Jump to content

Indeling muziek-NAS

WanFie
 Share

Recommended Posts

Nu er erg veel muziek op m'n NAS staat (ca. 60.000 nummers), merkte ik, dat het vaak lastig is, om dit met elke app terug te vinden.  Binnen JRiver Media Center is het prima geregeld, daar kun je de menu's zodanig indelen dat er altijd wel ergens een ingang te vinden is. ook kun je daarmee je muziek gestructureerd wegschrijven. Met andere media players zal dat ook wel zo werken. Maar met een app op je PC, telefoon of tablet, die muziek van de NAS kan afspelen is dat vaak lastig. Meestal is er niks in te stellen en moet je het maar doen met wat er op zit. Het meest ergerlijk vind ik dat wanneer je GENRE kiest, b.v. onder Rock zo'n 10000 nummers ziet staan, die keurig gerangschikt PER NUMMER zijn. Dat zoekt dus ontzettend lastig. Je moet eigenlijk al weten welke artiest of album je wilt gaan spelen. En dan bleef ik vaak hangen in een heel beperkt aantal albums. En dan nog wat, veel van die app's kunnen niks met b.v. highres of DSD.

Nu heb ik dit opgelost door de volgende indeling op m'n NAS te maken:

1. Resolutie (nu 6 stuks). opgedeeld in CD, HR, DSD en nog wat minder belangrijke formaten.

2. Genre (nu b.v. 83 stuks onder CD), opgedeeld in Rock, Classic-piano, Jazz-bop, Gospel enz. De genres heb ik in de tag's van de betreffende nummers daarvoor wel moeten hernoemen naar een beetje uniforme benaming en taal. Maar dit kan met MC met grote aantallen tegelijk.

3. Artiest

4. Titel Album

5. Nummers voorafgaand door het tracknummer. b.v. "1 - seperate ways.flac"

Dat ziet er dan als voorbeeld uiteindelijk zo uit.  \music\CD\Jazz - Hard bop\Miles Davis\'Four' & More\01 - So What.flac. Meer informatie bleek in sommige gevallen te lange filenamen op te leveren.

Nu kan ik ook met m'n app-je op de telefoon, of met willekeurig welke PC en de verkenner alles vinden. Met UNDOK app voor de Rogers radio b.v. kan ik geen HR en DSD spelen. Ik kies dan m.b.v. de functie "Folder" uit de andere resoluties, kies een genre en alle artiesten met daaronder hun albums staan keurig op alfabetisch volgorde. Op met m'n tabletje en de app "Bestandsbeheer" muziek van de NAS afspelen.

Eerder gebruikte ik andere indelingen, maar liep telkens weer tegen een ander probleem aan wanneer ik iets wou opzoeken of wou afspelen. Zoals gezegd is dit met JRiver Media Center prima te veranderen en te organiseren. Het was even werk, maar is nu klaar en werkt voor mij erg goed.

Misschien hebben jullie er iets aan, of hebben jullie betere ideeën.

Ik gebruik 3 mappen:

Samples, met demo-cd's en demo-downloads in verschillende resoluties.

CD, met alle geripte cd's incl. 24/ 96 en 24/192.

SACD waar ook de DSD opnames inzitten 

(en dat alleen maar omdat bij het afspelen van sacd /DSD de volumeregeling van de pc op 100% moet staan en ik dan uit voorzorg de versterker zachter zet. Kan ik niet per ongeluk de hele buurt wakker maken 's avonds laat.)

Elke cd/sacd heeft z'n eigen map op naam v.d. artiest met albumtitel en  kan ik selecteren op alfabet en aanmaakdatum, gewoon met de windowsverkenner.

Edited by TL 200

De indelingsvolgorde is m.i. helemaal verkeerd.

De indeling naar resolutie heeft totaal niks met de muziek te maken ( tenzij je audiofiel (getsie) zou willen luisteren) en de indeling naar genre is onbruikbaar want totaal niet eenduidig maar willekeurig. Het ene genre sluit immers geen enkel ander genre uit. Als je de indeling zou willen handhaven dan zou je het beste 3 en 4 (artiest en album) als 1 en 2 moeten gebruiken.

60.000 titels is een onhanteerbare berg. Dat is verzamelwoede zonder enige richtgeving. Voor beluisterbare muziek zou je beter een kerncollectie kunnen maken voor gewoon gebruik. Dan is een alfabetische volgorde het meest logisch.

45 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

De indelingsvolgorde is m.i. helemaal verkeerd.

De indeling naar resolutie heeft totaal niks met de muziek te maken ( tenzij je audiofiel (getsie) zou willen luisteren) en de indeling naar genre is onbruikbaar want totaal niet eenduidig maar willekeurig. Het ene genre sluit immers geen enkel ander genre uit. Als je de indeling zou willen handhaven dan zou je het beste 3 en 4 (artiest en album) als 1 en 2 moeten gebruiken.

60.000 titels is een onhanteerbare berg. Dat is verzamelwoede zonder enige richtgeving. Voor beluisterbare muziek zou je beter een kerncollectie kunnen maken voor gewoon gebruik. Dan is een alfabetische volgorde het meest logisch.

Niet mee eens dus.

De indeling naar resolutie heeft alles te maken met de mogelijkheden van de verschillende afspeelapparaten. De Roberts radio b.v. speelt geen high res af, maar laat het wel zien. klik je er op dan blijft hij daar op hangen.

Dat het ene Genre het andere niet uitsluit snap ik, zeker bij verzamelalbums. Door de indeling genre - style (b.v. Jazz - Fusion) heb ik een veel beter overzicht van wat er op m'n schijf staat. Het mooie is dan, dat ik eerder in dat hoofdstuk ga zoeken naar andere muziek. Dat voorkomt, dat ik op 5 albums blijf hangen. Juist deze ontdekkingsreis maakt het zo leuk. Ik weet dat jij veel met de zoekfunctie doet. Maar dan speel je alleen wat er in je geheugen zit. Nu speel ik ook verrassende andere  muziek. En is het niet wat ik bedoel, dan gaat het eerst in het afvalbak genre, die afvalbak maak ik af en toe leeg, maar niet voordat ik daar nog een keer doorheen ben gespit.

60.000 titels is veel dat klopt, maar ik heb nou eenmaal een brede muzieksmaak en die van m'n vrouw is weer anders. Daar staat inderdaad ook nog een hoop tussen van wat ik ooit gekocht of gekregen heb, wat niet de moeite van het bewaren is. dat gaat er dan geleidelijk aan uit.

Ik snap je probleem, maar in principe mag een client natuurlijk nooit hangen op aangeboden data, afspelen of op een nette manier afwijzen. De client behoort hier op te filteren. Het zou van de zotte zijn als een server allerhande filters moet bevatten om te voorkomen dat een client hangt. Dat laatste is wat jij probeert te doen met al je onderverdelingen.

Als je toch onderverdelingen wilt maken doe dat dan niet door een andere mapindeling dan A-Z, maar door het maken van een structuur van symlinks . Je laat je radio alleen naar de juiste collectie links kijken in plaats van naar alle echte bestanden. Met die symlinks kun je ook complete genre structuren bouwen als je dat leuk vind.

Je kunt het bouwen van die structuren zelfs met een script dat tags leest automatiseren. Andersom werkt ook, als je een symlink van het ene naar het andere genre sleept wordt de tag in het originele bestand ge-update, maar daar zou ik niet zomaar aan beginnen. Symlinks kun je ook als playlists gebruiken door de links naar een bepaalde directory te slepen/kopieren en je speler de opdracht te geven die directory te spelen.

Jou 'probleem' met muziekkeuze snap ik absoluut niet, waarschijnlijk omdat ik helemaal niet in genres denk maar alleen in artiest.

11 minutes ago, Seed7 said:

Jou 'probleem' met muziekkeuze snap ik absoluut niet, waarschijnlijk omdat ik helemaal niet in genres denk maar alleen in artiest.

En veel artiesten zou ik nooit "ontdekt" hebben wanneer ik zo zou werken. Daar komt bij dat de "artiesten" bij veel muziek niet minder van belang zijn. Denk b.v. aan klassieke muziek met dirigent, componist of uitvoerend orkest. Gelukkig is klassiek niet mijn ding, dat is helemaal hopeloos om dat georganiseerd te krijgen. iedereen doet dat weer anders en wil weer andere informatie zien.

12 minutes ago, Kraus vonBentinck said:

If it works (for you), don't fix it:D

Precies. het was dus ook maar een weergave van mijn manier van werken. Ik ben wel benieuwd naar hoe anderen dit doen. En natuurlijk waarom. Ik ben nog niet te oud om te leren en veranderen kan altijd nog. Maar dat laatste heb ik dus al een aantal keren gedaan.

Ik heb bij anderen ook gezien hoe het er uit komt te zien wanneer je niks doet. De muziekspeler lost dit allemaal min of meer op, maar probeer niet om op de schijf met een ander apparaat wat te vinden. Een kennis heeft b.v. een Linn streamer, een aantal van die Logitech dingen, een aantal tablets en telefoons met bluetooth speakers én een autoradio waar hij delen van z'n collectie op af wil spelen. Daarbij komt dat hij muziekdocent is en regelmatig z'n leerlingen wat muziekstukjes meegeeft. Daar ben ik ook uren bezig geweest om enigszins orde te scheppen. Gelukkig is hij overgestapt op Media Center zodat het nu overzichtelijker is. 

Ja, keep it stupid simple, zoals een oud-collega altijd placht te zeggen. Wist ik veel, toen. En dat het ook opgaat voor indelen van je muziekcollectie, en je set óók, gut, het blijkt een voorspellende uitdrukking. En ik mòcht die oud-collega helemaal niet! :blink:

48 minutes ago, mumsoft said:

"keep it stupid simple", zoals een oud-collega altijd placht te zeggen. Wist ik veel, toen.

Het kan maar een beetje raar Engels is het wel. "Keep it simple, stupid" is veel logischer en bovendien een kreet uit de programmeurswereld (KISS). Weet je zeker dat je het goed hebt onthouden?:(:P

Edited by Kraus vonBentinck

5 hours ago, Hans van Liempd said:

En veel artiesten zou ik nooit "ontdekt" hebben wanneer ik zo zou werken. Daar komt bij dat de "artiesten" bij veel muziek niet minder van belang zijn. Denk b.v. aan klassieke muziek met dirigent, componist of uitvoerend orkest. Gelukkig is klassiek niet mijn ding, dat is helemaal hopeloos om dat georganiseerd te krijgen. iedereen doet dat weer anders en wil weer andere informatie zien.

Artiest in de zin van de bron van de muziek, niet zozeer de uitvoerenden. Bij klassiek dus de componist. Hedendaags zijn over het algemeen de componisten ook de uitvoerenden, de bands en zo.  Klassiek is buitengewoon eenvoudig te organiseren, onder muziek . Componist van A-Z. Ook hier weer, niet de CD's uit elkaar trekken maar de werken met behulp van symlinks organiseren, alle Beethoven pianoconcerten op een rijtje in een mapje en als je het belangrijk vind submapjes voor uitvoerenden. Uit elkaar trekken kan natuurlijk wel maar dan ben je vaak de bron informatie kwijt.

Als je gewoon alle metadata die je wilt gebruiken in je muziekbestand schrijft is het zoeken of bladeren in die metadata redelijk eenvoudig te realiseren. Metadata heeft eigenlijk niets buiten het muziekbestand te zoeken. Als je het er uit haalt en ergens anders opslaat kan de koppeling verloren gaan en ben je nog verder van huis.

4 hours ago, thingman said:

Er is maar één remedie, zoals altijd: ken uw collectie...

Als 60.000 tracks je boven je petje gaan ken je je collectie simpelweg niet.

Tis zo simpel als je het simpel houdt! :D

5 albums is genoeg, bedoel je?

4 hours ago, TL 200 said:

Artiesten ontdek ik niet op m'n harde schijf, wel op Spotify, radio, high-end forum etc.

Ik kreeg een kapotte NAS waarop na reparatie een enorme verzameling muziek bleek te staan. Die ben ik nog steeds aan het ontdekken.

3 hours ago, mumsoft said:

Ja, keep it stupid simple, zoals een oud-collega altijd placht te zeggen. Wist ik veel, toen. En dat het ook opgaat voor indelen van je muziekcollectie, en je set óók, gut, het blijkt een voorspellende uitdrukking. En ik mòcht die oud-collega helemaal niet! :blink:

Dat bedoel ik. Op wat er op de schijf staat heb ik altijd "vat".

Wanneer een of ander muziekprogramma de rommel laat staan en het binnen z'n databeest mooi organiseert, heb ik er met andere speler/programma's niks aan.

Edited by Hans van Liempd

@Seed7Hier op de Olive gebeurt dat ongeveer ook zo. Cd's zijn albums en blijven dat. Wat er aan klassieke werken op staat, kun je zo benoemen en verdelen in het genre "classical". Dat gaat in een SQLite database. Die moet je natuurlijk gezond houden, want dat is de centrale.

Wat de Olive biedt, is een macht aan informatie, maar laat het aan jou, de gebruiker, over er wat mee te doen. Wil je geen orkesten invoeren, doe je dat lekker niet. Geen dirigenten, ook best. Maar ik vind dat wèl interessant, ook de uitvoerenden, de zangers in een opera, de leden van een strijkkwartet. Tegenwoordig vind ik het ook leuk om opnamedata en plaatsen in te voeren. Kan geen kwaad, en ik ben ermee van de straat.

Symlinks zijn best leuk en goed te gebruiken bij het toepassen van pc's, laptops of tablets. Maar dan moet je het wel allemaal zelf bedenken en doorvoeren.

20 minutes ago, Seed7 said:

Artiest in de zin van de bron van de muziek, niet zozeer de uitvoerenden. Bij klassiek dus de componist. Hedendaags zijn over het algemeen de componisten ook de uitvoerenden, de bands en zo.  Klassiek is buitengewoon eenvoudig te organiseren, onder muziek . Componist van A-Z. Ook hier weer, niet de CD's uit elkaar trekken maar de werken met behulp van symlinks organiseren, alle Beethoven pianoconcerten op een rijtje in een mapje en als je het belangrijk vind submapjes voor uitvoerenden. Uit elkaar trekken kan natuurlijk wel maar dan ben je vaak de bron informatie kwijt.

Zo gebeurd het hier eigenlijk ook, maar dan op schijfniveau.

21 minutes ago, Seed7 said:

Als je gewoon alle metadata die je wilt gebruiken in je muziekbestand schrijft is het zoeken of bladeren in die metadata redelijk eenvoudig te realiseren. Metadata heeft eigenlijk niets buiten het muziekbestand te zoeken. Als je het er uit haalt en ergens anders opslaat kan de koppeling verloren gaan en ben je nog verder van huis.

Hier ben ik het mee eens, maar dat moet het bestand dat wél toelaten. Met .wav b.v. lukt dat niet. Verder is er min of meer een standaard, waardoor de extra tag's die buiten die standaard vallen, door andere programma's niet herkend worden. Sommige spelers herkennen maar een stuk of 5 tag's

Dat laatste is de grote makke van het rippen. Denk je dat 'ze' wel een mooie standaard hebben neergelegd waar iedereen zich aan houdt, blijkt het een chaos te zijn van halve waarheden en hele leugens. Ik heb al lang de moed opgegeven om een waardige opvolger voor de Olive te vinden, die althans het grootste deel van de door mij gebruikte tags wel aankan. Bestaat niet. Komt ook doordat alle congulega's mekaar de tent uitwerken, liever dan eendrachtig te werken aan een brede standaard die uitwisseling mogelijk maakt. Allemaal eilandjes. Cd's en platen, ok, maar harde schijven en ssd's, nee. Schande!

5 hours ago, Hans van Liempd said:

Ik kreeg een kapotte NAS waarop na reparatie een enorme verzameling muziek bleek te staan. Die ben ik nog steeds aan het ontdekken.

Nu snap ik het Hans, vond het al raar dat je onbekende artiesten op je NAS zou zetten.;)

1 hour ago, mumsoft said:

Dat laatste is de grote makke van het rippen. Denk je dat 'ze' wel een mooie standaard hebben neergelegd waar iedereen zich aan houdt, blijkt het een chaos te zijn van halve waarheden en hele leugens. Ik heb al lang de moed opgegeven om een waardige opvolger voor de Olive te vinden, die althans het grootste deel van de door mij gebruikte tags wel aankan. Bestaat niet. Komt ook doordat alle congulega's mekaar de tent uitwerken, liever dan eendrachtig te werken aan een brede standaard die uitwisseling mogelijk maakt. Allemaal eilandjes. Cd's en platen, ok, maar harde schijven en ssd's, nee. Schande!

Ja, het brengt veel goeds, de techniek "van deze tijd", maar ook veel slecht geregelde zaken. Waarom niet meer standaarden.....