Hans van Liempd Posted 30 november 2017 Report Share Posted 30 november 2017 11 minutes ago, Seed7 said: (Als de neutrale speaker bestond zou niemand hem willen hebben ...) Dat betwijfel ik dan weer. Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 30 november 2017 Report Share Posted 30 november 2017 2 hours ago, Hans van Liempd said: Is het ook niet, dat je op een gegeven moment tevreden bent met wat je hebt bereikt. Ja, zo'n moment is er écht nu bij mij. Maar dan voorzie ik tóch weer ergens verbeteringen Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 30 november 2017 Report Share Posted 30 november 2017 (edited) Ahum René je Avatar klopt niet meer Met torren spelen en buizen gaan prijken, dat kan niet hé. Verder mis ik speksteen in dit topic. Ze zijn lekker neutraal. Zelfs waar ik nu zit te typen achter mijn bureau, haaks op de luidsprekers klinkt het nog goed. Edited 30 november 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 30 november 2017 Report Share Posted 30 november 2017 2 hours ago, Hans van Liempd said: Is het ook niet, dat je op een gegeven moment tevreden bent met wat je hebt bereikt. Ikke wel, ben begonnen met een draagbare radio, toen een Philips pick-upje met luidspreker in de deksel. Daarna een Philips stereo pick up met losse speakers en nu dit. Ik voel me de koning te rijk! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 Wol, creatieve mensen "maken iets". Waarom ga je niet één dag in de week minder werken en luidsprekers voor anderen bouwen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 (edited) On 11/29/2017 at 10:45 AM, KT88 said: hybride velletjes Electro-/magnetostaten met een klipschorn of jubilee in het laag Edit: er is/was een japanner(?) die bouwde op de Heil EMT gebaseerde drivers die veel breedbandiger waren. Die icm de Klipschorn bas was schokkend goed. De bas hoefde relatief weinig te doen, dus weinig vervorming en daarmee goed passen in de combinatie. Edited 1 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 (edited) 15 hours ago, Hans van Liempd said: In een aantal standpunten kan ik me wel vinden, hoog rendement, snelle stijgtijd, enz. Maar zeker niet in meningen zoals, voor elke soort muziek heb je eigenlijk andere luidsprekers nodig, en dat kleuring een voordeel zou zijn. Dit staat nergens beschreven Hans of hiero op het forum vermeldt. Je moet het geschrevene wel beoordelen in de context van het hele topic of reactie. Aangezien er geen luidsprekers bestaan die allemaal "hetzelfde klinken" c.q. ze een eigen klanksignatuur hebben (sommigen noemen dit kleuring) wil nog niks zeggen, dat ze qua geluidsreproductie, bij de luisteraar niet een soort gevoel van "werkelijkheidsbeleving" kunnen opwekken. Verder is voor velen de term "werkelijkheidsbeleving" ondergeschikt en is het credo: "het klinkt gewoon geweldig, ik vind het mooi etc.." Het puur "horen" met je oren kan je wellicht beschouwen als een 100% fysiek natuurkundig gebeuren Hans, maar als je naar muziek hoort, hoor je niet alleen met je oren maar ook met je hersenen. Horen wordt beleving ! Hersenen werken niet altijd op commando met een bepaalde constante: stemming, mindset, soort muziek, emoties spelen een grote rol in je waarneming. De keuze van de hardware (dus ook luidsprekers) is daarom per definitie altijd een persoonlijke compromis. Edited 1 december 2017 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
René N. Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 14 hours ago, Tubejack said: Ahum René je Avatar klopt niet meer Met torren spelen en buizen gaan prijken, dat kan niet hé. Ik zal hem binnenkort even aanpassen Jack . Maar ja, die Bryston ziet er niet zo leuk uit hé..... Maar er zijn andere dingen die dat wel doen, dus dat gaat goed komen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 Ik heb mijn luidsprekers bepaald op grond van aanprijzingen door lui die ik vertrouwde. Duitsers, toevallig. Toen gaan luisteren bij Stassen naar de Phonar Veritas met5 of 6 concurrenten. En naar de oude heer Stassen die op een dik pensioen stond te vlassen. Wilde een villa bij Lugano. Zal wel gelukt zijn ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 5 hours ago, mumsoft said: Duitsers, toevallig. Hoe kun je nou toevallig Duitser zijn?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 Of: hoe kun je Duitsers toevallig vertrouwen? Het was iemand die toevallig? naar de show in Berlijn was gegaan, waar ik, niet toevallig, dit jaar ook ben gesignaleerd. Nadat de man de hele show had afgesjouwd op zoek naar een leuke speaker, kwam hij in de kelder, aan het eind van de dag, bij Phonar terecht, en vond daar wat hij zocht. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 1 hour ago, mumsoft said: hoe kun je Duitsers toevallig vertrouwen Vertrouwen? Ik ben met ééntje getrouwd, niet met een Duitser maar met een Duitse. Schon über 30 Jahre. Jawohl Herr Moemzahrt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 En ik met een Engelsman met een Duitse achternaam. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 1 december 2017 Report Share Posted 1 december 2017 De Internationale Gemeenschap hier. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioEnzo Posted 2 december 2017 Report Share Posted 2 december 2017 Uiteraard moet een set luidsprekers wel in de set en je huiskamer goed tot hun recht komen. Als aan die criteria is voldaan moet voor mij het eindresultaat in het hoog heel open en detailrijk zijn. natuurlijk niet op een vermoeiende manier, want daar kan je dan wel snel tegenaan hikken. Een grote bandtweeter voor het hoog voldoet daar aan. Het midden mag niet saai zijn, een slag op een bongo met lekker fel klinken zoals het live ook zo lekker kan. Stemmen niet neuzelig, vrouwenstemmen klinken vak wel een beetje zo heb ik op vele sets beleefd. Keramiek voor het midden geeft naar mijn smaak net die eigenschappen. Het laag moet lekker diep en mag best een beetje rond maar toch strak. Een basreflex biedt dat in mijn beleving wat meer dan een gesloten kast. En dan het liefst actief, is dan goed af te regelen in de ruimte. Al deze eigenschappen heb ik voor mezelf gevonden in mijn huidige luidspreker, de Xanadu HRS80 Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 december 2017 Report Share Posted 2 december 2017 1 hour ago, AudioEnzo said: Uiteraard moet een set luidsprekers wel in de set en je huiskamer goed tot hun recht komen. Als aan die criteria is voldaan moet voor mij het eindresultaat in het hoog heel open en detailrijk zijn. natuurlijk niet op een vermoeiende manier, want daar kan je dan wel snel tegenaan hikken. Een grote bandtweeter voor het hoog voldoet daar aan. Het midden mag niet saai zijn, een slag op een bongo met lekker fel klinken zoals het live ook zo lekker kan. Stemmen niet neuzelig, vrouwenstemmen klinken vak wel een beetje zo heb ik op vele sets beleefd. Keramiek voor het midden geeft naar mijn smaak net die eigenschappen. Het laag moet lekker diep en mag best een beetje rond maar toch strak. Een basreflex biedt dat in mijn beleving wat meer dan een gesloten kast. En dan het liefst actief, is dan goed af te regelen in de ruimte. Al deze eigenschappen heb ik voor mezelf gevonden in mijn huidige luidspreker, de Xanadu HRS80 Tja, zo kan ik wel 1000 andere audiofielen op noemen met vergelijkbare eisen en met vergelijkbare condities thuis en toch hebben ze allemaal uiteindelijk niet gekozen voor een Xanadu HRS80. Wellicht op een enkeling na ! Het is ook een kwestie van wat op je pad komt, dealers in je omgeving, info van buitenaf etc.. Gezien het totale aanbod aan speakers, zijn er EIGENLIJK voor elke luisteraar wel ca. honderd (bijna) perfecte oplossingen c.q. luidsprekers denkbaar. Link to comment Share on other sites More sharing options...
AudioEnzo Posted 2 december 2017 Report Share Posted 2 december 2017 Die enkeling ben ik dan en ik spreek ook alleen voor mezelf in die laatste zin. Maar had dat idd beter weg kunnen laten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 december 2017 Report Share Posted 2 december 2017 19 minutes ago, AudioEnzo said: Die enkeling ben ik dan en ik spreek ook alleen voor mezelf in die laatste zin. Maar had dat idd beter weg kunnen laten. Nee hoor, laat maar lekker staan, best een speaker om trots op te zijn toch ? Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 2 december 2017 Report Share Posted 2 december 2017 (edited) Mijn speakers had ik uitgekozen op: niet meer als 3.200 euro (met een beetje onderhandelen) redelijk gangbaar merk (i.v.m. garantie, onderdelen, service, wederverkoopbaarheid en verkrijgbaarheid van een dealer binnen 1 straal van 100km) Vloerstaander niet al te groot en breed i.v.m. inrichting in de woonkamer Rendement van minimaal 86db/m, zodat mijn huidige versterker, zonder al te veel bloed, zweet en tranen, de zaak netjes draaiende kan houden Geschikt voor een plaatsing van ca. 80 cm v/d muren Dan komen er wel meer als > 50 types in aanmerking Vervolgens vele testen gelezen in AUDIO en STEREOPLAY en op basis hiervan een shortlist samengesteld van ca. 3 speakertypen/merken. Het is niet zo, dat testen in hifi-bladen zaligmakend zijn en dat ik die gasten op hun blauwe ogen vertrouw maar in bovengenoemde bladen, staat wel veel info over plaatsing, aansturing en voor welke ruimte zo min meer geschikt zijn. Dan op basis van hun puntensysteem/ranking (en hun enthousiasme, welke je door de regels heen kunt proeven) een selectie gemaakt. Uiteindelijk gestoten op de Dynaudio Focus 260. Edited 2 december 2017 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 3 december 2017 Report Share Posted 3 december 2017 Gekozen voor een tweeweg monitor omdat het gewoon praktisch is. Financieel ook beter te doen als grotere modellen. Praktisch in de zin van beter te integreren in m'n kamer in combinatie met een sub. (want tevens HT gebruik) Heb inmiddels ontdekt dat een goede klank niet de hoofdprijs hoeft te kosten. Klankkleur is net als smaak: zeer belangrijk. Net als de beleving van de muziek. Neutraal of niet? Boeit niet. Vind ze de belangrijkste schakel in de set en daarmee bedoel ik niet dat de rest onbelangrijk is. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 3 december 2017 Report Share Posted 3 december 2017 Lage vervorming en geen compressie (tot minstenx 100 db op luisterplek en tussen 40 hz en 15k) Ik vind die kissies van Marco we leuk, maar zijn wat boven mn budget. Ook ben ik bang dat de buren het niet eens zijn met de keuze. Eigenlijk lijkt me wel een grappig zoiets te vergelijken met een meer gangbaar audiofiele LS van rond 20K Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 8 december 2017 Report Share Posted 8 december 2017 (edited) Budget is essentieel. Het moet iets zijn waarvan ik vind/denk dat ik het kan en wil betalen. Maar inhoudelijk, ik heb nu een min of meer fulrange systeem. Dat is nu een voorwaarde. Geen monitoren meer voor mij. Een voorbeeld, met alle respect overigens, ik heb de perfect performer Soundstone van Goodtube gehoord. Klinkt als een klok maar daar mis ik al teveel in de laagweergave. Dat is dus eigenlijk al geen optie meer voor mij. Ik volg het audiofiele equivalent van het in de autowereld gebezigde principe van, "there is no substitute for cubic inches".... Met andere woorden, laag hoort te komen uit een grote wooferd.. En dat laag moet ook slam en punch hebben. Een tijdje geleden bij degene die die audiolampen maakt grote zelfbouw luidsprekers gehoord met ook hele grote woofers. Gebaseerd op Tannoy geloof ik. Klonk fantastisch. Maar ik miste de druk en dynamiek in het laag. Te tam, geen slam en punch dus. Daarnaast is coherentie belangrijk hoewel dat met kleinere luidsprekers vaak beter is dan met grote. Een beetje rendement is ook wel van belang zodat er niet een megazware bak aan moet om het aan te gang te krijgen. Mijn luidsprekers hebben naar mijn mening een vrij goede balans tussen het ongehoord dynamische wat betonnen/stenen luidsprekers kunnen geven en reguliere luidsprekers. Maar goed, het blijft een compromis en ook myfi dus dat het altijd beter kan, ook bij mij, is evident... Alleen ik ben vele jaren soort van geobsedeerd geweest door luidsprekers. Onrust, ontevredenheid en jarenlang gezocht naar iets anders. Dat is nu over hoewel ik graag een jonger broertje van mijn luidspreker zou willen. Maar dan komt budget weer om de hoek kijken. En beschikbaarheid, want heb ze nog nooit 2e hands gezien..... Edited 8 december 2017 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 8 december 2017 Report Share Posted 8 december 2017 43 minutes ago, conqubite said: Mijn luidsprekers Kun je, voor mijn beeldvorming, iets meer vertellen over je LS? Link to comment Share on other sites More sharing options...
conqubite Posted 8 december 2017 Report Share Posted 8 december 2017 (edited) 10 hours ago, TL 200 said: Kun je, voor mijn beeldvorming, iets meer vertellen over je LS? https://www.opusklassiek.nl/audio/audio-aw/taf_cadans5.htm Bovenstaande is wel een eerdere versie dan die van mij, die uit 2001 komt. https://www.taf-oss.nl/nl/products/c5ext.htm Edited 8 december 2017 by conqubite Link to comment Share on other sites More sharing options...
Duck-Twacy Posted 8 december 2017 Report Share Posted 8 december 2017 http://www.hififorum.nl/index.php?topic=31180.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts