Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

12 hours ago, Tubejack said:

Ik vind het helemaal zo gek nog niet. 👍🏻  Meten zegt ook niet alles.  Luisteren is zeker zo belangrijk. Leuk dat je het deelt. 

Dank je wel. Tja, het meten van iets.... Dat zou ik zo graag willen leren, meetmethodes en weten wat je meet en hoe je dat moet lezen. Menno van der Veen kon dat zo goed uitleggen in zijn schrijfperiode van recensies voor het vroegere tijdschrift Homestudio en wat ik vaak wel begreep. Ook hoe je dat dan kon horen of kon verwachten a.d.h.v. zijn metingen, want dat schreef Menno erbij. Zo leerzaam is dat. Door Menno heb ik goed leren luisteren.

11 hours ago, KT88 said:

Inderdaad een erg leuke methode, die waarschijnlijk nog best hout snijdt ook.
Behalve dan misschien dat de als "slecht" bestempelde buizen zeer waarschijnlijk nog wel dienst kunnen doen in een andere functie; zo heb ik succesvol een stel microfonische ECC-tjes (weet het nummer niet meer, was computergrade spul 6211 ofzo) van een voortrapfunctie verhuisd naar de plek van fasedraaier in een eindversterker.
Op die ongevoelige plek was de microfonie geen probleem.

De gain van een buis wordt wel grotendeels bepaald door de externe instelling, met name de kathodeweerstand, dus daar is niet zo heel betrouwbaar een conclusie te trekken.
In de levensduur van een buis kan de emissie best teruglopen terwijl de mu vrijwel gelijk blijft; als met deze methode een buis door de mand valt, dan is-ie waarschijnlijk écht slecht. ;)

De ruismethode is bekend uit de telefoontechniek en is zeker wel betrouwbaar.
Sommige buizen hebben een uniek ruiskarakter, en de besten hebben dat gewoon wat "zachter" dan de mindere goden.
De visuele indicatie via een tapedeck vind ik een unieke vondst, bij gebrek aan andere meetapparatuur kan dat uitstekend dienst doen en deze tip ga ik zéker onthouden als ik eens in zo'n situatie terecht kom!

Tja Sander, wist je dat ik vlak om de hoek bij je woon (in de Rustmaat, dat zegt je vast genoeg).

Leuk is het inderdaad. Hoewel als je veel buizen wilt controleren, dan ben je wel lang bezig. Want het gaat 1 voor 1. En bij elke buiswissel de apparatuur (voorversterker) uitzetten en dan weer aanzetten.
Een "slecht" bestempelde buis kan inderdaad nog goed zijn dienst doen in andere apparatuur., zoals je zegt. Die conclusie had ik ook al getrokken. Maar ik heb alleen buizen in mijn VTL voorversterker en daar is het wel gevoelig voor microfonie. 

De 'gain' is voor mij belangrijk. Hoe hoger de 'gain', hoe beter de dynamiek en luidheid. Ik heb hier dezelfde buizen ECC81 van hetzelfde merk met verschillende 'gain' waarden. Dat hoor ik terug bij het beluisteren van muziek. Hoe lager de 'gain' van de buis hoe zachter het speelt en slap de bassweergave is en dynamiek afneemt. Ook 'headroom' neemt dan af.

De ruismethode van telefoontechniek ken ik niet echt. Weleens over gehoord in een ver verleden. Ik ken wel truukjes uit mijn legertijd, toen ik beheerder verbindingen was van een tankeskadron (tanks met radio's en intercoms en veldtelefoons met telefooncentrale e.d.) Het luisteren naar 'ruis' heb ik daar ook geleerd. 

Natuurlijk is mijn verzonnen meetmethode geen juiste en waar je blindelings op kan vertrouwen. Het is hooguit een indicator voor een goede of slechtere buis. Om het zeker te weten  zal je dus moeten nameten met een buistester. 

Edited by audiofreak

1 hour ago, Groovy said:

Een snoepje om te zien.
Zijn er ook receivers waar een fatsoenlijke phonotrap op zit,uiteraard mm.

Zeker een snoepje :) De duurdere van Sansui vanaf ongeveer de G-7000   hebben een heel aardige phono trap.  Bij deze SX-737 is het wat simpeler 3 transistoren en active riaa in een loopback. Volgens de spec's binnen +/- 0,3dB.  Sluit een b.v. Nagaoka MP-110 aan en het maakt  muziek.  

1 hour ago, audiofreak said:

Tja Sander, wist je dat ik vlak om de hoek bij je woon (in de Rustmaat, dat zegt je vast genoeg).

Joh! Doe me even een PM met je telefoonnummer en/of adres, als je wilt!
Gaan we snel eens wat bijkletsen!

Ja Tubejack, Pioneer maakte in die tijd echt heel mooi en goed spul.

Ik vraag mij aleen al lange tijd het volgende af: Zulke tuners kunnen toch geen NPO1 radio meer ontvangen, nu we DAB hebben en alle analoogsignaal daarvan verdwenen is. Of lul ik nu onzin? Corrigeer als ik het verkeerd heb. Eerlijkheidshalve heb ik mij er niet echt in verdiept. Een klant uit de glazenwasserij vroeg mij dat laatst en ik moest het antwoord schuldig blijven.

1 hour ago, audiofreak said:

Ja Tubejack, Pioneer maakte in die tijd echt heel mooi en goed spul.

Ik vraag mij aleen al lange tijd het volgende af: Zulke tuners kunnen toch geen NPO1 radio meer ontvangen, nu we DAB hebben en alle analoogsignaal daarvan verdwenen is. Of lul ik nu onzin? Corrigeer als ik het verkeerd heb. Eerlijkheidshalve heb ik mij er niet echt in verdiept. Een klant uit de glazenwasserij vroeg mij dat laatst en ik moest het antwoord schuldig blijven.

NPO 1 t/m 4 is geen probleem die kun je gewoon via de FM ontvangen.  NPO 5 was en is een "buitenbeentje"  Was voorheen alleen via de AM te ontvangen met een zeer sterke extreem stabiele zender. Wat meteen ook een uitstekende rampen zender was. Die  praktisch in heel Nederland en ver daar buiten te ontvangen was.  Helaas heeft een niet zo' n heldere geest besloten dat die 2 miljoen aan stroomkosten toch wel erg duur was en de masten zijn opgeblazen. :( Super dom, als je bedenkt dat ze op de AM ook in HiFi stereo kunnen uitzenden.  Maar goed, NPO Radio 5 is nu via DAB+, kabel en het WWW te beluisteren. 

Lees hier verder, met filmpjes :) Er wordt weer in stereo uitgezonden via de AM. 

https://tubejack.nl/2016/09/30/de-am-midden-golf-komt-weer-tot-leven/

1 hour ago, carl said:

Lijkt me wel iets voor die Thorens 150. Mijn zoon is toch binnenkort jarig. Ik denk aan die in walnoot  😀

Mooi cadeau Carl, denk even aan de verzend en invoerkosten. Is zoiets niet in NL te koop?

Ik Google alles af Jack 😀 Ik vind hem eigenlijk ook te duur namelijk. Het voordeel is wel dat ze ze in serie maken. Toch eerst maar eens kijken of de draaitafel het waard is. Ik krijg hem morgen. 

Heb je al gekeken bij Hifistereo.nl
Je hebt de keus uit een plint van mdf of hout.
Je kunt ook de dikte van de rand aangeven.
mdf kost e85,hout zal duurder zijn.

Vandaag verder met een nieuw laagspanning buizen project.  En geëxperimenteerd met de dipswitches van mijn nieuwe Schiit phono pre.  Na een paar keer heen en weer switchen en luisteren vind ik 47Ω net even een te lage belasting voor een DL103. Dan klinkt het zeker niet slecht, maar net wat te tam.  Dus ik heb mijn Denon AU-300LC er tussen gezet en de Mani phono pre op 42dB versterking.  Het bijzondere is als je het over step-ups hebt, dat er dan altijd "betere" zijn dan die Denon. Nou hij laat weinig of niets achter t.o.v. rechtstreeks aansluiten. Het klinkt dynamisch, sprankelend, veel details, diepte en ruimte.  De TD-2001 met DL103 is echt mijn favoriete combi. Platen draaien is een feestje. Het gaat allemaal zo makkelijk.  Zo hoort het :)

De Schiit Mani vind ik top, net als al die andere spulletjes van dit merk waarmee ik speel.  Je krijgt ongelofelijk veel waar voor je geld.  Zonder: "blabla' 👋🏻

Ik heb even gedacht aan die Schiit Mani.
Maar nu ik 3 phono aansluitingen kan aansturen met de Luxman is mijn probleem opgelost.
Rest nog een beter element voor de Emt 938 maar dat zal nog even moeten wachten aangezien ik de laatste tijd behoorlijk geinvesteerd heb in de hobby.

En Jack, ik heb zelf een TD 320 (die nogal lijkt op een TD 2001) en hoe mooi die ook klinkt, klinkt die misschien iets te rustig (saai zelfs) met een Nagaoka  MP 200. De volgende keer ga ik toch voor een iets levendiger element. Ik schat in dat jij de TD 2001 nu ook wat levendiger hebt getuned.

Edited by carl

7 hours ago, carl said:

En Jack, ik heb zelf een TD 320 (die nogal lijkt op een TD 2001) en hoe mooi die ook klinkt, klinkt die misschien iets te rustig (saai zelfs) met een Nagaoka  MP 200. De volgende keer ga ik toch voor een iets levendiger element. Ik schat in dat jij de TD 2001 nu ook wat levendiger hebt getuned.

Er zijn  verschillen tussen jouw TD-320 en mijn TD-2001 o.a. de arm en het element.  Wat verder voor leven in de brouwerij zorgt, is de Phono-trap.  In de Schiit Mani zitten zéér snelle ruis arme opamps met 120 V/μs slew rate of meer.  Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van de print. Er zitten kwaliteitsonderdelen op van Wima, Nichicon en Panasonic. Ik snap echt niet, dat ze het zo goed en goedkoop kunnen maken. Gewoon gemaakt in de USA hé dus niet uitbesteed naar China of zo. Alleen de stroom adapter komt uit dat land en is een gewone transformator waar 16volt wissel spanning uit komt. (zoals die van mijn Thorens)  Dus iets verder upgraden heeft geen of weinig  zin, het is zo al goed. :)

Dank Jack, voor de radio informatie. Altijd weer leerzaam. En gisteravond, terwijl ik de info tot mij nam bleef ik hangen bij de volgende constatering of mijmering: Waarom wordt er totaal niet geschreven door de vakpers over DAB en over tuners. Waarom geen test van tuners met DAB? En waarom geen test of artikel over de beroerdheid van het geluid van digitale televisie en  radio via de internetprovider?  

45 minutes ago, Tubejack said:

Er zijn  verschillen tussen jouw TD-320 en mijn TD-2001 o.a. de arm en het element.  Wat verder voor leven in de brouwerij zorgt, is de Phono-trap.  In de Schiit Mani zitten zéér snelle ruis arme opamps met 120 V/μs slew rate of meer.  Ik heb gisteren wat foto's gemaakt van de print. Er zitten kwaliteitsonderdelen op van Wima, Nichicon en Panasonic. Ik snap echt niet, dat ze het zo goed en goedkoop kunnen maken. Gewoon gemaakt in de USA hé dus niet uitbesteed naar China of zo. Alleen de stroom adapter komt uit dat land en is een gewone transformator waar 16volt wissel spanning uit komt. (zoals die van mijn Thorens)  Dus iets verder upgraden heeft geen of weinig  zin, het is zo al goed. :)

Ik ben benieuwd naar de binnenzijde van je Schitt Mani? Wil je ze plaatsten hier?

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...