Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

Gisteren was een aantal leden van de AVMN uitgenodigd om te komen luisteren bij Frank Vermeylen van Very Fine Solutions in Antwerpen. Na de eerste koffie werden we naar de kelder van het fraaie huis gedirigeerd waar we de stroomvoorziening met een gigantische scheidingstrafo en spanningsregulatie bekeken. Niet alleen daar in de kelder, maar verder overal  was alles tot in de puntjes verzorgd. Kwalitatief zeer goede apparatuur, akoestiek, plaatsing van de speakers, dempende componenten, aan alles was aandacht besteed. Om maar niet te spreken over de catering; die was geweldig, wat een heerlijke broodmaaltijd.
Er stonden twee sets opgesteld:
Één set met voornamelijk MSB apparatuur spelend op Tidal Boxen en een set met een goedkopere MSB dac met Thrax versterking en Thrax speakers. Alles van zeer hoge kwaliteit en helaas voor de meesten van ons ook extreem prijzig.
Maar beide sets klonken geweldig. Wat een rust in het geluidsbeeld, maar ook enorme dynamieksprongen en als het in de opname zat ook krachtig en gecontroleerd laag. Het enige dat voor mij nog beter had gekund, waren toch de Tidal speakers met Accuton units. (Ik vermoed overigens alleen de mid unit) Ik ben toch meer een liefhebber van de Audio Technology units. Maar dat is echt een kwestie van smaak. Die laatste had Frank (de eigenaar) eerder al eens  gebruikt bij zijn demo bij de AVMN met zijn DAC en versterking. Die ruimte haalt het niet bij die in Antwerpen, maar de sound was daar meer naar mijn smaak. De kleinere set had geen Accuton units en daar vond ik het net iets smoother klinken.
Heb ik nu naar mijn nieuwe referentie zitten luisteren? Als ik de herinnering van de demo bij de AVMN en die van gisteren combineer, dan denk ik van wel. Hoogstens de set die ik bij Sonore heb gehoord komt daarbij in de buurt.
 Ik heb een erg leuke dag gehad bij een audioliefhebber waar je aan alle kanten kunt zien dat hij weet waar het om gaat. "Beleving"
Meer info over de apparatuur op de site van "Very fine solutions"

Groet,
Leobus

10 minutes ago, Tubejack said:
51 minutes ago, robx said:

bestaat dat .... speakers zo efficient (118 db????) 

Editten wou even niet,  dan maar zo. Nou veel watts heb je dan niet meer nodig http://thehbproject.com/nl/artikelen/15/Hoeveel-watt-heb-ik-nodig

Wellicht is 1 al genoeg ;) Kan dat? Ja waarschijnlijk wel. 

Edited by Tubejack

13 minutes ago, Tubejack said:

Daar is iets meer voor nodig TL200  b.v. een single ended versterkertje met een ECL86 buisje 

Dacht ik ook  heb onderstaaand tabel even teruggerekend. Als het rendement echt 118db is heb je voor 90 db maar 0.001953125 watt nodig. (ong. 2milliwatts) Welke speaker zou er zo efficiënt kunnen zijn?

90dB efficient loudspeakers (twice as efficient as 87db equivalent above)

1W 90dB (note each step below represents a doubling of sound pressure)

2W 93db

4W 96dB

8W 99dB

16W 102dB

32W 105dB

64W 108dB

128W 111dB

256W 114dB

512W 118dB

1024W 121dB

Using 90dB efficient speakers you only require 256W to generate 114dB of sound pressure

Edited by TL 200

Ik weet van speakerbouw echt geen fluit af (en dat houd ik maar zo, anders krijg ik teveel hobby's), maar ik dènk, dènk, dat het bij een combinatie van speakerunits en ook nog filters een lastiger verhaal wordt.
Het zou natuurlijk mooi zijn als je de eindversterker niet meer nodig hebt, baaie mooi zelfs. Maar of dat lukt? Het zou me zeer verheugen!

Ik weet ook niets van speakerbouw. Het valt wel op dat mensen zoals Cock en Thomas Blumenhofer streven naar hoge rendementen en ook kennis ontlenen aan PA systemen.

2 hours ago, vintagemod said:

En die grote speaker ,de kast die moet gewoon terug naar de tekentafel ,hebben jullie niet eens geklopt op de kast .:D.

Als  je een product  maakt, maak het dan goed,qwa opbouw vindt niet geweldig.

mvg wol, 

Je kan met geluid meewerken of tegenwerken Wiel en daar zitten nog veel variaties tussen. 

1 minute ago, mumsoft said:

Vraag het Spido.

Die was niet altijd eerlijk hier op het forum hoor.

Hij heeft mij ooit een review van mijn speakers, door  A.J. van den Hull,  gegeven en schreef me dat ik heel bijzondere speakers heb.

Iets wat ik hem hier nog nooit over niet-speksteen speakers heb zien schrijven.;)

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...