mumsoft Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Sommigen zijn hier wel hardhorend, hoor. Goed gevonden van Jack. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Gelukkig zit er in de meeste muziek weinig zuivere sinustonen en blokgolven. Maar als je naar die plaatjes kijkt is het een wonder dat er nog muziek uit een LP kan komen. Raar hè? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Feit is wel dat Herbert von Karajan in het begin van het digitale tijdperk zei dat men opnieuw moest leren opnemen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Had ik hier ook al eens geschreven, Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Heb die Luister uit 87 opgediept. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 9 minutes ago, TL 200 said: Feit is wel dat Herbert von Karajan in het begin van het digitale tijdperk zei dat men opnieuw moest leren opnemen. En hij opnieuw dirigeren. Zijn beste tijd had ie toen wel gehad... Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Hij wist natuurlijk wel veel van analoog en had goede contacten in de industrie en sprak bovendien Japans. Toch is er wel wat op het artikel aan te merken en op zijn stellingen in het algemeen. Alle digitale LP’s die ik uit die tijd heb vond ik bijvoorbeeld echt slecht. En hoewel Tiefenbrun natuurlijk ook veel gevoel voor marketing had, ben ik met een Linn Axis wel teruggekomen op het digitale spoor. En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming moeten kunnen nabootsen. Dat is kennelijk niemand gelukt. En op Puresound zijn we de laatste tijd nogal met kabels bezig en die klinken toch vaak echt verschillend. En je komt er zeker niet alleen met meten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari 2018 Author Report Share Posted 23 januari 2018 25 minutes ago, TL 200 said: Waarom schreeuw je zo hard Jack?? Ik ben niet blind. Ik had dat artikel even zonder leesbril gelezen Meestal krijg je bij copy en paste, dan een melding om het in plain tekst meer te zetten. Nu niet..?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Was in ieder geval wel duidelijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari 2018 Author Report Share Posted 23 januari 2018 1 minute ago, carl said: Hij wist natuurlijk wel veel van analoog en had goede contacten in de industrie en sprak bovendien Japans. Toch is er wel wat op het artikel aan te merken en op zijn stellingen in het algemeen. Alle digitale LP’s die ik uit die tijd heb vond ik bijvoorbeeld echt slecht. En hoewel Tiefenbrun natuurlijk ook veel gevoel voor marketing had, ben ik met een Linn Axis wel teruggekomen op het digitale spoor. En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming moeten kunnen nabootsen. Dat is kennelijk niemand gelukt. En op Puresound zijn we de laatste tijd nogal met kabels bezig en die klinken toch vaak echt verschillend. En je komt er zeker niet alleen met meten. Meten jullie dan wel eens wat bij Puresound? Gewoon even een vraag? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 3 minutes ago, Pjotr said: En hij opnieuw dirigeren. Zijn beste tijd had ie toen wel gehad... Lees ook even de reactie van KT88, als je wilt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 7 minutes ago, carl said: En als de LP goed klinkt met vervorming zou een CD speler met een filter die vervorming moeten kunnen nabootsen Waarom vindt men de ene cd-speler dan analoog klinken en een andere niet? Zou het niet zo zijn dat de analoog klinkende, de muziek gewoon goed weergeeft en de digitaal klinkende dat niet goed doet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 15 minutes ago, carl said: Alle digitale LP’s die ik uit die tijd heb vond ik bijvoorbeeld echt slecht Bob 'till you drop van Ry Cooder is één van de weinigen die wel goed klonk/klinkt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pjotr Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 11 minutes ago, TL 200 said: Lees ook even de reactie van KT88, als je wilt. Ja en? Wat heeft Herbert von Karajan met de klank van een monitor van doen. Er is sowieso geen touw meer vast te knopen aan deze audiofiele dagen. Naalden die door groeven racen, elementen die platen laten resoneren, leesbrillen die zoek zijn, etc. etc. etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 Ik had zelf twee versies van de 5e van Beethoven, die met von Karajan uit 1963 klonk beduidend beter dan de digitaal opgenomen versie uit 1983 Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 4 minutes ago, Pjotr said: Ja en? Wat heeft Herbert von Karajan met de klank van een monitor van doen. Er is sowieso geen touw meer vast te knopen aan deze audiofiele dagen. Naalden die door groeven racen, elementen die platen laten resoneren, leesbrillen die zoek zijn, etc. etc. etc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari 2018 Author Report Share Posted 23 januari 2018 Ook aardig om te lezen: https://michielvanzaane.wordpress.com/2017/11/18/jan-kool-en-de-firato-test-lp/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 23 januari 2018 Author Report Share Posted 23 januari 2018 22 minutes ago, TL 200 said: Waarom vindt men de ene cd-speler dan analoog klinken en een andere niet? Zou het niet zo zijn dat de analoog klinkende, de muziek gewoon goed weergeeft en de digitaal klinkende dat niet goed doet? Dat is volgens mij een juiste conclusie Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 23 januari 2018 Report Share Posted 23 januari 2018 4 minutes ago, Tubejack said: Dat is volgens mij een juiste conclusie Ik doe dan ook mijn best zo min mogelijk onzin te schrijven............. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 januari 2018 Report Share Posted 24 januari 2018 5 hours ago, Tubejack said: En waar kunnen we de bevindingen lezen Carl? Op de site van Ortofon? Uitputtend beschreven in de oude Audio & Techniek (de blauwe serie, jaren '80). Voor de exacte nummers zou ik in een enorme stapel tijdschriften moeten speuren, alles ligt hier door elkaar sinds de teloorgang van mijn toko in 2013. Ga ik dus nu niet doen. Vermoedelijk zal Henk Schenk, die destijds de metingen deed samen met Victor Bakker van Aring, de gegevens nog wel ergens hebben omdat hij nu eenmaal alles bewaart en archiveert. Henk is gewoon via Facebook te benaderen, staat in mijn vriendenlijst. Trouwens ook wel wat te vinden in AudiOpinie van Rudolf Bruil. Die is gewoon via zijn site te benaderen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 januari 2018 Report Share Posted 24 januari 2018 6 hours ago, Tubejack said: Wat is dan het nut van een heel zwaar loopwerk? Als die plaat er toch maar boven op ligt te trillen? Natuurlijk kun je een puk gebruiken maar ja die dekt alleen het platen label en houd daarmee hooguit het midden vast. Nee. Een goeie clamp met vilten onderleg-ring drukt de plaat vrijwel geheel tegen het plateau aan. In combinatie met de juiste mat (of géén mat, wat ook wel voorkomt) en het juiste plateau-materiaal (denk aan de kunststof van VPI) worden trillingen goed gedempt én energie goed afgevoerd. Het plaatje toont het label van de LP en hoe de plaat vast tegen het plateau wordt gedrukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2018 Author Report Share Posted 24 januari 2018 (edited) Kijk: "antwoorden" dank je wel KT88 Ik moet hier ook nog wat Audio en Techniek bladen hebben liggen.... Gevonden! Een artikel van Henk Schenk. http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/ Op de 2e pagina http://www.audiofriends.nl/audiofriends/thorenstd160/page2.html Staat een stuk over trillingen die ontstaan door het aftasten van de plaatgroef door de naald. Edited 24 januari 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2018 Author Report Share Posted 24 januari 2018 6 hours ago, KT88 said: Trouwens ook wel wat te vinden in AudiOpinie van Rudolf Bruil. Die is gewoon via zijn site te benaderen. http://soundfountain.info/time/timeline10audiopinie.html Met onderop veel informatie B.v. functie van een draaitafel mat http://www.soundfountain.com/amb/ttmat.html Record clamps en meer van dat spul http://www.soundfountain.com/amb/ttring.html Kortom veel leesplezier Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 24 januari 2018 Author Report Share Posted 24 januari 2018 6 hours ago, KT88 said: Nee. Een goeie clamp met vilten onderleg-ring drukt de plaat vrijwel geheel tegen het plateau aan. In combinatie met de juiste mat (of géén mat, wat ook wel voorkomt) en het juiste plateau-materiaal (denk aan de kunststof van VPI) worden trillingen goed gedempt én energie goed afgevoerd. Het plaatje toont het label van de LP en hoe de plaat vast tegen het plateau wordt gedrukt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest Posted 24 januari 2018 Report Share Posted 24 januari 2018 Kijk, dat staat dus ook online. Wist ik niet, ik ben nog van het papieren tijdperk. Ja, de Michell clamp. Werkt héél veel beter dan een gewicht. Pucks doen vrijwel niks, tenminste niet als je doel is om resonanties in de plaat te onderdrukken en energieën zo efficiënt mogelijk af te voeren naar de plateaumassa. En na een (korte) nacht slaap weet ik ineens ook weer hoe dat materiaal van VPI heet: Delrin. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts