Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

38 minutes ago, Tubejack said:

Naar Shure had ik ook gekeken, de M44-7.

Met die M44 heb ik ook niet veel. De M35 serie hebben de zelfde roots als de Denon 103, de radio. Daar zijn ze ooit voor ontwikkeld. Later heeft marketering er een DJ spin house scratch labeltje op geplakt. Jammer. Nu is het niet meer. Voor wat je nu betaald kreeg je een paar jaar geleden een six-pack van die dingen. Zelfs gepiemel van Teleman voor twee blokfluiten en ontstemd kerkorgel krijgt 'ballen' met deze elementen.

Een Goldring is een prima ding. Heb dacht ik nog een 1042 liggen, akelig scherp naaldje en niet fijn om echt top af te stellen maar wonderschoon aan een een punter (Hadcock (staat ook stof te verzamelen))

Als je van prutsen houdt, een groene Grado met Longhorn

.

Edited by Seed7
Link to comment
Share on other sites

On 1/5/2020 at 2:24 PM, audiofreak said:

Net nog even geluisterd naar het debuutalbum van  Dire Straits. Het nummer Sultan of Swings blijft toch wel 1 van mijn favorieten. Zulke goede herinneringen aan. Ik ben altijd een grote fan geweest vanaf het begin. Het latere album Love over Gold is mijn grootste favoriet. In audioland werd deze groep op bijna alle audioshows wel gedraaid in de jaren 80 en 90. Later werd men er moe van. Tegenwoordig hoor je het nooit meer op audioshows. Nou, mij heeft het nooit verveeld en doet het nog steeds niet. Ik luister nog heel vaak naar nummers als Telegraph road en Private Investigations en Sultan of Swings en Ride accross the river en Your latest trick. 
Dus Marco, gewoon weer gaan draaien op shows. Gaat men het weer vanzelf weer herwaarderen, zeker als men de nieuwe persing hoort.
(ik ga hem morgen ook maar even bestellen bij mijn platenboertje in Hilversum)

Vanmiddag een audiofiele lp dag gehad bij de plaatselijke platenboer. Gelijk maar even het 1e album van Dire Straits alsmede Love over Gold, beiden op MFSL besteld. Ook gaf de platenman nog een andere tip aan mij door.En welke ik wel wist dat deze ook in 50 Anniversary versie al was uitgegeven , maar mij weer was ontschoten. Dus die ook maar gelijk meebesteld.  https://www.bluesmagazine.nl/recensie-the-band-the-band-50th-anniversary/ (1LP en 2 CD en 1 Blue ray  em 1 single in 1 box) Met ook het concert van Woodstock. Daar word ik dan weer zo blij van.
https://www.muziekweb.nl/Link/JK242813/The-Band

Edited by audiofreak
Link to comment
Share on other sites

Die Hadcock vind ik een heel leuke arm maar daarin heb ik geen interesse. Als 1-punter heb 2x de Mörch UP4 (maar eentje is in gebruik) Omdat ik 4 armpjes heb bij de Mörch, de 3 zonder en die ene met headshell (nu in gebruik) en de armpjes heel makkelijk te verwisselen zijn, heb ik nog wel wat ruimte voor een ander elementje. Ik zou de 2 Mórch wel in gebruik kunnen nemen want ik heb ook 2 passende armboards bij de Fat Bob maar dan moet de SME IV er af en dat vind ik jammer. Vier armen krijg ik niet gemonteerd hoewel ik daar ooit wel een oplossing voor bedacht heb maar nooit in de praktijk gebracht

Mijn "echte" element is een Benz Ebony H maar ik heb ook nog een vrijwel ongebruikte Benz Wood L2 liggen. Ik wil geen twee Benz elementen tegelijk in gebruik hebben. Er ligt hier ook nog een Grado maar dat vind ik een k.. element. Dat zal ik zeker nooit meer gebruiken. Ligt net als de Benz Wood te verstoffen. Ik zou de Benz wel willen ruilen tegen een v.d. Hull Frog maar via de inruil van Benz-Micro (wel een mooi systeem) gaat dat niet lukken.

Zo blijven we maar bezig.

Van de Goldring bevalt mij de specificatie van de kanaalscheiding niet zo. 2dB tolerantie vind ik te irritant. Met een 1-punter is dat overigens wel vrij gemakkelijk recht te trekken. Ik zou hem wel eens willen testen zoals toen met de Empire EDR 9 als je daar iets voor voelt.

Link to comment
Share on other sites

Misschien dat je nog eens kan herhalen welke armen en elementen je hebt Kraus. Ik heb maar een Graham 2.2 arm op mijn Oracle, maar daarentegen meerdere draaitafels. Het weekend gaat mijn Micro Seiki BL 51 met MA 707 naar Roger voor een beurt. Op mijn Oracle heb ik trouwens een Benz Ruby Z. Zit dicht tegen jouw ebony aan. 

 

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Van de Goldring bevalt mij de specificatie van de kanaalscheiding niet zo. 2dB tolerantie vind ik te irritant. Met een 1-punter is dat overigens wel vrij gemakkelijk recht te trekken. Ik zou hem wel eens willen testen zoals toen met de Empire EDR 9 als je daar iets voor voelt.

Daar heb ik iets voor gevonden.  Een balans knop :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

@ Tubejack.

Mijn voorversterker heeft geen toonregeling en de balansregeling is er door de gebroeders Mijnster uitgehaald om voor een rechtere frequentiekarakteristiek te zorgen en afval in het hoog te voorkomen. Waarom dat zo moest heb ik nooit begrepen hoewel Sander mij het wel heeft uitgelegd. Ik mis het totaal niet.

Ik heb nog wel twee AVM voorversterkers in gebruik in mijn mancave bij de PC waarvan een met een uitschakelbare toonregeling en de andere met alleen een balansknop maar ik heb er eigenlijk geen behoefte aan om die te gebruiken.

Onlangs een Antelope Zodiac Gold DAC/voorversterker (evenmin een toonregeling of balans) overgenomen van Leobus en hoewel een fantastisch apparaat gebruik ik hem alleen als DAC en als hoofdtelefoon versterker en heb mijn buizenvoorversterker gewoon in de keten gehandhaafd.

Bovendien heeft een balansknop niet veel zin als je vinyl digitaliseert, wat ik toch veel doe. Naar mijn idee is zo'n grote tolerantie niet nodig. Bij Denon-elementen zul je dat niet aantreffen. Dat is in de praktijk minder dan 1dB.

@ Carl

Wij zijn nog spekkopers met onze Benz-elementen Carl. De prijzen van Benz-micro zijn onbegrijpelijk veel gestegen. Op de topelementen is er zo maar 800-1000€ bijgekomen en ook de ACE en alles daarboven is met honderden €€ verhoogd.

Tussen de Ruby en de Ebony zit niet zo veel verschil. De Ebony klinkt een tikje warmer. De kracht van de Ebony zit in de natuurlijkheid en de souplesse. De mijne is een keer terug geweest naar Zwitserland en toen is de ophanging nog iets soepeler gemaakt. De nieuwere Ruby's en Ebony's (S-serie heet het geloof ik) verschillen volgens mij niet erg van de oude. Als ik af en toe zie/hoor hoe goed de klassieke/goedkopere elementen presteren zou ik niet gauw meer overgaan tot de aanschaf van zo'n heel duur element. Je kunt lekker eten zonder elke dag de fijnproever uit te willen hangen samen met de prinses op de erwt. Het is net als met een racefiets, voor elk grammetje dat er onder 9 kg af moet, moet je grof geld neertellen en dat ook nog besteden aan de bewegende delen voor enig merkbaar resultaat.

(Jaren geleden heb ik de draaitafel met de Ebony meegenomen naar een luisterdag bij Hobo Hifi in Den Bosch met Rick Paap en werden er verschillende draaitafels vergeleken. Op de Fat Bob met Ebony H werd de proloog van west side story afgespeeld. Dat maakte toen echt wel indruk. Volgens mij was jij daar toen ook bij)

Wat ik aan armen en elementen heb kun je wel lezen Carl. Jouw Graham is wel een echt mooie arm, trouwens. Jaloersmakend staaltje techniek.

2x Morch UP4 met vier bijbehorende armpjes, een SME IV en een Infinity Black Widow.

Als elementen de Benz-micro Ebony H, Benz-micro Wood L2, een Grado Reference, een een Empire EDR9. Die laatste is in de plaats gekomen van een Denon103M. Dat is een element wat maar heel weinig gemaakt is en een hele lage output heeft. Dat element was technisch helemaal perfect, hele goede tracking en geen enkele kanaalongelijkheid. De tranen stonden in mijn ogen toen bleek dat de werkster met stoffen de naald finaal heeft afgebroken (en wijselijk verzwegen). Ik had het NOS gekocht maar nu dus in de Kliko.

 

Net als jij ben ik nog veel met de draaitafel bezig maar alles dus op 1 chassis. Zoveel draaitafels neemt wel erg veel ruimte in beslag. Die Fat Bob heeft een vrij onverwoestbare constructie en er is dus makkelijk aan te sleutelen, te monteren en te demonteren. Ik vind het leuk om hem af en toe weer eens wat anders op te tuigen.

Edited by Kraus vonBentinck
toevoeging
Link to comment
Share on other sites

Ik heb drie draaitafels in uitstekende conditie Kraus. De Oracle en de Thorens TD 320 staan op de luisterkamer. De Thorens TD 160 staat voorlopig even bij mijn mijn zoon. De Micro Seiki staat in de huiskamer maar is nog niet speelklaar. Ben benieuwd hoe goed die gaat klinken. Wat een fraai stukje techniek is  een draaitafels toch.  
PS waarom heb je die Empire niet laten opknappen door AJ ?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Die Empire @carl is niks mis mee, hoop ik toch. De Denon M is naar z'n grootje. Er is een Rus die daarmee wonderen kan verrichten, maar alleen het heen en weer sturen kost al jaren en hij doet waar hij zin in heeft.

@Kraus vonBentinck ik zal die Goldring 1042 eens opsnorren, heb wel een idee waar die is. Dan meld ik me wel.

Een Grado is er ook nog, Master Statement, of Statement Master, fenomenaal mooi ding, maar heeft nogal een aparte phono nodig die met een  low output 0,5 V MM (MI) overweg kan.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Kraus vonBentinck said:

@ Tubejack.

Mijn voorversterker heeft geen toonregeling en de balansregeling is er door de gebroeders Mijnster uitgehaald om voor een rechtere frequentiekarakteristiek te zorgen en afval in het hoog te voorkomen. Waarom dat zo moest heb ik nooit begrepen hoewel Sander mij het wel heeft uitgelegd. Ik mis het totaal niet.

Ik heb nog wel twee AVM voorversterkers in gebruik in mijn mancave bij de PC waarvan een met een uitschakelbare toonregeling en de andere met alleen een balansknop maar ik heb er eigenlijk geen behoefte aan om die te gebruiken.

Onlangs een Antelope Zodiac Gold DAC/voorversterker (evenmin een toonregeling of balans) overgenomen van Leobus en hoewel een fantastisch apparaat gebruik ik hem alleen als DAC en als hoofdtelefoon versterker en heb mijn buizenvoorversterker gewoon in de keten gehandhaafd.

Bovendien heeft een balansknop niet veel zin als je vinyl digitaliseert, wat ik toch veel doe. Naar mijn idee is zo'n grote tolerantie niet nodig. Bij Denon-elementen zul je dat niet aantreffen. Dat is in de praktijk minder dan 1dB.

Het klopt dat een balansregelaar het frequentie bereik aantast. Toch ook in de meest ongunstige stand van de regelaars haal ik nog zo'n 70Khz  wat ruim voldoende is voor Vinyl.  Verder gebruik ik voornamelijk NOS  long-life buizen (zelf uitgezocht en gepaard). Maar een buis is nooit 100% gelijk. Dat blijft hij tijdens de levensduur ook niet. Wat elementen betreft, een "gewone" Benz Ace kost al €1000 :wacko: Bij mij is de lol is er vanaf.  Verder draaien we voornamelijke oude platen dus kleinere naaldjes geven hier,  alleen maar meer gekraak en getik.  

Met een DL-103 valt dat nauwelijks op. Dat  speelt fantastisch in een TD-2001. Inderdaad meet ik minder dan 0.5dB verschil. De tracking is fenomenaal goed. Haal makkelijk 100µm  in deze combinatie.  Voor mijn nieuwe Technics wou ik wat anders. Er zit nu ook een DL-103 in.   Digitalisering in welke vorm ook, doe ik niet meer. Natuurlijk heb ik wel een dac. Een kleintje, maar erg muzikaal.  Ik draai weer gewoon CD's... en ook ik vind het leuk, om af en toe wat anders neer te zetten.

Link to comment
Share on other sites

In het verleden heb ik de Benz Ace en Wood gehad prachtige elementen maar toch weer verkocht vanwege andere prioriteiten.
Nu koop ik geen dure elementen meer,maar voor de Emt wil ik op termijn nog wel een Denon dl 103 kopen.
Nog even wachten op vakantiegeld😁

Link to comment
Share on other sites

Vond tot mijn verbazing een cd'tje van het Göksel Yilmaz Ensemble tussen allerlei paperassen beneden. "Kan Zaman" Geen stickertje of andere aanwijzing waarom of wanneer dat ding hier was gekomen. En mijn Olive wist er ook niks van, was voor hem ook een onbekende cd. Een cd hier in huis die nog niet geript is? Dat kan niet, dus die actie maar meteen aangevangen. Knarsende hersenen die zich vermoeien met oude herinneringen, maar ze kwamen op gang. Dus het rippen lukte, en de beschrijving daarna ook, maar het vraagteken bleef.

Göksel Yilmaz is een Turkse groep, en ik bleek nòg een cd van hen te bezitten, die onder World - Turks was gerubriceerd, dat maakte het weer wat gemakkelijker. Nu ook gelijk maar de backup weer ingezet, anders blijft die te lang liggen, en ik wil mijn goede voornemen voor 2020: geen nieuwe geluidsdragers meer aanschaffen, gestand doen. De voorlaatste backup dateert van midden vorig jaar, en die liep notabene wel een stuk of 40 cd's achter. Ongelooflijk. Meteen de laatste backup erachteraan, wie a zegt moet b zeggen. En dan nog naar de set met die boel, is dat ook weer gebeurd. Herinneringen vervagen, dat blijkt wel.

 

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nieuwe lagers en  getrapt asje voor het tussenwiel?

Een nieuw tussenwiel kan ook nog,dan zal hij nog stiller draaien maar hij is nu al heel stil.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Hans van Liempd said:

Nieuwe lagers en  getrapt asje voor het tussenwiel?

Er slijt eigenlijk niks aan een Lenco motor, dus dat lijkt mij overbodig.

[edit]

Ah, de linkjes van Groovy bevestigen dat al. Een nieuw tussenwiel kan wel  een verbetering zijn. Alhoeft dat niet per se zo te zijn.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...