Jump to content

Bill Beard

carl
 Share

Recommended Posts

Ik vind Hifi - News een fantastisch blad Jack en elke maand weer iets uit de oude doos. Naast de Beard ook een Hitachi HA 7700 , een versterker gebouwd als gewapend beton. Het Beard review ging over de p 505 voor en p 100 eindversterker. Toch vraag je je af of dergelijke ontwerpen niet simpel na te maken zijn door bijvoorbeeld iemand met jou ervaring.

Edited by carl

Nabouwen kan. Het ontwerp is niet simpel. Ik vind het gewaagd. De keuze voor een EL84 als eindbuis snap ik. Dat is namelijke een zeer muziekaal buisje.  Maar er komt alleen niet zoveel vermogen uit.  Je moet heel wat technische struikelblokken overwinnen wil je een push-pull versterker zoals op de foto met 6x EL84  in de eindtrap echt goed te laten draaien. Met behulp van moderne regel electronica kan het natuurlijk wel.  

Als ik het goed begrepen heb bestaat het merk Bill Beard  niet meer.  Het zal me niets verbazen dat de failliet zijn gegaan omdat ze m.i. de versterkers veel te goedkoop verkochten.  Voor die prijzen kon ik in 1990 niet zelf bouwen.  Nu helemaal niet meer ;)

Edited by Tubejack

Ik vraag me dat wel eens af, er zijn  zoveel mooie buizen versterkers in the Golden Age gemaakt en waarom niet eentje, die simpel te maken is, in kleine serie nabouwen met moderne onderdelen.

1 hour ago, carl said:

Ik vraag me dat wel eens af, er zijn  zoveel mooie buizen versterkers in the Golden Age gemaakt en waarom niet eentje, die simpel te maken is, in kleine serie nabouwen met moderne onderdelen.

En komt dat allemaal uit China, keuze te over. Alleen is de markt ervoor hier relatief klein en moet je het daar zelf bestellen. Als je eens op Ebay en bij Alibaba etc. gaat kijken, te kust en te keur.

... en niet alleen uit China. Er zijn wereldwijd honderden kleine boutique fabrikanten die buizenversterkers bouwen, bijna altijd op basis van bewezen technologie (lees goud van oud). Je kunt bij wijze van spreken op ieder gangbare of exotische eindbuis zoeken en er is wel een commerciele aanbieder.

EL84, bijvoorbeeld Decware kan ik je aanraden voor een leuk hoog efficiënt systeem.

Helaas komen en gaan veel van die aanbieders vlot, denk aan Almarro.

Voor het geld ongelofelijk goed. En verschrikkelijk leuk om in elkaar te zetten. Maar pas op! dat je niet door het "upgrade virus"  gegrepen wordt.  En dan zo' n versterker met allerlei dure onderdelen gaat upgraden . Uiteindelijk loop je dan tegen de beperking van de uitgangs trafo's aan.  Al zijn deze zo te lezen, helemaal niet zo slecht.  Dus met wat truc's is het vast mogelijk, deze versterker nóg mooier te laten klinken.  Met b.v. wat lokale terug koppeling.   Meer als €20 aan onderdelen hoeft dat niet te kosten.  Als je wil leren solderen en een beetje feeling wil krijgen met buizen.  Van harte aan bevolen. Let wel op dat de voedingstrafo 230/240volt moet zijn. Veel Chinese versterkers hadden/hebben 220volt trafo's en dan kan het net allemaal even te warm worden.  

Oja hoogspanning doet auw ^_^

Edited by Tubejack

Dit is even voor de toekomst als ik weer een keuken en badkamer heb en ik doe zoiets niet in de zomer :mellow:  Gaat wel een wereld voor me open. Eigenlijk zou ik het liefst een buizen phono AMP willen en dan competitief met de Pass en de Whest. 

Leuk? Beslist Jack. maar of Carl ooit voor zoiets zelf de soldeerbout ter hand neemt......... :o:D

Hier een verslag van iemand (een echt doorgewinterde buizen bouwer) die zo eentje in elkaar gezet heeft. In de basis kwalitatief erg goed. Alleen de Chinese buizen kunnen beter: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=7&t=25595

Edited by Pjotr

Zoiets moet je relaxed in elkaar zetten. Zonder al te hoge verwachtingen vooraf vind ik. Gewoon als beginners project. Ter lering en vermaak. Daarna wat theorie en langzaam worden dingen vanzelf helder.  Of niet natuurlijk.....  

Zoiets zelf doen moet je m.i. alleen doen als je daar op zich lol in hebt. Anders gewoon kant en klaar kopen. Eigenlijk wel grappig dat dat buizenspul in deze hoedanigheid weer beschikbaar komt. Is toch eigenlijk vanaf de jaren '70 tot een jaar of 10 geleden niet meer zo gemaakt.

Edited by Pjotr

Echt heftig. Als ik het goed gelezen heb zijn het zendbuizen waar een spanning van 3200 volt op staat :o Dat is bijna 10x! zoveel in in mijn buizen versterker.   Brrrrr moet er niet aan denken ;)