er valt niks te upgraden.... wel ruim €300 goedkoper.  Best wel bijzonder zo' n  multi bit of R2R hoezo het ook noemen. Mooi laag en diepte....ruimte.  Er zit een 16-bits (dacht non-oversampeling) dac in die normaal in de medische wereld gebruikt wordt de Analog Devices AD5547CRUZ.  Volgens mij gaat hij zelfs nog wel iets verder dan 16 bits =16X6=96dB. Ik kom -104dB tegen in de datasheet.  Aansluiten op een Mac is plug and play :)

1 hour ago, Tubejack said:

Ben dit dacje  aan het testen.  https://www.schiit.com/news/news/introducing-modi-multibit  Volgens de handleiding. is hij in principe hetzelfde als zijn veel duurdere broer de Bitfrost multi (€619) maar dan zonder upgrade stress, want er valt niks te upgraden.... wel ruim €300 goedkoper.  Best wel bijzonder zo' n  multi bit of R2R hoezo het ook noemen. Mooi laag en diepte....ruimte.  Er zit een 16-bits (dacht non-oversampeling) dac in die normaal in de medische wereld gebruikt wordt de Analog Devices AD5547CRUZ.  Volgens mij gaat hij zelfs nog wel iets verder dan 16 bits =16X6=96dB. Ik kom -104dB tegen in de datasheet.  Aansluiten op een Mac is plug and play :)

Dat dan ook niet audiofiel, verkeerde topic :D 'Tis i.d.d. een klassieke R2R ladder dac en wel een 20 bitter. Gewoon een standaard industrieel ding, niet speciaal voor audio. Overigens wel oversampling, dat is niet speciaal voorbehouden aan 1-bitters.

Edited by Pjotr

55 minutes ago, Pjotr said:

Dat dan ook niet audiofiel, verkeerde topic :D 'Tis i.d.d. een klassieke R2R ladder dac en wel een 20 bitter. Gewoon een standaard industrieel ding, niet speciaal voor audio. 

Grappig niet audiofiel.  Nou ik kan er wel een deurstopper opzetten. Opgelost!  :D  Wat ik er van weet, dat hij een aantal broertjes heeft de AD5781BRUZ en de AD5791BRUZ die worden gebruikt in de 2 duurste Schiit dac 's. Maar dit kleine dacje klinkt echt  mooi alleen geschikt voor PCM is voor iedereen haal/betaalbaar. Hulde aan de ontwerpers!. Het doet me een beetje denken aan de TDA-1541 maar dan met veel ruimte, laagjes en structuur, ook in het laag. Het gaat moeiteloos. Ik heb ook de Modi3 voor de rest van de digitale spulletjes daar zit een AKM AK4490 voor het geld waanzinnig goed en mooi gemaakt.  Snap niet dat ze het voor €125 hier in Nederland kunnen importeren en verkopen. (laat Trump dat maar niet horen of juist wel?) Het laag daarvan is wat vet en het midden veel dunner,  als de muziek heel complex wordt, is het soms een brei. Tin Pan Alley is niet zo moeilijk ook voor de AK4490. Het is wel leuke muziek.  Die multibit heeft  geen enkel probleem met, Madonna wat een mooi laag in het nummer Drowned World / Substitute For Love :) Wat zag ze er nog mooi uit toen :wub:  En wat een herkenbare tekst. ;)

10 hours ago, vintagemod said:

En over trafo,s ,gesproken ,wat wil je horen Leo ,blok trafo ,een schmitbandkernchen trafo of een ringkern trafo in de uitgang zeg het maar ,en er zijn zoveel 300 b schema,s dat kom je de strot uit ,en van die avm kloot is er ene van.

En praten we nog over tientallen merken trafo,s voor de 300 b.

Dat zal allemaal wel Wol, maar wat heeft de meelezer er aan?.  Er zijn schema's genoeg. Maar het is niet eenvoudig, om een goede 300B single ended triode versterker te maken. Uit de meeste komen in verhouding relatief  veel 2e harmonischen, dat geeft een warm geluid. Alles klinkt mooi dan :) Ik moet nog ergens een interview hebben met Klaas, hij had het over een "gouden gloed" 

Just now, Pjotr said:

Leuk dat je Shitt ook ontdekt hebt. Het is zeker veel waar voor het geld. En ook fijn voor madonna, zo te lezen :lol:

Ik was vroeger net als vele anderen wel een beetje verlieft op Madonna Pjotr.  Mijn vriendinnetje had ook van dat mooie haar :wub:   

2 minutes ago, vintagemod said:

Jack ,mijn Action triode die heeft totaal geen warm geluid en die kleurt totaal niet op Sonus Faber Elektra ,en buizen Versterker moet passen in combinatie van ,meen jij dat jou buizen versterker past op elke speaker ,I think not.

We hadden het over 300B versterkers, niet over andere buizen of versterkers.  Verder, nee dat is mijn mening niet.  De keuze van luidsprekers in combinatie met een buizen versterker is beperkt.  Maar vertel eens wat meer over je Action versterker, laat eens een schema zien. Kan me niet voorstellen dat je daar patent op wil hebben. ;)

40 minutes ago, vintagemod said:

Het lijkt mij het verstandigste als ik tijd en zin hebt om bij jouw langs te komen met de buizen versterker of het wat word op jou speakers weet ik niet,of op een meting,ook leuk,mijn audio vriend zal  moeten rijden,hij staat nu bij een van mijn audio vrienden.

Dat kan altijd. Maar het hoeft niet, als ik weet welke buizen gebruikt zijn kan ik waarschijnlijk zo het schema erbij zoeken. 

Gisteren met mijn vriend op zoek gegaan naar een streamer in Arnhem. WiFi media is onlangs verhuisd naar het industrieterrein. Mooie zaak, maar geen Hifi zaak. Voor mijn vriend hadden ze een Bluesound streamer aangesloten op een NAD versterker en ik meen Dynaudio LS.  Het klonk gewoonweg matig en met de duurste Auralic (zes duizend) niet veel beter. Het was wel zo dat we er rustig konden luisteren. Daarna zijn we een biertje gaan drinken in het centrum. Daarvoor toch maar even binnengestapt bij Hobo hifi en daar geluisterd naar kleine LS. In eerste instantie in de rij, maar op verzoek werden er LS uitgehaald en op standaarden  geplaatst. De Dalis klonken toen nog aangenaamer met exact dezelfde Bluesound. Hij wilde er niet te veel aan uit geven (net met pensioen) en ik heb hem geadviseerd een tweede hands Auralic mini te kopen en de Dalis op proef te vragen. 

Moraal van het verhaal: echte hifi zaak!

1 minute ago, vintagemod said:

alles thuis uitproberen ,dus thuis ,en niet ergens aanhoren en meteen kopen.

Hoeveel winkels zullen er bereid zijn om een streamer van €6000 een week uit te lenen?  Daarnaast was Carls vriend net met pensioen en opzoek naar budget apparatuur. Dus in mijn optiek niet echt een serieuze klant voor zo' n duur apparaat. 

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...