Jump to content

Is dat wat ... Quad?

RonL
 Share

Recommended Posts

Geplaatst door joopie:

ik vond ze absoluut NIET neutraal,integendeel.

dat doet niets aan jou aankoop af, gefeliciteerd.

hoop dat je er veel plezier aan mag beleven.     :P      cool.gif      :)

NEUTRAAL eek.gif NEUTRAAL eek.gif

Geen enkel komponent klinkt neutraal.

De ESL KAN (!) heel erg goed klinken, ligt eraan wat je eraan hangt.

Een goede buizenbak doet wonderen!

Mischien niet neutraal wel MUZIKAAL ( rijmt ook nog

:D ...)

• 2 months later...
(...) Wat me wel verbaast, is dat de faseverdraaiingen van Q-sound veel minder opvallen bij de Quad's. Misschien is dit juist gevolg van de fase reinheid van het systeem of komt dit door het puntbronkarakter van het paneel. Maar ach, ik ben geen techneut en slechts luisteraar. En wat ik hoor, bevalt me zeer. (...)

(...) Er waren absoluut verschillen (dynamiek vooral) (...)

(...) Eigenlijk ging de vergelijking scheef, omdat door een technisch mankement het volume van de weergave een stuk lager was dan de live-muziek. (...)

Alleen de oorspronkelijke Quad balans-electrostaat (57) is over zijn hele werkingsgebied fasecoherent. (Althans: wanneer we ons beperken tot de weergave van

Geplaatst door [[Game]]:

oh!?

gestacked of zo iets?

BTW, ik had het begin van het topic niet gelezen - daarin stond al dat je esl63's had, maar nu hoor ik van ome henk dat dat 4 esl (63?) zijn...

waarom 4?

Het lijkt wat overdreven, maar ik heb inmiddels 4 sets paneelspeakers staan. Laat ik uitleggen waarom.

Ik speel al jaren stereo met een stel Magnepan 0.6QR. Deze zijn onderwerp geweest van verschillende luistersessies (zie ook dit forum) en bevallen me uitstekend. Na tegenvallende experimenten met diverse konusspeakers in een multichannel setup heb ik een tweede set Magnepans op de kop getikt 2.5R welke waren bestemd als frontspeakers. Omdat de klank hiervan mij niet helemaal aanstaat wil ik ze gaan modificeren.

Na verschillende luistersessies bij Kermit ben ik ook bijzonder gecharmeerd geraakt van de esl 63. Ik vind ze zelfs mooier klinken dan de Magnepan 0.6 en ze blijven hier staan totdat ik tevreden ben met de modificatie van de 2.5R's. Wellicht duurt dat even of komt die tijd nooit.

Inmiddels heeft het volgende project zich ook alweer aangediend. Sinds kort heb ik een set oude Solosound esl's. Deze zijn uitgerust met kleine electrostatische paneeltjes welke ik ga "ombouwen" tot een handzaam formaat centerspeaker.

Ik zal me zeker niet laten kisten of het moet zijn door al die panelen rondom.

Groet, Ron

Geplaatst door [[Game]]:

okee, dat kan ronl. Heb je btw de 989's al eens gehoord?

en wat is q-sound   confused.gif

game

Ik heb de 989 nog niet gehoord maar er wel veel over gelezen. Ik weet overigens nog niet of Quad "mijn" speaker blijft. Dit is een beetje afhankelijk van de ontwikkelingen rond de Magnepan. Ik probeer eigenlijk het topmodel de 20.1 voor een vriendelijk prijsje op de kop te tikken.

In antwoord op je andere vraag: Q-sound is een opname- of mixtechniek waarbij door geluidseffecten en fase-draaiingen een meer ruimtelijk effect met slechts twee speakers wordt gesuggereerd. Kijk maar eens hier: Qsound

Geplaatst door [[Game]]:

dankje ronL,

en dat q-sound uit zich niet echt op de esl63??

game

Nope, niet dat dat belangrijk is want bij Q-sound gaat het immers alleen om de suggestie van ruimtelijkheid. Ik vraag me alleen af waarom dat vnl. bij de esl 63 ontbreekt. Met de Magnepans ervaar je wel die q-sound effecten.

Ik denk dat het komt omdat de esl's de absolute fase van het geluid geweld aandoen. Het centrum van afstraling ligt bij een esl achter de schermen geloof ik. Heel verdacht. Zo weten wij dus nooit precies wat er zich bij John achter de schermen afspeelt ...

Paul.