Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, TL 200 said:

 

Je moet ook geen speakers van €100 aan een top-set hangen.

Han je dat al eens geprobeerd? Ik wel en stond verstelt van de geluidskwaliteit. Dat gaat meestal beter dan dure luidsprekers aan een setje van € 100.-

Link to comment
Share on other sites

Vinyl klinkt volgens mij beter omdat er een geheugen in de plaat zit. De naald veroorzaakt resonanties in de LP/het vinyl dat hij  voortdurend zelf weer oppakt. Dat is maar beperkt te corrigeren met matten, pucks e.d. In het verleden is dit ook wel aangetoond ik meen door Ortofon. Er werd een element op de kop van een element geplaatst en daar kwam heel wat muziek uit. Beetje hetzelfde effect als bij opnamen vroeger. De Beatles zetten hun stempartijen vaak ook dubbel op de plaat zodat het meer body kreeg.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Hans van Liempd said:

Han je dat al eens geprobeerd? Ik wel en stond verstelt van de geluidskwaliteit. Dat gaat meestal beter dan dure luidsprekers aan een setje van € 100.-

 Een goede versterker en relatief eenvoudige luidsprekers.  Meerdere keren met succes uitgerold  :) Merken zoals Wharfedale maken luidsprekers waar je ongelofelijk veel waar voor je geld krijgt.   

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, carl said:

Vinyl klinkt volgens mij beter omdat er een geheugen in de plaat zit. De naald veroorzaakt resonanties in de LP/het vinyl dat hij  voortdurend zelf weer oppakt. Dat is maar beperkt te corrigeren met matten, pucks e.d. In het verleden is dit ook wel aangetoond ik meen door Ortofon. Er werd een element op de kop van een element geplaatst en daar kwam heel wat muziek uit. Beetje hetzelfde effect als bij opnamen vroeger. De Beatles zetten hun stempartijen vaak ook dubbel op de plaat zodat het meer body kreeg.

Ik ben al blij, dat we uit het probleem: "tijd"  zijn.   Dat geheugen dat jij bedoelt is dat niet gewoon slijtage?   

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Seed7 said:

De LP is zelfs binnen het analoge domein inferieure techniek, in alle opzichten.

 

Welke draaitafel heb jij?  Keer op keer als ik een plaatje op zet denk ik.  Ha lekker.  Ik heb nu wel een idee waarom :)   

Link to comment
Share on other sites

Aan buizen is niet zo veel inferieur, ze worden op z'n hoogst inferieur ingezet. Ze hebben m.i. in deze tijd niet echt meer een plaats in eindversterkers, helemaal niet in energieverslindende concepten als OTL/OCL (m'n Graafje b.v.), daar zijn modernere concepten beter op hun plaats. In voorversterkes (microfoon, RIAA, etc) zijn ze nog steeds wel op hun plaats, in muziek-instrument versterkers ook.

Als je puur naar analoog kijkt kun je met de middelen van nu denk ik nog wel wat stappen zetten tov de magnetische band. Denk aan optische opslag op 35 mm film met gebruik van laser diodes oid. Concepten die al voor WOII bekend waren maar verstoft zijn. Zo heeft de afwezigheid van een 'sprocket' wiel op een bandrecorder mij altijd verbaasd.

Je noemde eerder mono, ja, dat is geweldig, mits daadwerkelijk met een enkele microfoon opgenomen, gewoon een mooie ribbon oid tussen een bandje hangen.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Tubejack said:

Ik ben al blij, dat we uit het probleem: "tijd"  zijn.   Dat geheugen dat jij bedoelt is dat niet gewoon slijtage?   

Het is toch logisch Jack dat de naald op de spelende plaat resonanties opwekt die dezelfde naald weer oppakt.

 

Link to comment
Share on other sites

37 minutes ago, carl said:

Het is toch logisch Jack dat de naald op de spelende plaat resonanties opwekt die dezelfde naald weer oppakt.

 

Met hoeveel meter per seconden gaat een naald door een groef Carl?  

Link to comment
Share on other sites

41 minutes ago, Hans van Liempd said:

Aan de buitenkant ca. 0,5 m/sec.

Best een behoorlijke afstand.   

Ik vond hier een leuk stukje van de oude website van Audioselectief. [....] Iemand had het eens uitgerekend: Gemiddeld legt de naald een afstand van 800 meter af in de groef voor elke LP die je draait [....]

http://web.archive.org/web/20150725012301/http://www.audioselectief.nl/vraaghethenk/nl_naaldvorm.html

Er even uitgaan dat een plaat "natrilt"  om het zomaar te zeggen.  Heb je daar een seconde of  50cm verderop nog last van? In de vorm van een echo of zo?  Of moet je een LP meer zien als "een grote dril pudding" .  En als een plaat dan toch "na trilt" .  Kun je niet beter gewoon een mat nemen die gevuld is met ik dacht (silicone gelei)  zoals bij een Sony PS-6750.  Wat is dan het nut van een heel zwaar loopwerk?  Als die plaat er toch maar boven op ligt te trillen?  Natuurlijk kun je een puk gebruiken maar ja die dekt alleen het platen label en houd daarmee hooguit het midden vast.

Zomaar wat vragen van een anabeet.

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Tubejack said:

Zomaar wat vragen van een anabeet.

Je hebt de meetapparatuur, meet het. Plaat direct op plateau versus plaat op mat versus plaat op puck zodat die alleen op het label gedragen wordt. (wel armhoogte corrigeren). Je kunt ook nog een piezzo element tussen element en headshell monteren en kijken hoeveel energie er in de verschillende situaties van naald naar arm gaat.

Link to comment
Share on other sites

Dit hoort tot mijn analoge bagage Jack ^_^ Maar even los door wie en wat dit nu onderzocht is, het is toch logisch dat er bij de aftasting resonanties worden opgebouwd in het afgetaste materiaal die weer hoorbaar worden gemaakt door de naald.

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, carl said:

Dit hoort tot mijn analoge bagage Jack ^_^ Maar even los door wie en wat dit nu onderzocht is, het is toch logisch dat er bij de aftasting resonanties worden opgebouwd in het afgetaste materiaal die weer hoorbaar worden gemaakt door de naald.

Als je het weet is het logisch. Ik heb er nooit bij stil gestaan. Tot vandaag.  Verder vind ik het interessant als er onderzoek naar gedaan is. Zoiets wil je toch weten?  Tot mijn analoge en digitale bagage hoort ook het een en ander, maar het meeste staat ook gewoon op papier of het WWW.  

Link to comment
Share on other sites

Ik heb het verschillende keren gelezen Jack. Die proef van een element op een element stond volgens mij in een oude Luister. Er is in de hoogtijden natuurlijk waanzinnig veel onderzoek gedaan naar allerlei aspecten rond vinyl. Jammer dat dit nergens bij elkaar staat.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, carl said:

Die proef van een element op een element stond volgens mij in een oude Luister

Dat bovenste element pikt dan toch toch niet de resonanties op van het vinyl maar van het onderste element? Logisch dat die veel groter zijn dan de resonanties in het vinyl, voor zover die al aanwezig zijn, wat ik betwijfel. Ik denk dat je meer last hebt van de pré-echo.

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Hans van Liempd said:

Han je dat al eens geprobeerd? Ik wel en stond verstelt van de geluidskwaliteit. Dat gaat meestal beter dan dure luidsprekers aan een setje van € 100.-

Heb ik ook wel eens gedaan, klonk natuurlijk beter dan aan de set waar ze bij hoorden maar ik heb toch maar gauw m'n eigen weer aangesloten.;)

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...