Jelte Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Hallo, Ik heb voor het aansluiten van mijn achterluidsprekers kabel onder de vloer door getrokken. Pas toen ik de luidsprekers wilde aansluiten zag ik dat er geen poolmarkering op de kabel staat. Mijn vragen: - Is het voor achterspeakers, voor weergave van Dolby Digital, ook van belang dat ze in fase staan? - Hoe kan ik dat eenvoudig controleren? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Fase is altijd belangrijk. Je kunt een stukkie house opzetten en kijken of beide woofers tegelijkertijd naar voren en naar achteren gaan. Je kunt ook een penlight batterij op je kabel zetten en kijken of de woofers naar voren of naar achteren gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door cgm:Je kunt ook een penlight batterij op je kabel zetten en kijken of de woofers naar voren of naar achteren gaan. Daaaaaaaag tweeters!!!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Geerdie: Daaaaaaaag tweeters!!!!! Is dat echt zo? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Michel Romijn Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door cgm: Is dat echt zo? Nou echt lekker vinden ze dit niet! Het veiligste is met een multimeter door piepen. en dan even met een rode stift markeren! Link to comment Share on other sites More sharing options...
JSA Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 gewoon een cd pakken, achterspeakers even aansluiten op de frontuitgang van je receiver oid. Op die cd staat natuurlijk een keurige dame in het midden te zingen, en als ze opeens aan de zijkant staat moet je even wat omwisselen Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Michel Romijn: Nou echt lekker vinden ze dit niet! Het veiligste is met een multimeter door piepen. en dan even met een rode stift markeren! Dan moet je wel een extra kabel hebben, of heb jij er Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Geerdie: Daaaaaaaag tweeters!!!!! Dc spanning zal nooit de tweeters bereiken!!!! Daar zit een hoogdoorlaat filter voor. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
figaro Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 In de complete luidsprekersystemen zijn de tweeters beschermd tegen gelijkspanning d.m.v. een condensator (in het wisselfilter). (Maar inderdaad niet de tweeters rechtstreeks via de batterij testen!) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 19 november 2003 Author Report Share Posted 19 november 2003 Bedankt voor de reacties. Ik was al op zoek naar een batterij toen de waarschuwingen binnenkwamen Ik heb het volgende zelf al bedacht. Even een discman i.p.v. dolby decoder als bron aansluiten op de versterker voor de achterspeakers, en dan een testcedeetje erin met pink noise. Dat ik daar niet eerder op gekomen ben... sorry. Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door seoman: Dc spanning zal nooit de tweeters bereiken!!!! Daar zit een hoogdoorlaat filter voor. Groeten Simon Oja? Als een versterker overbelast wordt... dan gaat 'ie clippen... da's dus gelijkstroom op de uitgang... waarom gaan m'n tweeters dan roken en stinken? Ik weet 't niet...ik weet 't niet... Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Als een versterker clipt dan gaat ie blokgolven produceren. Dat is geen DC maar veel harmonischen. Daar sneuvelt de tweeter door. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door seoman:Als een versterker clipt dan gaat ie blokgolven produceren. Groeten Simon Dit is toch een gelijkspanning met wisselende polariteit? Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Dc heeft een frekwentie van 0Hz en zal dus niet door een hoog doorlaat komen. Klippen gebeurd met de frekwentie van het signaal en is dus ruim boven de 0Hz. De afgekapte sinus lijkt even DC te bevatten maar dit zijn oneindig veel harmonischen bij elkaar opgeteld. Dit verdwijnt in de tweeter. Die zoveel vermogen niet gewent is. Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Henrie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Geerdie: Dit is toch een gelijkspanning met wisselende polariteit? Een wisselspanning dus Is het wisselen van polariteit niet een voorwaarde voor wisselspanning? Het wisselt bij blokgolven en dus is het wisselspanning. Echte blokgolven bestaan zoals Seoman al zei uit heel veel harmonischen. Ofwel, uit heel veel sinussen. En sinussen zijn gewoon wisselspanningen, dus een blokgolf is ook gewoon een wisselspanning en niet DC... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Geerdie Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Euhh. Het zal wel. Maarruh het ging dus om de polariteit van de kabels? Kun je m.i. beter de kabels doorfluiten met een multimeter/batterij. Toch? Link to comment Share on other sites More sharing options...
cgm Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door JSA:gewoon een cd pakken, achterspeakers even aansluiten op de frontuitgang van je receiver oid. Op die cd staat natuurlijk een keurige dame in het midden te zingen, en als ze opeens aan de zijkant staat moet je even wat omwisselen Niet vergeten om te kijken of ze ook in het midden blijft staan tussen 1 front en 1 achter.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
seoman Posted 19 november 2003 Report Share Posted 19 november 2003 Geplaatst door Henrie: Een wisselspanning dus Is het wisselen van polariteit niet een voorwaarde voor wisselspanning? Het wisselt bij blokgolven en dus is het wisselspanning. Echte blokgolven bestaan zoals Seoman al zei uit heel veel harmonischen. Ofwel, uit heel veel sinussen. En sinussen zijn gewoon wisselspanningen, dus een blokgolf is ook gewoon een wisselspanning en niet DC... Ik heb effe wat metingen gedaan. Hier 3 frekwentie metingen van 1 een 50hz sinus -6db 2 een 50hz sinus +4db (de toppen klippen dus) 3 een blokgolf van 50hz Je kunt nu goed zien dat als je versterker gaat oversturen dat er steeds meer harmonischen onstaan die je tweeter omzeep helpen. Helaas kan ik niet de frekwentie analyse doorlaten lopen naar 1Mhz want die zitten er ook bij. Is dit duidelijk genoeg? Groeten Simon Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 23 november 2003 Report Share Posted 23 november 2003 op veel dvd's zit de thx-test. hierin zit ook in test (in het audio-gedeelte) om de fase van alle kanalen in een surroun-installatie onderling af te stemmen (ik dacht dat ze allemaal gelijkgesteld worden aan de front linnks speaker). onder andere de Indiana Jones- box (en bv ook Starwars) bevat de test. (voor de niet-technici de makkelijkste methode) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 26 november 2003 Author Report Share Posted 26 november 2003 Dank je, Die Starwars-DVD heb ik, maar ik heb nooit die THX-test kunnen vinden. Waar vind ik die? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Marcel B Posted 26 november 2003 Report Share Posted 26 november 2003 Op de star wars dvd's (zowel 1 als 2) staat het onder het keuzemenu voor de talen. klikken op het icoontje "THX optimizer test" . vervolgens kiezen voor audio of video en daarna de aanwijzingen volgen. NB ik heb de volgens mij standaard DVD's voor nederland; bovenstaande staat op het schijfje waarop ook de film staat Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jelte Posted 28 november 2003 Author Report Share Posted 28 november 2003 Ach, het icoontje dus! Hier heb ik echt talloze malen naar gezocht. Bedankt! Ga het meteen proberen. Waarom staat dit niet in het boekje bij de DVD? Jelte Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts