Jump to content

akkoustiek

bouwhuis
 Share

Recommended Posts

Een goede vriend van mij is in het bezit van een overmodale stereo installatie maar

helaas moet ook ik bekennen dat het geluidtegenvalt. De kanaalscheiding en detaillering is goed maar er ontbreekt warmte.

Ik heb hem nu geadviseerd zijn appartement (beton, veel glas en parketvloer) te voorzien van een verlaagd akkoustisch plafond.

Gecombineerd met een isolatiedeken. (ook leuk voor de bovenburen)

Heeft iemand nog tips, ervaringen of adviezen over dit soort plafonds als oplossing voor het verbeteren van de akkoustiek?

Hans Bouwhuis

Voordat je aan een verlaagd plafond begint, probeer eerst wat tapijt neer te leggen, en probeer op sommige plaatsen boekenkasten neer te zetten. Ook planten kunnen een bijdrage leveren. Een goede tip is om hard in je handen te klappen, en op die plakken waar de klap onaangenaam klinkt (schel met een soort echo) daar eerst de aandacht op richten. Een verlaagd plafond is een wel erg rigoreuze actie, dus probeer eerst wat anders uit!

gr. Rogier

Als ik hard ik mijn handen klap, klinkt het ook nog enigszins na... Toch heb ik niet echt last van een gebrek aan warmte in m'n set (ligt natuurlijk ook aan je set zelf), maar ik heb het idee dat vloerbedekking wonderen doet. Ik heb zelf ook vloerbedekking en ik ken mensen die dat niet hebben (laminaat of iets dergelijks) en daar klinkt direct alles (dus niet alleen muziek, maar ook gewoon de stemmen van pratende mensen) een stuk killer...