Jump to content

Knoop

carl
 Share

Recommended Posts

Een vriend van mij heeft een nieuw huis met de bekende U kamer. In de woon/luisterkamer heeft hij nagenoeg geen laag en hij heeft de meest reeele luisterplekken volgens mij al geprobeerd. Hij vroeg zich af of zijn geliefde  Proacs niet te klein waren voor deze kamer en vreest ook voor een knoop. Kennelijk kan je knopen en buiken te lijf gaan door de inzet van meerdere subwoofers. Iemand kennis van?

Edited by carl

Knopen (en buiken) treden alleen op bij staande golven (uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Staande_golf ). Als hij op de luisterplek geen laag heeft, zou hij normaalgesproken op een andere plek (halve meter naar voor of naar achteren, wel laag moeten hebben.
Als hij nergens laag heeft (je hebt het immers over verschillende luisterplekken), dan is er iets anders aan de hand. Of je dat met subwoofers kan oplossen? Zou kunnen, maar dan zouden de Proac speakers uit zichzelf geen laag weergeven. Alleen dan zou een subwoofer soelaas kunnen bieden. Bedenk wel dat je met subwoofers ook gelijk een hoop ellende in huis kunt halen. Het juist afregelen van een subwoofer is niet eenvoudig.

• 2 weeks later...

Die vriend van me is behoorlijk aan het schuiven geweest met zijn Proacs en die Hypex eindversterkers want ik vond het gisteravond prima klinken bij hem. Hij heeft de LS midden in de kamer staan nu en met wat fijn tuning moet het nog beter kunnen.

Edited by carl