Jump to content

Weer 'n audiofiele dag... II


Tubejack
 Share

Recommended Posts

10 hours ago, carl said:

Heeft Douglas dat voor je gedaan Peter? Toch wel expertise voor nodig.

Ja.
Douglas repareerd en restaureerd al tig jaar idlerweel draaitafels,dus dat zit wel goed.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik denk wel dat het verbeteren van die speling het belangrijkste is. Het uitlopen, ach, hoeveel scheelt dat? Geeft wel een goed gevoel en dat is natuurlijk ook belangrijk.

Link to comment
Share on other sites

Dat uitlopen betekend minder weerstand dus is de gelijkloop beter,hij is nu ook stiller.
Dat heb ik gecontroleerd met een stroboscoopschijf en stethoscoop.
Je ziet nu practisch geen fluctuaties meer op de stroboscoopschijf.
Niet dat het klankmatig wat uitmaakt althans dat hoor ik niet.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik vraag me af of je hier niet twee onverenigbare dingen probeert te verenigen. Of het lager is strak en dus staat het plateau snel stil of het lager is ruim en het plateau draait lang door. Is het lager strak dan kan de weerstand best constant zijn en een hele mooie gelijkloop geven. De flutter is dan laag. Heb je een heel lange uitloop dan kan het lager niet haast niet strak zijn en heb je dus een (relatief) hoge wow (zweving van de toon).

Als ik Cock mag geloven (die heeft heel wat uurtjes research in de draaitafels zitten) dan is een lange uitloop bepaald niet iets om naar te streven. Een strak lager en een goede aandrijving, daar moet je het van hebben.

 

Link to comment
Share on other sites

Cock is daar niet voor volgens mij omdat hij meent dat de motor beter functioneert als die zijn best moet doen. De vraag is of bij Peter de wow daadwerkelijk toeneemt. Die Douglas is ook niet gek.

Link to comment
Share on other sites

Een goede testplaat met een toon van 3150Hz geeft wellicht het antwoord; met een stroboscoop kun je wel de flutter enigszins waarnemen maar niet de wow.

Er is overigens een filosofie waarbij het motortje zo licht en slap mogelijk moet zijn om op die manier zo gering mogelijke invloed op het plateau uit te oefenen. Ik geloof daar niet zo in. Maar the proof of the pudding...

Link to comment
Share on other sites

Qwa diameter is er aan het lager eingenlijk spindel niets veranderd.
Er zit absoluut geen speling op,het loopt alleen niet in het vet maar in olie met zeer goede smeereigenschappen.
Uitlopen is niet noodzakelijk ik kan er ook de rem weer opzetten.
Waarom zou een motor harder moeten werken als het met minder hard werken ook kan.
Hij klinkt in ieder geval goed.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

Een goede testplaat met een toon van 3150Hz geeft wellicht het antwoord; met een stroboscoop kun je wel de flutter enigszins waarnemen maar niet de wow.

Er is overigens een filosofie waarbij het motortje zo licht en slap mogelijk moet zijn om op die manier zo gering mogelijke invloed op het plateau uit te oefenen. Ik geloof daar niet zo in. Maar the proof of the pudding...

Ik ga eens kijken of die toon op de test lp staat van Jan Kool.

Link to comment
Share on other sites

Ach, hier zitten zoveel kanten aan. Wat Cock eigenlijk doet is met een 20 tonner een zak aardappelen halen bij wijze van spreken. Weet je zeker dat het karretje niet door zijn veren gaat vanwege die aardappelen. Tis ook een manier. Maar of je daarmee lekkerder aardappelen krijgt?

Om op dat uitlopen terug te komen: Een lager heeft enige speling nodig, anders draait het niet. En die speling wordt dan weer gevuld met olie. Het is wis en waarachtig zo dat de juiste speling en oppervlakte gladheid met een optimale viscositeit/demping van de olie, de minste wrijving oplevert en daarmee ook een mooi zuiver lopend geheel. Dat uitlopen is zeker ook wel een maat voor de stabiliteit. En ja, hoe moet je dat noemen, de "Stilheid" van het lager.

Link to comment
Share on other sites

Ook Jaap Pees is van mening dat met deze upgrade de gelijkloop beter is en de motor stiller.
Overingens weegt het plateau 4 kilo dat zal ook invloed hebben.
Ik had trouwens begrepen dat de dt van Cock een licht plateau heeft.
Ook een speciale snaar die minder duwd of trekt voor een betere gelijkloop.

Het idlerwheel van de Lenco ondervind nu ook minder weerstand van het plateau.

Link to comment
Share on other sites

Gaat ook niet om het gewicht, als je een erg sterke motor neemt die je nauwelijks belast dan zal de variatie in toerental miniem zijn. Maar daarvoor moet de koppeling met het plateau wel erg "strak" zijn en het plateau weinig invloed hebben en dus weinig massatragheid (en dus licht zijn). Anders werkt dat niet. Onder een L75 etc. zit trouwens ook wel een behoorlijk forse/sterke motor.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Heeft het ook niet te maken met de rondloopeigenschappen van de motor? Wanneer de motor per omwenteling meerdere kleine rukjes aan de snaar of idlerwheel geeft, hangt het van de massa, lager, aandrijfweerstand en demping van de aandrijving af, wat er aan gelijkloop overblijft. Er zijn meerdere wegen naar Rome. 

Link to comment
Share on other sites

Beslist Hans. Vrijwel alles gaat dan van de motor afhangen qua loop. Die moet dan van zichzelf wel heel gelijkmatig lopen. Iedere onregelmatigheid daarvan wordt gelijk doorgekoppeld.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
 Share

×
×
  • Create New...