Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II

Tubejack
 Share

Recommended Posts

On 16-12-2017 at 12:53 PM, mumsoft said:

Één zwaluw maakt nog geen lente. Wiedes dat een kabel meer doet of kàn doen. Idem wat apparatuur betreft. Je kunt eeuwig bezig blijven met aankopen, veranderen, tweaken en weet ik veel, maar eens moet het goed zijn, en dat lukt pas als je de weg vindt.

Vager kan ik het niet zeggen. :ph34r:

Ik wissel zelden Marc. Dit jaar wat meer want ik had een extra phonotrap nodig en het element was aan vervanging toe. Zo'n Kenwood draaitafel moet je als hobby zien. Zaken als onderzetters zijn leuk om uit te proberen zeker omdat het iets doet.

22 hours ago, leobus said:

Naar aanleiding van het Bezoek van Cock vorige week, waarbij een scheef stereobeeld werd geconstateerd, ben ik dit weekend bij Daudio geweest. Daar hebben we de middentoners door gemeten omdat die mogelijk beschadigd waren bij een val van de speakers een paar jaar geleden. Gelukkig; de units waren in orde, dus de oorzaak moest ergens anders gezocht worden. Zeer waarschijnlijk het filter. Wat simulaties bij Daudio op de computer wezen in de richting van afwijking in de tweeter. Uit fase of een fout in het filter.

Gisteren heb ik alle aansluitingen in het filter nagelopen, maar alles was goed aangesloten. Na nauwkeuriger nalopen van alle componenten zag ik dat van één condensator de aansluitdraad los in de condensator zat. Dat was een van de twee die (parallel) samen in serie met de tweeter die tweeter voor lage tonen beschermen. Nu had ik gelukkig nog twee condensatoren van die waarde, maar wel van een ander merk, liggen. Deze heb ik in beide speakers vervangen. De boel weer gemonteerd en aangesloten. Jammer, nu deed de tweeter helemaal niks meer. Dus weer de boel open en zoeken. Uiteindelijk een draad gevonden die net los was gekomen van de centrale plusaansluiting van de tweeter. Dat weer hersteld en luisteren. Hè hè, het lijkt nu goed. Wel lastig te beoordelen want er staat nu een kerstboom voor de betreffende speaker. Dinsdag uitgebreider testen.

Groet,

Leobus

Dat is toch wel bijzonder dat Cock hoorde dat er iets mis was. Dit wordt dan op zijn Cock's benoemd als zijnde scheef stereobeeld zodat iedereen het snapt.^_^

Alleen jammer dat niet iedereen dit wil horen.;)

Nou, het werd ook wel op een andere manier uitgelegd hoor. Er zijn nogal wat roze ruis situaties voorbij gekomen. Die klonken links en rechts ook verschillend. Bij hoge frequenties roze ruis boven 7kHz was alles wel OK. En onder 200 Hz eveneens. Zo was het probleemgebied door Cock gelokaliseerd. 

Groet,

Leobus 

Zo ken ik er ook nog wel een paar: bijv. Muziek: ach het zijn maar luchtdrukgolfjes op je trommelvlies.:huh::)

Toch doet dat wel wat met mij.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Heb de middag verlummeld met het in elkaar solderen van mijn hoogsteigen Schumann resonator. Ik denk niet dat ze mij nu gaan aannemen bij een elektronicabedrijf, maar dat dondert niet. Zolang de boel hier niet affikt door mijn gepruts is er niks aan de hand. Een kerstboom komt hier toch niet in.

Nu heb ik een Schumann resonator te leen, die hier pas duidelijk wat ging doen toen ik hem op de juiste hoogte plaatste. En ik kan bepaald niet zeggen dat hier de boel instort als ik hem uitzet, dus is het nog wat tricky om mijn conterfeitsel op zijn merites te beoordelen. Maar ik hoop hem eerst fysiek te kunnen laten beoordelen door de instructeur.

25 minutes ago, mumsoft said:

Je krijgt hem terug, kun je die ook tussen de balken hangen. De mijne deugt nog niet. Ledje wil niet branden.:blink:

Let je bij het ledje wel op de plus en min?

220px-LED,_5mm,_green_(int).svg.png

Edited by TL 200

Het LEDje brandt nu gek genoeg. Niks veranderd, gewoon maar wat zitten meten met een multimeter (mu-m, dus ik kan ermee omgaan). Misschien heeft het met de condensatoren te maken. Ik ben een nul als het op solderen aankomt, of nou ja, een vier. Dus ik ga met mijn huiswerk ook maar naar de meester.

On 17 december 2017 at 10:24 PM, leobus said:

Naar aanleiding van het Bezoek van Cock vorige week, waarbij een scheef stereobeeld werd geconstateerd, ben ik dit weekend bij Daudio geweest. Daar hebben we de middentoners door gemeten omdat die mogelijk beschadigd waren bij een val van de speakers een paar jaar geleden. Gelukkig; de units waren in orde, dus de oorzaak moest ergens anders gezocht worden. Zeer waarschijnlijk het filter. Wat simulaties bij Daudio op de computer wezen in de richting van afwijking in de tweeter. Uit fase of een fout in het filter.

Gisteren heb ik alle aansluitingen in het filter nagelopen, maar alles was goed aangesloten. Na nauwkeuriger nalopen van alle componenten zag ik dat van één condensator de aansluitdraad los in de condensator zat. Dat was een van de twee die (parallel) samen in serie met de tweeter die tweeter voor lage tonen beschermen. Nu had ik gelukkig nog twee condensatoren van die waarde, maar wel van een ander merk, liggen. Deze heb ik in beide speakers vervangen. De boel weer gemonteerd en aangesloten. Jammer, nu deed de tweeter helemaal niks meer. Dus weer de boel open en zoeken. Uiteindelijk een draad gevonden die net los was gekomen van de centrale plusaansluiting van de tweeter. Dat weer hersteld en luisteren. Hè hè, het lijkt nu goed. Wel lastig te beoordelen want er staat nu een kerstboom voor de betreffende speaker. Dinsdag uitgebreider testen.

Groet,

Leobus

Vanavond dus uitgebreider getest. Helaas, de condensatoren die ik had liggen lijken niet al te best. Sloom!! Als ik roze ruis op de speakers zet (één voor één) lijkt het net of ik een herhaling hoor van wat ik eerder op de speaker met de kapotte condensator hoorde. Nu zijn de huidige condensatoren, condensatoren die ik ooit eens in een houten jasje heb gestopt en gevuld had met bijenwas. Ik herinner me nu dat ik ze toen ook duf vond klinken. Ik heb vanavond nieuwe besteld. Op naar de volgende fase.

Groet,

Leobus

On ‎11‎-‎12‎-‎2017 at 6:36 PM, robx said:

Kom maar, koffie en lekkers staan klaar. Dit is één van de effectiefste onzinnetjes die ik heb, knap als je het niet hoort. 

Gisteravond dus naar Robx getogen. Het verkeer zat gelukkig mee, zodat ik al om ca. 19:00 uur bij hem aanbelde.

Wat meteen opvalt wanneer je binnenkomt, zijn de prachtige speakers. Dat deze al in 1986 zo zijn gebouwd had ik niet verwacht. Het lijkt eerder een na-millennium-ontwerp. Tussen de luidsprekers staat de set opgebouwd uit een zwaar gemodificeerde Marantz SACDspeler, Bryston voortrap en Elektrocompaniet eindversterker. De laatste een van een kolossaal formaat wat ik niet eerder van dit merk zag.

Dan eerst maar koffie. Tussendoor werd er natuurlijk veel over de set gepraat en uitgelegd. O.a. dat op de luisterplaats het onderste laag er niet was. Vreemd, wanneer er luidsprekers met 30 cm woofers worden gebruikt. Nu is de kamer 6,4 m lang, 6 m breed en 2,8 m hoog. Niet erg ideaal dus. Daarbij komt dat de luisterstoel ongeveer in het midden van de ruimte staat, dus de plaats waar alle knopen bij elkaar komen. Robx vertelt ook over z'n tweaks en elektronica-modificaties. Eigenlijk te veel om in een avond op te nemen en te onthouden. Maar dus 3 Shumann resonatoren, geen wifi en zakjes zand op de speakers en eindversterker. Achter op de luidsprekers hangen ook nog enkele tweaks in de vorm van een soort HF correctors.

Dan gaan we luisteren naar de set zoals die door Robx zorgvuldig is getuned. Het klinkt voor mij inderdaad wat kaal. Het laag is wel erg weg. Maar stemmen en het hoog klinken erg schoon, maar voor mijn gevoel ook wat zacht. Ik heb ook het gevoel dat het heel erg geremd klinkt. Bij geen van de stukken die er gespeeld werden, komt het lekker los. Het swingt in mijn oren niet echt. Misschien ligt dit ook aan de muziek, die vaak uit de zestiger jaren komt en soms mono is.

Hierna zet Robx z'n wifi uit, haalt de zandzakjes weg, zet de Shumann resonatoren uit en schakelt de HF correctors uit. Dan wordt dezelfde muziek gedraaid. En dat klinkt wezenlijk anders. het hoog en midden is wat rauwer, maar tegelijk komt er ook beweging in de muziek. Ondanks het rauwere hoog en midden zou dit mijn keuze zijn. De rem is voor een groot deel weggehaald zeg maar. Robx geeft aan dat hij het zo vreselijk vind klinken. Wat een verschil van smaak...!

Dan wordt alles weer terug gezet en worden enkele stukken nog een keer gespeeld maar ook enkele andere. De rem is weer terug en ik vind het leven uit de muziek gehaald.

Daarna vraagt Robx of ik eens op de bank tegen de muur wil gaan zitten om te luisteren. Wat hier opvalt, is dat het laag er wel degelijk is, op deze plaats eigenlijk te veel. Wél klinkt het op die plaats een stuk homogener dan op de luisterstoel. Robx vertelt dat hij eigenlijk nauwelijks op de luisterstoel naar muziek luistert, maar meer op de bank en achter de laptop die op de eetkamertafel bij de keuken staat. Na wat heen en weer lopen, denk ik dat de meest optimale luisterplaats op de luisterstoel is, maar dan 60 a 70 cm naar achter, dus verder van de luidsprekers. De stoel wordt dus verschoven en we gaan nog eens luisteren. Dat klinkt in mijn oren echt een heel stuk beter. Homogener en completer, met een behoorlijk diepe laagweergave. Maar voor mijn gevoel hangt die rem er nog steeds aan. Het wordt nu echter te laat om alle spullen nog weer eens weg te halen en de wifi aan te zetten. Of misschien een deel van de tweaks wel te gebruiken en andere niet. Zo kan ik me heel goed voorstellen dat de wifi een slechte invloed op het geluid heeft, maar dat die HF corrector wat dynamiek weg neemt.

Ik ben dus eigenlijk niet overtuigt dat alles wat er getweaks is verbeteringen brengt. Alles terug naar de basis aansluiten en stap voor stap en tweak voor tweak opnieuw testen zou voor mij het best zijn. Maar eerst de speakers en luisterplaats dusdanig opstellen dat het in ieder geval tonaal klopt. Ook nog wat aan de akoestiek doen is ook geen overbodige luxe Robx liet me b.v. horen dat er een fikse flutterecho te horen was. Maar tijdens praten klinkt de ruimte eigenlijk best wel gedempt. Aan de flutterecho werd gewerkt, door op korte termijn een boekenkast te plaatsen en een wandkleed op te hangen.

Robx, bedankt voor de gastvrijheid en de bereidheid om een "ongelovige" binnen te laten. Mijn belangrijkste les deze avond was, dat mensen toch wel erg verschillend op muziek kunnen reageren. Robx zal waarschijnlijk niet de voorkeur aan de klank van mijn set geven, en ik niet die van hem. Maar toch een leuke en gezellige avond.

Erg leuk verslag Hans. Zo zie je maar weer, dat niemand dezelfde oren heeft. En het misschien wel erg vaak over Myfi gaat. Iedereen heeft ook een geheel ander startpunt, bouwt van daaruit zijn set op, en in tijd gemeten met meer of wat mindere progressie. En dan komt er iemand binnenvallen met een totaal andere historie. Maar dat maakt het denk ik ook leuk om vanuit die gedachte op luisterbezoek te gaan. Er is geen goed of slecht. Of eeuuhh, toch wel? :D :D :D

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

• Create New...