Jump to content

Oliecarter Jelco

carl
 Share

Recommended Posts

Waar heb je dat gevonden? Op de Jelco site zelf wordt er met geen woord over gesproken. Ik ken dat "oliecarter" ook niet. Het kan zijn dat het een oildemper is. Dat is een soort "rem" op de laterale beweging van de arm (SME heeft dat bijvoorbeeld ook). Die heb je eigenlijk alleen nodig als de effectieve massa omhoog moet voor de arm/element combi. Eerlijk gezegd ben ik er geen fan van. Alles wat de soepele loop van een arm belemmert, vind ik niks. Zou je zoiets moeten toepassen zou ik eerder neigen om een ander element te zoeken dat wel bij die arm past.

BTW, ik vermoed dat je die Jelco voor de Kenwood KD-500 wil aanschaffen. Mocht zo'n (origineel Jelco) oliedemper toch bestaan, dan verwacht ik die eigenlijk alleen voor de 750-serie. Prima armen, Zeer goed zelfs, maar ik vind die arm een beetje overkil voor de KD500. Een Jelco SA250 is ook al eg goed. Kost minder en past beter bij de Kenwood.
Als je de arm "voor de toekomst" wil aanschaffen, dus met het idee die later op een nog betere draaitafel te zetten, dan is de SA750 idd de betere optie.

Edited by Sodejuu

De 750 heeft een ingebouwde oliedemper. Het schroefje bovenop het scharnier is er onderdeel van. Daar onder zit een oliebakje op het bewegende deel van de arm. De olie wordt in een appartje verpakking bijgeleverd. De 250 heeft die oliedemper niet.

Er zijn inderdaad verschillende meningen over die demper. Ik heb de olie er wel ingedaan en vindt het prima klinken.

Ik had het gevonden op de prijslijst van Tonar. Ik ben even bezig, maar zal straks met de koppeling komen. Ik denk inderdaad aan de 750 D, toekomstgericht als ik ben. De combi wordt ook wel geadviseerd op internet op de site van Liquid audio.

Edited by carl

Die prijslijst  heeft het over olie gedempt bij de 750 D en de goedkopere 250 heeft dat niet.

http://www.hifiprijslijst.nl/pl/jelco-prijslijst.pdf

Die Liquid Audio vond ik bij mijn zoektocht naar de Kenwood draaitafel Sander (KT88). De man heeft tevens de Jelco arm getest kennelijk op de Kenwood?.

http://liquidaudio.com.au/jelco-sa-750d-tonearm-review/

en

http://liquidaudio.com.au/kenwood-kd-500-kd-550-direct-drive-turntable/

Trouwens wel leuk zo'n Australische site. Ik denk dat zij veel Japans materiaal geïmporteerd hebben. De man repareert en dat zie je terug uit de vele detailfoto's.

Edited by carl

3 hours ago, carl said:

Ik had het gevonden op de prijslijst van Tonar. Ik ben even bezig, maar zal straks met de koppeling komen. Ik denk inderdaad aan de 750 D, toekomstgericht als ik ben. De combi wordt ook wel geadviseerd op internet op de site van Liquid audio.

Dat ding is wel erg fraai gebouwd en heeft goede specs. Als de motor opnieuw gesmeerd is met een modern smeermiddel en er komen nieuwe capacitatoren in (gelijkloop) verwacht ik met een goed element toch eigenlijk heel wat.

PS Ik had me eigenlijk niet gerealiseerd dat Hans ook een Jelco heeft.

Altijd weer grappig, die reviewtjes.

Hoop geblabla en vooral ophemelen van de eigen werkzaamheden en kunde.

Maar goed, de combinatie is dus getest en goedgekeurd (had ik je ook wel kunnen vertellen. Oh wacht....dat HEB ik gedaan....) ;)

Je hoeft er natuurlijk geen olie in te stoppen. Ben het met je eens dat een element-arm combo op zich zelf goed gedempt moet zijn. Het komt dan wel in zijn geheel op de demping van de cantileverophanging aan. Dat gaat maar al te vaak niet zo lekker, meestal met hoog compliante elementen in een relatief zware arm. Wat extra demping brengt dan veel rust in de tent.

Winston Churchill zei dat de Amerikanen altijd alles goed deden, nadat ze eerst alle andere mogelijkheden hadden uitgeprobeerd. En ik zit ook een beetje zo in elkaar Sander (KT88) :D ik denk verder dat het bij het restaureren van een oude draaitafel gaat om ervaring en zorgvuldigheid. De man heeft er meerdere gezien en het gedetailleerde fotowerk zegt me wel wat.

Ik heb ook over de 10 zitten denken Roger (Sodeju). Die past mooi op de Kenwood, maar is weer niet zo geschikt voor andere draaitafels lijkt  me als het project niet zo loopt als ik verwacht.  Moeten we nog even over hebben op weg naar Marco (Arden). Overigens verwacht ik dat de draaitafel de sterren van de hemel gaat spelen met een goede arm en element. Die Japanners konden wel wat. 

Edited by carl