Jump to content

Dure streamer en goedkope Dac ....

carl
 Share

Recommended Posts

19 hours ago, Leeuwarden said:

Onzin. Heb Aries Mini en Aries Femto naast elkaar gehad. Duidelijk verschil. Overigens er net ook in geslaagd om met een andere voeding bij de Brooklyn ook een duidelijke verbetering te bewerkstelligen.  

Eugh.. Ik zei het toch steeds al...:P Maar vertel.... vertel......vertel!!

Overigens geloof ik er wel steeds meer in dat de rest van je installatie ook bepalend is voor de mate van de verbetering die je hoort. Die heeft daar dus ook invloed op.

On ‎02‎-‎03‎-‎2018 at 7:56 PM, carl said:

Ik zat vanmiddag even bij te praten met Rob Wilms van de hifiwinkel. Ik speel met een Auralic mini in de huiskamer en op de luisteruimte lijkt me een streamer ook wel leuk. Daar zou ik weer een Auralic mini kunnen kopen met een high end Dac of toch maar een betere streamer met op termijn een betere DAC. De vraag is eigenlijk zitten er veel verschillen tussen streamers of zit dit juist bij de Dacs.

Maar even on topic reageren naar Carl. Hoewel niet megabreed is mijn ervaring dat er net als elders in de audioketen zeker verschillen zijn, zowel bij streamers als in dac's. Het mooie vind ik dat ik de indruk heb dat je voor een lager budget dan bij analoog, best grote stappen kunt maken. Zoals ik al eerder eens heb geschreven hier, en dat had jij volgens mij gelezen Carl, heb ik met mijn Aries femto en mytek brooklyn met voor beide een hoogwaardige losse voeding, in combinatie met mijn tidal abbonement dusdanige stappen gezet dat mijn analoge set met thorens td 320, benz micro ace en heed quasar phonoversterker volledig is weggevaagd. De reden daarvan laat ik maar even buiten beschouwing (want dat zou simpel gezegd ook een min of meer versleten element kunnen zijn) maar ik heb (digitaal) nu de best klinkende set die ik ooit heb gehad. Met afstand zelfs..  En ik heb het idee, niet echt onderbouwd overigens maar op basis van mijn eigen onderbuik gevoel, dat ik zeer diep in de buidel moet tasten om analoog weer op dat niveau te komen. En dat is met de andere hobby's en verplichtingen die ik heb zeer waarschijnlijk een brug te ver. Zeker kijkend naar waar ik nu digitaal sta. 

Dus ik denk dat jij tegen een voor jou waarschijnlijk alleszins redelijk budget nog hele aardige stappen kunt maken op digitaal gebied. Je zou weleens verbaasd kunnen worden. Bij Hans Beekhuyzen kun je ook redelijk wat info en review e.d. vinden.

Ik herinner me dat inderdaad Conqubite. Naast mijn Thorens 320 die ik vrij goedkoop gekocht heb en zeer goed geserviced is, bezit ik een Delphi, met Graham arm en Benz Ruby Z element. Zoveel geld zal ik zeker niet besteden aan digitaal. Daarvan heb ik toch een idee dat het een massa product is wat daardoor goedkoop op de markt is te brengen en ook relatief snel verouderd is. Ik ben in mijn huiskamer zeer tevreden met de Auralic mini. Maar voor de luisterzolder zoek ik ook een streamer. Vandaar dat ik op dat terrein min of meer noodgedwongen aan het zoeken ben. Voor iemand die nauwelijks een mobiel heeft een zware taak :P Ik vraag Roger in ieder geval volgende keer zijn Chord mee te nemen en bij Rob Wilms krijg ik vast en zeker een keer een DAC mee als trouwe klant. En van Marc zal ik ook nog wel wat leren. Het zou best kunnen dat ik dan boven weer een Auralic mini erbij koop en op marktplaats een keer een DAC erbij voor een goede prijs.

16 hours ago, carl said:

Zo maar kopen, zo zit ik niet in elkaar Jack :lol:

Je kunt hem toch wellicht proberen?  Aan de andere kan, wat moet iemand met voorliefde voor analoog, met digitaal? :huh: Wil je op een hoger niveau komen.  Dan zul je er zelf tijd moeite en misschien geld in moeten stoppen. Waarom werkt die Aurillac mini nog niet met Tidal?  Vast niet zo moeilijk.  Hup aan de slag! 

Edited by Tubejack

Het is met dat streamen net als met PC's: Je moet i.d.d. de nodige tijd en aandacht aan het onderhoud besteden en wat feeling er voor hebben om het een beetje zonnig te laten draaien en te kunnen gebruiken.

En heb je dat met een analoge DT eigenlijk niet net zo? Weinig bezitters kunnen zo'n ding zelf optimaal afstellen. Wil je dat optimaal hebben dan vereist dat ook de nodige aandacht en feeling.

Tja, aandacht, liefde en geld. Weet niet waar het hier aan schort, maar mijn pc doet nu even niets meer. Geen sjoege. Er gaat nog geen ledje branden als ik hem aanzet.

Heb nu de vorige pc van de vliering laten zakken. Die lijkt gezonder. Maar of dat draait met de software op de harde schijf, 64 bit, denk het niet. Ben dus wel even van de straat, vermoed ik. <_<

1 hour ago, mumsoft said:

Tja, aandacht, liefde en geld. Weet niet waar het hier aan schort, maar mijn pc doet nu even niets meer. Geen sjoege. Er gaat nog geen ledje branden als ik hem aanzet.

Gewoon snot erop. Dat helpt overal voor. Of zit er misschien al teveel in?:D

Groet,

Leobus

Onderstaand mijn ervaringen, mogelijk heb je er wat aan.

Ik stream ca 12 jaar, Logitech Basic, Touch, en Transporter. De laatste verkocht en vervangen met een Lumin D1. Onderschat de complexiteit van streaming software niet , merken als Cambridge en Teac zelfs Oppo hadden (hebben?) b.v. problemen met gapless spelen. Streamen vergt een feilloze samenwerking tussen software van veel fabrikanten. (NAS PC Handy etc)

De lumin app op android blijft regelmatig hangen, de lumin zelf speelt dan gewoon door. daar heb ik met Logitech amper last van gehad. Sonos was ook probleemloos tot ze over gingen naar app besturing. De verschillen in android versies per merk schijnt daar de oorzaak van te zijn, 

En welke files wil je spelen, uitsluitend van streaming aanbieders, of ook je eigen geripte CD's of gekochte files,  welke formaten pcm 44 96 of tot 192 kHz of ook dsd , (64 128 of tot 256).

Het verschil in kwaliteit zit uiteraard in nuances, of je ze hoort en het geld waard vindt moet je zelf bepalen. Deze keuze bepaalt ook de kosten van de ingebouwde of externe DAC.

De prijsrange van een streamer is vergelijkbaar met een goed element vanaf 80 euro tot duizenden euro's.

Een 2e hand logitech is b.v. prima tot met pcm files tot 96 kHz. (als je een "hacker" bent kun je er meer mee maar dat kost je veel tijd). De Aries is echt value for money, wil je beter dan moet je ca 4 keer zoveel uitgeven, ik schat in dat die cambridge van 1200 euro dat niet haalt.

Je kunt bij mij je Aries evt vergelijken met mijn Lumin D1. Die kost ca 2000 euro en heeft geen digitale ingang om bv je CD speler op aan te sluiten.

1 hour ago, leobus said:

Gewoon snot erop. Dat helpt overal voor. Of zit er misschien al teveel in?:D

Groet,

Leobus

Dacht je dat? Grapjas. Andere voeding of een zekering vervangen. PC's zijn waardeloze muziekdozen 

Inderdaad aan de slag Jack dankzij wat aandrang van jouw kant. We hebben net een proefabonnement op Tidal genomen. De nieuwere platen geven in ieder geval in de set beneden een zeer goede geluidskwaliteit. Erg leuk om wat te zapppen. Ik heb ook de idee dat de geluidskwaliteit beter is dan het geripte  bestand wat ik heb gekregen. Toch eens even vergelijken. Waar dat weer aan ligt. De volgende stap zal DACS uitproberen en kijken of Tidal bevalt.

En bedankt Johan Kraus voor de info!

Edited by carl

@ Mumsoft

Ik zit hier anders best wel te genieten van het geluid dat vanuit die waardeloze muziekdoos door de rest wordt weergegeven. De lamp en kurkjes en de snot dragen daar natuurlijk ook wel aan bij. Maar een betere potmeter en top bekabeling dragen ook hun steentje bij. Misschien toch maar eens een dedicated streamer testen ipv de laptop.?

En ja, ik zat je een beetje te stangen. Moet kunnen toch, een beetje humor?

Groet,

Leobus

Edited by leobus

Ik kan me voorstellen dat je geniet Leo. En dat Tidal is toch wel een uitvinding. Het vreemde is, dat ik oudere platen veel slechter vindt klinken dan wat ik op LP heb. Op nieuwere opnamen heb ik niets op te nemen. En ik denk inderdaad ook dat Marc eens moet gaan kijken naar een dedicated streamer. Hij heeft op het verkeerde paard gewed met Olive indertijd jammer genoeg.

54 minutes ago, carl said:

Inderdaad aan de slag Jack dankzij wat aandrang van jouw kant. We hebben net een proefabonnement op Tidal genomen. De nieuwere platen geven in ieder geval in de set beneden een zeer goede geluidskwaliteit. Erg leuk om wat te zapppen. Ik heb ook de idee dat de geluidskwaliteit beter is dan het geripte  bestand wat ik heb gekregen. Toch eens even vergelijken. Waar dat weer aan ligt. De volgende stap zal DACS uitproberen en kijken of Tidal bevalt.

En bedankt Johan Kraus voor de info!

Mijn ervaring is ook dat high-end streaming diensten zoals Todal en Qobuz gewoon betere bestanden hebben. Zelfs als ik ze met zorg onder Linux rip.  Eigenlijk wel logisch, zij betrekken hun muziek natuurlijk rechtstreeks bij de muziek labels.  Dat bit-perfecte-verhaal  is bij mij, al een paar jaar een gepasseerd station.  Veel plezier met Tidal Carl :)

Carl, ik had het over het vervangen van MIJN laptop door een dedicated streamer. Hij (Marc) heeft toch geen probleem met zijn Olive? Wel met zijn computer.

Groet,

Leobus

Ik dacht dat Marc problemen had met de duurzaamheid van het Olive systeem Leo.

In ieder geval heb ik (nog) geen problemen met de Auralic. Ben een beetje Tidal aan het verkennen. Ik heb kennelijk het mp3 proefabonnement en morgen ga ik dat upgraden naar HI RES. Wat me eigenlijk niet duidelijk is of je voor een 20 euro abonnement zowel boven op zolder als beneden kan afspelen - hoeft niet tegelijk :D

Hoe kaler/kariger pc hoe beter. Natuurlijk is een Olive in principe een pc, maar alleen gebouwd voor muziek. Nog niet lekker uit zichzelf, daar moet uit de doos nog heel wat aan gebeuren. En dat is gedaan. Toine heeft zich laten verleiden er ook een te kopen, maar die is niet zo aangepast. Gevolg: hij heeft iets simpelers gekocht wat gevoeliger is voor bv zo'n tegel of lamp.

Nu heb ik geen probleem met mijn audiosysteem, maar met de desktop. Die heb ik natuurlijk ook weleens nodig voor wat herrie/youtubes, maar iets wat me bevalt gaat als de wiedeweerga naar een losse harde schijf en tzt op een behandeld stikkie op de behandelde mediaplayer. Ook een soort pc, maar weer toegespitst op zijn functie.

Zo is de hardware hier gescheiden naar aard en functie.

Ik heb inmiddels de reserve pc zowat aan de praat, maar ben nog niet achter wat het probleem van de standaard pc is. Morgen weer een dag, en komt tijd komt raad.

Carl, een tijdje terug leek de harde schijf van de Olive het te begeven, maar die doet het nog steeds fantastisch.

9 hours ago, carl said:

Ik dacht dat Marc problemen had met de duurzaamheid van het Olive systeem Leo.

In ieder geval heb ik (nog) geen problemen met de Auralic. Ben een beetje Tidal aan het verkennen. Ik heb kennelijk het mp3 proefabonnement en morgen ga ik dat upgraden naar HI RES. Wat me eigenlijk niet duidelijk is of je voor een 20 euro abonnement zowel boven op zolder als beneden kan afspelen - hoeft niet tegelijk :D

Als het goed is, dan heb je gewoon het (16bit/44khz) proef abonnement. Daarmee kun je op meerdere spelers muziek afspelen.  Je kunt het zien via je pc op http://tidal.com ==>  inloggen ===> manage account. 

Via een pc of een mac, kun je met de gratis Tidal app zelfs MQA files afspelen. Moet je eens van Kraftwerk 3D MQA speciaal voor hoofdtelefoons afspelen.  Het lijk wel quadrafonisch. Mijn proef abonnement zit er helaas op.  :( Wil je een nog hogere resolutie en meer klassiek dan kan ik Qobuz+. van harte aanbevelen. Dat kost € 349,99 per jaar (kan niet per maand)  Qobuz is de enige streamingdienst die zo' n sterk eigen netwerk heeft, dat ze 24bit bestanden kunnen versturen. Dat is kostbaar,  daar betaal je voor. Je kunt net als bij Netflix met meerdere apparaten/gebruikers muziek afspelen.  En het geluid is :)

Edited by Tubejack

Ik heb net geupgraded naar het duurdere abonnement Jack. Ben nu met andere dingen bezig, maar vanavond weer luisteren (na mijn sportclubje). Op Tidal staat voorlopig genoeg klassieke muziek - gisteravond ook nog naar Blauwbaard van Bartok geluisterd.

Oh nog een vraagje. Als ik er nog een streamer bijkoop en die aansluit op mijn systeem heb ik toch maar een abonnement nodig toch?

Edited by carl

30 minutes ago, carl said:

Ik heb net geupgraded naar het duurdere abonnement Jack. Ben nu met andere dingen bezig, maar vanavond weer luisteren (na mijn sportclubje). Op Tidal staat voorlopig genoeg klassieke muziek - gisteravond ook nog naar Blauwbaard van Bartok geluisterd.

Oh nog een vraagje. Als ik er nog een streamer bijkoop en die aansluit op mijn systeem heb ik toch maar een abonnement nodig toch?

Ja één abonnement is voldoende. Ik weet alleen niet of je bij Tidal (net als bij Qobuz)  met meerdere spelers te gelijk muziek af kunt spelen.  Maar om-en-om kan zeker. Ik heb het ook maanden op 2 pc's  gehad.

Edited by Tubejack

Ik heb zelf Tidal een maandje of zo geprobeerd, maar dat niet doorgezet. Kon het alleen op de pc krijgen, mijn muziekspulletjes wilden er niet aan. Is ook wel zo goedkoop, hè. Sowieso kom ik hier om in de platen, cd's, dvd's, youtubes en last but not least TV-opnames. De behoefte aan nog meer is nu sterk aan het slinken.

Eric Burdon and War “ Paint it Black” :D  Dat HI RES klinkt zeker beter dan MP 3

Geeft je wel muzikaal veel mogelijkheden dat Tidal.

Edited by carl