Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

27 minutes ago, carl said:

Ook de kabels zagen er als nieuw uit.  Die vergulde pluggen zullen er niet origineel op hebben gezeten?  De arm ziet er eigenlijk ook fantastisch uit. Op internet zeggen ze dat hij beter klonk dan een SME van die tijd. Twee elementen erbij namelijk een Grado GF 3 en een AT onbekend. Maar goed ik heb nog niet zo’n vertrouwen in elementen van God weet hoe oud.

Ik schat deze arm zelf ook wel hoog in, maar de combinatie van arm en element is natuurlijk waar 't om gaat, plus conditie en afstelling van de arm.
Van die oudere SME armen ben ik nooit geheel overtuigd geweest, en de nieuwe vind ik domweg te duur voor wat ze méér (kunnen) bieden dan een bv.  een Jelco.
Stop een mooi element in deze arm (MC behoort tot de mogelijkheden!) en laat je verbazen. Echt niks mis met een TD150 met TP13A.
Wèl even nieuwe snaar en olie in 't lager en de veertjes afstellen!

Oh ja: vergulde pluggen zijn toch ècht van een latere datum. De originele zijn van die grauw-bruin-grijze dingen die vaak erg gecorrodeerd zijn

Edited by Guest

Het zou best kunnen dat de TD 150 ingepakt is kort na de invoering van de CD. In middels heb ik de lijn wel te pakken Sander. Maar hij is wel van mijn zoon hoor.

47 minutes ago, KT88 said:

Yep, maar je mag het belang van zo'n rigide behuizing beslist ook niet onderschatten.
Ook nuances heb je in....eh....nuances. 😂

Die "Green Malachite body" heb ik dus ook maar genomen, omdat ik daar de logica wel van inzag, zo'n stenen behuizing..... Inderdaad, rigide 😎

I.i.g. zal hij helemaal nagekeken moeten worden, ook de armlagertjes! En als je niet tot een nieuwe plint besluit moet i.i.g. de oude opnieuw verlijmd worden. Die valt doorgaans half uit elkaar. Zonder bodemplaat speelt die ook niet zo onverdienstelijk.

1 hour ago, KT88 said:

Yep, maar je mag het belang van zo'n rigide behuizing beslist ook niet onderschatten.
Ook nuances heb je in....eh....nuances. 😂

Over "nuances" voor de prijs van een  Thomas Schick DL-103 had ik waarschijnlijk net zo goed met een Lyra Delos kunnen blijven spelen. 

Prijstechnisch gezien. Volkomen zinloos dit soort: "upgrades" :P

Devine ofc professional audio cable zit erop (nog nooit van gehoord). Verder mis ik de aarde draad.

Zelf vind ik die spaanplaat plinten van Thorens helemaal niets.  En esthetisch mag de draaitafel ook wel in een forsere plint zitten. Bij mijn TD 160 heb ik dat ook gedaan. Krijgt het geheel gewoon wat meer body.

Ben nu de originele handleiding aan het lezen 😀

Edited by carl

41 minutes ago, carl said:

Zelf vind ik die spaanplaat plinten van Thorens helemaal niets.  En esthetisch mag de draaitafel ook wel in een forsere plint zitten. Bij mijn TD 160 heb ik dat ook gedaan. Krijgt gewoon wat meer body.

Let er ook op dat de bodemplaat van de nieuwe plinth is voorzien van wat gaten.
Anders gaat de zaak werken als een drukmicrooon. Dat wil je niet, je wilt een drukgradiëntmicrofoon.
Het verschil: bij de drukgradiënt-microfoon is de onderkant open, zodat luchtdruk boven en onder gelijk blijft en het subchassis + plateau dus niet beweegt door luchtdrukverschillen.
Bij een druk-microfoon is de onderkant gesloten, zodat de luchtdruk alleen kracht van boven kan uitoefenen op het subchassis/plateau, dat dan onder die druk gaat bewegen/resoneren.
Kleine details, maar afhankelijk van de SPL en luchtbewegingen in de ruimte kan het invloed hebben.
Waarbij nog komt dat een draaitafel meestal tegen de muur opgesteld staat, een plaats waar de luchtdrukverschillen groot zijn (en de beweging klein).

