Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Voor het afspelen van muziek van mijn (externe ) harde schijf gebruik ik Foobar. Een gratis speler die wel wat kennis van computeren behoeft om alle drivers, decoders etc. geïnstalleerd te krijgen.  Geeft bij mij geen enkel probleem wat het afspelen betreft. Ik heb de ASIO driver zo ingesteld dat hij High Process Priority heeft, de muziek blijft daardoor wel komen, andere programma's hebben soms wel last van wat langzamer zijn als er bijv. 24/96 FLAC of DSD wordt afgespeeld. Foobar heeft ook een eigen forum en een wiki site waar alles te vinden is.

Foobar download:http://www.foobar2000.org

Foobar wiki:          http://wiki.hydrogenaud.io/index.php?title=Foobar2000:Foobar2000

Foobar forum:      https://hydrogenaud.io/index.php/board,28.0.html

Edited by TL 200

Ik ben me nog aan het beraden. Wat Tidal en concurrentie betreft denk ik toch dat ik ze links laat liggen. De keuzevrijheid in mijn eigen verzameling is inmiddels gigantisch, althans in mijn ogen, en voor mijn buik. En ik zie me toch steeds in een kleine subverzameling daarvan begeven, met zo nu en dan een uitstapje naar iets onbekends. Vaak geïnsprireerd door een youtube die hier langs komt, of een radioprogramma. Daar luister ik ook vaak naar. Tidal etc. geeft vast een nòg grotere keuzevrijheid, maar zit ik daar op te wachten?

Toen ik daarnet bij het station fietste, werd ik aangesproken door een 'zwerver'. Soms vind ik dat vervelend, of komt het zogenaamd niet uit, maar nu luisterde ik naar 's mans verhaal en pakte mijn portemonnee. Ik gaf hem een briefje dat recht geeft op één maand Tidal, en hij was er verguld mee. En ik ook. Dat is voor mij de beste besteding, en ik fietste opgelucht door.

De Fairphone had ik eerder bestemd om er op reizen mee naar muziek te luisteren, en dat is nog steeds zo. Er staat nog vrijwel niets op, maar radio kan natuurlijk goed. Zover is het nog niet, ik ga er nog wat mee doen, en nieuwe gewoontes moeten inslijten. Ik ga er geen portable dac aanhangen, dat wordt me teveel gesjouw en gedoe. Die app van Hans lijkt me echter wel wat. Die weegt niks.

8 hours ago, mumsoft said:

Ik ben me nog aan het beraden. Wat Tidal en concurrentie betreft denk ik toch dat ik ze links laat liggen. De keuzevrijheid in mijn eigen verzameling is inmiddels gigantisch, althans in mijn ogen, en voor mijn buik. En ik zie me toch steeds in een kleine subverzameling daarvan begeven, met zo nu en dan een uitstapje naar iets onbekends. Vaak geïnsprireerd door een youtube die hier langs komt, of een radioprogramma. Daar luister ik ook vaak naar. Tidal etc. geeft vast een nòg grotere keuzevrijheid, maar zit ik daar op te wachten?

Toen ik daarnet bij het station fietste, werd ik aangesproken door een 'zwerver'. Soms vind ik dat vervelend, of komt het zogenaamd niet uit, maar nu luisterde ik naar 's mans verhaal en pakte mijn portemonnee. Ik gaf hem een briefje dat recht geeft op één maand Tidal, en hij was er verguld mee. En ik ook. Dat is voor mij de beste besteding, en ik fietste opgelucht door.

De Fairphone had ik eerder bestemd om er op reizen mee naar muziek te luisteren, en dat is nog steeds zo. Er staat nog vrijwel niets op, maar radio kan natuurlijk goed. Zover is het nog niet, ik ga er nog wat mee doen, en nieuwe gewoontes moeten inslijten. Ik ga er geen portable dac aanhangen, dat wordt me teveel gesjouw en gedoe. Die app van Hans lijkt me echter wel wat. Die weegt niks.

Marc, wat veel mensen zich waarschijnlijk niet realiseren, dat het maar 2x achter elkaar "mis" hoeft te gaan. Met een beetje pech sta je ook op straat de dakloze krant te verkopen.  In de huidige economie van "bezit" en  "consumeren", geloof ik sowieso niet meer.  Meer in een deeleconomie.  Als je lid bent van een bibliotheek heb je duizenden boeken tot je beschikking. Als je lid bent van een forum deel je kennis. Zo is het ook met muziek. Al voor een bescheiden bedrag heb je miljoenen tracks ter beschikking. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt.  Of je dat wel of niet wil. Zeg maar van "bezit naar gebruik"  moet iedereen voor zichzelf weten.  Ik deel enkel mijn kennis hier.  Die zwerver van jou, zijn we jaren terug al tegen gekomen, hij verkocht de Z-krant. Wekelijks maakte we een praatje. Het is hem uiteindelijk geluk een woning te krijgen en nieuw bestaan op te bouwen.    

Klopt als een bus allemaal. Bibliotheken zijn er al heel lang, en toch hebben we een forse boekenkast opgebouwd, met tal van nog ongelezen boeken. Met platen was dat al iets anders, die zaten soms vol tikken als je ze van de bib leende, en leek het beter ze maar zelf aan te schaffen en te koesteren. Toen de cd's kwamen had je nog geen Tidal, en geen Youtube, en je kon ze wel bij de bib lenen, maar vond je ze mooi, dan moesten ze toch terug na een paar weken.
Toen ik er achter kwam hoeveel mooier het allemaal kon, had je nog steeds geen Tidal of Spotify. Youtube wel, denk ik, maar ik ben er toch pas onlangs achter gekomen dat je die ook kan downloaden en op de set zelf afspelen. Is wel een stukkie aansprekender dan via de koptelefoon op de pc, zeker als ook de radio gewoon aanstaat.
Kortom, mijn verzamelwoede wat cd's betreft begon in 2008 en is zowat tot een einde gekomen. Met een dikke 4000 'albums' op de Olive en nog wat te gaan, heb ik er heel veel plezier van, en vormt het mijn eigen (kleine?) Mums Muziekdienst.

Dus Tidal, prima, Spotify super, maar niet nodig voor mij. Het geld wat ik zo uitspaar kan naar betere bestemmingen.

16 hours ago, vintagemod said:

Encore is prima ,meer heb je niet nodig en kan alles.

Ik heb de iets duurder van 180 zit spdif op en chinch,maar de encore is gemakkelijker die ga ik nog halen.

mvg wol

De Encore heeft ook een cinch-aansluiting die tevens spdif uitgang is.

Gisteren weer een heel leuke dag gehad. Bij René N., die zijn zelfgebouwde platte speakers af heeft, met van die flinke blaffers. Voor mij een eind weg, en in mijn reistas past net geen LP, en volgens René was de cd-speler nog niet up-to-par, dus ook maar geen cd'tjes meegenomen. René haalde me vanaf het station op in zijn felrodze sportwagen.

mazda-mx5-cabrio-klima-16-bbs-zamiana-by

Het begin was dus al helemaal goed, want hoewel ik geen autoliefhebber ben, wil ik best graag dood gevonden worden in zo'n racemonster. Maarrr... het was mij niet beschoren.
Aangekomen bij het mooie, oudmodische huis van René, en hij me uit de auto getakeld had, betrad ik de Heilige Hallen van een doorgewinterde audiofiel. De set staat in de huiskamer, die eigenlijk niet veel weg heeft van een hal, en de tonvormige speakers zijn er niet over het hoofd te zien.

OB%20op%205-12-2015%20IMG_1468.jpg

Teveel platen om ergens in een kast op te bergen, want die zit al vol, zie de glimp daarvan rechtsachter. De draaitafel (een Garrard, meen ik), is aangesloten op een phono-pre, die weer aan een VV (nou ja, 'een' VV, dat is er eentje naar ontwerp van Cock), en dat gaat naar de buizen-eindversterker, maar voor het laag is er ook nog Hypex transistor versterker. Anders komt er geen laag uit die zwarte ronde dingen, volgens René. Moest gek genoeg toch weer even aan Spido denken... Maar het ziet er patent uit, en laten we dus maar eens een plaatje opzetten.
Dat had ik gedacht, want eerst moest ik mijn eigen doopceel lichten, of  'moest', het gebeurde. Dus kletsen, praten, vragen, sapje, en dat duurde wel een dik uur. Het werd zodoende al donker voor de eerste plaat onder de naald werd gelegd, en ik in de luisterstoel mocht plaatsnemen. Melanie de Biasio mocht het spits afbijten. Als oudgediende ken ik eigenlijk alleen Melanie, zonder de Biasio, maar ik heb haar even opgezocht, haaro dus:

Nu heb ik zelf geen vervelende set, en ik ga graag naar concerten (vanavond wéér), maar ik vind het toch moeilijk om iets zinnigs te zeggen over andermans set. Edoch, laat ik het proberen. Allereerst dat eeuwige misverstand dat kastloze speakers geen goed laag kunnen voortbrengen. Dat klopt niet, althans, bij René klopt het niet. Ik vond het wel jammer dat ik mijn Japanse trommel-cd niet had meegenomen, want ik had graag gehoord wat de grote trom op René's set had gedaan. Bij mij is dat hoe dan ook teleurstellend. Wat niet is, kan nog komen, denk ik dan maar. Als je maar hard genoeg denkt, gebeurt het vast wel.
Nu meende ik ook dat in het hoog er een zekere nadruk was te bespeuren, d.w.z. ten opzichte van wat ik thuis gewend ben. Om toch een beetje beter te kunnen vergelijken, vroeg ik René om Pink Floyd, es prakkezeren... hoe heet dat ook al weer... ja... De maan en de klokken. Dark Side of the Moon, voor de slechte verstaanders. Die had hij wel, maar kwam uit de kast, en was dus niet heel recent aangeschaft. En toch niet versleten, bleek mij al gauw. Vanaf track 1, dan komt de klokkenwinkel vanzelf langs. En ja, dat blijft schrikken. Thuis ook, maar hier nog wat meer. Nu is muziek normaal niet bedoeld om bij in slaap te vallen, als je moeder er niet bij gaat zingen, maar ik vroeg me tòch hardop af, of het niet wat veel was. En zo kwam het, dat we weer in allerlei filosofische verhandelingen terechtkwamen. Mij was opgevallen dat de draadjes vanaf het element om de aluminium armbuis waren gewikkeld, en dat aluspul is m.i. niet het mooiste van het mooiste voor audio, ook al is het zowat het lichtste van het lichtste. Op mijn Dual zit ook zo'n buis, en de draadjes lopen er binnenin.  Op aanraden van Vintagemod heb ik de buis besnot. Laaghangend fruit. Het kan misschien nog veel beter, maar dat wordt reiken naar het hooghangend fruit. Het blijft uiteraard gissen, en omdat ik ook niks bij me had, krijgen we er geen bescheid over.

Inmiddels was het donker ingedaald, de klok wees borreltijd, en René bood me een glaasje wijn aan. En was zelfs zo aardig me uit te nodigen voor het eten. Set op de achtergrond, lekker smikkelen, nog wat kletsen, en dan weer fijn in de race-bolide. Heerlijk!

Bedankt René, het was een prachtdag. En nu moet ik weg :huh:

Edited by mumsoft

Het is een Mazda MX-5. Niet dit type maar nóg ouder, een NA voor kenners, met van die klapkoplampen. En die van mij is sinds ik hem in 2011 gekocht heb helemaal verkleurd omdat hij nu altijd buiten staat. Dat heb je met rood, dat wordt dan behoorlijk rose. Hup, Marc erin, past goed :D.

Maar leuk verslag Marc. Het was ook erg gezellig en hebben "natuurlijk" ook veel gekletst, wat óók bij zo'n bezoek hoort. Maar de volgende keer begin ik gewoon met het vertellen over mijn set :P. Ook de foto's maken het net weer even iets leuker.

Die ene eindversterker is geen buizen, die Menno van der Veen UL40 S2P is uit de set verdwenen en daar is een Bryston 3B voor in de plaats gekomen. En dan dat soms wat hoogste hoog, dát hoor ik niet meer, dat is dan weer een voordeel van dat het gehoor wat achteruit gaat... :huh:. Maar héél soms hoor ik ook wel iets wat niet helemaal goed is, en daar kan ik de vinger ook niet op leggen. Maar omdat het zo zelden is (voor mij dan) is het maar zo.

Jij dacht inderdaad dat het aan de armbuis en -bedrading lag, ik weet het niet. Ik had wel eens de vraag gesteld of het wikkelen van de bedrading zo over die kale alu buis niet ten koste zou kunnen gaan van de structuur informatie, omdat het naar mijn idee dan in trilling gebracht wordt door die alu armbuis. Maar dat zou niet zo hoeven zijn. Misschien is een behandeling met "snot" wel iets om te proberen trouwens.

Ik had zelf bedacht dat het wel door iets in de phono pre kan worden veroorzaakt. Die is door de vorige eigenaar heel erg gemodificeerd en is daarna door de dealer weer in de oorspronkelijke staat hersteld. Als het goed is dan. Ik heb nu een plaatje mu-metaal, dat is nog tussen twee trafo's moet komen. Wellicht verdwijnt daar ook de brom door die je hoorde. Of wellicht is er één buisje (of meerdere) niet helemaal goed meer. Nou ja, ik weet het ook niet.

En ja, Melanie de Biasio, dat blijft gewoon heerlijke muziek. Hoewel de laatste plaat van haar, Lillies, low-fi is opgenomen. Jammer....

Ik had vanavond nog een plaatje willen draaien, maar het lijkt er niet meer van te komen. Of misschien een halfje, die nog over is gebleven van zondag..... B)  

Leuk verslag.  Mooie auto heb je René.  Mijn schoonzoon is lid van een een MX3 club.  Zijn Mazda lijkt wel nieuw en is ook rood. Wat anders,  het laatste werk van  Melanie de Biasio heb je die op LP of CD?. Het klinkt hier erg goed via Qobuz op 24bit 44.1Khz.  Zeker het openings nummer is vrij spectaculair.:) Zelfs via Spotify klinkt het nog heel aardig. 

Wasda Mazda:D Leuke car,lang geleden ook eens gezien toen ik bij Rene was.
Mooi verslag met een beetje humor dat is fijn.
Ik vind de vorm van de luidsprekers heel mooi,klinken ze beter of vind je ze beter klinken dan de Zingers die je ooit had.

Ja, het was eigenlijk een roze Mazda, maar gelukkig zag die er in de regen toch best heel rood uit. En, Charles, als je nog eens die kant op gaat, ga dan met de trein. Vantevoren 10 diepe kniebuigingen maken, dan kun je er wat eleganter in- en uitstappen. ^_^

Gisteravond was ik bij een maat van me om hem eens uit te horen over mijn ideeen om een probleem met Arduino en ESP8266 op te lossen. Dat gaat helemaal goed komen zoals ik het bedacht had. Maar, hij zit ook in de audio. Vaak letterlijk. Zijn werkhok, luisterruimte is een grote bende, tientallen kastjes met laatjes met elektronica onderdelen, de werkbank bezaaid met tsja, ik weet niet wat. Het enige dat echt op een audio installatie duid zijn twee hele oude originele Klipschorns. Daar tussen twee tafels met, wederom ik weet niet wat, maar het zullen wel de gebruikelijke versterkingsapparaten zijn. Ik heb er nog nooit een versterker oid in een kast gezien, meestal een op een plank gespijkerde hoeveelheid onderdelen of printplaten die door dikke kabels in de lucht worden gehouden. Soms met buizen, soms niet.

Kortom, er klonk muziek en ik had geen idee wat er aan de Klipschen hing. Het bleek, tussen alle 'rommel', een PAM8403(PDF) te zijn, een piepkleine digitale versterker van nog geen 3 euro..... Geen giganten killer, het speelde niet de sterren van de hemel, is zeker geen referentie in wat dan ook, maar het klonk gewoon goed. Op laag volume dat wel, gaat het hard dan houdt het echt op, scherp hard en vervorming. Die PAM dat zijn chippies die ze normaal in laptops en wekkerradio's hangen, niet aan Klipschen. Het liet me maar weer zien dat er niet heel veel mis is met klasse D, zelfs low end en bevestigde wederom dat hoogrendementsluidsprekers de juiste weg zijn.

7 hours ago, Tubejack said:

Wat anders,  het laatste werk van  Melanie de Biasio heb je die op LP of CD?.

Jack, wat een vraag, aan mij :D :D :D. Vinyl dus..... Ik heb hem/haar nog maar drie keer of zo gedraaid, weinig tijd gehad, maar vind het niet de kwaliteit van de eerdere platen halen, qua persing/opname dan hè....

6 hours ago, Groovy said:

Ik vind de vorm van de luidsprekers heel mooi,klinken ze beter of vind je ze beter klinken dan de Zingers die je ooit had.

Véél en véél beter dan de Zingali's. Géén vergelijk, want dit gaat véél verder......

5 hours ago, René N. said:

Véél en véél beter dan de Zingali's. Géén vergelijk, want dit gaat véél verder......

René, je auto is wel leuk hoor maar heb je ook een foto van de lange lijs? Als TL liefhebber wil ik die graag zien maar kan nergens één vinden. Wel wat info van Solosound maar daar alleen wat specs op.

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...