Jump to content

Pittenzak

leobus
 Share

Recommended Posts

Hallo,

Vandaag had ik een pijnlijke voet en dus heb ik dat even behandeld met een hete pittenzak. Toen ik daar zo zat met die zak op mijn voet dacht ik ineens aan die coldpacks die Cock en nog een aantal van jullie op hun apparatuur hebben liggen. Die coldpacks heb ik niet, maar ik dacht "wat zou zo'n pittenzak doen als je die op je versterker oid legt". Bij mij kan dat door plaatsgebrek alleen op de voorversterker, dus daarop geprobeerd. Dat werkt (hier) dus echt wel. Het stereobeeld wordt in de diepte wat beter geplaatst en de individuele instrumenten staan wat losser van elkaar. Gelukkig geen invloed op de snelheid en impact, want daar was ik wel tevreden over. We hebben, denk ik, allemaal wel zo'n zak liggen, dus wie waagt het er ook op? Ben benieuwd naar andermans bevindingen.

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Ik meen dat Armand van Ommeren eens schreef dat alles verschil maakt. Het klinkt al anders wanneer je een banaan op de kast legt. Van de andere kant is zo'n pittenzak een dood gewicht. Dat absorbeert trillingen. Ik heb een plaat lood op de DAC liggen. Werkt waarschijnlijk hetzelfde.

Daar ik niet vies ben van wat experimenteren, heb ik even 2 bananen op de VV gelegd of dat dan ook wat doet. :) Niet dus. En ik denk dat een plak lood ook wat anders doet dan de pittenzak. Die pitten kunnen ten opzichte van elkaar wat bewegen en door wrijving energie omzetten. Dat gebeurt in een loodplaat niet. Hoogstens verleg je de resonatiefrequentie.

Groet,

Leobus

42 minutes ago, leobus said:

Die pitten kunnen ten opzichte van elkaar wat bewegen en door wrijving energie omzetten. Dat gebeurt in een loodplaat niet. Hoogstens verleg je de resonatiefrequentie.

Klopt, die pitten zijn net als zand of loodkorrels amorf. Volgens mij zat in een (oudere) Thorens Reference gietijzerpoeder om te "absorberen".

3 hours ago, Hans van Liempd said:

Lood heeft daarentegen weer een hoge interne demping. Maw.. het klinkt niet. Ook niet wanneer je er op klopt.

Lood geeft dat geklop wel veel meer door aan je dac dan een pittenzak hoor.