42 minutes ago, Tubejack said:

Over "nuances" voor de prijs van een  Thomas Schick DL-103 had ik waarschijnlijk net zo goed met een Lyra Delos kunnen blijven spelen. 

Prijstechnisch gezien. Volkomen zinloos dit soort: "upgrades" :P

Ik weet niet wat die Schick-modificatie kost, maar wat maakt dat uit?
Als het resultat bevalt en je kunt 't missen.........waarom niet?
Ik snap zulke opmerkingen niet. Echt niet. Niet hier, tenminste.
Bij versterkers vecht je om de laatste honderdste procent THD nóg verder omlaag te brengen, en dan zou een verbetering/verandering aan de bron zinloos zijn?
Als je eens nagaat over welke grootheden we hier spreken: de naaldbeweging wordt uitgedrukt in micrometers.
Elke verstoring daarvan, hoe miniem ook, kan invloed uitoefenen.
Idealiter beweegt uitsluitend de generator, dus naald + cantilever (overbrenging) + spoeltjes of magneetjes. Verder niets.
Niet het huisje, niet de headshell, niet de arm (behalve diens beweging in het verticale vlak om de groef te volgen).
Elk detail telt, en alle details tellen bij elkaar op, vectorisch of op een andere manier.
Daar gaat het om bij High End: aandacht besteden aan alle details, hoe klein ook.

We zitten hier op een high-end forum, niet in het kringloop-café Facebook groepje.
Ik erger c.q. verbaas me de laatste tijd trouwens steeds meer over het vele commentaar op high-end materiaal, gezeur over prijzen en "te duur" en zo.
Dan zit je wat mij betreft op 't verkeerde forum. En ja, ik weet dat Schiit ook erg goed speelt.

Edited by Guest

• Subtiele hints geven, werken niet op dit forum KT88.
  • Heb zeker 5x aangegeven dat ik geen behoefte heb, aan allebei updates voor de DL-103.
  • Heb ook meerdere keren aangegeven, dat van hun bestaan weet.
  • Toch blijven er maar berichten komen.

Nu is dat misschien leuk voor de meelezer die dat wél wil, of interessant vind.

• Maar ik vraag me af, of je dan niet beter een duurder element kunt kopen.
  • I.p.v. modificaties zoals die van Thomas Schick.
  • Verder zeg ik nergens dat die updates niet goed zijn. Het ziet er prachtig uit.
  • Maar ook dat een aantal  fan's van de DL-103, toch liever het origineel kiezen.

Tot zover mijn ideeën over de DL-103, ik wou dat ik hem jaren terug tegengekomen was.

• Dan het merk Schiit.
  • Heeft eigenlijk niet zoveel van doen met de DL-103. Of misschien onbewust toch?
  • Mooie ontwerpen, goede componenten, geweldige prijs/kwaliteit.
  •  Ook de goedkope apparaatjes werken goed tot uitmuntend.

Gebruik b.v. de Modi Multibit DAC, die werkt zo goed, dat ik eigenlijk geen behoefte heb om verder up te graden, (kan ook niet) maar sluit niet uit dat ik dat in de toekomst wel doen. Enkel en alleen al omdat ik die mannen de omzet gun.

Als laatste het "high-end forum".  De meeste hebben hier een goede installatie.  Maar als de vorm van een apparaat al geassocieerd wordt met een tampon :lol:

Neem ik het niet te serieus ;) Ik moet zo naar mijn werk.  Groeten 👋🏻 en hou de soldeerbout aan. 👍🏻

10 hours ago, carl said:

Devine ofc professional audio cable zit erop (nog nooit van gehoord). Verder mis ik de aarde draad.

Zelf vind ik die spaanplaat plinten van Thorens helemaal niets.  En esthetisch mag de draaitafel ook wel in een forsere plint zitten. Bij mijn TD 160 heb ik dat ook gedaan. Krijgt het geheel gewoon wat meer body.

Ben nu de originele handleiding aan het lezen 😀

Een grotere plint vind ik mooier overkomen,het oog wil ook wat.

Als je bij Groovy en mij in huis bent geweest Peter zie je de overeenkomst zowel bij zowel meubels als hifi. Hij houdt ook van Bauhaus en opvolgers  met hele primaire belijning en zeker niet van een altaar 😀Er komt dus een fraaie plint om de draaitafel. 

Ik kan Jack meestal goed volgen en ik ben net als hij liefhebber van bewezen klassieke techniek. Ik begrijp echter niet dat Denon de 103 niet levert met een elliptische naald. Dan gooi je toch kennis weg die pakweg 35 jaar geleden al bewezen techniek was. Zo’n modificatie van Schick is natuurlijk duur, maar volgens R kennelijk wel zijn geld waard en ik geloof hem zeker. Ik weet verder niet wie wie die elementen onder de naam Denon maakt. Ik schat in dat hij/zelf geen platen draait 😀

Edited by carl

Het maakt allemaal niets uit,het gaat erom wat jezelf mooi vind.
Dat hoeft niet altijd met een betere weergave van je set te zijn, wel leuk als dat wel het geval is.
Mooi klinkt bij mij ook beter🤣

Ik heb zowel de 33 als de 34 set en ik vind het veel smoel hebben. Een vriendin woonde in Cambridge bij een zaak met veel oude Quad spullen. Een Italiaan kocht de tent in een dag leeg: collector items in Italy. 

Ik hoef 't niet. Het ziet er NIET uit :wacko::blink:<_<

Afgelopen zaterdag retourbezoek gehad van Frank en Kim Levin. Ze kwamen nog een paar spullen brengen (de nieuwe platenspelermatten en platenborstels) en wilden ook horen hoe hun kabel het in mijn set doet. Duidelijk antwoord, de kabel blijft. Ook zij waren onder indruk van wat het deed.

Mocht iemand interesse hebben in Levin produkten, die kan zich tot mij richten.

8 hours ago, Tubejack said:
  • Subtiele hints geven, werken niet op dit forum KT88.
  • Heb zeker 5x aangegeven dat ik geen behoefte heb, aan allebei updates voor de DL-103.
  • Heb ook meerdere keren aangegeven, dat van hun bestaan weet.
  • Toch blijven er maar berichten komen.

Nu is dat misschien leuk voor de meelezer die dat wél wil, of interessant vind.

• Maar ik vraag me af, of je dan niet beter een duurder element kunt kopen.
  • I.p.v. modificaties zoals die van Thomas Schick.
  • Verder zeg ik nergens dat die updates niet goed zijn. Het ziet er prachtig uit.
  • Maar ook dat een aantal  fan's van de DL-103, toch liever het origineel kiezen.

Tot zover mijn ideeën over de DL-103, ik wou dat ik hem jaren terug tegengekomen was.

• Dan het merk Schiit.
  • Heeft eigenlijk niet zoveel van doen met de DL-103. Of misschien onbewust toch?
  • Mooie ontwerpen, goede componenten, geweldige prijs/kwaliteit.
  •  Ook de goedkope apparaatjes werken goed tot uitmuntend.

Gebruik b.v. de Modi Multibit DAC, die werkt zo goed, dat ik eigenlijk geen behoefte heb om verder up te graden, (kan ook niet) maar sluit niet uit dat ik dat in de toekomst wel doen. Enkel en alleen al omdat ik die mannen de omzet gun.

Als laatste het "high-end forum".  De meeste hebben hier een goede installatie.  Maar als de vorm van een apparaat al geassocieerd wordt met een tampon :lol:

Neem ik het niet te serieus ;) Ik moet zo naar mijn werk.  Groeten 👋🏻 en hou de soldeerbout aan. 👍🏻

1. Ja, JIJ hebt zeker 5 keer aangegeven dat je er geen behoefte aan hebt. Anderen hebben dat misschien wel.
Dit is niet jouw persoonlijke speeltuin, Jack. Er zijn meer kindertjes die hier willen spelen.
René is enthousiast over die Schick en meldt dat dus. Jouw reactie: "Volkomen zinloos dit soort: "upgrades" "
Dan kun je er wel een smiley bijzetten, maar intussen heb je het toch maar gezegd.
En die houding, deze kijk op de zaken die ik de laatste tijd meer en meer terug zie hier, kan ik dus niet rijmen met jouw perfectionisme waar het versterkers betreft.
DAT is wat ik duidelijk wilde maken.

2. Schiit maakt leuke dingen voor een zeer betaalbaar budget. Niks mis mee.
Is het High End? Naar mijn mening zijn sommige producten dat wel. Niet allemaal.
Ik heb een tijdje de service gedaan voor Schiit in Nederland en kan dus wel enigszins meepraten hierover.

3. High End forum. Ja, dat staat er als je inlogt.
Als je sommige postings bekijkt lijkt het meer op een ouwemannentheekransje, waarbij alles te duur is of niet goed, of het gaat over tampons en kleinkinderen.
Kom op nou. Je weet zelf ook dondes goed wat hier wel en niet thuishoort.
Zoals vintage audio jouw passie is, zo is high end audio MIJN passie. Ik ga graag tot het gaatje, zéker nu ik dat weer een beetje kan.
Ik ben daar graag me bezig, ik praat er graag over, en dit is ongeveer nog de enige plek (behalve een Facebook-groep) waar dat nog kan zonder dat je steeds maar wer naar je hoofd geslingerd krijgt dat je in een blinde test geen verschillen hoort en blablabla.
Ik wil dus ook niet steeds al die offtopic onzin moeten lezen, en ook niet dat het allemaal te duur is, of niet deugt, of niets uitmaakt, of dat dealers allemaal oplichters zijn.
Eén Wol vind ik meer dan voldoende.

Overigens zie ik weinig medestanders voor mijn standpunt, dus als die er ook niet komen trek ik daaruit mijn conclusies.
Sans rancune, overigens. Het is absoluut niet persoonlijk bedoeld allemaal.
Maar ik neem audio áltijd serieus. Grappen maken hou ik ook van, maar dan graag elders.

Edited by Guest

Ik steun je Sander. Je hebt helemaal gelijk.

Ik hou ook van high end en ook hoe simpel vaak de technieken zijn. Ik vind vitage ook leuk, maar het moet niet tè oud zijn, want dat ziet niet uit en het klinkt te ouwerwets (uitzonderingen daargelaten). In mijn huis geen opgemotste jaren 50 "bedpan" a la TD124 oid en geen "plastic met gekleurde knopjes" zoals de Kwatsch 33 reeks. Bij mij begint het bij eind jaren 70 en ben gek van het jaren 80 spul (met veel lampjes, knopjes en wappers). Maar daar ben ik in voorzien en meer hoeft voor mij niet.

Ik vind het ook leuk om een low budget setje bij elkaar te knutselen dat ook nog eens muziek maakt. Als je ziet waar ik thuis mee test, ga je lachen, maar het klinkt wel.

En voor het echte werk heb ik ook een echte set staan. Die is zo nu en dan aan verandering onderhevig, maar vaak gebeurd dat niet. Laatste echte update is alweer 4 jaar geleden. En daarvoor was het ook weer 3jaar en daarvoor 6 jaar. Ik speel gewoon lang met mijn spullen.
Laatst wel een kabeltje vervangen, en hoewel het een echte update is, zie ik kabels meer als accessoires/tweak/"puntjes op de "I" zetten".

Ik post hier ook niet meer zoveel. ik heb nu gewoon minder tijd. Bovendien wordt er veel herhaald en ik kan mijn tijd beter besteden dan om de zoveel tijd mijn antwoorden te herhalen. Als men iets specifiecs van mij wil weten, kunnen ze me altijd een PM sturen of emailen.

2 hours ago, KT88 said:

1. Ja, JIJ hebt zeker 5 keer aangegeven dat je er geen behoefte aan hebt. Anderen hebben dat misschien wel.
Dit is niet jouw persoonlijke speeltuin, Jack. Er zijn meer kindertjes die hier willen spelen.
René is enthousiast over die Schick en meldt dat dus. Jouw reactie: "Volkomen zinloos dit soort: "upgrades" "
Dan kun je er wel een smiley bijzetten, maar intussen heb je het toch maar gezegd.
En die houding, deze kijk op de zaken die ik de laatste tijd meer en meer terug zie hier, kan ik dus niet rijmen met jouw perfectionisme waar het versterkers betreft.
DAT is wat ik duidelijk wilde maken.

Snap het zelf ook niet KT88, meestal ben ik heel aardig. Sorry René  Biertje? 🍻 Verder is mijn leven één grote speeltuin, heerlijk. 👋🏻 

Ik hoorde ergens dat een nieuwe plint voor de TD 150 niet makkelijk is. De topplate is niet geschroefd zoals de TD 160, maar gelijmd. Dat betekent een nieuwe topplate. Ik zal eens op AAA informeren hoe ze dat daar oplossen.

Ik was me er niet van bewust dat ik het al 5 keer gepromoot heb. B). Maar ja, als je ergens enthousiast over bent, zoals Sander al meldde.... :wub:

Ik ben er inmiddels wel achter (....) dat je met veel meer euries niet automatisch een beter geluid krijgt (zie bijvoorbeeld ook mijn "Op bezoek bij...."-verslagen), maar dat een bepaalde filosofie daar juist wel méér in kan bijdragen. Of met tips om die krenten uit de pap te zoeken, die dan ook weer voldoen aan die filosofie. En of een onderdeel dan 10 euro kost, of het tien-voudige, dat maakt mij dan (binnen mijn mogelijkheden natuurlijk) in principe niet uit. En ook niet dat die verbetering dan echt niet óók als tien-voudig wordt ervaren. De verbeteringen gaan met kleinere stapjes voorwaarts, maar als er dan steeds wat haartjes méér overeind gaan staan op de armen, dáár gaat het toch om? Maar volgens mij zijn we het dáár allemaal wel over eens..... :rolleyes:

46 minutes ago, carl said:

Ik hoorde ergens dat een nieuwe plint voor de TD 150 niet makkelijk is. De topplate is niet geschroefd zoals de TD 160, maar gelijmd. Dat betekent een nieuwe topplate. Ik zal eens op AAA informeren hoe ze dat daar oplossen.

Er is idd wel wat moois van te maken:

R7.1_view2edits.gif

https://www.theanalogdept.com/r7_1.htm

https://www.google.nl/search?tbm=isch&sa=1&ei=gEtIXYyIE8WDsAfYhLOYBA&q=thorens+TD150+restauration&oq=thorens+TD150+restauration&gs_l=img.3...62535.78240..78951...3.0..0.66.809.16......0....1..gws-wiz-img.......0i30j0i24.KRob6S141x4&ved=0ahUKEwiMyLqQhuzjAhXFAewKHVjCDEMQ4dUDCAY&uact=5#imgrc=Jza9OXBR9yEcfM:

Ik ben het wel met je eens Sander. Ik vind best dat je naar uitersten mag streven in deze hobby al komt er natuurlijk altijd een end aan de High-end. Die grens ligt natuurlijk voor ieder anders. De hele ellende is volgens mij begonnen met de kreten “het  is goed genoeg” en “je hoort het toch niet” door mensen als Jan Kool en Armand van Ommeren heel wat jaren geleden. Zelf streef ik naar verbeteringen in mijn set en dat doe ik heel behoedzaam. Vintage Platenspelers interesseren me bijzonder. Het niveau van mijn Oracle combi zal ik moeilijk halen, maar met mijn TD 160 uit 1972  ben ik wel heel erg tevreden sinds Roger een nieuwe naald voor de AT 95 E had. De TD 320 uit 1986 klinkt ook erg goed, maar kan volgens mij stukken beter met een nieuw element. Ik wil daarom nog eens een Dynavector 20 uitproberen, maar dat wordt eind van het jaar. Hoever ik met de TD 150  (van mijn zoon) uit 1969 kom zal nog moeten blijken. Het streven is in ieder geval beter dan mijn beste Thorens. Daarnaast wil ik nog een keer een Mico Seiki (ik heb de arm al).

Roger krijg ik bijna medelijden mee met zijn nieuwe kabeltje 😀 zo’n beetje het beste op de markt.

Edited by carl

Maar mag je ook High-End hebben en niet naar het hoogste streven,daar hangt namenlijk een stevig prijskaartje aan.
Heb je bij wijze van een element van e1000 maar er zijn nog veel duurdere.
Ik heb dus High -End dat nog lang niet op zijn End is en waarschijnlijk ook nooit gaat komen.
Zoals iemand tegen mij zei, (geen forumlid) waarom een Emt kopen als je er toch geen duur Emt element in wilt hangen.
Gewoon omdat ik het leuk vind,en iedereen moet doen wat hij leuk vind.
Ik draai ook graag met de L88 met de Ortofon Rmg 212 toonarm.
Een optische upgrade zonder dat het beter klinkt kan ook leuk zijn

Iedereen heeft natuurlijk zijn eigen  “end” (streven) Peter. Maar als je geen streven meer hebt, dan is het goed fout (zeker op onze leeftijd 😀). 

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...