Seed7 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 16 hours ago, Hans van Liempd said: Met .wav b.v. lukt dat niet. Dat dacht ik ook altijd maar blijkt niet te kloppen. in het WAV format zijn 2 voorzieningen ingebouwd om andere data dan muziek te plaatsen en daar passen tags prima in. Er is ook software voor, zowel om te lezen als om te schrijven. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 (edited) 11 hours ago, mumsoft said: opvolger voor de Olive te vinden, die althans het grootste deel van de door mij gebruikte tags wel aankan. Ach, "hou toch op te mopperen man" , ik heb je al een aantal keer uitgelegd wat de mogelijkheden zijn, maar je moppert liever dan de koe bij de hoorns te vatten. Haal die metadata die je hebt uit de database en schrijf ze in de bestanden. Edited 17 december 2017 by Seed7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 T.z.t. en hopelijk nooit. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Een beetje terzijde maar de gegevens op een NAS zijn bepaald niet onkwetsbaar. Een raid-opstelling is al wat natuurlijk maar de schijven in een NAS hebben meestal niet zo'n erg lange levensduur (is mijn ervaring). Tegenwoordig sync ik al mijn muziek op schijf met STACK, een Nederlands bedrijf dat gratis 1 TB aan opslag biedt (voor mij voldoende). Er zit heel wat geld en vooral tijd in de collectie en een fatsoenlijke back-up is een must. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 1 minute ago, Kraus vonBentinck said: Er zit heel wat geld en vooral tijd in de collectie en een fatsoenlijke back-up is een must. Kun je het niet gewoon op een cd-tje branden? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Hier een stuk of 3 backups, van een tot enkele weken oud. Elke versie is gecheckt op fouten in de database. Nu alleen nog eentje buiten de deur bewaren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 21 minutes ago, TL 200 said: Kun je het niet gewoon op een cd-tje branden? Jij zult toch ook wel begrijpen waarom dat niet kan Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 1 minute ago, Kraus vonBentinck said: Jij zult toch ook wel begrijpen waarom dat niet kan Cd's zijn op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 1 minute ago, TL 200 said: Cd's zijn op. Het trieste lot van elk topic, de degeneratie naar een twitter-topic vol flauwekul Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Je hoeft niet te reageren. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 1 minute ago, TL 200 said: Je hoeft niet te reageren. Zullen we dat allebei eens goed ter harte nemen? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 22 hours ago, thingman said: Er is maar één remedie, zoals altijd: ken uw collectie... Als 60.000 tracks je boven je petje gaan ken je je collectie simpelweg niet. Dat is heul niet erg. Lijkt me zelfs saai om alles ervan te kennen. Net of je alle boeken uit de boekkast al eens gelezen hebt. Beschouw die verzameling gewoon als een schatkamer, kies op goed geluk, en tel je zegeningen (niet te lang, denk aan je hart). Je hebt ook geen behoefte meer aan Spotify, Tidal, Qubuz etc. Ben nu zelf een beetje opruiming aan het houden in de nog ongerepte en ongeripte cd's, en merk dat er heel veel niet in freedb bekend zijn. Kortom, dat zijn de nieuwe, nog onondekte schatten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 1 minute ago, Kraus vonBentinck said: Zullen we dat allebei eens goed ter harte nemen? Okee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 30 minutes ago, mumsoft said: Hier een stuk of 3 backups, van een tot enkele weken oud. Elke versie is gecheckt op fouten in de database. Nu alleen nog eentje buiten de deur bewaren. Kraus heeft gelijk, STACK is zo gek nog niet. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 (edited) Zeker 👍🏻 Je kunt er zelfs een domeinnaam aan "plakken" De 6TB harddisks in Raid1 van mijn back-up server zitten er nu iets langer dan 2 jaar in. Er zijn nog geen fouten, dat wordt elke maand keurig naar me toe gemaild. Het zijn WD Red, die zijn speciaal voor NAS doeleindes. Ik schat de levensduur op 3 jaar. Wat ik wel doe, is zoveel mogelijk de schijven in een parkeer/sluimer stand. Die van mijn web server zijn Samsung EVO840 SSD (ook Raid 1) zijn bijna 3 jaar. De disk manager weet te vertellen dat de levensduur nog 98% is en nul fouten. Ik hoop dat de prijzen van SSD nog zakken dan kan ik helemaal over naar SSD. Zoveel backup ik niet meer, nu we Netflix en Qobuz gebruiken. Ik wil dan over naar Raid 5 de NAS daarvoor draait al Edited 17 december 2017 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Quanta costa? Ik bedoel, 1TB is gratis (da's al een boel), maar 2 TB? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Linkje mag ook. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 9 minutes ago, mumsoft said: Linkje mag ook. https://www.transip.nl/stack/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Ah, die. Staat al een tijdje te pruttelen in een tabje. Probleem is denk ik, hoe je effe gauw 1TB daar vult. Of 2TB. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 16 minutes ago, mumsoft said: Ah, die. Staat al een tijdje te pruttelen in een tabje. Probleem is denk ik, hoe je effe gauw 1TB daar vult. Of 2TB. tjongejongejonge hoe moeilijk kan het zijn Link to comment Share on other sites More sharing options...
Seed7 Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 RAID is in der daad geen oplossing en is iets waar je thuis eigenlijk niets aan hebt, veel en goede back-ups wel. Her en der wat Raspberries met een harde schijf of wat plaatsen en lekker veel repliceren. Restic als backup software en Minio als data storage op de rpi. Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 17 december 2017 Author Report Share Posted 17 december 2017 Backuppen heeft zijdelings wel met de indeling te maken. Wanneer ik m.b.v. oude harddisks wat spullen wil bewaren gaat dat met mijn indeling ook erg goed. Verder draaien er in de Synology NAS twee schijven van 4 Tb in Raid 1. Wanneer een schijf uit valt, zou het dus op de andere moeten staan. Daarnaast werk ik met de backup software van Synology. Deze maakt één backup en maakt dan dagelijks een backup van de wijzigingen. Wanneer ik dus per ongeluk wat wis, kan ik het altijd van deze schijf terughalen. De eerste maanden blijft het dagelijks staan, daarna wordt het wekelijks en nog weer later maandelijks. Ik heb twee van die USB schijven die ik elke maand omwissel. Eigenlijk zou ik een schijf op een ander plaats neer moeten leggen, in geval van brand of diefstal zou ik nog steeds alles kwijt kunnen raken. Extern backuppen is ook een optie. Met de glasvezelverbinding hier zou dat geen probleem zijn. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Die mening van Seed 7 deel ik niet. Wel dat je eigenlijk op 3 locaties een backup moet hebben. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 Ik heb mijn eigen backup/restore software geschreven, en gedeeld met de Olive 'gemeenschap'. Wat Olive zelf aanbood als zodanig was tien keer hopeloos. Dwz ze kwamen met iets fatsoenlijks nadat de ondersteuning voor de oude Olives (de hd-lozen) was gestopt. So, do it your own way. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kraus vonBentinck Posted 17 december 2017 Report Share Posted 17 december 2017 On 14-12-2017 at 7:59 PM, Hans van Liempd said: Nu er erg veel muziek op m'n NAS staat (ca. 60.000 nummers), merkte ik, dat het vaak lastig is, om dit met elke app terug te vinden. Binnen JRiver Media Center is het prima geregeld, daar kun je de menu's zodanig indelen dat er altijd wel ergens een ingang te vinden is. ook kun je daarmee je muziek gestructureerd wegschrijven. Met andere media players zal dat ook wel zo werken. Maar met een app op je PC, telefoon of tablet, die muziek van de NAS kan afspelen is dat vaak lastig. Meestal is er niks in te stellen en moet je het maar doen met wat er op zit. Dit probleem begrijp ik ook niet goed. Met JRiver kun je toch op elk apparaat GIZMO of JRemote installeren? Het lijkt me handiger om 1 programma goed te beheersen dan met allerlei mediaplayers of apps (welke dan?) te klungelen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts