Jump to content

X-fi 2017


Arden
 Share

Recommended Posts

Vandaag weer mooie dingen gehoord en beleeft.

De demo met de cello was leuk en goed uitgevoerd.

Verschil was er wel maar niet groot. leuk om eens gehoord te hebben.

 

Verder nog wat ruimtes die de moeite echt waard zijn in willekeurige volgorde.

https://photos.app.goo.gl/rNFFr5ARfj8z8PFW2

https://photos.app.goo.gl/EbkEvWd0bli45eOP2

https://photos.app.goo.gl/rNFFr5ARfj8z8PFW2

https://photos.app.goo.gl/Nh9ZH4IPKmo1ZQth1

https://photos.app.goo.gl/nbZFKPNFanzWFP2g1

https://photos.app.goo.gl/gqC375MZ4ohtte6B2

https://photos.app.goo.gl/kMhtetkJ9brpFp0V2

https://photos.app.goo.gl/nbnzjHssPt2p17wb2

https://photos.app.goo.gl/lt2ayF1abyLorFTu2

https://photos.app.goo.gl/qzRyvH6Y5sYjcHzs1

https://photos.app.goo.gl/BdHXNqXqJnmas0jM2

Heb verder nog niet alles gezien, het is echt groter als voorgaande jaren en het verleggen van de ingang is een goede zet geweest.

Het is weer een ouderwets mooie show.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, kappa7 said:

en het verleggen van de ingang is een goede zet geweest.

En jij had een regenjas bij je George? :angry:

Inderdaad een grote show want jou en Roger ben ik jammer genoeg niet tegengekomen. Een aantal kamers viel me  behoorlijk tegen want voor mij is hifi toch iets van natuurgetrouwe weergave. Bij veel (dure) installaties zat er echt te veel hoog en/of laag in. Vivid LS heb ik een aantal keren gehoord en elke keer steekt me dat teveel aan laag.  En met de ontwerper van de John Watkinson LS hebben Roger en ik in het hotel gezeten in Muenchen. Zoveel scherpte heb ik nog nooit in een vrouwenstem gehoord en dat doet de (schijn?) ruimtelijkheid teniet. Er was  trouwens erg veel aan de kamer gedaan. Wat mij verder opviel was, dat Marco dat laag ondanks de slechte kamerakoustiek toch aardig in de hand wist te houden. Zijn JBL kloons klonken zeker goed, maar in Hoek van Holland klonken ze veel beter met minder kostbare randapparatuur. Op de Limburgse audioclub komen binnenkort de Ilumnia LS en ik ga ze daar zeker nog een keer beluisteren. Toen ik ze vandaag  hoorde , klonken ze tenminste prima, misschien iets te warm. Maar dat zou ook aan de muziek kunnen liggen en bij de Vivids of de John Watkinson betwijfel ik dat zeer. En Theo Wubbolts heeft me niet helemaal kunnen overtuigen van Isotek stroomfilters. Uit dat geld, kun je meer rendement halen. Wel erg mooie muziek, koor met piano. Als iemand dat kent?

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Ik was er pas om 11 uur toen was het droog en de rij weg.

Roger en Onno ben ik nog wel tegen gekomen maar heb jou dan net gemist.

Verder Vond ik de tangentiale Reed arm wel erg mooi bedacht en uitgevoerd.

Heb helaas niet de tijd genomen om goed te luisteren maar zo op het eerste gehoor was het een aangenaam en makkelijk geluid.

 

Link to comment
Share on other sites

In Krefeld beter George.

Ik heb trouwens ook nog even bij Driade gekeken. Die relatief kleine LS klonken in een grote zaal behoorlijk goed, maar hoe zou het in een normale huiskamer klinken? Ziet er trouwens ook goed uit, al zal Rick Paap wel een beetje balen.

Link to comment
Share on other sites

Bij driade ben ik ook wezen luisteren maar vond daar eigenlijk dat de kleine vloerstaanders wat moeite hadden met het laag in die grote ruimte.

Te kleine conussen om echt laag te kunnen gaan.

Verder wel weer leuk om dit merk terug te zien.

Ik was het even uit het oog verloren.

Link to comment
Share on other sites

Ik ben er maar een paar uurtjes geweest,voornamenlijk in de ruimte van Hanze Hifi.

Ik kwam daar enkele bekende mededraaiers tegen(geen forumleden) en met de verhalen vloog de tijd om.

Nog snel een paar willekeurige ruimtes bezocht,soms klonk het goed meestal niet vond ik.

Grote joekels van luidsprekers in een kleine ruimte is geen garantie voor goed geluid.

Ik heb wel de Reed arm gemist,jammer misschien zie ik die nog ooit.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik heb wel eens iemand horen zeggen dat Lauri Dickenson mooie LS maakte toen hij nog met John Bowers werkte. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Vandaag ook geweest. Een gezellige dag gehad samen met vriend Ron. Wat vooral bijgedragen heeft, waren de gesprekjes die ik met allerlei bekenden heb gevoerd. Het gebodene aan sets kon mij minder bekoren. Over het algemeen te hard, te veel laag en te scherp hoog. Het lijkt wel of de loudnesswar niet meer in de muziek zit, maar in de apparatuur. Was er dan niks leuks. Natuurlijk wel. Een paar voorbelden: de al genoemde Driades, best leuk. Een set met Russel K speakers en verschillende aansturing. De set van Marco en Van den Hul. Guru speakers. De set die Daluso had opgesteld. En last but not least de Daudio set. Hoewel daar voor mij ook wel wat hard gedraaid werd. Maar een set die mijn nieuwe referentie kon worden, heb ik niet gehoord.

Groet,

Leobus

Link to comment
Share on other sites

Kan mij wel bij Leo aansluiten. De vintage monitors van Music2 laat ik er even buiten. Daar was gewoon geen vergelijk mee te vinden. Qua versterkers en Streamers/DAC's stond het kwalitatief allemaal op erg hoog niveau evenals aanhangend prijskaartje. Aan het eerste valt niet echt veel meer te verbeteren, het 2e geeft de gek er kennelijk voor maar leuk is dat niet meer voor de gemiddelde audioliefhebber.

Qua speakers niets spannends kunnen waarnemen. De helft deed mij gewoon aan doorsnee jaren '70 spul denken, niet best dus. Zette gewoon geen lekker plaatje neer, te suf, te droog, soms te springerig dan weer terughoudend (verstopt), technisch perfect maar vaak doods  enz. Wat ik er uit vond springen was idd Driade, Wilson en Russel. Die zetten wel een mooi muzikaal plaatje neer wat het geluid netjes en aangenaam in de ruimte projecteerde. Maar de Russels konden dat alleen op bescheiden volume. Bij symfonisch werk liepen ze toch ook vast/dicht. En ja, de grote B&W's klonken als vanouds indrukwekkend. Ook niks nieuws dus.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Je bedoeld de speakers met op hun kop vliegende conussen? Ja, die heb ik ook gehoord. Viel zwaar tegen, klonk verstopt en muf in het midden. Was er snel weer weg. Ondanks alle technologische tam-tam die ze er over maakten.

Edited by Pjotr
Link to comment
Share on other sites

Ik vond ze zeker niet slecht klinken met voor mij totaal onbekende muziek. Wel aan de warme kant zoals ik boven al zei. Binnenkort op de audioclub Limburg meer.

Wat ik trouwens nog steeds een mooie LS vind is de opvolger van de ESL 63 ( had voor mij in deze kleine kamer niet gehoeven in de grote uitvoering). Ik ga hem nog een keer op zolder uitproberen. 

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Na twee dagen Xfi, kijk ik vooral terug op een paar gezellige dagen waar ik veel bekenden heb gezien en gesproken.

Qua apparatuur was er eigenlijk overal wel wat op aan te merken, maar dat is logisch gezien de drukte in de kamers en de ruimten. Vooral de akoestiek dus. Omdat er onder het gebouw vaak een kelder zit, zijn de vloeren van het meedreunende type. Ook realiseer ik me dat de set in een paar uur opgesteld moet worden en er dus weinig tijd is om dat 100% te perfectioneren. Dan moeten er behalve de set en de ideale luisterplek ook nog zo veel mogelijk mensen een plaatsje kunnen vinden. Geen eenvoudige opgave. Daar komt nog bij, wat wordt er gedraaid op het moment dat je in de kamer zit. Soms zit de kamer ramvol en wordt er een bepaald muziekstuk opgezet en loopt de kamer gelijk leeg.

Dan zijn er natuurlijk de smaakverschillen. zaterdag was ik met iemand van de audioclub, zondag met m'n broer. Wat ik van die twee (toch allebei ervaren luisteraars) hoorde, was vaak toch behoorlijk verschillend, maar ook wel overeenkomend.

Toppers voor mij waren :

Wilson Audio, Daudio, YG, Guru, Endeavor, Gustavson, Bloomline, en nog wat anderen. Bij de set van Music2 vond ik dat van den Hul wat doorschoot in z'n verhalen over de "Extender"  eindeloos gefilosofeer en weinig muziek. Wat ik gehoord heb klonk wel veelbelovend. Maar het blijft voor de meeste sets, dat het laag soms te doordrukkend of ondoortekend was, het hoog soms te scherp en het midden te fel of juist wat te terughoudend.

Bijzondere ervaringen waren de live/Dutch & Dutch demo en de opname van de Harbour Jazz Band, waar naar mijn mening veel te weinig bezoekers waren. Ik denk dat er 20 man in de zaal zaten. Hoezo muziekliefhebbers?

Wat ik dramatisch slecht vond, was Cyrus en... Driade. Op de Cyrusset klonk alles zo plat als door een wekkerradio. De Driade kwam voor mij ook alles te kort wat de muziek levend maakt. Geen laag en erg saai klinkend. Daar is best nog wat ervaring in te stoppen.

De mooiste technische oplossing vond ik de Illumia, prachtig hoog en midden. het diepe laag kwam ook erg goed uit de verf. Het lage middengebied was wat terughoudend, wat de klank wat dun maakte. Toen ik de opmerkte tegen een van de bouwers wisten ze me te melden dat er een dip zat tussen 100 en 200 Hz. Ik andere ruimtes waar de speaker uitvoerig is beluisterd en gemeten bleek dit niet het geval. Ze komen naar onze audioclub, dus daar is de herkansing.

De set met de meeste potentie was voor mij de Wilson Audio Sabrina met Mark Levinson. Niet dat dit perfect was, maar voor mij wel het beste van de show. Misschien ook omdat ik de klank van de Wilson gelijk herkende, maar toch ook vooral door het schitterende doortekende laag en gemak waarmee deze toch relatief kleine luidsprekers muziek stonden te maken. Er kwam gewoon muziek uit zonder audiofiel geneuzel.

De Guru's deden het ook prachtig. Ik sta telkens versteld van wat er uit die kleine kastjes aan muziek komt.

Maar na twee dagen heb ik het gevoel nóg niet alles gezien te hebben.  Zo heb ik Quad Raad gemist, die er kennelijk wél was en vele opstellingen waar er meerdere in een kamer waren opgesteld. Ook van de lezingen heb ik er geen bij kunnen wonen.

En dan de ontmoetingen met bekenden met als topper tijdens de lunch met Pjotr en de slingerbedwinger. De mensen die er bij waren hebben kunnen zien dat het kiezen van een component helemaal niet moeilijk is. Je houdt de slinger (of pendel) boven het plaatje van een apparaat, je stelt je vraag en het ding "verteld" je  wat je kunt verwachten.

Ik hoop dat ik niemand te kort doe, want alle ervaringen krijg ik niet zo snel op een rij.

Bedankt en tot volgend jaar.

 

Link to comment
Share on other sites

Ik hoop je in ieder geval nog eerder te zien Hans! Toch ook wel weer grappig die verschillende meningen. Mij leken de Ilumnia 's ook veelbelovend. Ben benieuwd hoe ze het op de verschillende audioclubs doen. Daar komen we dus nog op terug. Ik heb Wilsons vaker gehoord in verschillende ruimten, maar nooit het gevoel van "dat wil ik nu hebben". Voor mij te technisch geluid denk ik. Dat gevoel van "willen hebben" heb ik met de Quad ESL altijd wel. Deze zullen echter zeker niet jouw laag laten horen. Jammer dat ik niemand in de buurt ken van wie ik ze een weekje kan lenen.

Theo Wubbolts/Quad Raad gaf die demo's van Isotek en de deur zat meestal dicht. En die Driades zijn voor een normale huiskamer ontworpen en doen het zeker niet in een dergelijke grote ruimte. En heb je de prijs van die Gustafson gezien - 3750. De man zocht dealers en ik heb hem gezegd dat hij het veel beter direkt kon blijven verkopen. Zou trouwens wel een markt zijn: een demo ruimte waar je dit soort "home made" producten laat horen met een commissie bij verkoop. Maar mensen denken zo verschrikkelijk traditioneel.

Edited by carl
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...