Jump to content

Is dat wat ... Quad?

RonL
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door Paul Jenner:

Ik denk dat de effecten van QSound bij de ESL's juist wegvallen doordat het een breedband-dipoolstraler is.

Dan zou Q-sound bij mijn Maggies ook minder uit de verf moeten komen. Het blijft een vreemd verschijnsel. Dat geldt trouwens voor Q-sound in het algemeen ook confused.gif

Hoy,

Ik heb vorig jaar op een bijeenkomst van de ESL club een toffe test bijgewoond. In de luisterzaal waren 2 Quad 63 opgesteld en was er digitale opnameaparatuur aanwezig.

Vervolgens stelden 2 saxofonisten , een alt en tenorsax zich tussen de twee ESL's op.

Zij speelden een kort stuk dat door twee microfoons (+ ervaren geluidtechnicus) geregistreerd werd, en onmiddelijk na het beeindigen afgespeeld werd over de Quads 63.

Ik was aangenaam verrast te horen dat de elektrostaten er behoorlijk goed in slaagden de werkelijkheid te benaderen. Er waren absoluut verschillen (dynamiek vooral) De klankleur en vooral de plaatsing was echter perfect. Met de ogen toe stonden beide spelers exact waar ze in werkelijkheid even daarvoor gestaan hadden (wat een zin :rolleyes:;) ).

De test is een aantal keer overgedaan met verscheidene microfoon opnameposities (close mike , 1m , 2m enz), wat telkens een heel verschil maakte.

Schitterend was het moment toen de eerste weergave kwam en iedereen in de zaal bijna gelijktijdig riep, dat links en recht kanaal gewisseld was. De alt en tenor (hoewel ze eigenlijk naast elkaar stonden) stonden plots andersom.

Wat zegt die test nu over de Quads ?(misschien niet zoveel), maar t'was absoluut een wondere vergelijking en een ervaring die wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Je kon daar een installatie (opnameinstallatie / versterker /quads) direct vergelijken en beoordelen ten opzichte van de echte life referentie.

Groetjes

Geert

Aja, Kermit,

t' is al eventjes geleden, maar weet jij nog je eigen ervaringen toen? Het verschil tussen life en de quads? Daar ter plaatse gingen de reacties van " zo zie je maar, life blijft nog altijd even anders" tot regelrechte verbazing over de goede benadering van de quads.

De algemene teneur was volgens mij toch vrij positief, maar ook realistisch. Hifi blijft "een zo goed mogelijk benaderen van de life werkelijkheid"

Groetjes

Geert

Mijn eigen indrukken waren nogal wisselend. Eigenlijk ging de vergelijking scheef, omdat door een technisch mankement het volume van de weergave een stuk lager was dan de live-muziek. Wat me er ook van die dag is bijgebleven was de vergelijking van een stel 'nagemaakte' ESL63 met originele ESL63's. Waarbij het verschil heel goed hoorbaar was.

Hallo Kermit,

Het probleem van die "nagemaakte" Quad63 lag hem volgens mij vooral in de gebruikte step up trafo's.

D'er zaten nl amplimo's in . Nu weet ik ook dat amplimo over het algemeen een goede naam heeft op audio gebied en ik ben de laatste om dat tegen te spreken.

Alleen heb ik die trafo's ook al eens uitgebreid getest (incl impedantiemetingen, verzadigingstest etc.) en wat mij betreft zijn dit GEEN full range trafo's. (in tegenstelling tot wat er wel eens beweerd wordt) Ze zijn wel ideaal voor een hybride ESL.

Wat er dus misging met die namaak Quad63 was het feit dat de trafo's bij het minste uitsturen in verzadiging gingen (in de lage frequenties).Dat resulteert dan in kortsluiting en ware het niet dat er nog wat voorschakelweerstanden (filter)in serie staan een versterker met gesprongen zekeringen. (auditief complete distortie)

Steek in die overigens prachtig gebouwde ESL's de originele quad trafo's of een set goede full range trafo's, dan zou het al stukken beter, zoniet perfect zijn.

Alleen heb ik de indruk dat de bouwer (Tim Weert) nogal zweert bij amplimo. t'is ook zo dat het heel moeilijk is om aan goede full range trafo's te komen voor de diy ESL bouwer.

Geert Vijncke

Geplaatst door Kermit:

Hee Ron

Hebbie nog wat te melduh?

Niet veel. Ze werken nog steeds maar ik ben wel bedacht op kraakjes en vonkjes. Ik ben dus hoofdzakelijk 'technisch' aan het luisteren. De eerste kennismaking thuis was natuurlijk een beetje een teleurstelling.

Ik heb net een afspraak gemaakt met Rob (Telefunken) die de combinatie Rotel/Quad eens wil horen en wat er hier nog meer voorhanden is :rolleyes: