carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 (edited) Even voor de duidelijkheid mijn vriend is op zoek naar kleine LS en een streamer bij zijn Quad 77. Mij leek het wel leuk om van de gelegenheid gebruik te maken en naar de duurdere streamer van Auralic te luisteren. Gezien mijn ervaringen bij Hans ga ik zeker niet zo veel geld aan een streamer uitgeven. Als ik voorlopig nog iets (buiten kleine dingen doe zullen het nieuwe LS zijn. Moeten ze wel erg goed zijn. Voor mijn vriend was dit een voorselectie. Kopen zonder thuis uitproberen is erg onverstandig. Edited 13 april 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Buell Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Wellicht is de Mano streamer van Magna hifi iets. Ik ben er erg content mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Ik zal hem eens mailen. Uiteindelijk moet hij het zelf doen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 1 hour ago, carl said: Even voor de duidelijkheid mijn vriend is op zoek naar kleine LS en een streamer bij zijn Quad 77. Mij leek het wel leuk om van de gelegenheid gebruik te maken en naar de duurdere streamer van Auralic te luisteren. Gezien mijn ervaringen bij Hans ga ik zeker niet zo veel geld aan een streamer uitgeven. Als ik voorlopig nog iets (buiten kleine dingen doe zullen het nieuwe LS zijn. Moeten ze wel erg goed zijn. Voor mijn vriend was dit een voorselectie. Kopen zonder thuis uitproberen is erg onverstandig. Duidelijk Carl. Ik ben weer aan het experimenteren met digitaal, net als analoog zijn er best grote verschillen. Het hangt ook een beetje af van wat voor materiaal gebruikt. En wélke streamers je met elkaar vergelijkt. Is het hetzelfde merk, dan zijn er vaak "familie trekjes" b.v. een ESS dac waar heel veel verschillende types van zijn van heel goedkoop (in de mini) tot relatief duur. Ze hebben allemaal zo' n beetje dezelfde signatuur qua geluid. Terwijl die duurdere chips gewoon veel geavanceerder zijn. Dat hoor je als je goed luistert naar voor jou bekent materiaal. Neem je daar niet de tijd voor of heb je er geen interesse in, dan krijg je m.i. al gauw misverstanden zoals "zie je wel, maakt niet uit". Tja... Bij ons is het meeste materiaal 16bit 44.1Khz PCM dus gewoon CD-kwaliteit. Ik heb nu de vreemde gewaarwording dat een CD via mijn CXC loopwerk duidelijk beter klinkt dan een 24bit 44.1 stream van Qobuz via mijn Mac. Verder kopen en thuis proberen, bij welke winkel kan dat nog? Dat kan toch helemaal niet meer met apparatuur waar nauwelijks marge op zit. ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Een van de verkopers woont vlak bij mijn vriend Jack. Het hangt ook allemaal een beetje van de situatie af. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Ik stream me hier een ongeluk met twee Raspberry's, die kun je zowat overal kopen. Maar streamers zijn geen dacjes, en dacjes zijn geen streamers. Natuurlijk komt er sowieso wel geluid uit een Rasp, want die heeft een ingebouwd dacje. Je kunt er nog een extra dac-kaartje op prikken, dat sluit dan wat handiger aan op de set, maar als je al een behoorlijke losse dac hebt, is dat overbodig. Dus als die vriend van jou een beetje handig is, kijkt hij ook eens naar dat all-round dingetje, dat toch zo uitstekend geschikt is voor audio en video. Wat Jack vreemd vindt, vind ik overigens niet vreemd. Ga maar eens Qobuz streamen met een rasp, en dan vergelijken met je CXC-loopwerk. Ik doe het nog met Tidal, maar ga t.z.t. toch over Qobuz, mits dat beter werkt met 'klassiek' Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Mijn set klinkt weer naar tevredenheid - toch wel erg gevoelig voor een koude ruimte. Maar ik ga binnenkort eens naar Devore Gibbon super IX LS luisteren - stilstaan is achteruitgaan (op mijn leeftijd). Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 52 minutes ago, carl said: Een van de verkopers woont vlak bij mijn vriend Jack. Het hangt ook allemaal een beetje van de situatie af. Ik wou al zeggen: "normale" winkels doen dat niet meer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 3 hours ago, mumsoft said: Wat Jack vreemd vindt, vind ik overigens niet vreemd. Ga maar eens Qobuz streamen met een rasp, en dan vergelijken met je CXC-loopwerk. Ik doe het nog met Tidal, maar ga t.z.t. toch over Qobuz, mits dat beter werkt met 'klassiek' Het ligt waarschijnlijk aan de USB interface van de Modi Multibit en de Modi 3 die er nu staan. Dat mag, gezien de lage tot zeer lage prijs. (€295 resp €125) Bij de duurdere modellen Schiit dac's zoals de multibit Bitfrost is er een geavanceerde USB ingang. Nog niet duur met €599. De s/pdiff en toslink ingangen vind ik erg goed. CD's klinken via het CXC loopwerk en de Modi Multibit prachtig. FF verder testen. Update ik denk dat het probleem opgelost is Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 (edited) 32 minutes ago, Tubejack said: Ik wou al zeggen: "normale" winkels doen dat niet meer. Bij de hifi winkel in Beek kreeg ik nagenoeg alles mee behalve dan een platenspeler en element. Ik heb dan ook nagenoeg al mijn spullen hij Rob Wilms gekocht. Het betaald ook terug - aan beiden kanten dan want ik heb nooit hoeven inruilen want ik had het al uitvoerig uitgeprobeerd. Edited 13 april 2019 by carl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 2 hours ago, carl said: Bij de hifi winkel in Beek kreeg ik nagenoeg alles mee behalve dan een platenspeler en element. Ik heb dan ook nagenoeg al mijn spullen hij Rob Wilms gekocht. Het betaald ook terug - aan beiden want ik heb nooit hoeven inruilen want ik had het al uitvoerig uitgeprobeerd. Wij hadden ook zo' n winkel hier in Zaandam Carl. Met precies dezelfde naam en volgens mij hetzelfde logo. Je kon daar ook van alles proberen en meenemen. Maar dan praat ik over ruim 20 jaar terug. De zaak bestaat allang niet meer. Rob Wilms stopt er toch ook mee?. Door het internet kan iedereen de laagste prijzen vinden, daardoor gaan dat soort zaken failliet. Service, is kennelijk niet meer belangrijk tegenwoordig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 2 hours ago, Tubejack said: Door het internet kan iedereen de laagste prijzen vinden, daardoor gaan dat soort zaken failliet. Service, is kennelijk niet meer belangrijk tegenwoordig. En denk er aan, dat alleen de laagste prijs telt. Zelfs bij gebruikte apparatuur ondervinden we. Of de staat nu als nieuw, of een afgeragd ding is, maakt niet uit, Hoe dom kun je zijn? Als voorbeeld. Ik heb hier een Logitech Duet staan. Als nieuw in doos met alle accessoires. Bied iemand € 40,- incl. verzendkosten. Omdat het ding er al even staat, schreef ik € 50,- excl. verzendkosten. Krijg ik een berichtje terug dat hij er een had gevonden voor € 50,- incl. verzendkosten. Tja... € 6,50 is een bedrag waar je goed over na moet denken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 Alle dac's klinken hetzelfde niet? Nou dat geldt misschien voor alle sigma delta chips die waarschijnlijk in ongeveer 95...98% Dac's vertegenwoordig zijn; Die het met 4 of 5 bits moeten doen qua digitaal analoog conversie. Een multibit is wezenlijk anders, die nu speelt een Schiit Modi Multi bit heeft 16 bits dac. Hij kan dus in één keer 16 bits omzetten. In werkelijkheid is hij nog iets beter en haalt hij zo' n 17 bits, met een lineariteit waar andere dac 's van kunnen dromen. Hoe langer ik er over nadenk, kom ik steeds maar in de richting dat het hele "bits gebeuren" vooral commercieel geneuzel is. Iets waar ik, net als jij? ook in in getrap ben. De allerbeste dac 's halen effectief 19 bits en een paar goddelijken 20... 21. Maar goed dat "bit gedoe" zit in mijn hoofd nog in ontwikkeling fase. Wat opvalt bij een multibit dac is de diepte van het geluid, stemmen en de timing van alle tonen t.o.v. elkaar. Ook dat is nog een dingetje om verder uit te zoeken, maar zeker één van de redenen waarom die oude Philips CD-spelers nog steeds zo gelieft zijn. Het enige dat ik wat minder goed vind van de Schiit Modi Multi bit is de USB ingang. Dat kon -zoals ik al eerder melde- kennelijk qua prijs niet uit. Ik heb heb opgelost door een M2tech EVO die ik toch nog had leggen de conversie te laten doen van USB naar S/PDIF. Dat doet EVO akelig nauwkeurig. Streamen met Qobuz via mijn Mac mini en Audirvana werkt prachtig. Het enige nadeel is dat de oude EVO een driver nodig heeft die je ter wille van "de veiligheid" in de nieuwe MacOS versie niet meer kan laden. Dus toch maar sparen voor een Schiit met een betere USB interface. Maar als je een goede S/PDIF uitgang hebt, dan is de Schitt Modi Multibit een aanrader. Laat je niet in de luren leggen door zijn kleine formaat en prijs. Dit is geen Schiit, maar mooi En nee, ik heb daar geen aandelen, nergens overigens Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-battle-of-schiit-audio-dacs.5487/ Hier 4 pagina's vol meetgegevens en grafieken. En Jack, please don't shoot me, i'm just the messenger. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 45 minutes ago, TL 200 said: https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/review-battle-of-schiit-audio-dacs.5487/ Hier 4 pagina's vol meetgegevens en grafieken. En Jack, please don't shoot me, i'm just the messenger. Meet technisch zal het allemaal kloppen. Dezelfde metingen, staan gewoon op Schiit zijn site. Wel meer dan 4 pagina's ... https://www.schiit.com/public/upload/PDF/Schiit DAC APx555 Standard Test Suite_ Modi Multibit.pdf Die van de Modi 3 , die door dezelfde audioscience site van harte aan bevolen is staat er ook. https://www.schiit.com/public/upload/PDF/Schiit DAC APx555 Standard Test Suite_ Modi 3.pdf Ik heb ze allebei en ik vind de multibit echt veel mooier. Ik kan ook nog technisch en muziekaal verklaren waarom het zo is. En waarom meten en alleen kijken naar cijfertjes niet alles zegt. Je moet kijken waarom die cijfertjes ontstaan Dat is iets moeilijker dan alleen grafiekjes lezen...... je moet namelijk nadenken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 Cijfertjes zeggen ook niet alles, ik luister met mijn oren en niet met mijn ogen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 14 minutes ago, Tubejack said: Je moet kijken waarom die cijfertjes ontstaan Dat is iets moeilijker dan alleen grafiekjes lezen...... A: Dat is hier op dit forum helemaal niet gebruikelijk Jack en zelfs een taboe en B: Als je dan weet waarom wordt het daarmee niet minder erg. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 8 minutes ago, TL 200 said: Cijfertjes zeggen ook niet alles, ik luister met mijn oren en niet met mijn ogen. Ze zeggen best veel. Ik vind het fantastisch dat je dit ook kunt meten (en daarmee meer inzicht krijgen) met relatief goedkope meetapparatuur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 11 hours ago, Pjotr said: A: Dat is hier op dit forum helemaal niet gebruikelijk Jack en zelfs een taboe en B: Als je dan weet waarom wordt het daarmee niet minder erg. Dat laatste vind ik wel interessant. Als je weet waarom, kun je verder redeneren. Daarmee wordt de vervorming, inderdaad niet minder, maar je kunt het wel een plaats geven. Als iets een plaats heeft, vind ik het zelf minder erg. Om weer citaat van Wol te gebruiken: "het is dit of dat" Maar wat is het dan? "het dit of dat?" Dat is nog wel iets om over na te denken. Wordt vast vervolgd. Nu eerst weer luisteren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 6 minutes ago, Tubejack said: Ach dan zet ik er toch gewoon een deurstoppertje op. Of een zakje vogel zand. Ik ben voorlopig dik tevreden zo Waarom zou je dat doen? Je hebt nou toch je eigen Schiit magie? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 13 april 2019 Author Report Share Posted 13 april 2019 Just now, Pjotr said: Waarom zou je dat doen? Je hebt nou toch je eigen Schiit magie? Ja en er komt nog meer Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 13 april 2019 Report Share Posted 13 april 2019 7 hours ago, Tubejack said: Wij hadden ook zo' n winkel hier in Zaandam Carl. Met precies dezelfde naam en volgens mij hetzelfde logo. Je kon daar ook van alles proberen en meenemen. Maar dan praat ik over ruim 20 jaar terug. De zaak bestaat allang niet meer. Rob Wilms stopt er toch ook mee?. Door het internet kan iedereen de laagste prijzen vinden, daardoor gaan dat soort zaken failliet. Service, is kennelijk niet meer belangrijk tegenwoordig. Heeft volgens mij ook met leeftijd te maken Jack en vele avonden demo’s bij klanten is dan ook wel zwaar. Volgens mij loopt/liep de zaak goed. Verkochten ook dure spullen met hogere marges. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 april 2019 Author Report Share Posted 14 april 2019 10 hours ago, carl said: Heeft volgens mij ook met leeftijd te maken Jack en vele avonden demo’s bij klanten is dan ook wel zwaar. Volgens mij loopt/liep de zaak goed. Verkochten ook dure spullen met hogere marges. Wat ik zelf zou doen is het gewoon vragen aan de beste man. Want volgens mijn maakt leeftijd niet uit, als je plezier hebt in wat je doet. Dan voelt het niet echt als "werken" of "verplichting" Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 14 april 2019 Report Share Posted 14 april 2019 42 minutes ago, Tubejack said: Wat ik zelf zou doen is het gewoon vragen aan de beste man. Want volgens mijn maakt leeftijd niet uit, als je plezier hebt in wat je doet. Dan voelt het niet echt als "werken" of "verplichting" Beslist waar! Maar alleen als je ook de luxe hebt daarvoor je eigen tijd in te kunnen delen. Moet je meer doen dan je fysieke mogelijkheden dan is/wordt het minder leuk. En die fysieke rek neemt nou eenmaal af met het verloop der jaren. Of je dat nou wilt of niet, je hebt er zelf beperkt invloed op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 14 april 2019 Author Report Share Posted 14 april 2019 1 hour ago, vintagemod said: Jack,omdat je toch altijd met dac,s bezig bent,nooit aan gedacht aan Soekris. Inderdaad wel eens van gehoord Wol, waarschijnlijk via jou. Lijkt me ook een R2R dac die de moeite waard is om te onderzoeken. Probleem is: je kunt niet "alles" proberen als je het uit eigen zak moet betalen. Ik moet het met een beperkt budget doen. Ik wil namelijk kunnen schrijven wat ik zélf vind en niet een mooi verhaal moeten neerpennen omdat ik "gesponsord" wordt door e.e.a.leverancier. Daarnaast begeef ik me: "aan de onderkant van de mark". Gewoon goeie spullen voor een leuke prijs. Of in he geval van de Schiit mod multibit zoals ze dat zo mooi zeggen: "it's a steal" . Is namelijk "multibit het geluid, dat je aanspreekt" dan kun je altijd sparen voor een duurder exemplaar. Verder vind het leuk om dingen te onderzoeken, hoe kan het dat een DAC die slechter meet, beter klinkt ? Daarnaast zijn er natuurlijk ook een heleboel andere goed klinkende DAC's die met een andere chip of ander principe werken. Eigenlijk zou je een: "Plus en Min" lijst moeten maken tussen delta/sigma en multibit. Want ook Multibit is niet 100% de oplossing. Maar het klinkt best wel bijzonder, als je het nog nooit gehoord hebt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts