Tubejack Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 (edited) 1 hour ago, Sodejuu said: En toch klinkt Spotify beter dan Tidal. Ook zelfs dan Tidal MQA. Vind van niet, het klinkt wel relaxed. Edited 10 maart 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 Ik ben er zeker nog niet uit over streamen. Het grote voordeel is natuurlijk dat je makkelijk nieuwe muziek kan verkennen. Maar mijn platenspeler gaat zeker nog niet in de aanbieding zoals bij Hans Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Plaatjes draaien blijft gewoon leuk. Een waarom zou je die mooie verzameling, opgebouwd in tientallen jaren, van de hand willen doen? Geld nodig? Hier klinkt een plaat minstens net zo goed als de (geripte) cd's, tenminste vind ik. En af en toe schieten toch de tranen in je ogen als je zo'n eersteling in je handen houdt. Maar opruimen, als ik zo door dit lege maar toch volle huis loop, klim, duik, blijkt soms wel geboden. Wàt een troep verzamelt een mens in zijn leven! Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 Ik probeer dat op te lossen door handige kastruimte te creëren Marc. Op dit moment (!) is de timmerman bezig. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Oh, nou, hier zijn alle kasten boordevol, en het plan is om ze leeg te maken en te vullen met wat ik nog bewaren wil. Tzt. Maar ik weet vantevoren dat ik er daarna niet naar omkijk. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 We ruimen eigenlijk elk jaar wel een deel van het huis op. Dan houdt je ook wel overzicht. Na de verbouwing wordt de kelder aangepakt. Ik heb in het verleden veel bewaard voor hergebruik. Maar ja mijn dochter en vriend zijn met wijn bezig en heeft in Rotterdam geen kelder. Ik stel dan wel eisen aan de opslag. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Ok, ik loop een jaar of drie achter, dat scheelt ook. En nu is de brug bij het huis in onderhoud, zodat het wegbrengen van oud papier en zo lastig is. Maar er moet dringend wat aan gebeuren. Je zult het nog wel zien als je hier komt. Maar nu eerst de belastingen. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 Ik had niets meer van je gehoord op mijn PB Marc. We hebben morgen toch geen afspraak? Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 3 hours ago, carl said: Ik ben er zeker nog niet uit over streamen. Het grote voordeel is natuurlijk dat je makkelijk nieuwe muziek kan verkennen. Maar mijn platenspeler gaat zeker nog niet in de aanbieding zoals bij Hans Het ruimt wel lekker op, de platenspeler en platen weg. Ik heb nog platenkasten voor zo'n 900 lp's over. Iemand interesse? Mogen voor weinig weg. IKEA, berkenhoutkleur. Link to comment Share on other sites More sharing options...
carl Posted 10 maart 2018 Author Report Share Posted 10 maart 2018 Ik plaag je maar Hans, ik ben een echte vinyfiel. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jij zoveel digitaal opslaat. Een Tidel e.d. Is toch veel praktischer? Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Alles wat tussen de bron en het geluid zit kan het beïnvloeden. Een korte weg is aan te raden, en opgeslagen, lokale media klinken i.h.a. beter dan wat van verre komt. Je hebt er sowieso meer invloed op. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 31 minutes ago, mumsoft said: Alles wat tussen de bron en het geluid zit kan het beïnvloeden. Een korte weg is aan te raden, en opgeslagen, lokale media klinken i.h.a. beter dan wat van verre komt. Je hebt er sowieso meer invloed op. Dat 1e klopt. Dat 2e en 3e vind ik niet. Waarom? Die "lokaal" opgeslagen media, komt ook ergens vandaan. Hi-res veelal van sites als: http://www.hdtracks.com Een CD rippen heeft geen énkele zin meer. De bestanden van menig streaming dienst zijn hoorbaar beter vind ik. Wat wel goed kan klinken, is een CD afspelen via een modern loopwerk. Lekkere korte muziekweg ook Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 10 maart 2018 Report Share Posted 10 maart 2018 Ja ja, bij jou gaan/gingen geripte bestanden door een Mac Mini heen, en dat is een muzikaal onding. Logisch dat je bent teruggegaan naar cd's afspelen. En lokale opslag geeft een 'lekkere korte muziekweg', je zegt het zelf. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 8 hours ago, mumsoft said: Ja ja, bij jou gaan/gingen geripte bestanden door een Mac Mini heen, en dat is een muzikaal onding. Logisch dat je bent teruggegaan naar cd's afspelen. En lokale opslag geeft een 'lekkere korte muziekweg', je zegt het zelf. Dat zijn aannames Marc, die je niet hard kunt maken. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) 8 hours ago, mumsoft said: Ja ja, bij jou gaan/gingen geripte bestanden door een Mac Mini heen, en dat is een muzikaal onding. Logisch dat je bent teruggegaan naar cd's afspelen. En lokale opslag geeft een 'lekkere korte muziekweg', je zegt het zelf. Echt onzin en totaal uit zijn verband getrokken, wat je hier schrijft Marc. Oeps dubbel. Edited 11 maart 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
VANZOMERENG Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) Carl M.i.z. een no-brainer, is het nieuwe topmodel van Pioneer, de N70-AE (ADVIESPRIJS 1.399,-) Deze is nieuw te koop voor 999,- (Smits Arnhem) http://www.pioneer-audiovisual.eu/nl/def/products/n-70ae Zeer fraai en zwaar opgebouwd en degelijk als een tank en je krijgt hiermee niet alleen een zeer goede streamer maar ook meteen een zeer fraaie DAC en koptelefoonversterker. Zeer gebruiksvriendelijk te bedienen met de app. (tevens ook met de afstandsbediening) Ik zelf gebruik al een aantal jaren met volle tevredenheid de voorloper N70-A Zie mijn vorig draadje over mijn streamer: http://www.high-endforum.nl/topic/14832-pioneer-n70a-topstreamerdac-value-for-money/ Edited 11 maart 2018 by VANZOMERENG Link to comment Share on other sites More sharing options...
WanFie Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 11 hours ago, carl said: Ik plaag je maar Hans, ik ben een echte vinyfiel. Ik begrijp eigenlijk niet waarom jij zoveel digitaal opslaat. Een Tidel e.d. Is toch veel praktischer? Het is net als met ruimte op zolder, zo lang het is, worden er spullen opgezet en weggooien is zonde. Ik heb weinig tot geen ervaring met Tidal en andere streamingsdiensten, Maar het lijkt me lastig kiezen uit zo veel muziek. Dat is nu soms al lastig. Daar komt bij dat ik nogal wat mooie en redelijk unieke opnames heb. Of ik die op Tidal kan vinden vraag in me af. Maar ik realiseer me dat het ook beide kan.. Voorlopig ben ik nog bezig met te ontdekken, wat er op m'n NASje staat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 2 hours ago, Tubejack said: Echt onzin en totaal uit zijn verband getrokken, wat je hier schrijft Marc. Oeps dubbel. Eerst zijn het aannames en dan is het onzin. Maar ik heb een jaar of 10 ervaring waar ik mijn boude beweringen op baseer. Die komen er kort en goed op neer dat digitaal net zo beïnvloedbaar is als analoog, als het om muziek gaat. En dat is voor een it-er (met 40 jaar ervaring) best een ongelofelijke ontdekking. Bits zijn bits, was het niet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) Ok je 1e bewering: Bijna alle muziek wordt tegenwoordig digitaal opgenomen en bewerkt. Dat gaat gewoon via een Windows PC of een Mac. M.a.w. bij de bron opname en mixen worden ze al gebruikt. Zijn het daarmee digitale "ondingen?" Lijkt me een onhoudbare stelling. Bestanden worden o.a. via het WWW naar de perserij gestuurd en nog nabewerkt om CD of LP's te kunnen maken. Soms kun je deze bestanden ook kopen. Dan heb je het "origineel". Of in ieder geval iets dat daar mogelijk zo dicht mogelijk tegenaan zit. Ik heb een aantal originele WAV bestanden van Sound liaison die aan die criteria voldoen. En die zijn stuk-voor-stuk zeer goed opgenomen. Een streaming dienst als Qobuz heeft zeer goede bestanden. M.i. de beste van alle streaming diensten. Of die 1:1 met de originele studio bestanden zijn weet je natuurlijk niet. Ze klinken in ieder geval beter dan geripte van een PC. Daarmee valt rippen voor mij af. Muziek die ik via Qobuz afspeel wordt niet eens op mijn harddisk opgeslagen, maar direct vanuit RAM geheugen gespeeld. Daarmee omzeil je de mechanische werking van een harddisk en (het magnetisch lezen en schrijven op harddisk ) en het mechanische van een CD-loopwerk en de laser die nodig is om een CD uit te lezen. Dan je 2e bewering, dat ik alleen nog CD's speel klopt niet. Wat ik wel beweer, dat als je zo' n modern loopwerk als een Cambridge CXC bezit, dat je ze daarom maar beter direct kunt afspelen. Ik doe ze ook niet weg. Edited 11 maart 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 3 hours ago, mumsoft said: Maar ik heb een jaar of 10 ervaring waar ik mijn boude beweringen op baseer. 10 jaar is een lange tijd. Zeker voor digitale begrippen. Welke ervaringen heb je dan opgedaan? Heb je iets gemaakt? Welke dingen, heb je allemaal geprobeerd? Ikzelf heb een tijd met Linux computers geëxperimenteerd. Waarop menig streamer draait. Het ene nog mooier dan het andere. En de laatste versies zelfs met opnieuw gecompileerde realtime kernels en zo min mogelijk overbodige processen. Het klonk heel goed, het werkte ook vaak goed. Maar het was het nét nièt... Ik heb het overboord moeten gooien. De software en hardware, waar ik nu mee speel, kan dat veel beter. Hoewel goed, Is dat is nog lang niet het eindstation. Ik neem er weer net zo makkelijk afscheid van. Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 3 hours ago, Tubejack said: Ok je 1e bewering: Bijna alle muziek wordt tegenwoordig digitaal opgenomen en bewerkt. Dat gaat gewoon via een Windows PC of een Mac. M.a.w. bij de bron opname en mixen worden ze al gebruikt. Zijn het daarmee digitale "ondingen?" Lijkt me een onhoudbare stelling. Bestanden worden o.a. via het WWW naar de perserij gestuurd en nog nabewerkt om CD of LP's te kunnen maken. Soms kun je deze bestanden ook kopen. Dan heb je het "origineel". Of in ieder geval iets dat daar mogelijk zo dicht mogelijk tegenaan zit. Ik heb een aantal originele WAV bestanden van Sound liaison die aan die criteria voldoen. En die zijn stuk-voor-stuk zeer goed opgenomen. Een streaming dienst als Qobuz heeft zeer goede bestanden. M.i. de beste van alle streaming diensten. Of die 1:1 met de originele studio bestanden zijn weet je natuurlijk niet. Ze klinken in ieder geval beter dan geripte van een PC. Daarmee valt rippen voor mij af. Muziek die ik via Qobuz afspeel wordt niet eens op mijn harddisk opgeslagen, maar direct vanuit RAM geheugen gespeeld. Daarmee omzeil je de mechanische werking van een harddisk en (het magnetisch lezen en schrijven op harddisk ) en het mechanische van een CD-loopwerk en de laser die nodig is om een CD uit te lezen. Dan je 2e bewering, dat ik alleen nog CD's speel klopt niet. Wat ik wel beweer, dat als je zo' n modern loopwerk als een Cambridge CXC bezit, dat je ze daarom maar beter direct kunt afspelen. Ik doe ze ook niet weg. Je hebt de weg van de opname naar het medium, en daar heb je geen invloed op (ik niet tenminste). En dan heb je de weg vanaf het medium naar je luidsprekers. Daar heb je wèl invloed op. En wat je daaraan al dan niet doet bepaalt in hoge mate hoe 'lekker' het medium klinkt - zij het cd, hard disk, lp, stickie of wat heb je. En als je die weg zo goed mogelijk ontdoet van muzikale hindernissen komt de muziek er optimaal uit. Het help dus ook als je die weg kort houdt, want op een korte weg heb je minder muzikale hindernissen. Een pc ertussen is in mijn ogen en oren een onding. Niet digitaal, maar muzikaal. De bitjes komen er heus wel ongeschonden uit, maar de structuurinformatie niet. Dat is een ander woord voor muziek, of liever gezegd, wat van geluid muziek maakt. (Maar nu wordt het vaag, vrees ik.) Als jij met Qobuz of Tidal of Spotify iets binnenhaalt, en verder met een korte weg naar je speakers stuurt, en dat béter klinkt dan je zelfgeripte muziekbestanden, dan zou dat best kunnen liggen aan verstorende invloeden binnen de Mac mini. Daar gaat het vanaf de harde schijf via de dac met het omzetten van flacs. Mijn tienjarige ervaring ligt uitsluitend op het toepassen van structuurvriendelijke maatregelen. Technisch ben ik een nitwit. Als ik even in mijn geheugen graaf, dan duikt daar het besnotten van de reeds 'gehakte' Olive op. Ik had toen precies ook de dac-chip te pakken, en plots klonk de muziek via de Dacmagic niet meer beter. Of die keer dat ik het moederbordje van de harde schijf (dat minieme plaatje dat voor de besturing zorgt, aan de onderkant van de schijf) behandelde, en er weer duidelijk een beter geluid uit kwam. Met die ervaring 'rijker' ging ik wat al te kwistig met de kwast te keer, en daarvan was het gevolg dat de Olive nu geen cd's meer wenst te rippen. Sukkel, ik. Maar gelukkig, ook toen in mij Conrad mediaplayertje kocht, wist ik dat mooi te behandelen. Klein en simpel als het ding was, klonk die toen een fractie beter dan de Olive, al was het mij daar niet om te doen. En nu zit ik bij een optimaal klinkende set, die ik niet beter krijg. Niet dat dat moet, maar het blijkt. Lamp, Harmonizers, zelfs tegel vermoed ik, doen er nog maar weinig toe. En ik heb niet de technische kennis van een Cock, die ook weet waar de klepel hangt. Minimale muziektransportweg. Zo min mogelijk 'troep' ertussen. Ik heb nog teveel troep, en ik doe het er maar mee. Link to comment Share on other sites More sharing options...
TL 200 Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 4 hours ago, mumsoft said: Bits zijn bits, was het niet? Dat klopt, maar om van die bitjes weer muziek te maken is de kunst. En daar kan nog van alles fout gaan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 (edited) Mijn muziekweg is kort Marc. Audio bestanden die ik o.a. koop bij o.a. Qobuz (ook dat kan) klinken wel erg fraai vanaf harddisk met veel structuur. Ook die worden weer eerst in RAM geheugen geplaatst en daarna pas afgespeeld. Zodat er heel weinig invloed is van buitenaf. Dat is allemaal niet zo' n probleem. Nee het gaat echt om zelf geripte 16bit/44Khz bestanden, gemaakt op een Linux computer. Maar misschien ben ik wel te kritisch (of verwent, dat kan natuurlijk ook) Edited 11 maart 2018 by Tubejack Link to comment Share on other sites More sharing options...
mumsoft Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 Als je echt wilt vergelijken, dan moet je zelf geripte bestanden vergelijken met dezelfde muziek-bestanden van Qobuz. Dus zelfde uitvoering, zelfde resolutie en formaat. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tubejack Posted 11 maart 2018 Report Share Posted 11 maart 2018 1 hour ago, mumsoft said: Als je echt wilt vergelijken, dan moet je zelf geripte bestanden vergelijken met dezelfde muziek-bestanden van Qobuz. Dus zelfde uitvoering, zelfde resolutie en formaat. Dat doe ik ook Marc. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts