Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

Hij wist natuurlijk wel veel van analoog en had goede contacten in de industrie en sprak bovendien Japans. Toch is er wel wat op het artikel aan te merken en op zijn stellingen in het algemeen. Alle digitale LP’s die ik uit die tijd heb vond ik bijvoorbeeld echt slecht. En hoewel Tiefenbrun natuurlijk ook veel gevoel voor marketing had, ben ik met een Linn Axis wel teruggekomen op het digitale spoor. En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming  moeten kunnen nabootsen. Dat is kennelijk niemand gelukt. En op Puresound zijn we de laatste tijd nogal met kabels bezig en die klinken toch vaak echt verschillend. En je komt er zeker niet alleen met meten.

Link to comment
Share on other sites

25 minutes ago, TL 200 said:

Waarom schreeuw je zo hard Jack?? Ik ben niet blind.:P

Ik had dat artikel even zonder leesbril gelezen :rolleyes:  Meestal krijg je bij copy en paste, dan een melding om het in plain tekst meer te zetten.

Nu niet..?!

Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, carl said:

Hij wist natuurlijk wel veel van analoog en had goede contacten in de industrie en sprak bovendien Japans. Toch is er wel wat op het artikel aan te merken en op zijn stellingen in het algemeen. Alle digitale LP’s die ik uit die tijd heb vond ik bijvoorbeeld echt slecht. En hoewel Tiefenbrun natuurlijk ook veel gevoel voor marketing had, ben ik met een Linn Axis wel teruggekomen op het digitale spoor. En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming  moeten kunnen nabootsen. Dat is kennelijk niemand gelukt. En op Puresound zijn we de laatste tijd nogal met kabels bezig en die klinken toch vaak echt verschillend. En je komt er zeker niet alleen met meten.

Meten jullie dan wel eens wat bij Puresound?  Gewoon even een vraag? 

Link to comment
Share on other sites

7 minutes ago, carl said:

En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming  moeten kunnen nabootsen

Waarom vindt men de ene cd-speler dan analoog klinken en een andere niet? Zou het niet zo zijn dat de analoog klinkende, de muziek gewoon goed weergeeft  en de digitaal klinkende dat niet goed doet?

Link to comment
Share on other sites

11 minutes ago, TL 200 said:

Lees ook even de reactie van KT88, als je wilt.

 

Ja en? Wat heeft Herbert von Karajan  met de klank van een monitor van doen. Er is sowieso geen touw meer vast te knopen aan deze audiofiele dagen. Naalden die door groeven racen, elementen die platen laten resoneren, leesbrillen die zoek zijn, etc. etc. etc.

Link to comment
Share on other sites

4 minutes ago, Pjotr said:

Ja en? Wat heeft Herbert von Karajan  met de klank van een monitor van doen. Er is sowieso geen touw meer vast te knopen aan deze audiofiele dagen. Naalden die door groeven racen, elementen die platen laten resoneren, leesbrillen die zoek zijn, etc. etc. etc.

Confused-emoticon-emoticons-cliparts.jpg

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, TL 200 said:

Waarom vindt men de ene cd-speler dan analoog klinken en een andere niet? Zou het niet zo zijn dat de analoog klinkende, de muziek gewoon goed weergeeft  en de digitaal klinkende dat niet goed doet?

Dat is volgens mij een juiste conclusie ;)

Link to comment
Share on other sites

5 hours ago, Tubejack said:

En waar kunnen we de bevindingen lezen  Carl? Op de site van Ortofon?  

Uitputtend beschreven in de oude Audio & Techniek (de blauwe serie, jaren '80). Voor de exacte nummers zou ik in een enorme stapel tijdschriften moeten speuren, alles ligt hier door elkaar sinds de teloorgang van mijn toko in 2013.
Ga ik dus nu niet doen.

Vermoedelijk zal Henk Schenk, die destijds de metingen deed samen met Victor Bakker van Aring, de gegevens nog wel ergens hebben omdat hij nu eenmaal alles bewaart en archiveert.

Henk is gewoon via Facebook te benaderen, staat in mijn vriendenlijst.

Trouwens ook wel wat te vinden in AudiOpinie van Rudolf Bruil. Die is gewoon via zijn site te benaderen.

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Tubejack said:

 Wat is dan het nut van een heel zwaar loopwerk?  Als die plaat er toch maar boven op ligt te trillen?  Natuurlijk kun je een puk gebruiken maar ja die dekt alleen het platen label en houd daarmee hooguit het midden vast.

 

Nee.
Een goeie clamp met vilten onderleg-ring drukt de plaat vrijwel geheel tegen het plateau aan.
In combinatie met de juiste mat (of géén mat, wat ook wel voorkomt) en het juiste plateau-materiaal (denk aan de kunststof van VPI) worden trillingen goed gedempt én energie goed afgevoerd.

 

michell-engineering-record-clamp.jpg

Het plaatje toont het label van de LP en hoe de plaat vast tegen het plateau wordt gedrukt.

Link to comment
Share on other sites

Kijk: "antwoorden"  dank je wel KT88 :) Ik moet hier ook nog wat Audio en Techniek bladen hebben liggen....  

Gevonden! Een artikel van Henk Schenk.

http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/ Op de 2e pagina http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/page2.html

Staat een stuk over trillingen die ontstaan door het aftasten van de plaatgroef door de naald.

 

 

Edited by Tubejack
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, KT88 said:

Trouwens ook wel wat te vinden in AudiOpinie van Rudolf Bruil. Die is gewoon via zijn site te benaderen.

http://soundfountain.info/time/timeline10audiopinie.html   Met onderop veel informatie 

B.v. functie van een draaitafel mat http://www.soundfountain.com/amb/ttmat.html

Record clamps en meer van dat spul http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html

Kortom veel leesplezier :)

 

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, KT88 said:

Nee.
Een goeie clamp met vilten onderleg-ring drukt de plaat vrijwel geheel tegen het plateau aan.
In combinatie met de juiste mat (of géén mat, wat ook wel voorkomt) en het juiste plateau-materiaal (denk aan de kunststof van VPI) worden trillingen goed gedempt én energie goed afgevoerd.

 

michell-engineering-record-clamp.jpg

Het plaatje toont het label van de LP en hoe de plaat vast tegen het plateau wordt gedrukt.

 

Link to comment
Share on other sites

Kijk, dat staat dus ook online.
Wist ik niet, ik ben nog van het papieren tijdperk. ;)

Ja, de Michell clamp. Werkt héél veel beter dan een gewicht. Pucks doen vrijwel niks, tenminste niet als je doel is om resonanties in de plaat te onderdrukken en energieën zo efficiënt mogelijk af te voeren naar de plateaumassa.

En na een (korte) nacht slaap weet ik ineens ook weer hoe dat materiaal van VPI heet: Delrin.

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...