Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Dank Seed7 voor de links. Ik kende ze niet.

Natuurlijk waren er geluids(hifi)systemen en wellicht ook in Nederland, maar bij de gewone grote arbeidersgezinnen met meer dan 6 kinderen (wat in die tijd normaal was) er zeker niet. Die konden net het hoofd boven water houden en al die monden voeden.
Mijn opa van mijn vaders kant was een welgesteld man en had een goede hoge functie bij o.a. Shell en die had het zeker niet slecht. Mijn vaders oudere broer en eigen ondernemer had halverwege de jaren 60 al grote Tannoy's luidsprekers met een buizen versterker. Mijn opa van mijn moeders kant die had een arm leven (en dus ook mijn moeder) en kreeg pas eind jaren 60 een buizenradio van Philips en dat na heel lang sparen. De zus van mijn moeder trouwde een militair, maar pas toen hun in Duitsland in 1966 werd gestationeerd konden ze hun eerste geluidsset aanschaffen en ook alleen omdat het belastingvrij was. 
Vriendjes van mij en die ongeveer even oud waren als ik of iets ouder waren al blij als ze een nieuwe kleding kregen op hun verjaardag, laat staan dat men daar dacht aan geluidssets of een radio o.i.d. 
Ik bedoel maar, het was zeer zeker niet voor iedereen voorbestemd om een geluidsset of buizenradio te bezitten. Voor veel van die mensen kwam dat pas in de jaren 70. Zo was het ook met de televisie. Wij kregen onze eerste z/w televisie in 1963/1964 die betaald was door mijn vaders opa en mijn vaders broer.  De vriendjes uit de buurt keken bij ons of bij de tv winkel door de etalage.
Laat staan dat deze mensen al wisten wat een goed of diep laag klonk of inhield ( want daar ging het mij om, zoals ik al eerder aangegeven heb). En dat was mijn punt.

@Hans, Mensen die bij Philips werkte was een ander verhaal. Die konden kopen met fikse korting in de Philips winkel. En in Brabant zullen er ongetwijfeld veel mensen bij Philips hebben gewerkt in de jaren 60 en dus ook eerder met geluid in aanraking zijn gekomen. Maar in Groningen of Friesland was dat toch een ander verhaal.

En laten we het nu even doortrekken naar anno nu..... Nu weten de gemiddelde mensen (nog steeds) niet wat goed geluid is of wat een diep laag inhoudt. Denk maar aan de mensen die Bose setjes thuis hebben staan of een surround setje van een paar honderd gulden/euro hebben of nu iets met Sonus doen. Niets mis mee, maar audiofiels is het niet. En deze mensen weten ook niet wat een goed geluid inhoudt. Desinteresse wellicht of men weet niet beter, omdat ze zelf in hun eigen kindertijd geen buizenradio of draadjesomroep hadden.
Ik kom dat nog vaak tegen. Ook in mijn huidige vriendenkring is dat nog zo. 

54 minutes ago, carl said:

Inderdaad en een mono naald is alleen echt geschikt om de horizontale groef af te tasten. Luister waarschuwde indertijd diverse malen voor het aftasten van een stereo plaat met een mono naald

Waar heb je dat vandaan? Dat is niet het verschil tussen een mono naald en een stereo naald. Mono naalden dateren van uit de jaren '50 en waren niet compatible met de goeven van stereoplaten. Die stereonaalden hadden n.l. een kleinere tip radius. Lees dit draadje eens door: https://forums.stevehoffman.tv/threads/am-i-damaging-mono-records-by-playing-them-with-a-stereo-cartridge-stylus.785242/

Edited by Pjotr

Ik ga het nog een keer lezen Peter, maar als ik dit zo lees is de kans dus groot, dat je met een te dikke naald een stereo groef kapot maakt. De compliantie maakt kennelijk ook nog uit.

Wel leuk die herinneringen van Onno. Ons eerste geluidssysteem -we spreken  jaren 60- bestond uit een Dual met ingebouwde versterker. Daarop beluisterden we de Beatles. Daarna rond 70 hadden we de eerste echte hifi dus geïntegreerde versterker, tuner en aparte boxen. Die werd dus binnen een paar weken gestolen en daarna volgde een Sansui. Mijn vader had niets met muziek, maar was weer helemaal  idolaat van TV. We waren volgens mijn moeder de eerste met TV in Nijmegen. Kennelijk  Volgens haar kwam een journalist van de Gelderlander bij ons kijken om er in de krant verslag van te doen. Dat zal begin jaren 50 zijn geweest. 

Edited by carl

1 hour ago, audiofreak said:

En laten we het nu even doortrekken naar anno nu.....

... heel goed. Er is wat dat al betreft niets veranderd, 'high end' is marginaal in de audio wereld.

T.a.v. van de mononaald, een mononaald naald van Euphorbia sloopt geen platen, een stalen nagel ook niet. De 'mononaald' ligt hoger in de groef, want dikker. Als je later met een hele scherpe stereo naald afspeelt hoor je de eventuele schade hoger in de groef niet. Desalniettemin, gewoon de juiste apparatuur gebruiken voor de beschikbare schijven, waaronder natuurlijk een voorversterker men tientallen correctiecurves van voor de RIAA.

Ook Wim van Bussel zegt in zijn bekende boekje, dat het mono element geconstrueerd is voor heen en weergaande  naaldbewegingenen en dat het verticale bewegingen veroorzaakt door verticale groefmodulaties niet kan volgen. De groefbodem wordt grondig verwoest volgens hem. Met een moderne lichtgewicht picknick up zal dit wat langzamer gebeuren.

Edited by carl

19 hours ago, carl said:

Ook Wim van Bussel zegt in zijn bekende boekje, dat het mono element geconstrueerd is voor heen en weergaande  naaldbewegingenen en dat het verticale bewegingen veroorzaakt door verticale groefmodulaties niet kan volgen. De groefbodem wordt grondig verwoest volgens hem. Met een moderne lichtgewicht picknick up zal dit wat langzamer gebeuren.

Het was niet zo, dat een mono element alleen horizontale bewegingen kon maken. Er werd alleen van de horizontale beweging signaal gemaakt. Naalden die vertikaal zo stijf zijn opgehangen, prikken nl een diepe put in de aanloopgroef. 

Mijn verhaal is dus, wanneer oude stereo platen met mono elementen werden afgespeeld en die inderdaad zo gemold werden, er vrijwel geen enkele nog afspeelbaar stereo plaat uit de jaren 60 zijn. Die werden nl in 90% van de gevallen op een mono pickupje afgespeeld. Ik had vele stereo platen uit de sixties. Wanneer ze niet te veel gekrast waren, klonken ze nog prima. Ik heb nooit iets van gemolde groeven gemerkt. En vrijwel al mijn platen kwamen van de rommelmarkt. 

Alle bronnen uit die tijd waarschuwen voor het afspelen met een mono naald. Waarom denk je dan want ik geloof er niets van dat wij het nu allemaal beter weten.

5 minutes ago, carl said:

Alle bronnen uit die tijd waarschuwen voor het afspelen met een mono naald. Waarom denk je dan want ik geloof er niets van dat wij het nu allemaal beter weten.

Klopt, dat deden ze in de jaren'50! Zou zeggen pak je tijdfiets en ga terug naar de jaren '50. En haal even een zakje beter weten daar. Niet voor jezelf alleen houden hoor........ :D

Edited by Pjotr

Ik heb op mijn luisterkamer onder de Cabasse een luidspreker gezet met daarin alleen een midlaag unit.
Het klinkt afgebakend met hele duidelijke stemmen en strak diep laag(niet bij the Beatles)😁
De volumeknop hoeft niet ver open om met een behoorlijk volume te spelen.
Met de deur half open.

22 hours ago, carl said:

Ook Wim van Bussel zegt in zijn bekende boekje, ..........

Ik ken dat boekje niet en de schrijver ervan zegt mij al helemaal niets. Weet je Carl, er is zoveel geschreven over mono in de jaren 50 en 60. Maar of je dat nou zo letterlijk moet nemen voor anno 2019, dat vraag ik mij oprecht af. 

Hier ook nog wat leesvoer over mono en stereo: 
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mono_(geluid)
https://nl.wikipedia.org/wiki/Stereo_(geluid)
http://homestudioplugin.nl/mixen/mono-stereo/
https://www.diffen.com/difference/Mono_vs_Stereo

Als je bij een tweede hands boekenmarkt zoekt naar hifi boekjes dan is Wim van Bussel wel de meest bekende schrijver over hifi en aanhangige zaken.  https://www.boekwinkeltjes.nl/s/?q=wim+van+bussel&from=header  met name zijn eerste boekje uit 67 is erg leuk omdat stereo toen nog de toekomst was voor veel mensen. De verfijning van de techniek moest nog komen, maar er was al veel rekenwerk gedaan over fouthoek.

Trouwens op Puresound staat nog een leuk artikel over stereo en mono.

Edited by carl

10 minutes ago, audiofreak said:

En wat vond je ervan?

Nou best indrukwekkend voor zo' n klein boxje en zo weinig geld. :o Zat er even mee te spelen en koos per ongeluk (blijkbaar) de juiste muziek. 2 jongeren gingen gelijk dansen.  Erg leuk gezicht.  Kreeg er geen hoofdpijn van. :)

Tip:  Gisteravond weer naar WDR 4 geluisterd. Het klinkt ontzettend mooi. Gewoon via de kabel van Ziggo.

Van 22:00 t/m 24:00 Musik zum Träumen 

Vertaald uit het Duits: https://www1.wdr.de/radio/wdr4/programm/sendungen/musik-zum-traeumen-100.html

[...] Op de laatste momenten van de dag, de eerste uren van de avond, ontspant "Music to Dream" je hartslag. Met zachte instrumentale muziek en contemplatieve liedjes in taalverscheidenheid kunt u de dag vaarwel zeggen met WDR 4 en de nacht heel langzaam beginnen. [...]

Heerlijk geslapen, was zo: "vertrokken"  :)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...