Jump to content

Schoonmaken van platen (deel 2)

Audiopaul
 Share

Recommended Posts

Beste Jan,

Allereerst excuses voor het opstarten van een nieuwe topic, ik zat weer te slapen!

Hoe je de platen moet schoonmaken is uit de reacties inmiddels wel duidelijk. Zelf gebruik ik ook een Disco-Antistat waardoor je platen goed schoon worden en tevens permanent anti-statisch!

Als je het nu helemaal goed wil doen, voorzie je de fris gewassen platen meteen van een speciale anti-statische binnenhoes, waardoor je nog minder kans hebt op beschadiging van je kostbare platen!

Beste Jan,

Binnenhoezen kosten dacht ik 10 stuks voor F7,50 en buitenhoezen 10 stuks voor F9,50, maar ik kan me ietsjes vergissen!

Ik heb ze gekocht bij de Plaatboef op de Nieuwe Binnenweg in Rotterdam, dat is op loopafstand van CS. Maar bijv. in Arnhem bij de Waaghals in de Nieuwstad of Play it again, Sam achter de Bijenkorf kun je ze ook wel kopen! Om al mijn lp's doe ik trouwens ook buitenhoezen, ik ben er nl. erg zuinig op!

De disco-antistat is ook verkrijgbaar bij een onvolprezen Noorderling in Sneek. net als Nagoako binnenhoezen 50 stuks voor plm

Geplaatst door Jitze:

De disco-antistat is ook verkrijgbaar bij een onvolprezen Noorderling in Sneek. net als Nagoako binnenhoezen 50 stuks voor plm ƒ 30,00, Audio Selectief dus....0515-421875

In Amsterdam heeft RUAD eea ook op voorraad 020- 6698336.

Groet Jitze eek.gif

Beste Jitze,

Da's best voordelig, maar dat zijn alleen anti-statische plastic bags. De binnenhoezen ik de voorkeur aan geef, hebben ook nog een papieren buitenkant! Zijn dus iets steviger, gemakkelijker in de buitenhoes te schuiven en daarom ietsjes duurder!

• 3 weeks later...

Gisteren heb ik mijn Disco-Antistat ontvangen en heb mijn platen schoongemaakt. Het is wel veel werk om al die platen schoon te krijgen. Soms had ik problemen om die afdekschaal er weer af te krijgen (het laatste eind na het losdraaien). Maar al het werk was me wel waard, want je kunt wel zien dat de platen schoon zijn. Verder heb ik nog een platenborstel van Tonar ontvangen.

Voor het schoonmaken zag ik wel een aantal lichte krassen op mijn platen (van buiten naar binnen), ook op nieuwe platen. Kan iemand mij vertellen hoe dat komt, zodat ik weet waar ik op moet letten de volgende keer.

Ikzelf ben zeer zuinig op mijn platen ,CD's en apparatuur.

Geplaatst door Ome Henk:

Beste Paul,

Die binnenhoezen plak ik vast m.b.v. een plakstift. Dit doe ik in ieder geval voor de platen met afwijkende (speciale) binnen hoes. Die andere complete binnenhoezen zijn er ook voor f40,- per 100(!). Mail maar eens naar Sandra van de plaatboef in A'dam(!).

Groetnis, Henk :D

Bedankt, Ome Henk! Maar zoals jij weet, wist ik dat al wel! :D

Mijn charmante partner heeft gisteren uit Rotterdam 100 binnenhoezen van de Plaatboef meegenomen voor F60,- (sja, iets duurder als de jouwe :rolleyes :) en 100 mooie buitenhoezen van Demon Fuzz Records voor F30,- (en dat scheelt stukke... eek.gif ). Als d

Geplaatst door Jan:

Gisteren heb ik mijn Disco-Antistat ontvangen en heb mijn platen schoongemaakt. Het is wel veel werk om al die platen schoon te krijgen. Soms had ik problemen om die afdekschaal er weer af te krijgen (het laatste eind na het losdraaien). Maar al het werk was me wel waard, want je kunt wel zien dat de platen schoon zijn. Verder heb ik nog een platenborstel van Tonar ontvangen.

Voor het schoonmaken zag ik wel een aantal lichte krassen op mijn platen (van buiten naar binnen), ook op nieuwe platen. Kan iemand mij vertellen hoe dat komt, zodat ik weet waar ik op moet letten de volgende keer.

Ikzelf ben zeer zuinig op mijn platen ,CD's en apparatuur.

Beste Jan,

Mooi dingetje, h

Geplaatst door Ruud:

Sodejuu, nog aan toe!!

We hebben het wel over een V.P.I. ;)eek.gif:rolleyes:confused.gif

Dus toch geen k.e.k.?

Groet Ruud, 28 met dank aan Ruud F.(wanneer?)

Hoi Ruud,

Hoezo is die VPI geen k.e.k.-produkt? Als je 'm koopt issie toch kant en klaar?

Geplaatst door Audiopaul:

Hi, guys!

Waarom doen we zo moeilijk? ;) Kijk, zo kan het ook! :D

waesche.JPG

En anders gewoon in de vaatwasser op 60 graden, moet je 's zien hoe schoon ze worden!

Ik zou ipv die afwasborstel een staalborstel en een schuursponsje nemen. Dan wordt die misschien ook nog wit eek.gif;):P.

Geplaatst door Ruud:

Je hebt gelijk, Sodejuu.

Ik dacht meer aan ©kash en ©karry baggerspul.

Groet Ruud, die daar even naast zat. eek.gif:rolleyes:confused.gif

Je bedoeld dus kesj en kerrie confused.gif , ja dat is wat anders. Die VPI is wel fantastisch alleen zoooooooooo duur. Ikdacht wel dat er laatst in een duits blad (ja daar issie weer) een Nitty Gritty 2e hands werd aangeboden voor minder dan de helft van de normale prijs, maar waar stond die nou confused.gifeek.gif ?

Hallo AudioPaul en Ome Henk,

Bedankt voor jullie reactie, ik wist niet dat ik minimaal 5x rechtsom, 5x linksom en 5x rechtsom moest draaien met Disco Antistat. Ik heb een aantal keren rechtsom gedraaid. Ik zal eraan denken de volgende keer. Voor de binnen- en buitenhoezen zal ik denk ik naar Rotterdam moeten (kan ik ook gelijk naar nieuwe platen kijken), want hier in Oss zie ik ze niet. Als ik het goed had begrepen ligt Plaatboef 10 minuten van het Centraal Station.

Geplaatst door Ruud:

Hai Ome Henk,

Bedankt Henk, wel vreemd.

Waarom koopt iemand in ....naam een V.P.I. machien om dertig lp's mee schoon te maken confused.gifconfused.gif

Ga hem morgen wel bellen.

Groet Ruud, 28? eek.gif:rolleyes:;)

Nog 1 uur en 18 minuten en dan is het 27 dagen Ruud ;)

En over die VPI, misschien was het wel "nice to have" wie weet ??