Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

De laatste dagen weer wat aan het prutsen geweest. In eerste instantie had ik een 8 poorts Linksys switch vervangen door een 5 poorts Netgear. Toen ik daar mee bezig was, zag ik de lithium accu met ingebouwde lader uit de caravan staan. Die moet elk half jaar opgeladen worden, dus maar gelijk aan het stopcontact gehangen. Op hetzelfde stopcontact als de NAS en switch. Én op dezelfde groep als de muziek PC.

Niet handig bleek later, maar ik ben nog niet klaar met de veranderingen. Daarna bedacht ik me, dat het audiorek best wat lager kon. De bovenste balk eraf en de voorversterker op de plaats van de CD speler.

Alles bij elkaar klonk het niet meer als voorheen. Beetje te rond en minder transparant.

Vanmorgen alles weer terug gebouwd, eerst het rek. Maar dat bleek niet de oorzaak. Toen de switch terug gewisseld en de accu er af gehaald. En nou klinkt het weer als vanouds. 

Daarna de accu weer aangesloten. En daar blijkt t probleem te zitten. De storing van die geschakelde voeding met een flink vermogen, verstoort het net kennelijk behoorlijk. Dat deze via het netfilter en de lineaire voedingen van de PC binnen komen lijkt me niet aannemelijk. Maar via de voeding van de switch en het netwerk lijkt me wel mogelijk. Misschien een verklaring waarop lineaire voedingen op switches vaak goede dingen doen.

39 minutes ago, Groovy said:

Dat weegt bijna niets,alleen maar om te kijken of de shell waterpas staat.

Hmmm ja.... Ik neem aan dat je de naald op een LP zet en dan de waterpas op de shell.  Stel nu dat de naald kracht 2 gram is en het waterpasje 3 gram. Gaat de naald dan niet defect? en 2 zakt de naald dan niet zover door dat de VTA niet meer klopt? Ik doe het liever op het oog. Verder heb ik bij mijn Technics een tabel hoe hoog ik de arm moet zetten ten op zichtte van de hoogte van diverse elementen.  Of kan e.e.a. geen kwaad?   

Ik heb daarmee nog nooit een defecte naald gehad. De naald zakt idd door daar heb je een punt.
Ik zet bij voorkeur de arm altijd in lijn met het element zodat de naald recht in de groef komt.
Soms controleer ik dat met een spiegeltje.
Maar of de naald dan exact in groef staat,dat is vind ik moeilijk te zien.
Maar als het goed klinkt dan neem ik aan dat het goed of nagenoeg goed is.

56 minutes ago, Groovy said:

Ik heb daarmee nog nooit een defecte naald gehad. De naald zakt idd door daar heb je een punt.
Ik zet bij voorkeur de arm altijd in lijn met het element zodat de naald recht in de groef komt.
Soms controleer ik dat met een spiegeltje.
Maar of de naald dan exact in groef staat,dat is vind ik moeilijk te zien.
Maar als het goed klinkt dan neem ik aan dat het goed of nagenoeg goed is.

Leuk Groovy.  Bij de Technics was het makkelijk gewoon: RTFM.  Daarna kijk ik  met spectrumanalyse wanner de vervorming het laagst is en de kanalen gelijk.  Maar het kan vast nog beter. 

11 hours ago, Kraus vonBentinck said:

https://audiofreaksforum.nl/index.php?topic=9610.0

Azimuth stel je in op het element en niet op de arm, hoewel er natuurlijk grote samenhang is

Ik ga het even lekker doorlezen Kraus, maar bij mijn Graham arm met unipivot gaat dat erg makkelijk via de arm.

Vandaag weer even lekker teruggetrokken in de man cave en een hele rits muziek met als laatste nummers Aqualong en Thick as  a Brick van Jethro Tull. Wat waanzinnig goed al hadden de opnames iets beter gekund. Interessante vent trouwens die Ian Anderson. Een van de rijkste Popartiesten in Engeland mede omdat hij altijd sociaal geïnvesteerd heeft. Moeten jullie maar eens opzoeken.

Oh ja de interlink van Hans is weer in ere hersteld. Ik heb de VTA iets veranderd en het scherp randje  is al een tijdje volledig verdwenen

Edited by carl

En ik had het allemaal nog wel opgezocht. Ik heb Aqualong van het reissue Label Classic Records. Wel grappig er zitten in die opname allemaal geluidseffecten die ik niet van vroeger kende. Soms dacht ik zelfs dat de LS kapot waren.

1 hour ago, carl said:

Vandaag weer even lekker teruggetrokken in de man cave en een hele rits muziek met als laatste nummers Aqualong en Thick as  a Brick van Jethro Thull. Wat waanzinnig goed al hadden de opnames iets beter gekund. Interessante vent trouwens die Ian Anderson. Een van de rijkste Popartiesten in Engeland mede omdat hij altijd sociaal geïnvesteerd heeft. Moeten jullie maar eens opzoeken.

Oh ja de interlink van Hans is weer in ere hersteld. Ik heb de VTA iets veranderd en het scherp randje  is al een tijdje volledig verdwenen.

Het is Aqualung overigens.... 😎. Gewéldige nummers op die platen, maar vergeet vooral niet Living in the Past niet, dáár staan de echte juweeltjes op: Christmas Song, Nursie, Wond'ring again, nou ja, welke níet? Alleen Dharma for one en Locomotive breath zijn voor mij de mindere songs.

Heb weinig tijd momenteel voor audiofiel gedoe. A.s. maandag wordt mijn vrouw geopereerd aan hamertenen. Ze is daarna een poosje slecht ter been dus afgelopen week maar de inkopen voor Kerst gedaan. Druk met pa, allerlei controles gehad van het hart en pacemaker, volgende week ook nog onderzoeken of de bestralingen van de blaastumoren afdoende effect hadden. Druk en spannend allemaal. In de vrije momenten nog wel muziek geluisterd, maar geen zin om er over te praten/schrijven.

7 hours ago, TL 200 said:

Kennen jullie Stormwatch ook van Tull? Dat vind ik een mooi album, hier een nummer daarvan.

In die periode ben ik een beetje afgehaakt van Tull, het werd me te elektrisch...

Hou het even op meettechnisch Carl. In mijn TD-2001 met (blijkbaar) een juiste VTA haal ik met een DL-103 bij 300hertz en 80µm 0,41%. Dat is inclusief buizen Phono-trap én step-up trafo. Bij 50µm slechts 0,16%., Dat soort vervorming is op mijn oscilloscoop niet, of nauwelijks zichtbaar. Laat staan hoorbaar. :rolleyes: Met een "gewoon" rond naaldje. Alle andere elementen die ik hier heb (gehad) doen (deden) het flink slechter.  Wat verder interessant is, wat Fremer schrijft, dat hij soms cartridges uitlijnt met de naald iets met de groef mee. Toevallig heb ik bij de TD-2001 zo het minste vervorming in beide kanalen. Lang voordat ik dat stuk las. 

Ik denk dat ik voor de Technics een originele 6mm dikke rubber mat bestel. 

22 minutes ago, Tubejack said:

Hou het even op meettechnisch Carl. In mijn TD-2001 met (blijkbaar) een juiste VTA haal ik met een DL-103 bij 300hertz en 80µm 0,41%. Dat is inclusief buizen Phono-trap én step-up trafo. Bij 50µm slechts 0,16%., Dat soort vervorming is op mijn oscilloscoop niet, of nauwelijks zichtbaar. Laat staan hoorbaar. :rolleyes: Met een "gewoon" rond naaldje. Alle andere elementen die ik hier heb (gehad) doen (deden) het flink slechter.  Wat verder interessant is, wat Fremer schrijft, dat hij soms cartridges uitlijnt met de naald iets met de groef mee. Toevallig heb ik bij de TD-2001 zo het minste vervorming in beide kanalen. Lang voordat ik dat stuk las. 

Ik denk dat ik voor de Technics een originele 6mm dikke rubber mat bestel. 

Maar dit zegt nog niks over de vervorming bij een niet optimale VTA. Heb je daar ook aan gemeten?

Wanneer de VTA niet overeenkomt met de snijhoek van de plaat, zal er altijd vervorming zijn, onafhankelijk van de vorm van de naald. Bij een linecontact naald, is het nog lastiger. Daar kun je eigenlijk maar één snijhoek optimaal mee afspelen.

20 minutes ago, Hans van Liempd said:

Maar dit zegt nog niks over de vervorming bij een niet optimale VTA. Heb je daar ook aan gemeten?

Wanneer de VTA niet overeenkomt met de snijhoek van de plaat, zal er altijd vervorming zijn, onafhankelijk van de vorm van de naald. Bij een linecontact naald, is het nog lastiger. Daar kun je eigenlijk maar één snijhoek optimaal mee afspelen.

1)Met de Technics op 0,5...0,6% bij 60µm, met eenzelfde DL-103. Hij spoort ook wat minder goed, dan met de TD-2001.  

2) Duidelijk :) 

3) Daarom blijf ik even weg, van allerlei exclusieve naald vormen, die wellicht meer informatie uit de groef halen. Maar dat de prijs daarvan, meer vervorming is. Waardoor die extra details weer teniet worden gedaan.   

- Dat je de VTA ook kan meten wist ik eigenlijk niet. Ik heb er toch wat mee geklungeld achteraf en gaf daar Hans zijn kabel onterecht de schuld van (oorzaak en gevolg discussie bij hifi vaak gokken). Voor mij is het probleem dat jullie allemaal van die mooie meet apparatuur hebben en ik niet 😀

- Wat ik eigenlijk al lang zoek is een  `spacer` die het verschil tussen een 180 gram en 200 gram plaat opvult. Ben ik nog gelukkiger dan nu.

PS van de details schrik ik af en toe wel hier Jack.

Edited by carl

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...